Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Meryem KAPANCI |
Dersin Yardımcıları | Meryem KAPANCI |
Dersin Amacı | Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği dersinin amacı; öğrencinin temel kalite kavramları ile hasta ve çalışan güvenliği ilkelerini kavramasını, benimsemesini ve bu ilkeler doğrultusunda Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili bilgi ve becerilerini artırarak farkındalık kazanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Tarihsel Gelişimi,Kalite İyileştirme Araçları Sağlıkta Kalite Yönetim Sistemleri,Kalite ve toplam kalite yönetimi,Sağlıkta kalite, akreditasyon, standardizasyon,Kalite yönetim sisteminde dokümantasyon yönetimi,Hasta güvenliği temel kavramlar,Hasta güvenliği ilkeleri 1-2-3,Hasta güvenliği ilkeleri 3-4-6,Çalışan güvenliği,Kalite ve problem çözme metodları,Güvenlik raporlama sistemi / olay bildirim süreci (uygulamalı etkinlikler),Kök neden analizi (uygulamalı etkinlikler),Hata türleri ve etkileri (uygulamalı etkinlikler), Sağlıkta Sürdürülebilir Stratejik Kalite Yönetimi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kalite ile ilgili temel kavramları açıklar | 9 | A |
Kalite kavramının tarihçesini açıklar | 9 | A |
Kalite kontrol, kalite güvencesi kalite yönetimi ve toplam kalite yönetimi kavramlarının ilişkisini açıklar | 9 | A |
Sağlıkta kalite, akreditasyon, standardizasyon kavramlarının ilişkisini açıklar | 9 | A |
Kalite yönetim sisteminde dokümantasyon yönetiminde yer alan kavramları sayar | 9 | A |
Hasta güvenliği ilkelerini sayar | 9 | A |
Uluslararası hasta güvenliği ilkelerini tanımlar, örneklendirir | 9 | A |
Hasta güvenliği ilkeleri doğrultusunda alınması gereken tedbirleri uygular | 9 | A |
Hasta güvenliği ilkeleri ile ilgili bir ihlal olduğunda fark eder ve raporlar | 9 | A |
Kalite ve problem çözme metotlarını açıklar | 9 | A |
Hasta güvenliği ihlali örnekleri verebilir ve bu ihlali güvenlik raporlama sistemi / olay bildirim süreci kullanarak raporlar | 9 | A |
Grup çalışması ile kök neden analizi yapar | 9 | A |
Grup çalışması ile hata türleri ve etkileri analizi yapar | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Tarihsel Gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Kalite İyileştirme Araçları Sağlıkta Kalite Yönetim Sistemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kalite ve toplam kalite yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Sağlıkta kalite, akreditasyon, standardizasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Kalite yönetim sisteminde dokümantasyon yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Hasta güvenliği temel kavramlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Hasta güvenliği ilkeleri 1-2-3 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Hasta güvenliği ilkeleri 3-4-6 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Çalışan güvenliği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Kalite ve problem çözme metodları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Güvenlik raporlama sistemi / olay bildirim süreci (uygulamalı etkinlikler) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Kök neden analizi (uygulamalı etkinlikler) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Hata türleri ve etkileri (uygulamalı etkinlikler) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Sağlıkta Sürdürülebilir Stratejik Kalite Yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Rızalar, S., Büyük, E. T., Şahin, R., Tülin, A. S., & Uzunkaya, G. (2016). Patient safety culture in nurses and affecting factors. Dokuz Eylül University Faculty of Nursing Electronic Journal, 9(1), 9-15. Çiçek Korkmaz, A. SYSTEM ERRORS IN PATIENT SAFETY AND NURSING APPROACH. Institute of Healthcare Improvement – http://www.ihi.org/ihi National Institutes of Health – http://www.nih.gov/ Centers of Disease Control and Prevention - http://www.cdc.gov/niosh/ Canadian Nurses Assosiation - http://www.cna-nurses.ca/cna/practice/environment/safety/guide/default_e.asp Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik (2011) https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110406-3.htm Hasta Hakları Yönetmeliği (1998) https://www.saglik.gov.tr/TR,10461/hasta-haklari-yonetmeligi.html |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 83 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(83/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Meryem KAPANCI |
Dersin Yardımcıları | Meryem KAPANCI |
Dersin Amacı | Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği dersinin amacı; öğrencinin temel kalite kavramları ile hasta ve çalışan güvenliği ilkelerini kavramasını, benimsemesini ve bu ilkeler doğrultusunda Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili bilgi ve becerilerini artırarak farkındalık kazanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Tarihsel Gelişimi,Kalite İyileştirme Araçları Sağlıkta Kalite Yönetim Sistemleri,Kalite ve toplam kalite yönetimi,Sağlıkta kalite, akreditasyon, standardizasyon,Kalite yönetim sisteminde dokümantasyon yönetimi,Hasta güvenliği temel kavramlar,Hasta güvenliği ilkeleri 1-2-3,Hasta güvenliği ilkeleri 3-4-6,Çalışan güvenliği,Kalite ve problem çözme metodları,Güvenlik raporlama sistemi / olay bildirim süreci (uygulamalı etkinlikler),Kök neden analizi (uygulamalı etkinlikler),Hata türleri ve etkileri (uygulamalı etkinlikler), Sağlıkta Sürdürülebilir Stratejik Kalite Yönetimi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kalite ile ilgili temel kavramları açıklar | 9 | A |
Kalite kavramının tarihçesini açıklar | 9 | A |
Kalite kontrol, kalite güvencesi kalite yönetimi ve toplam kalite yönetimi kavramlarının ilişkisini açıklar | 9 | A |
Sağlıkta kalite, akreditasyon, standardizasyon kavramlarının ilişkisini açıklar | 9 | A |
Kalite yönetim sisteminde dokümantasyon yönetiminde yer alan kavramları sayar | 9 | A |
Hasta güvenliği ilkelerini sayar | 9 | A |
Uluslararası hasta güvenliği ilkelerini tanımlar, örneklendirir | 9 | A |
Hasta güvenliği ilkeleri doğrultusunda alınması gereken tedbirleri uygular | 9 | A |
Hasta güvenliği ilkeleri ile ilgili bir ihlal olduğunda fark eder ve raporlar | 9 | A |
Kalite ve problem çözme metotlarını açıklar | 9 | A |
Hasta güvenliği ihlali örnekleri verebilir ve bu ihlali güvenlik raporlama sistemi / olay bildirim süreci kullanarak raporlar | 9 | A |
Grup çalışması ile kök neden analizi yapar | 9 | A |
Grup çalışması ile hata türleri ve etkileri analizi yapar | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Tarihsel Gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Kalite İyileştirme Araçları Sağlıkta Kalite Yönetim Sistemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kalite ve toplam kalite yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Sağlıkta kalite, akreditasyon, standardizasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Kalite yönetim sisteminde dokümantasyon yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Hasta güvenliği temel kavramlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Hasta güvenliği ilkeleri 1-2-3 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Hasta güvenliği ilkeleri 3-4-6 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Çalışan güvenliği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Kalite ve problem çözme metodları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Güvenlik raporlama sistemi / olay bildirim süreci (uygulamalı etkinlikler) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Kök neden analizi (uygulamalı etkinlikler) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Hata türleri ve etkileri (uygulamalı etkinlikler) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Sağlıkta Sürdürülebilir Stratejik Kalite Yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Rızalar, S., Büyük, E. T., Şahin, R., Tülin, A. S., & Uzunkaya, G. (2016). Patient safety culture in nurses and affecting factors. Dokuz Eylül University Faculty of Nursing Electronic Journal, 9(1), 9-15. Çiçek Korkmaz, A. SYSTEM ERRORS IN PATIENT SAFETY AND NURSING APPROACH. Institute of Healthcare Improvement – http://www.ihi.org/ihi National Institutes of Health – http://www.nih.gov/ Centers of Disease Control and Prevention - http://www.cdc.gov/niosh/ Canadian Nurses Assosiation - http://www.cna-nurses.ca/cna/practice/environment/safety/guide/default_e.asp Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik (2011) https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110406-3.htm Hasta Hakları Yönetmeliği (1998) https://www.saglik.gov.tr/TR,10461/hasta-haklari-yonetmeligi.html |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |