Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞAL DOĞUM FELSEFESİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıklı doğum ve pozitif ebeveynliği yükseltmek için yüksek kaliteli ve kültüre hassas gebe eğitimi ve desteği hakkında farkındalık kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,,Normal ve doğal kavramları,Doğal doğumun tarihi ve doğal doğum felsefesi,Doğal Doğum Koşulları,Doğum kasları ve doğumun hormonal mekanizması,Doğum korkusu ve korkunun doğuma etkileri,Doğum ağrısı ve başetme yöntemleri,Doğum pozisyonları ve ıkınma,Doğal doğumu destekleyen yaklaşımlar,Doğuma hazırlık sınıfları,Doğumun doğal akışını sınırlayan uygulamalar,Sezaryen ve sezaryen sonrası vajinal doğum,Doğum sonrası doğal yaklaşım,Doğum destek ekibinin oluşturulması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Doğumun fizyolojisi ve doğumda korkuyu betimleyebilir | 10, 16, 9 | A |
Dünyada uygulanan doğal doğum yöntemlerini tanıyabilir | 10, 16, 19, 9 | A |
Doğum ve doğum sonu dönemde doğal yaklaşımları tartışabilir | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Normal ve doğal kavramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Doğal doğumun tarihi ve doğal doğum felsefesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Doğal Doğum Koşulları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Doğum kasları ve doğumun hormonal mekanizması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Doğum korkusu ve korkunun doğuma etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Doğum ağrısı ve başetme yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Doğum pozisyonları ve ıkınma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Doğal doğumu destekleyen yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Doğuma hazırlık sınıfları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Doğumun doğal akışını sınırlayan uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Sezaryen ve sezaryen sonrası vajinal doğum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Doğum sonrası doğal yaklaşım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Doğum destek ekibinin oluşturulması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Lothian J. and DeVries C. The Official Lamaze Guide: Giving Birth with Confidence. 2. Simkin P. The Birth Partner A Complete Guide to Childbirth for Dads, Doulas, and All Other Labor Companions 3. Tornetta G. Painless Childbirth: An Empowering Journey Through Pregnancy and Childbirth 4. Bradley R.A. Husband-Coached Childbirth: The Bradley Method of Natural Childbirth 5. Mongan M.F. Hypnobirthing: The Mongan Method: A Natural Approach to A Safe, Easier, More Comfortable Birthing 6. Cook K, and England P. Birthing a Better Way:12 Secrets for Natural Childbirth 7. Cook K, and England P. Adventures in Natural Childbirth: Tales from Women on the Joys, Fears, Pleasures, andPains of giving Birth Naturally 8. Dick-Read G and Odent M. Childbirth without Fear: The Principles and Practice of Natural Childbirth 9. http://lamaze.org 10. Kömürcü N, Ergin AB (2010) Doğum Ağrısı ve Yönetimi Kitabı, Bedray Yayıncılık, İstanbul. 11. Şirin AK, Kavlak O. (2008) Kadın Sağlığı, Bedray Yayıncılık, İstanbul. 12. Rathfisch G, (2014)Doğal Doğum, Nobel Kitabevi, İstanbul. 13. Gaskin May I. (2015) Doğuma Hzırlık Rehberi, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 53 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(53/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞAL DOĞUM FELSEFESİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıklı doğum ve pozitif ebeveynliği yükseltmek için yüksek kaliteli ve kültüre hassas gebe eğitimi ve desteği hakkında farkındalık kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,,Normal ve doğal kavramları,Doğal doğumun tarihi ve doğal doğum felsefesi,Doğal Doğum Koşulları,Doğum kasları ve doğumun hormonal mekanizması,Doğum korkusu ve korkunun doğuma etkileri,Doğum ağrısı ve başetme yöntemleri,Doğum pozisyonları ve ıkınma,Doğal doğumu destekleyen yaklaşımlar,Doğuma hazırlık sınıfları,Doğumun doğal akışını sınırlayan uygulamalar,Sezaryen ve sezaryen sonrası vajinal doğum,Doğum sonrası doğal yaklaşım,Doğum destek ekibinin oluşturulması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Doğumun fizyolojisi ve doğumda korkuyu betimleyebilir | 10, 16, 9 | A |
Dünyada uygulanan doğal doğum yöntemlerini tanıyabilir | 10, 16, 19, 9 | A |
Doğum ve doğum sonu dönemde doğal yaklaşımları tartışabilir | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Normal ve doğal kavramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Doğal doğumun tarihi ve doğal doğum felsefesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Doğal Doğum Koşulları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Doğum kasları ve doğumun hormonal mekanizması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Doğum korkusu ve korkunun doğuma etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Doğum ağrısı ve başetme yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Doğum pozisyonları ve ıkınma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Doğal doğumu destekleyen yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Doğuma hazırlık sınıfları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Doğumun doğal akışını sınırlayan uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Sezaryen ve sezaryen sonrası vajinal doğum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Doğum sonrası doğal yaklaşım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Doğum destek ekibinin oluşturulması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Lothian J. and DeVries C. The Official Lamaze Guide: Giving Birth with Confidence. 2. Simkin P. The Birth Partner A Complete Guide to Childbirth for Dads, Doulas, and All Other Labor Companions 3. Tornetta G. Painless Childbirth: An Empowering Journey Through Pregnancy and Childbirth 4. Bradley R.A. Husband-Coached Childbirth: The Bradley Method of Natural Childbirth 5. Mongan M.F. Hypnobirthing: The Mongan Method: A Natural Approach to A Safe, Easier, More Comfortable Birthing 6. Cook K, and England P. Birthing a Better Way:12 Secrets for Natural Childbirth 7. Cook K, and England P. Adventures in Natural Childbirth: Tales from Women on the Joys, Fears, Pleasures, andPains of giving Birth Naturally 8. Dick-Read G and Odent M. Childbirth without Fear: The Principles and Practice of Natural Childbirth 9. http://lamaze.org 10. Kömürcü N, Ergin AB (2010) Doğum Ağrısı ve Yönetimi Kitabı, Bedray Yayıncılık, İstanbul. 11. Şirin AK, Kavlak O. (2008) Kadın Sağlığı, Bedray Yayıncılık, İstanbul. 12. Rathfisch G, (2014)Doğal Doğum, Nobel Kitabevi, İstanbul. 13. Gaskin May I. (2015) Doğuma Hzırlık Rehberi, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |