Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK ESASLARI I | - | Güz Dönemi | 4+2 | 4,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN, Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN, Öğr.Gör. İclal İlknur ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireysel ve bütüncül yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda bakım verebilmesi için gerekli olan temel kavram ve kuram bilgisini ve bireyin günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel ebelik girişimlerinin bilgi ve becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık, Kadın Sağlığı ve Çevre,Ebeliğin Anlamı, Doğası, Yapısı ve Sağlık Bakım Sistemi,Sağlık Hizmetlerinde İletişim,Hasta Bakım Süreci,Hasta Kabülü ve Taburculuk ,Hasta ve Çalışan Güvenliği,Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları,Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Bozuklukları,Yara Bakımı ve Uygulamaları,Deri ve Öz-Bakım Uygulamaları,Yaşam Bulguları,İlaç Uygulamaları ,Sıcak ve Soğuk Uygulamalar,Vücut Mekaniği ve Hastanın Hareket Ettirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bakımda kullanılan ebelik modellerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Bireyin günlük yaşam aktivitelerindeki objektif ve subjektif verileri tanımlar | 10, 16, 17, 4, 5, 9 | A |
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik ebelik girişimlerini laboratuvar ortamında uygular | 10, 14, 16, 17, 8, 9 | A |
Hasta güvenliği ilkelerini sıralar | 10, 16, 9 | A |
Ebeliğin temel kavramlarını ve kavramların birbiriyle ilişkisini yorumlar | 16, 9 | A |
Ebelik sürecinin bakıma katkısı hakkında çıkarımda bulunur | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık, Kadın Sağlığı ve Çevre | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Ebeliğin Anlamı, Doğası, Yapısı ve Sağlık Bakım Sistemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Sağlık Hizmetlerinde İletişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Hasta Bakım Süreci | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Hasta Kabülü ve Taburculuk | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Hasta ve Çalışan Güvenliği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Yara Bakımı ve Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Deri ve Öz-Bakım Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Yaşam Bulguları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | İlaç Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Sıcak ve Soğuk Uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Vücut Mekaniği ve Hastanın Hareket Ettirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ay F. (2022). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri Erdemir F., Türk G. (2022). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler İçin Fizik Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri Enç N. (2021). Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri |
1. Aştı TA., Karadağ A. (2012). Hemşirelik Esasları; Hemşirelik Bilim Sanatı. İstanbul:Akademi Yayınevi. 2. Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P.; Fundamentals of Nursing. Lipincott Company, Philadelphia, second edition (2007) 3. Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu. Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar. Alter Yayınevi. (2008) 4. Ay F., Ertem, Ü., Özcan, N ve ark. Edt. F A Ay. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Medikal Yayıncılık. 5. Terakye G, Ocakçı A., Etik konulardan Seçmeler. İstanbul Medikal Yayıncılık, 2013. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 136 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(136/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK ESASLARI I | - | Güz Dönemi | 4+2 | 4,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN, Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN, Öğr.Gör. İclal İlknur ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireysel ve bütüncül yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda bakım verebilmesi için gerekli olan temel kavram ve kuram bilgisini ve bireyin günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel ebelik girişimlerinin bilgi ve becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık, Kadın Sağlığı ve Çevre,Ebeliğin Anlamı, Doğası, Yapısı ve Sağlık Bakım Sistemi,Sağlık Hizmetlerinde İletişim,Hasta Bakım Süreci,Hasta Kabülü ve Taburculuk ,Hasta ve Çalışan Güvenliği,Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları,Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Bozuklukları,Yara Bakımı ve Uygulamaları,Deri ve Öz-Bakım Uygulamaları,Yaşam Bulguları,İlaç Uygulamaları ,Sıcak ve Soğuk Uygulamalar,Vücut Mekaniği ve Hastanın Hareket Ettirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bakımda kullanılan ebelik modellerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Bireyin günlük yaşam aktivitelerindeki objektif ve subjektif verileri tanımlar | 10, 16, 17, 4, 5, 9 | A |
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik ebelik girişimlerini laboratuvar ortamında uygular | 10, 14, 16, 17, 8, 9 | A |
Hasta güvenliği ilkelerini sıralar | 10, 16, 9 | A |
Ebeliğin temel kavramlarını ve kavramların birbiriyle ilişkisini yorumlar | 16, 9 | A |
Ebelik sürecinin bakıma katkısı hakkında çıkarımda bulunur | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık, Kadın Sağlığı ve Çevre | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Ebeliğin Anlamı, Doğası, Yapısı ve Sağlık Bakım Sistemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Sağlık Hizmetlerinde İletişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Hasta Bakım Süreci | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Hasta Kabülü ve Taburculuk | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Hasta ve Çalışan Güvenliği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Yara Bakımı ve Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Deri ve Öz-Bakım Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Yaşam Bulguları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | İlaç Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Sıcak ve Soğuk Uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Vücut Mekaniği ve Hastanın Hareket Ettirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ay F. (2022). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri Erdemir F., Türk G. (2022). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler İçin Fizik Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri Enç N. (2021). Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri |
1. Aştı TA., Karadağ A. (2012). Hemşirelik Esasları; Hemşirelik Bilim Sanatı. İstanbul:Akademi Yayınevi. 2. Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P.; Fundamentals of Nursing. Lipincott Company, Philadelphia, second edition (2007) 3. Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu. Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar. Alter Yayınevi. (2008) 4. Ay F., Ertem, Ü., Özcan, N ve ark. Edt. F A Ay. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Medikal Yayıncılık. 5. Terakye G, Ocakçı A., Etik konulardan Seçmeler. İstanbul Medikal Yayıncılık, 2013. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |