Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Meryem KAPANCI
Dersin YardımcılarıMeryem KAPANCI
Dersin AmacıSağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği dersinin amacı; öğrencinin temel kalite kavramları ile hasta ve çalışan güvenliği ilkelerini kavramasını, benimsemesini ve bu ilkeler doğrultusunda Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili bilgi ve becerilerini artırarak farkındalık kazanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Tarihsel Gelişimi,Kalite İyileştirme Araçları
Sağlıkta Kalite Yönetim Sistemleri,Kalite ve toplam kalite yönetimi,Sağlıkta kalite, akreditasyon, standardizasyon,Kalite yönetim sisteminde dokümantasyon yönetimi,Hasta güvenliği temel kavramlar,Hasta güvenliği ilkeleri 1-2-3,Hasta güvenliği ilkeleri 3-4-6,Çalışan güvenliği,Kalite ve problem çözme metodları,Güvenlik raporlama sistemi / olay bildirim süreci (uygulamalı etkinlikler),Kök neden analizi (uygulamalı etkinlikler),Hata türleri ve etkileri (uygulamalı etkinlikler),
Sağlıkta Sürdürülebilir Stratejik Kalite Yönetimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kalite ile ilgili temel kavramları açıklar9A
Kalite kavramının tarihçesini açıklar9A
Kalite kontrol, kalite güvencesi kalite yönetimi ve toplam kalite yönetimi kavramlarının ilişkisini açıklar9A
Sağlıkta kalite, akreditasyon, standardizasyon kavramlarının ilişkisini açıklar9A
Kalite yönetim sisteminde dokümantasyon yönetiminde yer alan kavramları sayar9A
Hasta güvenliği ilkelerini sayar9A
Uluslararası hasta güvenliği ilkelerini tanımlar, örneklendirir9A
Hasta güvenliği ilkeleri doğrultusunda alınması gereken tedbirleri uygular9A
Hasta güvenliği ilkeleri ile ilgili bir ihlal olduğunda fark eder ve raporlar9A
Kalite ve problem çözme metotlarını açıklar9A
Hasta güvenliği ihlali örnekleri verebilir ve bu ihlali güvenlik raporlama sistemi / olay bildirim süreci kullanarak raporlar9A
Grup çalışması ile kök neden analizi yapar9A
Grup çalışması ile hata türleri ve etkileri analizi yapar9A
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Tarihsel GelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Kalite İyileştirme Araçları
Sağlıkta Kalite Yönetim Sistemleri
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Kalite ve toplam kalite yönetimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Sağlıkta kalite, akreditasyon, standardizasyonÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Kalite yönetim sisteminde dokümantasyon yönetimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Hasta güvenliği temel kavramlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Hasta güvenliği ilkeleri 1-2-3Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Hasta güvenliği ilkeleri 3-4-6Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Çalışan güvenliğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Kalite ve problem çözme metodlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Güvenlik raporlama sistemi / olay bildirim süreci (uygulamalı etkinlikler)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Kök neden analizi (uygulamalı etkinlikler)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Hata türleri ve etkileri (uygulamalı etkinlikler)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14
Sağlıkta Sürdürülebilir Stratejik Kalite Yönetimi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Rızalar, S., Büyük, E. T., Şahin, R., Tülin, A. S., & Uzunkaya, G. (2016). Patient safety culture in nurses and affecting factors. Dokuz Eylül University Faculty of Nursing Electronic Journal, 9(1), 9-15. Çiçek Korkmaz, A. SYSTEM ERRORS IN PATIENT SAFETY AND NURSING APPROACH. Institute of Healthcare Improvement – http://www.ihi.org/ihi National Institutes of Health – http://www.nih.gov/ Centers of Disease Control and Prevention - http://www.cdc.gov/niosh/ Canadian Nurses Assosiation - http://www.cna-nurses.ca/cna/practice/environment/safety/guide/default_e.asp Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik (2011) https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110406-3.htm Hasta Hakları Yönetmeliği (1998) https://www.saglik.gov.tr/TR,10461/hasta-haklari-yonetmeligi.html

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11111
Genel Sınav ve Hazırlığı11616
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)83
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(83/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Meryem KAPANCI
Dersin YardımcılarıMeryem KAPANCI
Dersin AmacıSağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği dersinin amacı; öğrencinin temel kalite kavramları ile hasta ve çalışan güvenliği ilkelerini kavramasını, benimsemesini ve bu ilkeler doğrultusunda Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili bilgi ve becerilerini artırarak farkındalık kazanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Tarihsel Gelişimi,Kalite İyileştirme Araçları
Sağlıkta Kalite Yönetim Sistemleri,Kalite ve toplam kalite yönetimi,Sağlıkta kalite, akreditasyon, standardizasyon,Kalite yönetim sisteminde dokümantasyon yönetimi,Hasta güvenliği temel kavramlar,Hasta güvenliği ilkeleri 1-2-3,Hasta güvenliği ilkeleri 3-4-6,Çalışan güvenliği,Kalite ve problem çözme metodları,Güvenlik raporlama sistemi / olay bildirim süreci (uygulamalı etkinlikler),Kök neden analizi (uygulamalı etkinlikler),Hata türleri ve etkileri (uygulamalı etkinlikler),
Sağlıkta Sürdürülebilir Stratejik Kalite Yönetimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kalite ile ilgili temel kavramları açıklar9A
Kalite kavramının tarihçesini açıklar9A
Kalite kontrol, kalite güvencesi kalite yönetimi ve toplam kalite yönetimi kavramlarının ilişkisini açıklar9A
Sağlıkta kalite, akreditasyon, standardizasyon kavramlarının ilişkisini açıklar9A
Kalite yönetim sisteminde dokümantasyon yönetiminde yer alan kavramları sayar9A
Hasta güvenliği ilkelerini sayar9A
Uluslararası hasta güvenliği ilkelerini tanımlar, örneklendirir9A
Hasta güvenliği ilkeleri doğrultusunda alınması gereken tedbirleri uygular9A
Hasta güvenliği ilkeleri ile ilgili bir ihlal olduğunda fark eder ve raporlar9A
Kalite ve problem çözme metotlarını açıklar9A
Hasta güvenliği ihlali örnekleri verebilir ve bu ihlali güvenlik raporlama sistemi / olay bildirim süreci kullanarak raporlar9A
Grup çalışması ile kök neden analizi yapar9A
Grup çalışması ile hata türleri ve etkileri analizi yapar9A
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Tarihsel GelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Kalite İyileştirme Araçları
Sağlıkta Kalite Yönetim Sistemleri
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Kalite ve toplam kalite yönetimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Sağlıkta kalite, akreditasyon, standardizasyonÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Kalite yönetim sisteminde dokümantasyon yönetimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Hasta güvenliği temel kavramlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Hasta güvenliği ilkeleri 1-2-3Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Hasta güvenliği ilkeleri 3-4-6Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Çalışan güvenliğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Kalite ve problem çözme metodlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Güvenlik raporlama sistemi / olay bildirim süreci (uygulamalı etkinlikler)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Kök neden analizi (uygulamalı etkinlikler)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Hata türleri ve etkileri (uygulamalı etkinlikler)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14
Sağlıkta Sürdürülebilir Stratejik Kalite Yönetimi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Rızalar, S., Büyük, E. T., Şahin, R., Tülin, A. S., & Uzunkaya, G. (2016). Patient safety culture in nurses and affecting factors. Dokuz Eylül University Faculty of Nursing Electronic Journal, 9(1), 9-15. Çiçek Korkmaz, A. SYSTEM ERRORS IN PATIENT SAFETY AND NURSING APPROACH. Institute of Healthcare Improvement – http://www.ihi.org/ihi National Institutes of Health – http://www.nih.gov/ Centers of Disease Control and Prevention - http://www.cdc.gov/niosh/ Canadian Nurses Assosiation - http://www.cna-nurses.ca/cna/practice/environment/safety/guide/default_e.asp Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik (2011) https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110406-3.htm Hasta Hakları Yönetmeliği (1998) https://www.saglik.gov.tr/TR,10461/hasta-haklari-yonetmeligi.html

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02