Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Esra ÇAĞAVİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Furkan Büyükkal
Dersin AmacıHücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve genetik mekanizmalar konularında bilgilendirmektir. Tıbbi biyoloji ve genetiğe ait kavramlar ile hücresel işleyişin mekanizmalarını incelemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları,Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri,Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar,Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi,Hücresel enerji ve metabolizma,Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon,Transkripsiyon ve translasyon,Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser,Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,İnsan genom projesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tıbbi biyolojinin kapsamını, hücrenin özelliklerini ve farklı hücre tiplerini, hücre inceleme metotlarını tanımlar.10, 16, 9A
Hücrede bulunan makromolekülleri tanımlar ve özelliklerine göre sınıflandırır.10, 16, 9A
Hücre iskeletinin yapısını ve fonksiyonunu açıklar. Hücre organellerini ve hücrenin yaşamını sürdürmesindeki rolünü açıklar.10, 16, 9A
Hücre zarından taşınma mekanizmalarını tanımlar ve ayrıştırır.10, 16, 9A
DNA replikasyonunu tanımlar.10, 16, 9A
Genlerin transkripsiyonu ve translasyonunu tanımlar, protein sentezi ile ilişkisini kurar.10, 16, 9A
DNA hasarını ve yol açan etmenleri açıklar. Onarım mekanizmalarını sınıflandırır ve açıklar. Aziz Sancar’ın çalışması ile ilişki kurar. Kromozom anomalisi ve mutasyonu tanımlar, genetik hastalıklar ile ilişkisini kurar.10, 16, 9A
Moleküler biyolojide kullanılan tekniklerin amaçlarını açıklar10, 16, 9A
Hücre döngüsünü, bölünmesini ve evrelerini tanımlar.10, 16, 9A
Hücre yaşlanmasını ve nedenlerini açıklar. Hücre ölümü ve kanserleşmeyi tanımlar10, 16, 9A
Kök hücrelerin temel özelliklerini tanımlar ve diğer hücre türleri arasındaki ilişkiyi açıklar10, 16, 9A
Kalıtım ile ilgili temel kavramları tanımlar10, 16, 9A
Mendel Genetiği ile genetik hastalıkların ilişkisini açıklar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodlarıBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
2Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
3Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılarBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
4Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimiBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
5Hücresel enerji ve metabolizmaBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
6Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyonBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
7Transkripsiyon ve translasyonBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
8Hücre döngüsü ve hücre bölünmesiBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
9Kromozomal yapı ve sayı anomalileriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
10DNA hasarı ve onarım mekanizmalarıBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
11Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanserBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
12Mendel genetiği ve kalıtım biçimleriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
13Kök hücre biyolojisi ve tedavileriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
14İnsan genom projesi
Kaynak
1. Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel İ. Kasap, H. (Ed.).(2017) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Akademisyen Tıp Kitabevi. İstanbul. 2. Chandar N, Viselli S (2012). Lippincott’s Illustrated Reviews serisinden: Hücre ve Moleküler Biyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2510
Okul Dışı Diğer Faaliyetler155
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı22244
Genel Sınav ve Hazırlığı13131
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)132
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(132/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Esra ÇAĞAVİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Furkan Büyükkal
Dersin AmacıHücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve genetik mekanizmalar konularında bilgilendirmektir. Tıbbi biyoloji ve genetiğe ait kavramlar ile hücresel işleyişin mekanizmalarını incelemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları,Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri,Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar,Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi,Hücresel enerji ve metabolizma,Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon,Transkripsiyon ve translasyon,Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser,Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,İnsan genom projesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tıbbi biyolojinin kapsamını, hücrenin özelliklerini ve farklı hücre tiplerini, hücre inceleme metotlarını tanımlar.10, 16, 9A
Hücrede bulunan makromolekülleri tanımlar ve özelliklerine göre sınıflandırır.10, 16, 9A
Hücre iskeletinin yapısını ve fonksiyonunu açıklar. Hücre organellerini ve hücrenin yaşamını sürdürmesindeki rolünü açıklar.10, 16, 9A
Hücre zarından taşınma mekanizmalarını tanımlar ve ayrıştırır.10, 16, 9A
DNA replikasyonunu tanımlar.10, 16, 9A
Genlerin transkripsiyonu ve translasyonunu tanımlar, protein sentezi ile ilişkisini kurar.10, 16, 9A
DNA hasarını ve yol açan etmenleri açıklar. Onarım mekanizmalarını sınıflandırır ve açıklar. Aziz Sancar’ın çalışması ile ilişki kurar. Kromozom anomalisi ve mutasyonu tanımlar, genetik hastalıklar ile ilişkisini kurar.10, 16, 9A
Moleküler biyolojide kullanılan tekniklerin amaçlarını açıklar10, 16, 9A
Hücre döngüsünü, bölünmesini ve evrelerini tanımlar.10, 16, 9A
Hücre yaşlanmasını ve nedenlerini açıklar. Hücre ölümü ve kanserleşmeyi tanımlar10, 16, 9A
Kök hücrelerin temel özelliklerini tanımlar ve diğer hücre türleri arasındaki ilişkiyi açıklar10, 16, 9A
Kalıtım ile ilgili temel kavramları tanımlar10, 16, 9A
Mendel Genetiği ile genetik hastalıkların ilişkisini açıklar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodlarıBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
2Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
3Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılarBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
4Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimiBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
5Hücresel enerji ve metabolizmaBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
6Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyonBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
7Transkripsiyon ve translasyonBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
8Hücre döngüsü ve hücre bölünmesiBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
9Kromozomal yapı ve sayı anomalileriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
10DNA hasarı ve onarım mekanizmalarıBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
11Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanserBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
12Mendel genetiği ve kalıtım biçimleriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
13Kök hücre biyolojisi ve tedavileriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
14İnsan genom projesi
Kaynak
1. Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel İ. Kasap, H. (Ed.).(2017) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Akademisyen Tıp Kitabevi. İstanbul. 2. Chandar N, Viselli S (2012). Lippincott’s Illustrated Reviews serisinden: Hücre ve Moleküler Biyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02