Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YENİDOĞAN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencinin, Dünya’da ve ülkemizde yenidoğan sağlığının durumu ile ilgili bilgi edindirmesini; aile merkezli yaklaşımla yenidoğanın izlemini ve bakımını yapabilecek bilgiye sahip olmasını, doğum sonu bebeğin ve ailenin evde bakıma hazırlığını yönetecek bilgileri edinmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığı,,Yenidoğan Döneminin Önemi ve Yenidoğanın Sınıflandırılması,Yenidoğan Fizyolojisi ve Ekstrauterin Yaşama Adaptasyon,Yenidoğanın Doğum Odasında İlk Değerlendirilmesi,Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Olası sorunlar ve Kanıta Dayalı Yönetimi,Yenidoğanın Beslenmesi ve Anne Sütünün Önemi,Yüksek Riskli Yenidoğan,Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon,Yenidoğan bakımında aile merkezli yaklaşım,Tarama Programlarının Önemi ve Türkiye' de Rutin Yenidoğan Tarama Uygulamaları,Yenidoğan da sık görülen sorunlar ( cilt, gaz vs),Yenidoğanın Taburculuk Sonrası İzlem ve Muayenesi,Yenidoğan Transportu,
Ebeveyn Gereksinimleri ve Eğitimi,Yenidoğana Özgü Uygulamalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Yenidoğan bebeği değerlendirir16, 4, 9A
1.1. Yenidoğan bebeğin fizyolojik özelliklerini sayar16, 4, 9A
1.2. Yenidoğanın anormal durumlarını bilir16, 4, 9A
1.3. Yenidoğan değerlendirilmesinde kullanılan yöntemleri bilir16, 4, 9A
2.1. Normal yenidoğanın gereksinimlerini sayabilir13, 16, 9A
2.2. Sağlık sorunu olan yenidoğanın gereksinimlerini sayabilir13, 16, 18, 9A
3. Yenidoğan ailesine gereksinimlerini karşılayabilecektir13, 16, 9A
3.1. Yenidoğanın fizyolojik gereksinimleri hakkında aileyi bilgilendirebilir.13, 38, 4, 9A
3.2. Aile merkezli bakım çerçevesinde ailenin gereksinimlerini sayar13, 20, 38, 9A
2. Yenidoğan bebeğin gereksinimlerini tanımlayabilir16, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığı,Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Yenidoğan Döneminin Önemi ve Yenidoğanın Sınıflandırılması Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Yenidoğan Fizyolojisi ve Ekstrauterin Yaşama Adaptasyon Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Yenidoğanın Doğum Odasında İlk Değerlendirilmesi Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Olası sorunlar ve Kanıta Dayalı Yönetimi Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Yenidoğanın Beslenmesi ve Anne Sütünün Önemi Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Yüksek Riskli Yenidoğan Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Yenidoğan bakımında aile merkezli yaklaşım Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Tarama Programlarının Önemi ve Türkiye' de Rutin Yenidoğan Tarama Uygulamaları Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Yenidoğan da sık görülen sorunlar ( cilt, gaz vs) Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Yenidoğanın Taburculuk Sonrası İzlem ve Muayenesi Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Yenidoğan Transportu,
Ebeveyn Gereksinimleri ve Eğitimi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Yenidoğana Özgü Uygulamalar Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
• American Academy of Pediatrics. Guidelines for Pediatric Home Health Care, 2nd Ed, (2012) • Dağaoğlu T., Görak G. Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, Yenilenmiş ikinci baskı 2008 • Anne - Yenidoğan Hemşireliği Açıklığa Kavuşturulmuş Kendi Kendine Öğrenme Rehberi,Joyce Y. Johnson, Palme Yayıncılık - Akademik Kitaplar • Yenidoğan Hemşireliği ,Nursing The Neonate, Helen Yeo, Maggie Hallsworth, Maggie Meeks, Rota Tıp Kitabevi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme020
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11111
Genel Sınav ve Hazırlığı11616
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)55
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(55/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YENİDOĞAN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencinin, Dünya’da ve ülkemizde yenidoğan sağlığının durumu ile ilgili bilgi edindirmesini; aile merkezli yaklaşımla yenidoğanın izlemini ve bakımını yapabilecek bilgiye sahip olmasını, doğum sonu bebeğin ve ailenin evde bakıma hazırlığını yönetecek bilgileri edinmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığı,,Yenidoğan Döneminin Önemi ve Yenidoğanın Sınıflandırılması,Yenidoğan Fizyolojisi ve Ekstrauterin Yaşama Adaptasyon,Yenidoğanın Doğum Odasında İlk Değerlendirilmesi,Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Olası sorunlar ve Kanıta Dayalı Yönetimi,Yenidoğanın Beslenmesi ve Anne Sütünün Önemi,Yüksek Riskli Yenidoğan,Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon,Yenidoğan bakımında aile merkezli yaklaşım,Tarama Programlarının Önemi ve Türkiye' de Rutin Yenidoğan Tarama Uygulamaları,Yenidoğan da sık görülen sorunlar ( cilt, gaz vs),Yenidoğanın Taburculuk Sonrası İzlem ve Muayenesi,Yenidoğan Transportu,
Ebeveyn Gereksinimleri ve Eğitimi,Yenidoğana Özgü Uygulamalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Yenidoğan bebeği değerlendirir16, 4, 9A
1.1. Yenidoğan bebeğin fizyolojik özelliklerini sayar16, 4, 9A
1.2. Yenidoğanın anormal durumlarını bilir16, 4, 9A
1.3. Yenidoğan değerlendirilmesinde kullanılan yöntemleri bilir16, 4, 9A
2.1. Normal yenidoğanın gereksinimlerini sayabilir13, 16, 9A
2.2. Sağlık sorunu olan yenidoğanın gereksinimlerini sayabilir13, 16, 18, 9A
3. Yenidoğan ailesine gereksinimlerini karşılayabilecektir13, 16, 9A
3.1. Yenidoğanın fizyolojik gereksinimleri hakkında aileyi bilgilendirebilir.13, 38, 4, 9A
3.2. Aile merkezli bakım çerçevesinde ailenin gereksinimlerini sayar13, 20, 38, 9A
2. Yenidoğan bebeğin gereksinimlerini tanımlayabilir16, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığı,Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Yenidoğan Döneminin Önemi ve Yenidoğanın Sınıflandırılması Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Yenidoğan Fizyolojisi ve Ekstrauterin Yaşama Adaptasyon Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Yenidoğanın Doğum Odasında İlk Değerlendirilmesi Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Olası sorunlar ve Kanıta Dayalı Yönetimi Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Yenidoğanın Beslenmesi ve Anne Sütünün Önemi Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Yüksek Riskli Yenidoğan Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Yenidoğan bakımında aile merkezli yaklaşım Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Tarama Programlarının Önemi ve Türkiye' de Rutin Yenidoğan Tarama Uygulamaları Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Yenidoğan da sık görülen sorunlar ( cilt, gaz vs) Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Yenidoğanın Taburculuk Sonrası İzlem ve Muayenesi Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Yenidoğan Transportu,
Ebeveyn Gereksinimleri ve Eğitimi
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Yenidoğana Özgü Uygulamalar Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
• American Academy of Pediatrics. Guidelines for Pediatric Home Health Care, 2nd Ed, (2012) • Dağaoğlu T., Görak G. Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, Yenilenmiş ikinci baskı 2008 • Anne - Yenidoğan Hemşireliği Açıklığa Kavuşturulmuş Kendi Kendine Öğrenme Rehberi,Joyce Y. Johnson, Palme Yayıncılık - Akademik Kitaplar • Yenidoğan Hemşireliği ,Nursing The Neonate, Helen Yeo, Maggie Hallsworth, Maggie Meeks, Rota Tıp Kitabevi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02