Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FİZYOPATOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan vücudundaki sistemlerin düzgün çalışmasının altında yatan mekanizmaların fizyolojisi ve bozukluklarını oluşturan mekanizmanın fizyopatolojisi hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları,Sıvı Elektrolit Ve Asit Baz Dengesizlikleri,Sıvı Elektrolit Ve Asit Baz Dengesizlikleri,Kardiyovasküler Sistem Patolojileri,Kan Fizyopatolojisi,Solunum Sistemi Patolojileri,Boşaltım Sistemi Patolojileri,İmmün Sistem Patolojileri,Endokrin Sistem Patolojileri,Endokrin Sistem Patolojileri,Üreme Sistemi Patolojileri,Üreme Sistemi Patolojileri,Cilt, Sinir ve Kas İskelet Sistemi Patolojileri,Sindirim Sistemi ve Metabolizma Patolojileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Asit baz dengesizliğinin altında yatan nedenler ve oluşturduğu fizyopatoloji değişikliklerini açıklar | 10, 16, 9 | |
Endokrin sisteminin hastalıklarının altında yatan fizyopatolojik mekanizmalarını açıklar | 10, 16, 9 | |
Üreme sisteminin hastalıklarının altında yatan fizyopatolojik mekanizmaları açıklar | 10, 16, 9 | |
Sıvı elektrolit dengesizliğinin altında yatan nedenler ve oluşturduğu fizyopatolojik değişiklikleri açıklar | 10, 16, 9 | |
Dolaşım sisteminin hastalıklarının altında yatan fizyopatolojik mekanizmalarını açıklar | 10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Sıvı Elektrolit Ve Asit Baz Dengesizlikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Sıvı Elektrolit Ve Asit Baz Dengesizlikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Kardiyovasküler Sistem Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Kan Fizyopatolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Solunum Sistemi Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Boşaltım Sistemi Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | İmmün Sistem Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Endokrin Sistem Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Endokrin Sistem Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Üreme Sistemi Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Üreme Sistemi Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Cilt, Sinir ve Kas İskelet Sistemi Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Sindirim Sistemi ve Metabolizma Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ovayolu, N., Ovayolu, Ö. (2016) Patofizyoloji Pratik Bir Yaklaşım. Çukurova Nobel Tıp Kitabevi 1. Baskı Akdemir N., Birol, L. (2020) İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Akademisyen Yayın Evi 5. Basım |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 5 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FİZYOPATOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan vücudundaki sistemlerin düzgün çalışmasının altında yatan mekanizmaların fizyolojisi ve bozukluklarını oluşturan mekanizmanın fizyopatolojisi hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları,Sıvı Elektrolit Ve Asit Baz Dengesizlikleri,Sıvı Elektrolit Ve Asit Baz Dengesizlikleri,Kardiyovasküler Sistem Patolojileri,Kan Fizyopatolojisi,Solunum Sistemi Patolojileri,Boşaltım Sistemi Patolojileri,İmmün Sistem Patolojileri,Endokrin Sistem Patolojileri,Endokrin Sistem Patolojileri,Üreme Sistemi Patolojileri,Üreme Sistemi Patolojileri,Cilt, Sinir ve Kas İskelet Sistemi Patolojileri,Sindirim Sistemi ve Metabolizma Patolojileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Asit baz dengesizliğinin altında yatan nedenler ve oluşturduğu fizyopatoloji değişikliklerini açıklar | 10, 16, 9 | |
Endokrin sisteminin hastalıklarının altında yatan fizyopatolojik mekanizmalarını açıklar | 10, 16, 9 | |
Üreme sisteminin hastalıklarının altında yatan fizyopatolojik mekanizmaları açıklar | 10, 16, 9 | |
Sıvı elektrolit dengesizliğinin altında yatan nedenler ve oluşturduğu fizyopatolojik değişiklikleri açıklar | 10, 16, 9 | |
Dolaşım sisteminin hastalıklarının altında yatan fizyopatolojik mekanizmalarını açıklar | 10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Sıvı Elektrolit Ve Asit Baz Dengesizlikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Sıvı Elektrolit Ve Asit Baz Dengesizlikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Kardiyovasküler Sistem Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Kan Fizyopatolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Solunum Sistemi Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Boşaltım Sistemi Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | İmmün Sistem Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Endokrin Sistem Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Endokrin Sistem Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Üreme Sistemi Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Üreme Sistemi Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Cilt, Sinir ve Kas İskelet Sistemi Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Sindirim Sistemi ve Metabolizma Patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ovayolu, N., Ovayolu, Ö. (2016) Patofizyoloji Pratik Bir Yaklaşım. Çukurova Nobel Tıp Kitabevi 1. Baskı Akdemir N., Birol, L. (2020) İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Akademisyen Yayın Evi 5. Basım |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |