Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK SOSYOLOJİSİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gözde DALAN POLAT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sosyoloji öğrencilerine, sosyolojinin, sağlık ve tıp konularıyla ilişkin yaklaşımını göstermek, farklı bakış açılarının olduğunu vurgulamak, sosyal bilimlerin sağlık, hastalık, rahatsızlık vb. gibi kavramları nasıl yorumlandığını göstermek, topluluklara özgü bazı semptomların kültürden kültüre nasıl değişiklik gösterdiğini sunmak, sağlık konularının evrensel mi yoksa kültürel olgular mı olduklarına sosyolojinin teorik ve metodolojik olarak nasıl baktığını göstermek
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık ve sosyoloji kavramlarını tanımlayıp aralarındaki ilişkiyi tanımlayabilme,Sağlık sosyolojisindeki temel kavramlar ve tarihçesi,Sosyal ve biyomedikal modelin tanımlanması,
Tıbbi bilginin oluşumu ve medikalizasyonun sınırları

,Sağlığın sosyal belirleyenleri, hastalık rolu,Sapma ve tıbbileşme,İntihar ve toplum,Çatışmacı yaklaşım bağlamında tıbbileşme kavramı,
Sembolik etkileşimcilik ve engellilik durumu
Etiketleme ve darmaturji kavramları
,Post yapısal post modern yaklaşım bağlamında habitus ve sosyal kontrol (Kadın bedeni üzerinden),Toplumsal cinsiyet ve sağlık sosyolojisi ve feminist yaklaşımlar,Kadına Şiddet ,Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramları ve sağlık sosyolojisinin gelişimini bilmesi10, 16, 9A, E
Biyomedikal Model – Sosyal Model yaklaşımları kavraması10, 16, 5, 9A, E
Tıbbi bilginin oluşumunu ve tıbbileşme olgusunu açıklayabilmesi10, 16, 9A, E
Toplum ve beden algısını ilişkilendirebilmesi10, 16, 9A, E
Hastalık rolünün diğer toplumsal rollerle olan etkilerini kavrayabilmesi10, 16, 5, 9A
Toplumsal sapma ve tıbbileşme kavramlarını ilişkilendirebilmesi10, 16, 5, 9A, E
Yapısal işlevci bakış açısıyla intihar kavramını açıklayabilmesi 10, 16, 5, 9A
Modern toplumlarda, medikalizasyon kavramının sebep olduğu sağlığın metalaşması kavramını tanımlayabilmesi10, 16, 5, 9A
Toplumsal cinsiyet ve sağlık sosyolojisi ilişkisini kavraması 10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık ve sosyoloji kavramlarını tanımlayıp aralarındaki ilişkiyi tanımlayabilmeTurner, S. B. (part 2) Kleinman, A. (3-30) Kleinman, A. (31-55)
2Sağlık sosyolojisindeki temel kavramlar ve tarihçesi Turner, S. B. (part 2) Kleinman, A. (3-30) Kleinman, A. (31-55)
3Sosyal ve biyomedikal modelin tanımlanmasıGillespie, R., Gerhardt, C. (79-93)
4
Tıbbi bilginin oluşumu ve medikalizasyonun sınırları

Scheper Hughes, N., Lock, M. M. (6-41).
5Sağlığın sosyal belirleyenleri, hastalık rolu-Sezgin, D. (59-79).
6Sapma ve tıbbileşmeÖzbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y.
7İntihar ve toplumÖzbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y. (133-147)
8Çatışmacı yaklaşım bağlamında tıbbileşme kavramıÖzbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y. (73-93)
9
Sembolik etkileşimcilik ve engellilik durumu
Etiketleme ve darmaturji kavramları
Sezgin, D. (59-79)., Özbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y.
10Post yapısal post modern yaklaşım bağlamında habitus ve sosyal kontrol (Kadın bedeni üzerinden)Petryna A. (Chapter 5: 115-143). Rose, N. (131-154)
11Toplumsal cinsiyet ve sağlık sosyolojisi ve feminist yaklaşımlarPetryna A. (Chapter 5: 115-143). Rose, N. (131-154)
12Kadına Şiddet Petryna A. (Chapter 5: 115-143). Rose, N. (131-154), Beauvoir de S. (VII- XIX)
13Dersin DeğerlendirilmesiPetryna A. (Chapter 5: 115-143). Rose, N. (131-154)
Kaynak
1. Anthony Giddens, Sosyoloji , Say Yayınları (Ayraç, 2000) 2. Bryan S. Turner-Regulating Bodies- Essays in Medical Sociology-Routledge (1992) 3. Paul Fauconnet- Sosyoloji Yazıları, Pinhan Yayıncılık (2012) 4. Erving Goffman- Damga, Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar,Heretik Yayıncılık (2019) 5. Richard Osborne, Brin Van Loon- Indtroducing Sociology, Tien Wah Press Ltd. (2002) 6. Adele E. Clarke,Laura Mamo, Jennifer Ruth Fosket,Jennifer R. Fishman,Janet K. Shim- Biomedicalization- Technoscience, Health, and Illness in the U.S. (Duke University Press 2010) 7. The Mindful Body: A prolegomenon to Future work in Medical Anthropology. Medical Anthropology Quartely. Vol. 1, No. 1. 8. Society and Health An introduction to Social Science For Health Professionals (s.79-93). 9. Zeliha Burcu Yurtsal. Kadın ve Ebelik. 2018, Vize yayıncılık. 10. Gülümser Dolgun, Havva Özkan. Ebeliğin Temelleri. Öğrenciler için ders kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri. 2022, İstanbul. 11. Susan Sontag. Metafor Olarak Hastalık. Can yayınları, 2021. İstanbul 12. Şaban Kızıldağ. Mazeret Yok. Hayykitap, 2018, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11616
Genel Sınav ve Hazırlığı12121
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)93
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(93/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK SOSYOLOJİSİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gözde DALAN POLAT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sosyoloji öğrencilerine, sosyolojinin, sağlık ve tıp konularıyla ilişkin yaklaşımını göstermek, farklı bakış açılarının olduğunu vurgulamak, sosyal bilimlerin sağlık, hastalık, rahatsızlık vb. gibi kavramları nasıl yorumlandığını göstermek, topluluklara özgü bazı semptomların kültürden kültüre nasıl değişiklik gösterdiğini sunmak, sağlık konularının evrensel mi yoksa kültürel olgular mı olduklarına sosyolojinin teorik ve metodolojik olarak nasıl baktığını göstermek
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık ve sosyoloji kavramlarını tanımlayıp aralarındaki ilişkiyi tanımlayabilme,Sağlık sosyolojisindeki temel kavramlar ve tarihçesi,Sosyal ve biyomedikal modelin tanımlanması,
Tıbbi bilginin oluşumu ve medikalizasyonun sınırları

,Sağlığın sosyal belirleyenleri, hastalık rolu,Sapma ve tıbbileşme,İntihar ve toplum,Çatışmacı yaklaşım bağlamında tıbbileşme kavramı,
Sembolik etkileşimcilik ve engellilik durumu
Etiketleme ve darmaturji kavramları
,Post yapısal post modern yaklaşım bağlamında habitus ve sosyal kontrol (Kadın bedeni üzerinden),Toplumsal cinsiyet ve sağlık sosyolojisi ve feminist yaklaşımlar,Kadına Şiddet ,Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramları ve sağlık sosyolojisinin gelişimini bilmesi10, 16, 9A, E
Biyomedikal Model – Sosyal Model yaklaşımları kavraması10, 16, 5, 9A, E
Tıbbi bilginin oluşumunu ve tıbbileşme olgusunu açıklayabilmesi10, 16, 9A, E
Toplum ve beden algısını ilişkilendirebilmesi10, 16, 9A, E
Hastalık rolünün diğer toplumsal rollerle olan etkilerini kavrayabilmesi10, 16, 5, 9A
Toplumsal sapma ve tıbbileşme kavramlarını ilişkilendirebilmesi10, 16, 5, 9A, E
Yapısal işlevci bakış açısıyla intihar kavramını açıklayabilmesi 10, 16, 5, 9A
Modern toplumlarda, medikalizasyon kavramının sebep olduğu sağlığın metalaşması kavramını tanımlayabilmesi10, 16, 5, 9A
Toplumsal cinsiyet ve sağlık sosyolojisi ilişkisini kavraması 10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık ve sosyoloji kavramlarını tanımlayıp aralarındaki ilişkiyi tanımlayabilmeTurner, S. B. (part 2) Kleinman, A. (3-30) Kleinman, A. (31-55)
2Sağlık sosyolojisindeki temel kavramlar ve tarihçesi Turner, S. B. (part 2) Kleinman, A. (3-30) Kleinman, A. (31-55)
3Sosyal ve biyomedikal modelin tanımlanmasıGillespie, R., Gerhardt, C. (79-93)
4
Tıbbi bilginin oluşumu ve medikalizasyonun sınırları

Scheper Hughes, N., Lock, M. M. (6-41).
5Sağlığın sosyal belirleyenleri, hastalık rolu-Sezgin, D. (59-79).
6Sapma ve tıbbileşmeÖzbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y.
7İntihar ve toplumÖzbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y. (133-147)
8Çatışmacı yaklaşım bağlamında tıbbileşme kavramıÖzbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y. (73-93)
9
Sembolik etkileşimcilik ve engellilik durumu
Etiketleme ve darmaturji kavramları
Sezgin, D. (59-79)., Özbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y.
10Post yapısal post modern yaklaşım bağlamında habitus ve sosyal kontrol (Kadın bedeni üzerinden)Petryna A. (Chapter 5: 115-143). Rose, N. (131-154)
11Toplumsal cinsiyet ve sağlık sosyolojisi ve feminist yaklaşımlarPetryna A. (Chapter 5: 115-143). Rose, N. (131-154)
12Kadına Şiddet Petryna A. (Chapter 5: 115-143). Rose, N. (131-154), Beauvoir de S. (VII- XIX)
13Dersin DeğerlendirilmesiPetryna A. (Chapter 5: 115-143). Rose, N. (131-154)
Kaynak
1. Anthony Giddens, Sosyoloji , Say Yayınları (Ayraç, 2000) 2. Bryan S. Turner-Regulating Bodies- Essays in Medical Sociology-Routledge (1992) 3. Paul Fauconnet- Sosyoloji Yazıları, Pinhan Yayıncılık (2012) 4. Erving Goffman- Damga, Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar,Heretik Yayıncılık (2019) 5. Richard Osborne, Brin Van Loon- Indtroducing Sociology, Tien Wah Press Ltd. (2002) 6. Adele E. Clarke,Laura Mamo, Jennifer Ruth Fosket,Jennifer R. Fishman,Janet K. Shim- Biomedicalization- Technoscience, Health, and Illness in the U.S. (Duke University Press 2010) 7. The Mindful Body: A prolegomenon to Future work in Medical Anthropology. Medical Anthropology Quartely. Vol. 1, No. 1. 8. Society and Health An introduction to Social Science For Health Professionals (s.79-93). 9. Zeliha Burcu Yurtsal. Kadın ve Ebelik. 2018, Vize yayıncılık. 10. Gülümser Dolgun, Havva Özkan. Ebeliğin Temelleri. Öğrenciler için ders kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri. 2022, İstanbul. 11. Susan Sontag. Metafor Olarak Hastalık. Can yayınları, 2021. İstanbul 12. Şaban Kızıldağ. Mazeret Yok. Hayykitap, 2018, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02