Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DOĞUM ÖNCESİ DÖNEM-Güz Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıGüvenli annelik kapsamında, anne sağlığının önemini kavratarak anneyi etik değerlerle ailesi ve yaşadığı toplum içinde bir bütün olarak ele alıp, annenin intrauterin dönemden başlayarak, fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve kendi sağlık bakım sorumluluğunu üstlenmesine yönelik gerekli olan bilgi ve davranışları kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kadın ve Sağlık Bakım Sistemi,Üreme Sisteminin Anatomisi ve Fizyolojisi,Prekonsepsiyonel Dönemi ,Cinsiyet Hücrelerinin Gelişimi ve Menstrüasyon Fizyolojisi,Embriyogenez ve Plasental Gelişim,Embriyonel ve Fetal Gelişim ve Fizyolojisi,Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi ,Antenatal Değerlendirme, Gebelik Muayenesi ve Ebenin Rolü, Gebelikte Kullanılan İlaçlar
,Antenatal Değerlendirme, Gebelik Muayenesi ve Ebenin Rolü, Gebelikte Kullanılan İlaçlar,Gebeliğin Fizyolojisi
,Genetik Danışmanlık ve Tanı Testleri,Gebelikte Sosyo-Psikolojik Değişiklikler ve Stres,Vaka Tartışmaları ve Dersin Değerlendirmesi,Vaka Tartışmaları ve Dersin Değerlendirmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Anne sağlığının önemini açıklar16, 9A
Güvenli annelik ve anne sağlığına yönelik kavramları açıklar16, 9A
Üreme sağlığını açıklar16, 9A
Üreme sağlığı ve cinsel sağlığa ilişkin kendi kişisel gereksinimlerini ve sorunları sayar16, 9A
Toplumsal cinsiyetin ve sağlığa etkilerini açıklar16, 9A
Anneyi ve aileyi ebeveynliğe hazırlar, Doğum öncesi bakım hizmetlerinde ebenin rollerini sayar 16, 9A
Fetüsün fizyolojisini açıklar10, 16, 9A
Gebelik sürecinde annenin sağlığını yükseltmeye yönelik eğitim verme aşamalarını açıklar 16, 9A
Anne ve fetal sağlığın değerlendirilme yöntemlerini sayar 16, 9A
Üreme sisteminin anatomi, fizyolojisini ve gebeliğin fizyolojisini açıklar10, 16, 9A
Normal gebelik sürecini açıklar10, 9A
Gebe kadına kendisinde oluşan psikolojik değişiklikler konusunda eğitim verme aşamalarını sayar10, 16, 9A
Doğum öncesi bakım verme aşamalarını açıklar10, 16, 9A
Gebe kadına kendisinde oluşan sistemik değişikler konusunda eğitim verme aşamalarını açıklar10, 16, 9A
Anne ve fetal sağlığın değerlendirmesinde kullanılan ebelik bakımı becerilerini açıklar10, 16, 9A
Kadının gereksinimlerine yönelik analiz yapar10, 16, 9A
Kadını, aile ve çevresiyle bir bütün olarak ele almanın önemini açıklar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kadın ve Sağlık Bakım SistemiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
2Üreme Sisteminin Anatomisi ve FizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
3Prekonsepsiyonel Dönemi Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
4Cinsiyet Hücrelerinin Gelişimi ve Menstrüasyon FizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
5Embriyogenez ve Plasental GelişimÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
6Embriyonel ve Fetal Gelişim ve FizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
7Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
8Antenatal Değerlendirme, Gebelik Muayenesi ve Ebenin Rolü, Gebelikte Kullanılan İlaçlar
Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
9Antenatal Değerlendirme, Gebelik Muayenesi ve Ebenin Rolü, Gebelikte Kullanılan İlaçlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
10Gebeliğin Fizyolojisi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
11Genetik Danışmanlık ve Tanı TestleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
12Gebelikte Sosyo-Psikolojik Değişiklikler ve StresÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
13Vaka Tartışmaları ve Dersin DeğerlendirmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
14Vaka Tartışmaları ve Dersin DeğerlendirmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
Kaynak
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ed. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, İstanbul, 2015, Nobel Tıp Kitapevleri 2. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri Prof.Dr.Cazip Üstün, İdris Koçak, İstanbul, 2009. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı Ed Prof. Dr. Anahit Coşkun, İstanbul, 2000 4. Şirin A, Kavlak O (2008). Kadın Sağlığı. Birinci Basım, İstanbul: Bedray Yayıncılık. 5. Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Onuncu Basım, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık. 6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö (2011). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Ankara:Palme Yayıncılık.
1. Konu ile ilgili güncel veriler 2. Sağlık bakanlığı kılavuzları 3. Dünya sağlık örgütü kılavuzları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)111
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DOĞUM ÖNCESİ DÖNEM-Güz Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıGüvenli annelik kapsamında, anne sağlığının önemini kavratarak anneyi etik değerlerle ailesi ve yaşadığı toplum içinde bir bütün olarak ele alıp, annenin intrauterin dönemden başlayarak, fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve kendi sağlık bakım sorumluluğunu üstlenmesine yönelik gerekli olan bilgi ve davranışları kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kadın ve Sağlık Bakım Sistemi,Üreme Sisteminin Anatomisi ve Fizyolojisi,Prekonsepsiyonel Dönemi ,Cinsiyet Hücrelerinin Gelişimi ve Menstrüasyon Fizyolojisi,Embriyogenez ve Plasental Gelişim,Embriyonel ve Fetal Gelişim ve Fizyolojisi,Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi ,Antenatal Değerlendirme, Gebelik Muayenesi ve Ebenin Rolü, Gebelikte Kullanılan İlaçlar
,Antenatal Değerlendirme, Gebelik Muayenesi ve Ebenin Rolü, Gebelikte Kullanılan İlaçlar,Gebeliğin Fizyolojisi
,Genetik Danışmanlık ve Tanı Testleri,Gebelikte Sosyo-Psikolojik Değişiklikler ve Stres,Vaka Tartışmaları ve Dersin Değerlendirmesi,Vaka Tartışmaları ve Dersin Değerlendirmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Anne sağlığının önemini açıklar16, 9A
Güvenli annelik ve anne sağlığına yönelik kavramları açıklar16, 9A
Üreme sağlığını açıklar16, 9A
Üreme sağlığı ve cinsel sağlığa ilişkin kendi kişisel gereksinimlerini ve sorunları sayar16, 9A
Toplumsal cinsiyetin ve sağlığa etkilerini açıklar16, 9A
Anneyi ve aileyi ebeveynliğe hazırlar, Doğum öncesi bakım hizmetlerinde ebenin rollerini sayar 16, 9A
Fetüsün fizyolojisini açıklar10, 16, 9A
Gebelik sürecinde annenin sağlığını yükseltmeye yönelik eğitim verme aşamalarını açıklar 16, 9A
Anne ve fetal sağlığın değerlendirilme yöntemlerini sayar 16, 9A
Üreme sisteminin anatomi, fizyolojisini ve gebeliğin fizyolojisini açıklar10, 16, 9A
Normal gebelik sürecini açıklar10, 9A
Gebe kadına kendisinde oluşan psikolojik değişiklikler konusunda eğitim verme aşamalarını sayar10, 16, 9A
Doğum öncesi bakım verme aşamalarını açıklar10, 16, 9A
Gebe kadına kendisinde oluşan sistemik değişikler konusunda eğitim verme aşamalarını açıklar10, 16, 9A
Anne ve fetal sağlığın değerlendirmesinde kullanılan ebelik bakımı becerilerini açıklar10, 16, 9A
Kadının gereksinimlerine yönelik analiz yapar10, 16, 9A
Kadını, aile ve çevresiyle bir bütün olarak ele almanın önemini açıklar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kadın ve Sağlık Bakım SistemiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
2Üreme Sisteminin Anatomisi ve FizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
3Prekonsepsiyonel Dönemi Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
4Cinsiyet Hücrelerinin Gelişimi ve Menstrüasyon FizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
5Embriyogenez ve Plasental GelişimÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
6Embriyonel ve Fetal Gelişim ve FizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
7Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
8Antenatal Değerlendirme, Gebelik Muayenesi ve Ebenin Rolü, Gebelikte Kullanılan İlaçlar
Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
9Antenatal Değerlendirme, Gebelik Muayenesi ve Ebenin Rolü, Gebelikte Kullanılan İlaçlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
10Gebeliğin Fizyolojisi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
11Genetik Danışmanlık ve Tanı TestleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
12Gebelikte Sosyo-Psikolojik Değişiklikler ve StresÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
13Vaka Tartışmaları ve Dersin DeğerlendirmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
14Vaka Tartışmaları ve Dersin DeğerlendirmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
Kaynak
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ed. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, İstanbul, 2015, Nobel Tıp Kitapevleri 2. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri Prof.Dr.Cazip Üstün, İdris Koçak, İstanbul, 2009. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı Ed Prof. Dr. Anahit Coşkun, İstanbul, 2000 4. Şirin A, Kavlak O (2008). Kadın Sağlığı. Birinci Basım, İstanbul: Bedray Yayıncılık. 5. Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Onuncu Basım, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık. 6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö (2011). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Ankara:Palme Yayıncılık.
1. Konu ile ilgili güncel veriler 2. Sağlık bakanlığı kılavuzları 3. Dünya sağlık örgütü kılavuzları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02