Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAHİLİ VE CERRAHİ HASTALIKLAR-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN, Öğr.Gör. İclal İlknur ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSık görülen dahili ve cerrahi hastalıkların vücutta meydana getirdikleri sorunlara yönelik bakım girişimleri ve cerrahi girişimde perioperatif dönem ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım,Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım,Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım,Kardiyovasküler Sistem Dengesizliklerinde Bakım,Kan Hastalıklarında Bakım,Solunum Sistemi Hastalıklarında Bakım,Boşaltım Sistemi Hastalıklarında Bakım,İmmün sistem Hastalıklarında Bakım,Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım,Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım,Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım,Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım,Cilt, Sinir Sistemi ve Kas İskelet Hastalıklarında Bakım,Sindirim Sistemi ve Metabolizma Hastalıklarında Bakım; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Üreme sistemi hastalıklarında bakımı açıklar16, 9A
Asit Baz dengesizliği sonucunda ortaya çıkan durumları sayar16, 9A
Endokrin sistem hastalıklarında bakımını açıklar16, 9A
Sıvı-elektrolit dengesizliği sonucunda ortaya çıkan durumların bakımını açıklar16, 9A
Dolaşım sistemi hastalıklarında bakımını açıklar16, 9A
Perioperatif dönem bakımını açıklar16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım1. Kaynağın 167-182, 567-580 ve 2. kaynağın 69-79, 245-261. sayfalarının incelenmesi
2Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım1. Kaynağın 567-580. ve 4. kaynağın 31-57. sayfalarının incelenmesi
3Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım3. Kaynağın 64-84. sayfalarının incelenmesi
4Kardiyovasküler Sistem Dengesizliklerinde Bakım1. Kaynağın 495-566. ve 2. kaynağın 224-232. sayfalarının incelenmesi
5Kan Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 597-628, 2. kaynağın 277-292 ve 3. kaynağın 338-349.sayfalarının incelenmesi
6Solunum Sistemi Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 355-407. sayfalarının incelenmesi
7Boşaltım Sistemi Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 877-934. ve 4. kaynağın 236-251. sayfalarının incelenmesi
8İmmün sistem Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 975-1002 ve 3. kaynağın 439-450.sayfalarının incelenmesi
9Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 787-848 ve 3. kaynağın 260-299. sayfalarının incelenmesi
10Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 787-848. sayfalarının incelenmesi
11Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım2. Kaynağın 467-487. sayfalarının incelenmesi
12Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım4. Kaynağın 357-368 sayfalarının incelenmesi
13Cilt, Sinir Sistemi ve Kas İskelet Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 1015-1036, 1147-1188, 1259-1332. sayfalarının incelenmesi
14Sindirim Sistemi ve Metabolizma Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 657-708, 729-786. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1. Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2020) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara, Güncellenmiş 5. Baskı 2. Eti Aslan, F., Olgun, N. (2017) Fizyopatoloji. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 3. Enç, N. (2014) İç Hastalıkları Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul 4. Zengin, N., Ören, B. (2018) İç Hastalıkları ve Kadın Sağlığı (Ebeler İçin) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı2510
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)63
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(63/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAHİLİ VE CERRAHİ HASTALIKLAR-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN, Öğr.Gör. İclal İlknur ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSık görülen dahili ve cerrahi hastalıkların vücutta meydana getirdikleri sorunlara yönelik bakım girişimleri ve cerrahi girişimde perioperatif dönem ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım,Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım,Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım,Kardiyovasküler Sistem Dengesizliklerinde Bakım,Kan Hastalıklarında Bakım,Solunum Sistemi Hastalıklarında Bakım,Boşaltım Sistemi Hastalıklarında Bakım,İmmün sistem Hastalıklarında Bakım,Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım,Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım,Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım,Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım,Cilt, Sinir Sistemi ve Kas İskelet Hastalıklarında Bakım,Sindirim Sistemi ve Metabolizma Hastalıklarında Bakım; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Üreme sistemi hastalıklarında bakımı açıklar16, 9A
Asit Baz dengesizliği sonucunda ortaya çıkan durumları sayar16, 9A
Endokrin sistem hastalıklarında bakımını açıklar16, 9A
Sıvı-elektrolit dengesizliği sonucunda ortaya çıkan durumların bakımını açıklar16, 9A
Dolaşım sistemi hastalıklarında bakımını açıklar16, 9A
Perioperatif dönem bakımını açıklar16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım1. Kaynağın 167-182, 567-580 ve 2. kaynağın 69-79, 245-261. sayfalarının incelenmesi
2Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım1. Kaynağın 567-580. ve 4. kaynağın 31-57. sayfalarının incelenmesi
3Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım3. Kaynağın 64-84. sayfalarının incelenmesi
4Kardiyovasküler Sistem Dengesizliklerinde Bakım1. Kaynağın 495-566. ve 2. kaynağın 224-232. sayfalarının incelenmesi
5Kan Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 597-628, 2. kaynağın 277-292 ve 3. kaynağın 338-349.sayfalarının incelenmesi
6Solunum Sistemi Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 355-407. sayfalarının incelenmesi
7Boşaltım Sistemi Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 877-934. ve 4. kaynağın 236-251. sayfalarının incelenmesi
8İmmün sistem Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 975-1002 ve 3. kaynağın 439-450.sayfalarının incelenmesi
9Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 787-848 ve 3. kaynağın 260-299. sayfalarının incelenmesi
10Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 787-848. sayfalarının incelenmesi
11Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım2. Kaynağın 467-487. sayfalarının incelenmesi
12Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım4. Kaynağın 357-368 sayfalarının incelenmesi
13Cilt, Sinir Sistemi ve Kas İskelet Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 1015-1036, 1147-1188, 1259-1332. sayfalarının incelenmesi
14Sindirim Sistemi ve Metabolizma Hastalıklarında Bakım1. Kaynağın 657-708, 729-786. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1. Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2020) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara, Güncellenmiş 5. Baskı 2. Eti Aslan, F., Olgun, N. (2017) Fizyopatoloji. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 3. Enç, N. (2014) İç Hastalıkları Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul 4. Zengin, N., Ören, B. (2018) İç Hastalıkları ve Kadın Sağlığı (Ebeler İçin) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02