Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AİLE VE TOPLUM EBELİĞİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Toplumda en sık görülen dahili ve cerrahi hastalıkların gebeliğe etkisine ilişkin kavram, ilke, yöntem ve tekniklerle ilgili kuramsal bilgi verme, hastalıktan korunma cerrahi girişim geçirecek hastanın perioperatif bakımına yönelik bilgi, beceri ve davranış kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Halk Sağlığının Tarihçesi - Temel Sağlık Hizmetlerinin Gelişimi - Sağlık Reformları, Ebelikte Örgütlenme - Ebelikte Kanıta Dayalı Uygulamalar,Demografi ve Sağlık – Demografik Dönüşüm, Türkiye’de Aile Yapısı, Kültür ve Sağlık - Evlilik Öncesi Danışmanlık,Bağışıklama ile önlenebilen Hastalıklar ve Türkiye’de Bulaşıcı Hastalıklar,Koruyucu Onkoloji - Ebelik Bakım İşlevleri ve Ev Ziyareti,Bebek / Gebe muayenesi Demonstrasyon,Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişimi,Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişimi, Sağlığı Koruma Önlemleri - Toplum Beslenmesi,Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışma Aile İçi Şiddet-Cinsel İstismar,Halk Sağlığında Biyoistatistik Biliminin Yeri,Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması,Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat - Aile Sağlığı/Toplum Sağlığı Merkezi Yönetimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası hizmet ve evde bakım konularında bilgi ve beceri kazanır10, 12, 13, 14, 16, 18, 2, 5, 6, 9A, F
1.1. Toplumu tanır.4, 6, 9A, F
1.2. Ev ziyaretlerinde ebelik bakımını uygular.13, 14, 5, 6, 9A, F
1.3. Gebe muayenesinde riskleri saptar.16, 17, 37, 4, 6, 8, 9A, E, F
2. Çocukların aşılarını uygulayabilecektir.17, 37, 4, 6, 9A
2.1. 0-6 yaş çocuk takibi yapar.16, 18, 2, 37, 4, 9A, F
2.2. Çocukların sağlıklı beslenmesi için ilkeleri açıklar.14, 16, 18, 5, 6, 9A, F
2.3. Evlilik öncesi danışmanlık uygular.14, 4, 9A
3. Sağlık politikaları ve hizmet sunumu konusunda değerlendirme yapar.18, 9A
4. Küresel Çevre Sağlığı Sorunlarının farkında olur13, 18, 21, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Halk Sağlığının Tarihçesi - Temel Sağlık Hizmetlerinin Gelişimi - Sağlık Reformları1.Kılıç, B., Şahan, C., & Bahadır, H. (2014). Dünyada ve Türkiye'de Halk Sağlığı Uzmanlık Eğitiminin Tarihçesi, İçeriği ve İstihdam Politikaları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(6). 2.Ersoy, Y., Ilgar, M., & Güneş, G. (2005). Malatya Yöresinde Ebelerin Hepatit B Yönünden Bilgi Düzeyleri+. Turgut Özal Tıp Merkezi Dergisi, 12(3). 3.Akgöz, S., & Karavuş, M. (2005). Çanakkale ili sağlık ocakları ve sağlık evlerinde çalışan ebelerin empatik iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 13(1), 14-19. 4. http://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/epidemiyoloji.pdf
2 Ebelikte Örgütlenme - Ebelikte Kanıta Dayalı UygulamalarYıldırım, G., Koçkanat, P., & Duran, Ö. (2014). Ulusal Ebelik Kodları ve Meslek Değerleri. Merhaba, 148. 1.Aytaç, S., Kıvanç, M. M., & Ay, F. (2014). Dört Avrupa Ülkesinde Ebeliğin Güncel Durumu ve Ebelik Araştırmalarının Gelişimi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(1), 77-90. 2. Yücel, U., Ekşioğlu, A., Demirelöz, M., Akmeşe, Z. B., Koçak, Y. Ç., & Soğukpınar, N. (2013). Profile analysis of post graduate education of midwifery in Turkey Türkiye’de ebelik lisansüstü eğitim profilinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 10(1), 1342-1354. 3. Yıldırım, G., Koçkanat, P., & Duran, Ö. (2014). Ulusal Ebelik Kodları ve Meslek Değerleri. Merhaba, 148. 4.Güner, S., Yurdakul, M., & Yetim, N. (2015). Türkiye’de Ebelik Mesleğinin Sorunlarına Akademik Bakışı Yansıtan Nitel Bir Çalışma. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 5(1).
3Demografi ve Sağlık – Demografik Dönüşüm1.Kılıç, B., Şahan, C., & Bahadır, H. (2014). Dünyada ve Türkiye'de Halk Sağlığı Uzmanlık Eğitiminin Tarihçesi, İçeriği ve İstihdam Politikaları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(6). 2.Ersoy, Y., Ilgar, M., & Güneş, G. (2005). Malatya Yöresinde Ebelerin Hepatit B Yönünden Bilgi Düzeyleri+. Turgut Özal Tıp Merkezi Dergisi, 12(3). 3.Akgöz, S., & Karavuş, M. (2005). Çanakkale ili sağlık ocakları ve sağlık evlerinde çalışan ebelerin empatik iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 13(1), 14-19. 4. http://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/epidemiyoloji.pdf
4 Türkiye’de Aile Yapısı, Kültür ve Sağlık - Evlilik Öncesi Danışmanlık1. Erol, G. H. (2005). Sınıf öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinin çevre ve çevre sorunlarına yönelik tutumları (Master's thesis, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü) Türküm, A. S. (1998). 2. Çağdaş toplumda çevre sorunları ve çevre bilinci. Çağdaş Yaşam Çağdaş İnsan. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi İlköğretim Öğretmenliği Lisans Tamamlama Programı, Eskişehir, 165-181. 3. Somunoglu, S. (1999). Kavramsal Açıdan Sağlık. 4. Karaca, C. (2008). Çevre, İnsan Ve Etik Çerçevesinde Çevre Sorunlarına Ve Çözümlerine Yönelik yaklaşımlar. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 12(1), 19-33.
5Bağışıklama ile önlenebilen Hastalıklar ve Türkiye’de Bulaşıcı Hastalıklar1.http://www.istanbulhalksagligi.gov.tr/data/content/cekush_dosyalar/12-%20bebek_cocuk_ergen_izlem_protokolleri.pdf Tunçel, E. K., Dündar, C., & Pekşen, Y. (2005). Ebelerin anne sütü ile ilgili bilgi ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Kocatepe Tıp Dergisi, 6(1), 43-48.
6Koruyucu Onkoloji - Ebelik Bakım İşlevleri ve Ev ZiyaretiHoover, C., & Holt, L. (2016). Midwifing the End of Life: Expanding the Scope of Modern Midwifery Practice to Reclaim Palliative Care. Journal of Midwifery & Women’s Health, 61(3), 306-314.
7Bebek / Gebe muayenesi Demonstrasyonhttps://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/dogumonubakim.pdf
8Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişimiTürkiye’de Çocuk ve Genç Nüfusun Durumunun Analizi 2012 http://unicef.deparyazilim.com/files/bilgimerkezi/doc/sitan-tur-final-2012.pdf
9Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişimihttp://www.istanbulhalksagligi.gov.tr/data/content/cekush_dosyalar/12-%20bebek_cocuk_ergen_izlem_protokolleri.pdf 2.Kurt, F. Y., & Aytekin, A. (2015). 0-6 Yaş Grubu Çocuklarda Ev Kazaları. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 2(1), 22-32. 3. Metinyurt, H. A. I., & Sarı, H. Y. (2016). Sağlık Çalışanlarının Çocuk İhmali Ve İstismarını Tanıma Düzeyleri. Çocuk Ve Medeniyet Dergisi, 1(1).
10 Sağlığı Koruma Önlemleri - Toplum BeslenmesiBasan, N. M., & Bilir, N. (2016). Koruyucu sağlık hizmetlerinde önleme çelişkisi ve nedenleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(1).
11Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışma Aile İçi Şiddet-Cinsel İstismarKARKUCAK, M., & ŞAHİN, Y. (2016). Fetal Muayene ve Genetik Hastalıklar. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Genetics-Special Topics, 1(1), 16-22.
12Halk Sağlığında Biyoistatistik Biliminin Yeri1.Kılıç, B., Şahan, C., & Bahadır, H. (2014). Dünyada ve Türkiye'de Halk Sağlığı Uzmanlık Eğitiminin Tarihçesi, İçeriği ve İstihdam Politikaları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(6). 2.Ersoy, Y., Ilgar, M., & Güneş, G. (2005). Malatya Yöresinde Ebelerin Hepatit B Yönünden Bilgi Düzeyleri+. Turgut Özal Tıp Merkezi Dergisi, 12(3).
13Üreme Sağlığı ve Aile PlanlamasıÖztaş, Ö., Artantaş, A. B., Tetik, B. K., Yalçıntaş, A., Üstü, Y., & Uğurlu, M. (2015). 18-49 Yaş Grubu Evli Kadınların Üreme Sağlığı ve Kontrasepsiyon Hakkındaki Bilgi, Tutum ve Davranışları.
14Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat - Aile Sağlığı/Toplum Sağlığı Merkezi Yönetimi1.Ağapınar, S., & Şahin, H. G. (2014). Ağrı İlinde Çalışan Ebelerin Tükenmişlik Düzeylerinin İş Doyumları ve Empatik Eğilimleri Üzerine Etkisi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(2). 2. Duman, Ç. S., Suluhan, D., & Durduran, Y. (2016). Birinci Basamak Sağlık Kuruluşlarında Çalışan Hekim Dışı Sağlık Profesyonellerinin Hizmet İçi Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Medical Journal of Bakirkoy, 12(3). 3. Yılmaz, T., & Karanisoğlu, H. (2016). Türkiye’de Ebelik Eğitiminin Güncel Durumu. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(1), 73-77.
Kaynak
1. Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Münevver Bertan, Çağatay Güler, Güneş Kitapevi Ltd. Şti., 1995 Ankara 2. Halk Sağlığı Hemşireliği teksiri, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Öğretim Elemanları, 1998 3. Prof. Dr. Nusret Fişek’in Kitaplaşmamış Yazıları, Ana-Çocuk Sağlığı, Nüfus Sorunları ve Aile Planlaması, Rahmi Dirican, Türk Tabipler Birliği, 1998 4. Prof. Dr. Nusret Fişek’in Kitaplaşmamış Yazıları, Eğitim, Tıp Eğitimi, Sürekli Eğitim ve Diğer Konulardaki yazıları, Rahmi Dirican, Türk Tabipler Birliği, 1999 5. Community Health Nursing Practice, R.Freeman, W.B. Saunders Company 6. Community Health Nursing, L. Jarvis, F.A. Davis Company, Philadelphia 7. Epidemiyoloji, Ö. Gülesen, Uludağ Üni., Yayınları, No: 2-013-0043, Bursa 8. Halk Sağlığı Hemşireliği El Kitabı. Ed: İnci Erefe, Koç Vakfı Yayınları No: , 1996 9. Halk Sağlığına Giriş, Nusret Fişek, Hacettepe Üni., DSÖ Hizmet Araştırma ve Araştırıcı Yetiştirme Merkezi Yayını, No:2, Ankara 10. Halk Sağlığı (Toplum Hekimliği). Rahmi Dirican, N. Bilgel, Uludağ Üni. Basımevi, Bursa

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)58
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(58/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AİLE VE TOPLUM EBELİĞİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Toplumda en sık görülen dahili ve cerrahi hastalıkların gebeliğe etkisine ilişkin kavram, ilke, yöntem ve tekniklerle ilgili kuramsal bilgi verme, hastalıktan korunma cerrahi girişim geçirecek hastanın perioperatif bakımına yönelik bilgi, beceri ve davranış kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Halk Sağlığının Tarihçesi - Temel Sağlık Hizmetlerinin Gelişimi - Sağlık Reformları, Ebelikte Örgütlenme - Ebelikte Kanıta Dayalı Uygulamalar,Demografi ve Sağlık – Demografik Dönüşüm, Türkiye’de Aile Yapısı, Kültür ve Sağlık - Evlilik Öncesi Danışmanlık,Bağışıklama ile önlenebilen Hastalıklar ve Türkiye’de Bulaşıcı Hastalıklar,Koruyucu Onkoloji - Ebelik Bakım İşlevleri ve Ev Ziyareti,Bebek / Gebe muayenesi Demonstrasyon,Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişimi,Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişimi, Sağlığı Koruma Önlemleri - Toplum Beslenmesi,Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışma Aile İçi Şiddet-Cinsel İstismar,Halk Sağlığında Biyoistatistik Biliminin Yeri,Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması,Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat - Aile Sağlığı/Toplum Sağlığı Merkezi Yönetimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası hizmet ve evde bakım konularında bilgi ve beceri kazanır10, 12, 13, 14, 16, 18, 2, 5, 6, 9A, F
1.1. Toplumu tanır.4, 6, 9A, F
1.2. Ev ziyaretlerinde ebelik bakımını uygular.13, 14, 5, 6, 9A, F
1.3. Gebe muayenesinde riskleri saptar.16, 17, 37, 4, 6, 8, 9A, E, F
2. Çocukların aşılarını uygulayabilecektir.17, 37, 4, 6, 9A
2.1. 0-6 yaş çocuk takibi yapar.16, 18, 2, 37, 4, 9A, F
2.2. Çocukların sağlıklı beslenmesi için ilkeleri açıklar.14, 16, 18, 5, 6, 9A, F
2.3. Evlilik öncesi danışmanlık uygular.14, 4, 9A
3. Sağlık politikaları ve hizmet sunumu konusunda değerlendirme yapar.18, 9A
4. Küresel Çevre Sağlığı Sorunlarının farkında olur13, 18, 21, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Halk Sağlığının Tarihçesi - Temel Sağlık Hizmetlerinin Gelişimi - Sağlık Reformları1.Kılıç, B., Şahan, C., & Bahadır, H. (2014). Dünyada ve Türkiye'de Halk Sağlığı Uzmanlık Eğitiminin Tarihçesi, İçeriği ve İstihdam Politikaları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(6). 2.Ersoy, Y., Ilgar, M., & Güneş, G. (2005). Malatya Yöresinde Ebelerin Hepatit B Yönünden Bilgi Düzeyleri+. Turgut Özal Tıp Merkezi Dergisi, 12(3). 3.Akgöz, S., & Karavuş, M. (2005). Çanakkale ili sağlık ocakları ve sağlık evlerinde çalışan ebelerin empatik iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 13(1), 14-19. 4. http://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/epidemiyoloji.pdf
2 Ebelikte Örgütlenme - Ebelikte Kanıta Dayalı UygulamalarYıldırım, G., Koçkanat, P., & Duran, Ö. (2014). Ulusal Ebelik Kodları ve Meslek Değerleri. Merhaba, 148. 1.Aytaç, S., Kıvanç, M. M., & Ay, F. (2014). Dört Avrupa Ülkesinde Ebeliğin Güncel Durumu ve Ebelik Araştırmalarının Gelişimi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(1), 77-90. 2. Yücel, U., Ekşioğlu, A., Demirelöz, M., Akmeşe, Z. B., Koçak, Y. Ç., & Soğukpınar, N. (2013). Profile analysis of post graduate education of midwifery in Turkey Türkiye’de ebelik lisansüstü eğitim profilinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 10(1), 1342-1354. 3. Yıldırım, G., Koçkanat, P., & Duran, Ö. (2014). Ulusal Ebelik Kodları ve Meslek Değerleri. Merhaba, 148. 4.Güner, S., Yurdakul, M., & Yetim, N. (2015). Türkiye’de Ebelik Mesleğinin Sorunlarına Akademik Bakışı Yansıtan Nitel Bir Çalışma. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 5(1).
3Demografi ve Sağlık – Demografik Dönüşüm1.Kılıç, B., Şahan, C., & Bahadır, H. (2014). Dünyada ve Türkiye'de Halk Sağlığı Uzmanlık Eğitiminin Tarihçesi, İçeriği ve İstihdam Politikaları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(6). 2.Ersoy, Y., Ilgar, M., & Güneş, G. (2005). Malatya Yöresinde Ebelerin Hepatit B Yönünden Bilgi Düzeyleri+. Turgut Özal Tıp Merkezi Dergisi, 12(3). 3.Akgöz, S., & Karavuş, M. (2005). Çanakkale ili sağlık ocakları ve sağlık evlerinde çalışan ebelerin empatik iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 13(1), 14-19. 4. http://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/epidemiyoloji.pdf
4 Türkiye’de Aile Yapısı, Kültür ve Sağlık - Evlilik Öncesi Danışmanlık1. Erol, G. H. (2005). Sınıf öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinin çevre ve çevre sorunlarına yönelik tutumları (Master's thesis, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü) Türküm, A. S. (1998). 2. Çağdaş toplumda çevre sorunları ve çevre bilinci. Çağdaş Yaşam Çağdaş İnsan. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi İlköğretim Öğretmenliği Lisans Tamamlama Programı, Eskişehir, 165-181. 3. Somunoglu, S. (1999). Kavramsal Açıdan Sağlık. 4. Karaca, C. (2008). Çevre, İnsan Ve Etik Çerçevesinde Çevre Sorunlarına Ve Çözümlerine Yönelik yaklaşımlar. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 12(1), 19-33.
5Bağışıklama ile önlenebilen Hastalıklar ve Türkiye’de Bulaşıcı Hastalıklar1.http://www.istanbulhalksagligi.gov.tr/data/content/cekush_dosyalar/12-%20bebek_cocuk_ergen_izlem_protokolleri.pdf Tunçel, E. K., Dündar, C., & Pekşen, Y. (2005). Ebelerin anne sütü ile ilgili bilgi ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Kocatepe Tıp Dergisi, 6(1), 43-48.
6Koruyucu Onkoloji - Ebelik Bakım İşlevleri ve Ev ZiyaretiHoover, C., & Holt, L. (2016). Midwifing the End of Life: Expanding the Scope of Modern Midwifery Practice to Reclaim Palliative Care. Journal of Midwifery & Women’s Health, 61(3), 306-314.
7Bebek / Gebe muayenesi Demonstrasyonhttps://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/dogumonubakim.pdf
8Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişimiTürkiye’de Çocuk ve Genç Nüfusun Durumunun Analizi 2012 http://unicef.deparyazilim.com/files/bilgimerkezi/doc/sitan-tur-final-2012.pdf
9Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişimihttp://www.istanbulhalksagligi.gov.tr/data/content/cekush_dosyalar/12-%20bebek_cocuk_ergen_izlem_protokolleri.pdf 2.Kurt, F. Y., & Aytekin, A. (2015). 0-6 Yaş Grubu Çocuklarda Ev Kazaları. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 2(1), 22-32. 3. Metinyurt, H. A. I., & Sarı, H. Y. (2016). Sağlık Çalışanlarının Çocuk İhmali Ve İstismarını Tanıma Düzeyleri. Çocuk Ve Medeniyet Dergisi, 1(1).
10 Sağlığı Koruma Önlemleri - Toplum BeslenmesiBasan, N. M., & Bilir, N. (2016). Koruyucu sağlık hizmetlerinde önleme çelişkisi ve nedenleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(1).
11Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışma Aile İçi Şiddet-Cinsel İstismarKARKUCAK, M., & ŞAHİN, Y. (2016). Fetal Muayene ve Genetik Hastalıklar. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Genetics-Special Topics, 1(1), 16-22.
12Halk Sağlığında Biyoistatistik Biliminin Yeri1.Kılıç, B., Şahan, C., & Bahadır, H. (2014). Dünyada ve Türkiye'de Halk Sağlığı Uzmanlık Eğitiminin Tarihçesi, İçeriği ve İstihdam Politikaları. TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(6). 2.Ersoy, Y., Ilgar, M., & Güneş, G. (2005). Malatya Yöresinde Ebelerin Hepatit B Yönünden Bilgi Düzeyleri+. Turgut Özal Tıp Merkezi Dergisi, 12(3).
13Üreme Sağlığı ve Aile PlanlamasıÖztaş, Ö., Artantaş, A. B., Tetik, B. K., Yalçıntaş, A., Üstü, Y., & Uğurlu, M. (2015). 18-49 Yaş Grubu Evli Kadınların Üreme Sağlığı ve Kontrasepsiyon Hakkındaki Bilgi, Tutum ve Davranışları.
14Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat - Aile Sağlığı/Toplum Sağlığı Merkezi Yönetimi1.Ağapınar, S., & Şahin, H. G. (2014). Ağrı İlinde Çalışan Ebelerin Tükenmişlik Düzeylerinin İş Doyumları ve Empatik Eğilimleri Üzerine Etkisi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(2). 2. Duman, Ç. S., Suluhan, D., & Durduran, Y. (2016). Birinci Basamak Sağlık Kuruluşlarında Çalışan Hekim Dışı Sağlık Profesyonellerinin Hizmet İçi Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Medical Journal of Bakirkoy, 12(3). 3. Yılmaz, T., & Karanisoğlu, H. (2016). Türkiye’de Ebelik Eğitiminin Güncel Durumu. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(1), 73-77.
Kaynak
1. Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Münevver Bertan, Çağatay Güler, Güneş Kitapevi Ltd. Şti., 1995 Ankara 2. Halk Sağlığı Hemşireliği teksiri, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Öğretim Elemanları, 1998 3. Prof. Dr. Nusret Fişek’in Kitaplaşmamış Yazıları, Ana-Çocuk Sağlığı, Nüfus Sorunları ve Aile Planlaması, Rahmi Dirican, Türk Tabipler Birliği, 1998 4. Prof. Dr. Nusret Fişek’in Kitaplaşmamış Yazıları, Eğitim, Tıp Eğitimi, Sürekli Eğitim ve Diğer Konulardaki yazıları, Rahmi Dirican, Türk Tabipler Birliği, 1999 5. Community Health Nursing Practice, R.Freeman, W.B. Saunders Company 6. Community Health Nursing, L. Jarvis, F.A. Davis Company, Philadelphia 7. Epidemiyoloji, Ö. Gülesen, Uludağ Üni., Yayınları, No: 2-013-0043, Bursa 8. Halk Sağlığı Hemşireliği El Kitabı. Ed: İnci Erefe, Koç Vakfı Yayınları No: , 1996 9. Halk Sağlığına Giriş, Nusret Fişek, Hacettepe Üni., DSÖ Hizmet Araştırma ve Araştırıcı Yetiştirme Merkezi Yayını, No:2, Ankara 10. Halk Sağlığı (Toplum Hekimliği). Rahmi Dirican, N. Bilgel, Uludağ Üni. Basımevi, Bursa

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02