Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, birey ve toplumun ihtiyaçlarına yönelik eğitim programı yapabilmesi, metoda uygun eğitim aracı seçme ve kullanabilme becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Hizmetlerinde Ebenin Eğitimci Rolü,Eğitim ve Öğretimle İlgili Temel Kavramlar - Öğrenme Alanları,Öğrenme Kuramları - Eğitim ve Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı,Eğitimde Pedagojik ve Andragojik Yaklaşım - Yetişkin Eğitimi,Eğitimde Program Geliştirme,Eğitimde İletişim Tekniklerini Kullanma,Öğrenmeyi Etkileyen Temel Faktörler ve Öğrenme İçin Uygun Ortam Oluşturma,Eğitimde Kullanılan Araç Gereçler ve Önemi,Sağlık Eğitimi,Hizmet içi Eğitim,Etkili Sunum Tekniklerini Kullanma,Eğitim ve Öğretimde Etik,Eğitimde Ölçme Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eğitimle ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar | 10, 16, 9 | A, E |
Eğitim durumunda uyulması gereken öğrenme- öğretme ilkelerini açıklar | 10, 16, 5, 9 | A, E |
Sağlık eğitimi planlanan bölgede uygulama ölçütlerini sayar | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Ebenin eğitimle ilgili rol ve sorumluluklarını sayar | 10, 16, 5, 9 | A, E |
Ebelikte öğretim yöntemlerini tanımlar | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık Hizmetlerinde Ebenin Eğitimci Rolü | 1. Kaynağın 1-5 sayfa aralığı |
2 | Eğitim ve Öğretimle İlgili Temel Kavramlar - Öğrenme Alanları | 1. Kaynağın 7-19 sayfa aralığı 2. Kaynağın 1-11 sayfa aralığı |
3 | Öğrenme Kuramları - Eğitim ve Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı | Birinci kaynağın 19-35 sayfa aralığı |
4 | Eğitimde Pedagojik ve Andragojik Yaklaşım - Yetişkin Eğitimi | Birinci kaynağın 35-45 sayfa aralığı |
5 | Eğitimde Program Geliştirme | Birinci kaynağın 45-59 sayfa aralığı |
6 | Eğitimde İletişim Tekniklerini Kullanma | Birinci kaynağın 59-69 sayfa aralığı |
7 | Öğrenmeyi Etkileyen Temel Faktörler ve Öğrenme İçin Uygun Ortam Oluşturma | Birinci kaynağın 69-89 sayfa aralığı |
9 | Eğitimde Kullanılan Araç Gereçler ve Önemi | Birinci kaynağın 89-97 sayfa aralığı |
10 | Sağlık Eğitimi | Birinci kaynağın 97-109 sayfa aralığı |
11 | Hizmet içi Eğitim | Birinci kaynağın 109-117 sayfa aralığı |
12 | Etkili Sunum Tekniklerini Kullanma | Birinci kaynağın 117-133 sayfa aralığı |
13 | Eğitim ve Öğretimde Etik | Birinci kaynağın 133-143 sayfa aralığı |
14 | Eğitimde Ölçme Değerlendirme | Birinci kaynağın 143-177 sayfa aralığı |
Kaynak |
Ders sunumları |
1.Hacıalioğlu N. (2011). Hemşirelikte Öğretim Öğrenme ve Eğitim. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 2010. Ankara, 2. Özden M. Sağlık Eğitimi, Pozitif Tasarım dayıncılık,2001.Ankara, 3. Sönmez C. Hemşirelikte Öğretim. Ankara, Palme Yayıncılık, 2003 4. Demirel Ö., Kaya Z. Eğitim Bilimlerine Giriş. Pegem Yayınevi,1 , 5. Özden M. Sağlık Eğitimi, Pozitif Tasarım Yayıncılık,2001.Ankara, 6. Sönmez C. Hemşirelikte Öğretim. Ankara, Palme Yayıncılık, 2003. 7. Demirel Ö (1994): Genel Öğretim Yöntemleri. USEM Yayınları, No: 11, Ankara. 8. Sönmez V (2001): Program Geliştirmede Öğretmen El kitabı. Arı Yayıncılık, 9. Baskı, Ankara. 9. Editör Binnur, Yeşilyaprak ,Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Pegem yayıncılık, Mart 2005, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, birey ve toplumun ihtiyaçlarına yönelik eğitim programı yapabilmesi, metoda uygun eğitim aracı seçme ve kullanabilme becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Hizmetlerinde Ebenin Eğitimci Rolü,Eğitim ve Öğretimle İlgili Temel Kavramlar - Öğrenme Alanları,Öğrenme Kuramları - Eğitim ve Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı,Eğitimde Pedagojik ve Andragojik Yaklaşım - Yetişkin Eğitimi,Eğitimde Program Geliştirme,Eğitimde İletişim Tekniklerini Kullanma,Öğrenmeyi Etkileyen Temel Faktörler ve Öğrenme İçin Uygun Ortam Oluşturma,Eğitimde Kullanılan Araç Gereçler ve Önemi,Sağlık Eğitimi,Hizmet içi Eğitim,Etkili Sunum Tekniklerini Kullanma,Eğitim ve Öğretimde Etik,Eğitimde Ölçme Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eğitimle ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar | 10, 16, 9 | A, E |
Eğitim durumunda uyulması gereken öğrenme- öğretme ilkelerini açıklar | 10, 16, 5, 9 | A, E |
Sağlık eğitimi planlanan bölgede uygulama ölçütlerini sayar | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Ebenin eğitimle ilgili rol ve sorumluluklarını sayar | 10, 16, 5, 9 | A, E |
Ebelikte öğretim yöntemlerini tanımlar | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık Hizmetlerinde Ebenin Eğitimci Rolü | 1. Kaynağın 1-5 sayfa aralığı |
2 | Eğitim ve Öğretimle İlgili Temel Kavramlar - Öğrenme Alanları | 1. Kaynağın 7-19 sayfa aralığı 2. Kaynağın 1-11 sayfa aralığı |
3 | Öğrenme Kuramları - Eğitim ve Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı | Birinci kaynağın 19-35 sayfa aralığı |
4 | Eğitimde Pedagojik ve Andragojik Yaklaşım - Yetişkin Eğitimi | Birinci kaynağın 35-45 sayfa aralığı |
5 | Eğitimde Program Geliştirme | Birinci kaynağın 45-59 sayfa aralığı |
6 | Eğitimde İletişim Tekniklerini Kullanma | Birinci kaynağın 59-69 sayfa aralığı |
7 | Öğrenmeyi Etkileyen Temel Faktörler ve Öğrenme İçin Uygun Ortam Oluşturma | Birinci kaynağın 69-89 sayfa aralığı |
9 | Eğitimde Kullanılan Araç Gereçler ve Önemi | Birinci kaynağın 89-97 sayfa aralığı |
10 | Sağlık Eğitimi | Birinci kaynağın 97-109 sayfa aralığı |
11 | Hizmet içi Eğitim | Birinci kaynağın 109-117 sayfa aralığı |
12 | Etkili Sunum Tekniklerini Kullanma | Birinci kaynağın 117-133 sayfa aralığı |
13 | Eğitim ve Öğretimde Etik | Birinci kaynağın 133-143 sayfa aralığı |
14 | Eğitimde Ölçme Değerlendirme | Birinci kaynağın 143-177 sayfa aralığı |
Kaynak |
Ders sunumları |
1.Hacıalioğlu N. (2011). Hemşirelikte Öğretim Öğrenme ve Eğitim. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 2010. Ankara, 2. Özden M. Sağlık Eğitimi, Pozitif Tasarım dayıncılık,2001.Ankara, 3. Sönmez C. Hemşirelikte Öğretim. Ankara, Palme Yayıncılık, 2003 4. Demirel Ö., Kaya Z. Eğitim Bilimlerine Giriş. Pegem Yayınevi,1 , 5. Özden M. Sağlık Eğitimi, Pozitif Tasarım Yayıncılık,2001.Ankara, 6. Sönmez C. Hemşirelikte Öğretim. Ankara, Palme Yayıncılık, 2003. 7. Demirel Ö (1994): Genel Öğretim Yöntemleri. USEM Yayınları, No: 11, Ankara. 8. Sönmez V (2001): Program Geliştirmede Öğretmen El kitabı. Arı Yayıncılık, 9. Baskı, Ankara. 9. Editör Binnur, Yeşilyaprak ,Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Pegem yayıncılık, Mart 2005, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |