Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Doğru ve güvenilir bilimsel bilgiye ulaşma ve uygulama yöntemleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Araştırma Nedir? ,Bilimsel Araştırmanın Önemi ,Bilimsel Araştırma Yöntemi Nedir? ,Bilimsel Araştırma Teknikleri Nelerdir? ,Bilimsel Araştırma Türleri,Araştırma Tasarımı Nedir? ,Bilimsel Literatür ve Kaynak Taraması Nedir? ,Araştırma Konusunun Seçimi ve Araştırma Sorularının Oluşturulması ,Araştırma Başlığının Oluşturulması ,Bilimsel Araştırma Makalesinin Hazırlanması ve Yazımı ,Bilimsel Bir Araştırma Makalesinin Yazımı ,Bilimsel Araştırmalarda Etik,Bilimsel Araştırmalarda Sunum Teknikleri ,Sağlık Bilimlerinde Bilimsel Yayıncılık ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık bilimlerde bilimsel araştırmanın temel ilkelerini tanımlar | 10, 16, 19, 9 | A |
Bilim ve bilimsel araştırmanın önemini açıklar | 10, 13, 19, 9 | A |
Bilimsel bilgi kaynağını, türlerini tanımlar | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Bilimsel bir araştırma tasarlar | 10, 13, 16, 19, 4, 9 | A |
Bilimsel araştırma stratejilerinin, yöntem ve tekniklerini sıralar | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Bilimsel bir araştırmayı değerlendirir | 10, 13, 16, 19, 4, 9 | A |
Bilimsel bir araştırmayı yayınlama sürecini açıklar | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Araştırma Nedir? | Bilimin temel işlevleri, özellikleri ve amacı araştırılacak |
2 | Bilimsel Araştırmanın Önemi | Bilimsel araştırmanın önemini anlatan araştırma sorularına cevap aranılacak |
3 | Bilimsel Araştırma Yöntemi Nedir? | Bilimsel kaynaklar ve kütüphanelerdeki bilgi kaynaklarının tanıtımı ile ilgili teknik araştırma yapılacak |
4 | Bilimsel Araştırma Teknikleri Nelerdir? | Bir bilimsel araştırmada izlenecek yöntemlerle ilgili araştırma sorularına cevap hazırlanacak |
5 | Bilimsel Araştırma Türleri | Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerine ilişkin ilgili araştırma sorularına cevap hazırlanacak. |
6 | Araştırma Tasarımı Nedir? | Bir makalenin ve projenin oluşmasındaki aşamalar ile ilgili araştırma soruları verilerek öğrencinin cevap araması istenecek. |
7 | Bilimsel Literatür ve Kaynak Taraması Nedir? | Bir araştırmacı olarak konusal tarama yöntemleri ile ilgili ilgili araştırma soruları verilerek öğrencinin cevap araması istenecek. |
8 | Araştırma Konusunun Seçimi ve Araştırma Sorularının Oluşturulması | Öğrencinin ebelik alanında çalışmak istediği araştırma konusunun seçimine yönelik bir taslak istenecek. |
9 | Araştırma Başlığının Oluşturulması | Öğrencinin çalışacağı araştırma sorusu başlıklarını PICOT formatına göre oluşturması istenecek. |
10 | Bilimsel Araştırma Makalesinin Hazırlanması ve Yazımı | Bilimsel bir makalenin yapısı ve yazım teknikleri ile ilgili araştırma yapılması istenecek. |
11 | Bilimsel Bir Araştırma Makalesinin Yazımı | Bir derleme makalenin paragraf ve bölümleri ile ilgili bir taslak makale istenecek. |
12 | Bilimsel Araştırmalarda Etik | Bir bilimsel araştırmada dikkat edilmesi gereken etik kurallar ile ilgili araştırma sorularına cevap aranacak. |
13 | Bilimsel Araştırmalarda Sunum Teknikleri | Bir bilimsel araştırmada sözlü ve yazılı sunum teknik türleri ve kuralları üzerine bir çalışma istenecek. |
14 | Sağlık Bilimlerinde Bilimsel Yayıncılık | Bir bilimsel çalışmanın hangi platformlarda yayınlanabileceği ile ilgili araştırma sorularına cevap aranacak. |
Kaynak |
Kırbaş D. (2021) Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Araştırma Etiği. Nobel Tıp Kitabevi |
Erdoğan S ,Nahcıvan N, Esin E. (2015) Hemşirelikte Araştırma Süreç Uygulama Ve Kritik Nobel Tıp Kitabevileri 2. Baskı, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 15 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 96 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(96/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Doğru ve güvenilir bilimsel bilgiye ulaşma ve uygulama yöntemleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel Araştırma Nedir? ,Bilimsel Araştırmanın Önemi ,Bilimsel Araştırma Yöntemi Nedir? ,Bilimsel Araştırma Teknikleri Nelerdir? ,Bilimsel Araştırma Türleri,Araştırma Tasarımı Nedir? ,Bilimsel Literatür ve Kaynak Taraması Nedir? ,Araştırma Konusunun Seçimi ve Araştırma Sorularının Oluşturulması ,Araştırma Başlığının Oluşturulması ,Bilimsel Araştırma Makalesinin Hazırlanması ve Yazımı ,Bilimsel Bir Araştırma Makalesinin Yazımı ,Bilimsel Araştırmalarda Etik,Bilimsel Araştırmalarda Sunum Teknikleri ,Sağlık Bilimlerinde Bilimsel Yayıncılık ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık bilimlerde bilimsel araştırmanın temel ilkelerini tanımlar | 10, 16, 19, 9 | A |
Bilim ve bilimsel araştırmanın önemini açıklar | 10, 13, 19, 9 | A |
Bilimsel bilgi kaynağını, türlerini tanımlar | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Bilimsel bir araştırma tasarlar | 10, 13, 16, 19, 4, 9 | A |
Bilimsel araştırma stratejilerinin, yöntem ve tekniklerini sıralar | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Bilimsel bir araştırmayı değerlendirir | 10, 13, 16, 19, 4, 9 | A |
Bilimsel bir araştırmayı yayınlama sürecini açıklar | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Araştırma Nedir? | Bilimin temel işlevleri, özellikleri ve amacı araştırılacak |
2 | Bilimsel Araştırmanın Önemi | Bilimsel araştırmanın önemini anlatan araştırma sorularına cevap aranılacak |
3 | Bilimsel Araştırma Yöntemi Nedir? | Bilimsel kaynaklar ve kütüphanelerdeki bilgi kaynaklarının tanıtımı ile ilgili teknik araştırma yapılacak |
4 | Bilimsel Araştırma Teknikleri Nelerdir? | Bir bilimsel araştırmada izlenecek yöntemlerle ilgili araştırma sorularına cevap hazırlanacak |
5 | Bilimsel Araştırma Türleri | Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerine ilişkin ilgili araştırma sorularına cevap hazırlanacak. |
6 | Araştırma Tasarımı Nedir? | Bir makalenin ve projenin oluşmasındaki aşamalar ile ilgili araştırma soruları verilerek öğrencinin cevap araması istenecek. |
7 | Bilimsel Literatür ve Kaynak Taraması Nedir? | Bir araştırmacı olarak konusal tarama yöntemleri ile ilgili ilgili araştırma soruları verilerek öğrencinin cevap araması istenecek. |
8 | Araştırma Konusunun Seçimi ve Araştırma Sorularının Oluşturulması | Öğrencinin ebelik alanında çalışmak istediği araştırma konusunun seçimine yönelik bir taslak istenecek. |
9 | Araştırma Başlığının Oluşturulması | Öğrencinin çalışacağı araştırma sorusu başlıklarını PICOT formatına göre oluşturması istenecek. |
10 | Bilimsel Araştırma Makalesinin Hazırlanması ve Yazımı | Bilimsel bir makalenin yapısı ve yazım teknikleri ile ilgili araştırma yapılması istenecek. |
11 | Bilimsel Bir Araştırma Makalesinin Yazımı | Bir derleme makalenin paragraf ve bölümleri ile ilgili bir taslak makale istenecek. |
12 | Bilimsel Araştırmalarda Etik | Bir bilimsel araştırmada dikkat edilmesi gereken etik kurallar ile ilgili araştırma sorularına cevap aranacak. |
13 | Bilimsel Araştırmalarda Sunum Teknikleri | Bir bilimsel araştırmada sözlü ve yazılı sunum teknik türleri ve kuralları üzerine bir çalışma istenecek. |
14 | Sağlık Bilimlerinde Bilimsel Yayıncılık | Bir bilimsel çalışmanın hangi platformlarda yayınlanabileceği ile ilgili araştırma sorularına cevap aranacak. |
Kaynak |
Kırbaş D. (2021) Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Araştırma Etiği. Nobel Tıp Kitabevi |
Erdoğan S ,Nahcıvan N, Esin E. (2015) Hemşirelikte Araştırma Süreç Uygulama Ve Kritik Nobel Tıp Kitabevileri 2. Baskı, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |