Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ACİL OBSTETRİK BAKIM-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAnne ve bebeğin doğum öncesi, doğum, doğum sonrası döneminde yaşamını tehdit eden komplikasyonlarını tanıma, yönetebilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Acil obstetrik bakım sistemi.,Acil obstetrik bakımla ilgili yasal düzenlemeler. Haklar ve ekip yaklaşımı,Acil obstetrik bakımda İletişim ve Danışmanlık.,Gebelikte Hipertansif durumların yönetimi ve vaka tartışması.,Acil Obstetrik Bakım hizmetlerinde standartları kapsamında Sağlık Bakanlığı uygulamaları.,Gebelikte kanama yönetimi ve vaka tartışması.,İlerlemeyen travayın yönetimi.,Yenidoğan acillerinin yönetimi.,Postpartum kanama yönetimi.,AOB’da enfeksiyonların yönetimi,Obstetrik ve Jinekolojik Acillerde Adli Sorunlar,Kan transfüzyonu.,Obstetrik Triaj,Örnek vaka; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Anne ve yenidoğan sağlığı kavramını tanımlar16, 9A, D, E
Acil Obstetrik Bakım sistemini tanımlar16, 9A, D, E
Kaliteli Acil Obstetrik Bakım hizmet sunumunu tanımlar16, 9A, D, E
Acil Obstetrik vakalarını protokollere göre hızlı değerlendirir16, 9A, D, E
Preeklampsi / eklampsi olgusunu protokollere göre yönetir16, 9A, D, E
Acil durumları saptar16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Acil obstetrik bakım sistemi.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Acil obstetrik bakımla ilgili yasal düzenlemeler. Haklar ve ekip yaklaşımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Acil obstetrik bakımda İletişim ve Danışmanlık.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Gebelikte Hipertansif durumların yönetimi ve vaka tartışması.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Acil Obstetrik Bakım hizmetlerinde standartları kapsamında Sağlık Bakanlığı uygulamaları.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Gebelikte kanama yönetimi ve vaka tartışması.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7İlerlemeyen travayın yönetimi.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Yenidoğan acillerinin yönetimi.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Postpartum kanama yönetimi.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10AOB’da enfeksiyonların yönetimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Obstetrik ve Jinekolojik Acillerde Adli SorunlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Kan transfüzyonu.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Obstetrik TriajÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Örnek vakaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1.Providing Emergency Obstetric and Newborn Care to All in Needhttp://www.unfpa.org/public/home/mothers/pid/4385 2. 2005 Ulusal Anne Ölümleri Çalışması, Üreme Sağlığı Programı, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Bilimleri Enstitüsü. 3. Monitoring emergency obstetric care. A Handbook. http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789241547734_eng.pdf 4. Acil Obstetrik Bakım Yönetim Rehberi http://www.asm.gov.tr/UploadGenelDosyalar/Dosyalar/143/E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M/25_01_2011_15_38_44.pdf 5. Acil Obstetrik Bakım Klinisyen Eğitimi http://www.kalite.saglik.gov.tr/content/files/hizmet_kalite_standartlari_2011/partograf_ornegi/aob.pdf 6. Gezginç K., Dalkılıç EU. Obstetrik Acillere Yaklaşım. JAEM 2011:128-32. 7. Eyi EGY. Danışman N., Çağlar T. Peripartum Obstetrik Aciller. Turkiye Klinikleri J Surg Med Sci 2006, 2(24):47-54 8. Özgünen FT. Doğum ve Jinekoloji Acilleri El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2006. 9. Birgen N. Obstetrik ve Jinekolojik Acillerde Adli Sorunlar. Turkiye Klinikleri J Surg Med Sci 2006, 2(24):101-4

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)81
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(81/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ACİL OBSTETRİK BAKIM-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAnne ve bebeğin doğum öncesi, doğum, doğum sonrası döneminde yaşamını tehdit eden komplikasyonlarını tanıma, yönetebilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Acil obstetrik bakım sistemi.,Acil obstetrik bakımla ilgili yasal düzenlemeler. Haklar ve ekip yaklaşımı,Acil obstetrik bakımda İletişim ve Danışmanlık.,Gebelikte Hipertansif durumların yönetimi ve vaka tartışması.,Acil Obstetrik Bakım hizmetlerinde standartları kapsamında Sağlık Bakanlığı uygulamaları.,Gebelikte kanama yönetimi ve vaka tartışması.,İlerlemeyen travayın yönetimi.,Yenidoğan acillerinin yönetimi.,Postpartum kanama yönetimi.,AOB’da enfeksiyonların yönetimi,Obstetrik ve Jinekolojik Acillerde Adli Sorunlar,Kan transfüzyonu.,Obstetrik Triaj,Örnek vaka; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Anne ve yenidoğan sağlığı kavramını tanımlar16, 9A, D, E
Acil Obstetrik Bakım sistemini tanımlar16, 9A, D, E
Kaliteli Acil Obstetrik Bakım hizmet sunumunu tanımlar16, 9A, D, E
Acil Obstetrik vakalarını protokollere göre hızlı değerlendirir16, 9A, D, E
Preeklampsi / eklampsi olgusunu protokollere göre yönetir16, 9A, D, E
Acil durumları saptar16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Acil obstetrik bakım sistemi.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Acil obstetrik bakımla ilgili yasal düzenlemeler. Haklar ve ekip yaklaşımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Acil obstetrik bakımda İletişim ve Danışmanlık.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Gebelikte Hipertansif durumların yönetimi ve vaka tartışması.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Acil Obstetrik Bakım hizmetlerinde standartları kapsamında Sağlık Bakanlığı uygulamaları.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Gebelikte kanama yönetimi ve vaka tartışması.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7İlerlemeyen travayın yönetimi.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Yenidoğan acillerinin yönetimi.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Postpartum kanama yönetimi.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10AOB’da enfeksiyonların yönetimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Obstetrik ve Jinekolojik Acillerde Adli SorunlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Kan transfüzyonu.Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Obstetrik TriajÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Örnek vakaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1.Providing Emergency Obstetric and Newborn Care to All in Needhttp://www.unfpa.org/public/home/mothers/pid/4385 2. 2005 Ulusal Anne Ölümleri Çalışması, Üreme Sağlığı Programı, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Bilimleri Enstitüsü. 3. Monitoring emergency obstetric care. A Handbook. http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789241547734_eng.pdf 4. Acil Obstetrik Bakım Yönetim Rehberi http://www.asm.gov.tr/UploadGenelDosyalar/Dosyalar/143/E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M/25_01_2011_15_38_44.pdf 5. Acil Obstetrik Bakım Klinisyen Eğitimi http://www.kalite.saglik.gov.tr/content/files/hizmet_kalite_standartlari_2011/partograf_ornegi/aob.pdf 6. Gezginç K., Dalkılıç EU. Obstetrik Acillere Yaklaşım. JAEM 2011:128-32. 7. Eyi EGY. Danışman N., Çağlar T. Peripartum Obstetrik Aciller. Turkiye Klinikleri J Surg Med Sci 2006, 2(24):47-54 8. Özgünen FT. Doğum ve Jinekoloji Acilleri El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2006. 9. Birgen N. Obstetrik ve Jinekolojik Acillerde Adli Sorunlar. Turkiye Klinikleri J Surg Med Sci 2006, 2(24):101-4

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02