Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ACİL OBSTETRİK BAKIM | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anne ve bebeğin doğum öncesi, doğum, doğum sonrası döneminde yaşamını tehdit eden komplikasyonlarını tanıma, yönetebilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Acil obstetrik bakım sistemi.,Acil obstetrik bakımla ilgili yasal düzenlemeler. Haklar ve ekip yaklaşımı,Acil obstetrik bakımda İletişim ve Danışmanlık.,Gebelikte Hipertansif durumların yönetimi ve vaka tartışması.,Acil Obstetrik Bakım hizmetlerinde standartları kapsamında Sağlık Bakanlığı uygulamaları.,Gebelikte kanama yönetimi ve vaka tartışması.,İlerlemeyen travayın yönetimi.,Yenidoğan acillerinin yönetimi.,Postpartum kanama yönetimi.,AOB’da enfeksiyonların yönetimi,Obstetrik ve Jinekolojik Acillerde Adli Sorunlar,Kan transfüzyonu.,Obstetrik Triaj,Örnek vaka; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Anne ve yenidoğan sağlığı kavramını tanımlar | 16, 9 | A, D, E |
Acil Obstetrik Bakım sistemini tanımlar | 16, 9 | A, D, E |
Kaliteli Acil Obstetrik Bakım hizmet sunumunu tanımlar | 16, 9 | A, D, E |
Acil Obstetrik vakalarını protokollere göre hızlı değerlendirir | 16, 9 | A, D, E |
Preeklampsi / eklampsi olgusunu protokollere göre yönetir | 16, 9 | A, D, E |
Acil durumları saptar | 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Acil obstetrik bakım sistemi. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Acil obstetrik bakımla ilgili yasal düzenlemeler. Haklar ve ekip yaklaşımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Acil obstetrik bakımda İletişim ve Danışmanlık. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Gebelikte Hipertansif durumların yönetimi ve vaka tartışması. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Acil Obstetrik Bakım hizmetlerinde standartları kapsamında Sağlık Bakanlığı uygulamaları. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Gebelikte kanama yönetimi ve vaka tartışması. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | İlerlemeyen travayın yönetimi. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Yenidoğan acillerinin yönetimi. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Postpartum kanama yönetimi. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | AOB’da enfeksiyonların yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Obstetrik ve Jinekolojik Acillerde Adli Sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Kan transfüzyonu. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Obstetrik Triaj | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Örnek vaka | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1.Providing Emergency Obstetric and Newborn Care to All in Needhttp://www.unfpa.org/public/home/mothers/pid/4385 2. 2005 Ulusal Anne Ölümleri Çalışması, Üreme Sağlığı Programı, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Bilimleri Enstitüsü. 3. Monitoring emergency obstetric care. A Handbook. http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789241547734_eng.pdf 4. Acil Obstetrik Bakım Yönetim Rehberi http://www.asm.gov.tr/UploadGenelDosyalar/Dosyalar/143/E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M/25_01_2011_15_38_44.pdf 5. Acil Obstetrik Bakım Klinisyen Eğitimi http://www.kalite.saglik.gov.tr/content/files/hizmet_kalite_standartlari_2011/partograf_ornegi/aob.pdf 6. Gezginç K., Dalkılıç EU. Obstetrik Acillere Yaklaşım. JAEM 2011:128-32. 7. Eyi EGY. Danışman N., Çağlar T. Peripartum Obstetrik Aciller. Turkiye Klinikleri J Surg Med Sci 2006, 2(24):47-54 8. Özgünen FT. Doğum ve Jinekoloji Acilleri El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2006. 9. Birgen N. Obstetrik ve Jinekolojik Acillerde Adli Sorunlar. Turkiye Klinikleri J Surg Med Sci 2006, 2(24):101-4 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(81/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ACİL OBSTETRİK BAKIM | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anne ve bebeğin doğum öncesi, doğum, doğum sonrası döneminde yaşamını tehdit eden komplikasyonlarını tanıma, yönetebilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Acil obstetrik bakım sistemi.,Acil obstetrik bakımla ilgili yasal düzenlemeler. Haklar ve ekip yaklaşımı,Acil obstetrik bakımda İletişim ve Danışmanlık.,Gebelikte Hipertansif durumların yönetimi ve vaka tartışması.,Acil Obstetrik Bakım hizmetlerinde standartları kapsamında Sağlık Bakanlığı uygulamaları.,Gebelikte kanama yönetimi ve vaka tartışması.,İlerlemeyen travayın yönetimi.,Yenidoğan acillerinin yönetimi.,Postpartum kanama yönetimi.,AOB’da enfeksiyonların yönetimi,Obstetrik ve Jinekolojik Acillerde Adli Sorunlar,Kan transfüzyonu.,Obstetrik Triaj,Örnek vaka; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Anne ve yenidoğan sağlığı kavramını tanımlar | 16, 9 | A, D, E |
Acil Obstetrik Bakım sistemini tanımlar | 16, 9 | A, D, E |
Kaliteli Acil Obstetrik Bakım hizmet sunumunu tanımlar | 16, 9 | A, D, E |
Acil Obstetrik vakalarını protokollere göre hızlı değerlendirir | 16, 9 | A, D, E |
Preeklampsi / eklampsi olgusunu protokollere göre yönetir | 16, 9 | A, D, E |
Acil durumları saptar | 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Acil obstetrik bakım sistemi. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Acil obstetrik bakımla ilgili yasal düzenlemeler. Haklar ve ekip yaklaşımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Acil obstetrik bakımda İletişim ve Danışmanlık. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Gebelikte Hipertansif durumların yönetimi ve vaka tartışması. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Acil Obstetrik Bakım hizmetlerinde standartları kapsamında Sağlık Bakanlığı uygulamaları. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Gebelikte kanama yönetimi ve vaka tartışması. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | İlerlemeyen travayın yönetimi. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Yenidoğan acillerinin yönetimi. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Postpartum kanama yönetimi. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | AOB’da enfeksiyonların yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Obstetrik ve Jinekolojik Acillerde Adli Sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Kan transfüzyonu. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Obstetrik Triaj | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Örnek vaka | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1.Providing Emergency Obstetric and Newborn Care to All in Needhttp://www.unfpa.org/public/home/mothers/pid/4385 2. 2005 Ulusal Anne Ölümleri Çalışması, Üreme Sağlığı Programı, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Bilimleri Enstitüsü. 3. Monitoring emergency obstetric care. A Handbook. http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789241547734_eng.pdf 4. Acil Obstetrik Bakım Yönetim Rehberi http://www.asm.gov.tr/UploadGenelDosyalar/Dosyalar/143/E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M/25_01_2011_15_38_44.pdf 5. Acil Obstetrik Bakım Klinisyen Eğitimi http://www.kalite.saglik.gov.tr/content/files/hizmet_kalite_standartlari_2011/partograf_ornegi/aob.pdf 6. Gezginç K., Dalkılıç EU. Obstetrik Acillere Yaklaşım. JAEM 2011:128-32. 7. Eyi EGY. Danışman N., Çağlar T. Peripartum Obstetrik Aciller. Turkiye Klinikleri J Surg Med Sci 2006, 2(24):47-54 8. Özgünen FT. Doğum ve Jinekoloji Acilleri El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2006. 9. Birgen N. Obstetrik ve Jinekolojik Acillerde Adli Sorunlar. Turkiye Klinikleri J Surg Med Sci 2006, 2(24):101-4 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |