Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Merve TARHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDoğru ve güvenilir bilimsel bilgiye ulaşma ve uygulama yöntemleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel Araştırma Nedir? ,Bilimsel Araştırmanın Önemi ,Bilimsel Araştırma Yöntemi Nedir?
,Bilimsel Araştırma Teknikleri Nelerdir?
,Bilimsel Araştırma Türleri,Araştırma Tasarımı Nedir?
,Bilimsel Literatür ve Kaynak Taraması Nedir?
,Araştırma Konusunun Seçimi ve Araştırma Sorularının Oluşturulması ,Araştırma Başlığının Oluşturulması ,Bilimsel Araştırma Makalesinin Hazırlanması ve Yazımı ,Bilimsel Bir Araştırma Makalesinin Yazımı ,Bilimsel Araştırmalarda Etik,Bilimsel Araştırmalarda Sunum Teknikleri ,Sağlık Bilimlerinde Bilimsel Yayıncılık ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık bilimlerde bilimsel araştırmanın temel ilkelerini tanımlar10, 16, 19, 9A
Bilim ve bilimsel araştırmanın önemini açıklar10, 13, 19, 9A
Bilimsel bilgi kaynağını, türlerini tanımlar10, 13, 16, 4, 9A
Bilimsel bir araştırma tasarlar 10, 13, 16, 19, 4, 9A
Bilimsel araştırma stratejilerinin, yöntem ve tekniklerini sıralar10, 13, 16, 19, 9A
Bilimsel bir araştırmayı değerlendirir10, 13, 16, 19, 4, 9A
Bilimsel bir araştırmayı yayınlama sürecini açıklar10, 13, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel Araştırma Nedir? Bilimin temel işlevleri, özellikleri ve amacı araştırılacak
2Bilimsel Araştırmanın Önemi Bilimsel araştırmanın önemini anlatan araştırma sorularına cevap aranılacak
3Bilimsel Araştırma Yöntemi Nedir?
Bilimsel kaynaklar ve kütüphanelerdeki bilgi kaynaklarının tanıtımı ile ilgili teknik araştırma yapılacak
4Bilimsel Araştırma Teknikleri Nelerdir?
Bir bilimsel araştırmada izlenecek yöntemlerle ilgili araştırma sorularına cevap hazırlanacak
5Bilimsel Araştırma TürleriNitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerine ilişkin ilgili araştırma sorularına cevap hazırlanacak.
6Araştırma Tasarımı Nedir?
Bir makalenin ve projenin oluşmasındaki aşamalar ile ilgili araştırma soruları verilerek öğrencinin cevap araması istenecek.
7Bilimsel Literatür ve Kaynak Taraması Nedir?
Bir araştırmacı olarak konusal tarama yöntemleri ile ilgili ilgili araştırma soruları verilerek öğrencinin cevap araması istenecek.
8Araştırma Konusunun Seçimi ve Araştırma Sorularının Oluşturulması Öğrencinin ebelik alanında çalışmak istediği araştırma konusunun seçimine yönelik bir taslak istenecek.
9Araştırma Başlığının Oluşturulması Öğrencinin çalışacağı araştırma sorusu başlıklarını PICOT formatına göre oluşturması istenecek.
10Bilimsel Araştırma Makalesinin Hazırlanması ve Yazımı Bilimsel bir makalenin yapısı ve yazım teknikleri ile ilgili araştırma yapılması istenecek.
11Bilimsel Bir Araştırma Makalesinin Yazımı Bir derleme makalenin paragraf ve bölümleri ile ilgili bir taslak makale istenecek.
12Bilimsel Araştırmalarda EtikBir bilimsel araştırmada dikkat edilmesi gereken etik kurallar ile ilgili araştırma sorularına cevap aranacak.
13Bilimsel Araştırmalarda Sunum Teknikleri Bir bilimsel araştırmada sözlü ve yazılı sunum teknik türleri ve kuralları üzerine bir çalışma istenecek.
14Sağlık Bilimlerinde Bilimsel Yayıncılık Bir bilimsel çalışmanın hangi platformlarda yayınlanabileceği ile ilgili araştırma sorularına cevap aranacak.
Kaynak
Kırbaş D. (2021) Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Araştırma Etiği. Nobel Tıp Kitabevi
Erdoğan S ,Nahcıvan N, Esin E. (2015) Hemşirelikte Araştırma Süreç Uygulama Ve Kritik Nobel Tıp Kitabevileri 2. Baskı, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11515
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)96
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(96/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Merve TARHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDoğru ve güvenilir bilimsel bilgiye ulaşma ve uygulama yöntemleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel Araştırma Nedir? ,Bilimsel Araştırmanın Önemi ,Bilimsel Araştırma Yöntemi Nedir?
,Bilimsel Araştırma Teknikleri Nelerdir?
,Bilimsel Araştırma Türleri,Araştırma Tasarımı Nedir?
,Bilimsel Literatür ve Kaynak Taraması Nedir?
,Araştırma Konusunun Seçimi ve Araştırma Sorularının Oluşturulması ,Araştırma Başlığının Oluşturulması ,Bilimsel Araştırma Makalesinin Hazırlanması ve Yazımı ,Bilimsel Bir Araştırma Makalesinin Yazımı ,Bilimsel Araştırmalarda Etik,Bilimsel Araştırmalarda Sunum Teknikleri ,Sağlık Bilimlerinde Bilimsel Yayıncılık ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık bilimlerde bilimsel araştırmanın temel ilkelerini tanımlar10, 16, 19, 9A
Bilim ve bilimsel araştırmanın önemini açıklar10, 13, 19, 9A
Bilimsel bilgi kaynağını, türlerini tanımlar10, 13, 16, 4, 9A
Bilimsel bir araştırma tasarlar 10, 13, 16, 19, 4, 9A
Bilimsel araştırma stratejilerinin, yöntem ve tekniklerini sıralar10, 13, 16, 19, 9A
Bilimsel bir araştırmayı değerlendirir10, 13, 16, 19, 4, 9A
Bilimsel bir araştırmayı yayınlama sürecini açıklar10, 13, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel Araştırma Nedir? Bilimin temel işlevleri, özellikleri ve amacı araştırılacak
2Bilimsel Araştırmanın Önemi Bilimsel araştırmanın önemini anlatan araştırma sorularına cevap aranılacak
3Bilimsel Araştırma Yöntemi Nedir?
Bilimsel kaynaklar ve kütüphanelerdeki bilgi kaynaklarının tanıtımı ile ilgili teknik araştırma yapılacak
4Bilimsel Araştırma Teknikleri Nelerdir?
Bir bilimsel araştırmada izlenecek yöntemlerle ilgili araştırma sorularına cevap hazırlanacak
5Bilimsel Araştırma TürleriNitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerine ilişkin ilgili araştırma sorularına cevap hazırlanacak.
6Araştırma Tasarımı Nedir?
Bir makalenin ve projenin oluşmasındaki aşamalar ile ilgili araştırma soruları verilerek öğrencinin cevap araması istenecek.
7Bilimsel Literatür ve Kaynak Taraması Nedir?
Bir araştırmacı olarak konusal tarama yöntemleri ile ilgili ilgili araştırma soruları verilerek öğrencinin cevap araması istenecek.
8Araştırma Konusunun Seçimi ve Araştırma Sorularının Oluşturulması Öğrencinin ebelik alanında çalışmak istediği araştırma konusunun seçimine yönelik bir taslak istenecek.
9Araştırma Başlığının Oluşturulması Öğrencinin çalışacağı araştırma sorusu başlıklarını PICOT formatına göre oluşturması istenecek.
10Bilimsel Araştırma Makalesinin Hazırlanması ve Yazımı Bilimsel bir makalenin yapısı ve yazım teknikleri ile ilgili araştırma yapılması istenecek.
11Bilimsel Bir Araştırma Makalesinin Yazımı Bir derleme makalenin paragraf ve bölümleri ile ilgili bir taslak makale istenecek.
12Bilimsel Araştırmalarda EtikBir bilimsel araştırmada dikkat edilmesi gereken etik kurallar ile ilgili araştırma sorularına cevap aranacak.
13Bilimsel Araştırmalarda Sunum Teknikleri Bir bilimsel araştırmada sözlü ve yazılı sunum teknik türleri ve kuralları üzerine bir çalışma istenecek.
14Sağlık Bilimlerinde Bilimsel Yayıncılık Bir bilimsel çalışmanın hangi platformlarda yayınlanabileceği ile ilgili araştırma sorularına cevap aranacak.
Kaynak
Kırbaş D. (2021) Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Araştırma Etiği. Nobel Tıp Kitabevi
Erdoğan S ,Nahcıvan N, Esin E. (2015) Hemşirelikte Araştırma Süreç Uygulama Ve Kritik Nobel Tıp Kitabevileri 2. Baskı, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02