Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİK ESASLARI I-Güz Dönemi4+24,55
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN, Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN, Öğr.Gör. İclal İlknur ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBireysel ve bütüncül yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda bakım verebilmesi için gerekli olan temel kavram ve kuram bilgisini ve bireyin günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel ebelik girişimlerinin bilgi ve becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık, Kadın Sağlığı ve Çevre,Ebeliğin Anlamı, Doğası, Yapısı ve Sağlık Bakım Sistemi,Sağlık Hizmetlerinde İletişim,Hasta Bakım Süreci,Hasta Kabülü ve Taburculuk ,Hasta ve Çalışan Güvenliği,Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları,Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Bozuklukları,Yara Bakımı ve Uygulamaları,Deri ve Öz-Bakım Uygulamaları,Yaşam Bulguları,İlaç Uygulamaları ,Sıcak ve Soğuk Uygulamalar,Vücut Mekaniği ve Hastanın Hareket Ettirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bakımda kullanılan ebelik modellerini açıklar10, 16, 9A
Bireyin günlük yaşam aktivitelerindeki objektif ve subjektif verileri tanımlar10, 16, 17, 4, 5, 9A
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik ebelik girişimlerini laboratuvar ortamında uygular10, 14, 16, 17, 8, 9A
Hasta güvenliği ilkelerini sıralar10, 16, 9A
Ebeliğin temel kavramlarını ve kavramların birbiriyle ilişkisini yorumlar16, 9A
Ebelik sürecinin bakıma katkısı hakkında çıkarımda bulunur10, 13, 14, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık, Kadın Sağlığı ve ÇevreÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Ebeliğin Anlamı, Doğası, Yapısı ve Sağlık Bakım SistemiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Sağlık Hizmetlerinde İletişimÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Hasta Bakım SüreciÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Hasta Kabülü ve Taburculuk Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Hasta ve Çalışan GüvenliğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Enfeksiyon Kontrolü ve UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Sıvı-Elektrolit Dengesi ve BozukluklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Yara Bakımı ve UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Deri ve Öz-Bakım UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Yaşam BulgularıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12İlaç Uygulamaları Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Sıcak ve Soğuk UygulamalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Vücut Mekaniği ve Hastanın Hareket EttirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Ay F. (2022). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri Erdemir F., Türk G. (2022). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler İçin Fizik Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri Enç N. (2021). Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri
1. Aştı TA., Karadağ A. (2012). Hemşirelik Esasları; Hemşirelik Bilim Sanatı. İstanbul:Akademi Yayınevi. 2. Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P.; Fundamentals of Nursing. Lipincott Company, Philadelphia, second edition (2007) 3. Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu. Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar. Alter Yayınevi. (2008) 4. Ay F., Ertem, Ü., Özcan, N ve ark. Edt. F A Ay. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Medikal Yayıncılık. 5. Terakye G, Ocakçı A., Etik konulardan Seçmeler. İstanbul Medikal Yayıncılık, 2013.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13535
Genel Sınav ve Hazırlığı14545
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)136
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(136/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİK ESASLARI I-Güz Dönemi4+24,55
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN, Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN, Öğr.Gör. İclal İlknur ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBireysel ve bütüncül yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda bakım verebilmesi için gerekli olan temel kavram ve kuram bilgisini ve bireyin günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel ebelik girişimlerinin bilgi ve becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık, Kadın Sağlığı ve Çevre,Ebeliğin Anlamı, Doğası, Yapısı ve Sağlık Bakım Sistemi,Sağlık Hizmetlerinde İletişim,Hasta Bakım Süreci,Hasta Kabülü ve Taburculuk ,Hasta ve Çalışan Güvenliği,Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları,Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Bozuklukları,Yara Bakımı ve Uygulamaları,Deri ve Öz-Bakım Uygulamaları,Yaşam Bulguları,İlaç Uygulamaları ,Sıcak ve Soğuk Uygulamalar,Vücut Mekaniği ve Hastanın Hareket Ettirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bakımda kullanılan ebelik modellerini açıklar10, 16, 9A
Bireyin günlük yaşam aktivitelerindeki objektif ve subjektif verileri tanımlar10, 16, 17, 4, 5, 9A
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik ebelik girişimlerini laboratuvar ortamında uygular10, 14, 16, 17, 8, 9A
Hasta güvenliği ilkelerini sıralar10, 16, 9A
Ebeliğin temel kavramlarını ve kavramların birbiriyle ilişkisini yorumlar16, 9A
Ebelik sürecinin bakıma katkısı hakkında çıkarımda bulunur10, 13, 14, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık, Kadın Sağlığı ve ÇevreÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Ebeliğin Anlamı, Doğası, Yapısı ve Sağlık Bakım SistemiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Sağlık Hizmetlerinde İletişimÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Hasta Bakım SüreciÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Hasta Kabülü ve Taburculuk Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Hasta ve Çalışan GüvenliğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Enfeksiyon Kontrolü ve UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Sıvı-Elektrolit Dengesi ve BozukluklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Yara Bakımı ve UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Deri ve Öz-Bakım UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Yaşam BulgularıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12İlaç Uygulamaları Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Sıcak ve Soğuk UygulamalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Vücut Mekaniği ve Hastanın Hareket EttirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Ay F. (2022). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri Erdemir F., Türk G. (2022). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler İçin Fizik Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri Enç N. (2021). Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri
1. Aştı TA., Karadağ A. (2012). Hemşirelik Esasları; Hemşirelik Bilim Sanatı. İstanbul:Akademi Yayınevi. 2. Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P.; Fundamentals of Nursing. Lipincott Company, Philadelphia, second edition (2007) 3. Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu. Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar. Alter Yayınevi. (2008) 4. Ay F., Ertem, Ü., Özcan, N ve ark. Edt. F A Ay. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Medikal Yayıncılık. 5. Terakye G, Ocakçı A., Etik konulardan Seçmeler. İstanbul Medikal Yayıncılık, 2013.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02