Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİKTE ETİK-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEvrensel değerlere ülke gerçekleri ve gereksinimleri doğrultusunda, her alanda hizmet verebilecek bilgi ve beceriyle donatılmış, ebelik felsefesini ve etik değerleri özümsemiş, yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, eğitim, yönetim ve araştırma becerilerine sahip profesyonel ebeler yetiştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Etiğin Önemi Etiğin tarihsel gelişimi,Etik ilkeler
Ebeler İçin Uluslararası Etik Kodlar
Ebelikte Etiğin Önemi,Etik ikilem
Etik kaygıların belirlenmesi
Etik düşünme bakım ve karar verme
,İnsan, hasta, kadın, gebe hakları, Çocuk, yenidoğan ve fetüs hakları ,Aydınlatılmış onam, mahremiyet, bilgilerin gizliliği, Malpraktis ,Hasta Uyumsuzluğu ve Hasta iletişiminin etik boyutu,Farklılık,Eşitlik ve Adalet,Profesyonel İlişkiler,Yapay zeka, Genetik araştırmalar ve etik boyutu ,Prenatal tarama ve antenatal, innatal, postnatal bakımı etik boyutu .,Üreme sağlığı ve etik boyutu,Bulaşıcı hastalıklar, aşılama ve etik boyutu,Organ nakli, ötenazi ve etik boyutu ,Sağlık bilimlerinde araştırma ve yayın etiği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Etik kavramını, etiğin önemini ve tarihsel süreçteki gelişimini açıklar10, 16, 19, 5, 9A, E
Bilgilendirilmiş onamın önemini açıklar10, 16, 19, 5, 9A, E
Hasta mahremiyetinin önemini açıklar10, 16, 19, 5, 9A, E
Tıbbi uygulama hataları ve ebelik uygulamaları arasındaki ilişkiyi açıklar10, 16, 19, 5, 9A, E
Etik ihlaller konusunda alınacak gerekli önlemleri açıklar10, 16, 19, 5, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Etiğin Önemi Etiğin tarihsel gelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Etik ilkeler
Ebeler İçin Uluslararası Etik Kodlar
Ebelikte Etiğin Önemi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
3Etik ikilem
Etik kaygıların belirlenmesi
Etik düşünme bakım ve karar verme
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
4İnsan, hasta, kadın, gebe hakları, Çocuk, yenidoğan ve fetüs hakları Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Aydınlatılmış onam, mahremiyet, bilgilerin gizliliği, Malpraktis Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Hasta Uyumsuzluğu ve Hasta iletişiminin etik boyutuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Farklılık,Eşitlik ve AdaletÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Profesyonel İlişkilerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Yapay zeka, Genetik araştırmalar ve etik boyutu Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Prenatal tarama ve antenatal, innatal, postnatal bakımı etik boyutu .Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Üreme sağlığı ve etik boyutuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Bulaşıcı hastalıklar, aşılama ve etik boyutuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Organ nakli, ötenazi ve etik boyutu Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Sağlık bilimlerinde araştırma ve yayın etiğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1. Anthony Giddens, Sosyoloji , Say Yayınları (Ayraç, 2000) 2. Bryan S. Turner-Regulating Bodies- Essays in Medical Sociology-Routledge (1992) 3. Paul Fauconnet- Sosyoloji Yazıları, Pinhan Yayıncılık (2012) 4. Erving Goffman- Damga, Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar,Heretik Yayıncılık (2019) 5. Richard Osborne, Brin Van Loon- Indtroducing Sociology, Tien Wah Press Ltd. (2002) 6. Adele E. Clarke,Laura Mamo, Jennifer Ruth Fosket,Jennifer R. Fishman,Janet K. Shim- Biomedicalization- Technoscience, Health, and Illness in the U.S. (Duke University Press 2010) 7. The Mindful Body: A prolegomenon to Future work in Medical Anthropology. Medical Anthropology Quartely. Vol. 1, No. 1. 8. Society and Health An introduction to Social Science For Health Professionals (s.79-93). 9. Zeliha Burcu Yurtsal. Kadın ve Ebelik. 2018, Vize yayıncılık. 10. Gülümser Dolgun, Havva Özkan. Ebeliğin Temelleri. Öğrenciler için ders kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri. 2022, İstanbul. 11. Susan Sontag. Metafor Olarak Hastalık. Can yayınları, 2021. İstanbul 12. Şaban Kızıldağ. Mazeret Yok. Hayykitap, 2018, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)91
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(91/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİKTE ETİK-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEvrensel değerlere ülke gerçekleri ve gereksinimleri doğrultusunda, her alanda hizmet verebilecek bilgi ve beceriyle donatılmış, ebelik felsefesini ve etik değerleri özümsemiş, yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, eğitim, yönetim ve araştırma becerilerine sahip profesyonel ebeler yetiştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Etiğin Önemi Etiğin tarihsel gelişimi,Etik ilkeler
Ebeler İçin Uluslararası Etik Kodlar
Ebelikte Etiğin Önemi,Etik ikilem
Etik kaygıların belirlenmesi
Etik düşünme bakım ve karar verme
,İnsan, hasta, kadın, gebe hakları, Çocuk, yenidoğan ve fetüs hakları ,Aydınlatılmış onam, mahremiyet, bilgilerin gizliliği, Malpraktis ,Hasta Uyumsuzluğu ve Hasta iletişiminin etik boyutu,Farklılık,Eşitlik ve Adalet,Profesyonel İlişkiler,Yapay zeka, Genetik araştırmalar ve etik boyutu ,Prenatal tarama ve antenatal, innatal, postnatal bakımı etik boyutu .,Üreme sağlığı ve etik boyutu,Bulaşıcı hastalıklar, aşılama ve etik boyutu,Organ nakli, ötenazi ve etik boyutu ,Sağlık bilimlerinde araştırma ve yayın etiği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Etik kavramını, etiğin önemini ve tarihsel süreçteki gelişimini açıklar10, 16, 19, 5, 9A, E
Bilgilendirilmiş onamın önemini açıklar10, 16, 19, 5, 9A, E
Hasta mahremiyetinin önemini açıklar10, 16, 19, 5, 9A, E
Tıbbi uygulama hataları ve ebelik uygulamaları arasındaki ilişkiyi açıklar10, 16, 19, 5, 9A, E
Etik ihlaller konusunda alınacak gerekli önlemleri açıklar10, 16, 19, 5, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Etiğin Önemi Etiğin tarihsel gelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Etik ilkeler
Ebeler İçin Uluslararası Etik Kodlar
Ebelikte Etiğin Önemi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
3Etik ikilem
Etik kaygıların belirlenmesi
Etik düşünme bakım ve karar verme
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması.
4İnsan, hasta, kadın, gebe hakları, Çocuk, yenidoğan ve fetüs hakları Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Aydınlatılmış onam, mahremiyet, bilgilerin gizliliği, Malpraktis Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Hasta Uyumsuzluğu ve Hasta iletişiminin etik boyutuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Farklılık,Eşitlik ve AdaletÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Profesyonel İlişkilerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Yapay zeka, Genetik araştırmalar ve etik boyutu Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Prenatal tarama ve antenatal, innatal, postnatal bakımı etik boyutu .Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Üreme sağlığı ve etik boyutuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Bulaşıcı hastalıklar, aşılama ve etik boyutuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Organ nakli, ötenazi ve etik boyutu Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Sağlık bilimlerinde araştırma ve yayın etiğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1. Anthony Giddens, Sosyoloji , Say Yayınları (Ayraç, 2000) 2. Bryan S. Turner-Regulating Bodies- Essays in Medical Sociology-Routledge (1992) 3. Paul Fauconnet- Sosyoloji Yazıları, Pinhan Yayıncılık (2012) 4. Erving Goffman- Damga, Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar,Heretik Yayıncılık (2019) 5. Richard Osborne, Brin Van Loon- Indtroducing Sociology, Tien Wah Press Ltd. (2002) 6. Adele E. Clarke,Laura Mamo, Jennifer Ruth Fosket,Jennifer R. Fishman,Janet K. Shim- Biomedicalization- Technoscience, Health, and Illness in the U.S. (Duke University Press 2010) 7. The Mindful Body: A prolegomenon to Future work in Medical Anthropology. Medical Anthropology Quartely. Vol. 1, No. 1. 8. Society and Health An introduction to Social Science For Health Professionals (s.79-93). 9. Zeliha Burcu Yurtsal. Kadın ve Ebelik. 2018, Vize yayıncılık. 10. Gülümser Dolgun, Havva Özkan. Ebeliğin Temelleri. Öğrenciler için ders kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri. 2022, İstanbul. 11. Susan Sontag. Metafor Olarak Hastalık. Can yayınları, 2021. İstanbul 12. Şaban Kızıldağ. Mazeret Yok. Hayykitap, 2018, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02