Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİK TARİHİ VE DEONTOLOJİSİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEbelik mesleğinin geçmişten günümüze tarihsel gelişimi, etik ilkeler ve mesleki deontoloji konularında bilgi verilerek mesleki kimlik oluşturulması ve meslek ahlakının benimsetilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ebelik tarihi ve deontolojisi ile ilgili temel kavramlar,Ebenin ve Ebeliğin tanımı, Ebelerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Ebelik Andı,Ebelikle ilgili temel kavramlar: İnsan, kadın, sağlık, hastalık ve doğum kavramları,Ebelik Tarihi, Dünyada Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumu,Türkiye’de Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumu,Ebelik Sanatı,Meslek, Meslekleşme, Profesyonellik,Ebelikte Meslek Ahlakı ve Ebeliğin Mesleki Özellikleri,Ebelik ve Etik,Ulusal ve Uluslar arası Sağlık Organizasyonları ve Ebelikte Mesleki Örgütlenme,Ulusal ve Uluslararası Ebelik Kodları ve Meslek Değerleri,Ebelik mesleğinin kaybedilen rollerini tartışma ve nedenlerini inceleme,Ebelikte Çağdaş Girişimler ve Etik,Ebelik Mesleğinin Geleceği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ebelik mesleğinin önemini ve tarihsel süreçteki gelişimini açıklar10, 16, 5, 9A
Ebelik tarihinin dünyada ve ülkemizdeki gelişim sürecini açıklar10, 16, 5, 9A
Ebelerin görev, yetki ve sorumluluklarını sayar10, 16, 5, 9A
Ebelikte etik kodları sayar10, 16, 5, 9A
Sağlık ekibi içindeki ebenin önemini açıklar10, 16, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ebelik tarihi ve deontolojisi ile ilgili temel kavramlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Ebenin ve Ebeliğin tanımı, Ebelerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Ebelik AndıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Ebelikle ilgili temel kavramlar: İnsan, kadın, sağlık, hastalık ve doğum kavramlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Ebelik Tarihi, Dünyada Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Türkiye’de Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Ebelik SanatıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Meslek, Meslekleşme, ProfesyonellikÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Ebelikte Meslek Ahlakı ve Ebeliğin Mesleki ÖzellikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Ebelik ve EtikÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Ulusal ve Uluslar arası Sağlık Organizasyonları ve Ebelikte Mesleki ÖrgütlenmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Ulusal ve Uluslararası Ebelik Kodları ve Meslek DeğerleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Ebelik mesleğinin kaybedilen rollerini tartışma ve nedenlerini incelemeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Ebelikte Çağdaş Girişimler ve EtikÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Ebelik Mesleğinin GeleceğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1. Daşdibi Beydilli E. (2007) Ebeliğin Dünü ve Bugünü. Alter Yayıncılık 2. Ayar Kocatürk A. (2020) Geçmişten Günümüze Ebelik Tarihine Bakış. ACR Tıbbi Yayaın ve Dış Ticaret ltd.Şti. 3. Baston H., Hall J., Henley-Einion A. (2009) Midwifery Essentials. Elseiver, Churchill Livingstone. 4. Davis E. 2012. Heart and Hands. A Midwife’s Guide to Pregnancy and Birth. Printed in the USA 5. Foster, I.,Lasser,J. (2011). Professional Ethics in Midwifery Practice. 6. Taşkıran N. (1973). Türkiye’de Ebelik Eğitimi. Haseki Tıp Bülteni, 11(3):229-240. 7. Sarı N. (1996-1997). Osmanlı Sağlık Hayatında Kadının Yeri. Yeni Tıp Tarihi Araştırmaları 2-3. İstanbul: Lito Matbaası. s.: 11-64. 8. 6. Şehsuvaroğlu BN. (1960). Anadolu Türklerinde Hasta Bakımı ve Hemşirelik Tarihçesine Bir Bakış, İstanbul Üniversitesi, Tıp Fakültesi Mecmuası, 23(1), İstanbul: İsmail Akgün Matbaası

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)53
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(53/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİK TARİHİ VE DEONTOLOJİSİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEbelik mesleğinin geçmişten günümüze tarihsel gelişimi, etik ilkeler ve mesleki deontoloji konularında bilgi verilerek mesleki kimlik oluşturulması ve meslek ahlakının benimsetilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ebelik tarihi ve deontolojisi ile ilgili temel kavramlar,Ebenin ve Ebeliğin tanımı, Ebelerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Ebelik Andı,Ebelikle ilgili temel kavramlar: İnsan, kadın, sağlık, hastalık ve doğum kavramları,Ebelik Tarihi, Dünyada Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumu,Türkiye’de Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumu,Ebelik Sanatı,Meslek, Meslekleşme, Profesyonellik,Ebelikte Meslek Ahlakı ve Ebeliğin Mesleki Özellikleri,Ebelik ve Etik,Ulusal ve Uluslar arası Sağlık Organizasyonları ve Ebelikte Mesleki Örgütlenme,Ulusal ve Uluslararası Ebelik Kodları ve Meslek Değerleri,Ebelik mesleğinin kaybedilen rollerini tartışma ve nedenlerini inceleme,Ebelikte Çağdaş Girişimler ve Etik,Ebelik Mesleğinin Geleceği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ebelik mesleğinin önemini ve tarihsel süreçteki gelişimini açıklar10, 16, 5, 9A
Ebelik tarihinin dünyada ve ülkemizdeki gelişim sürecini açıklar10, 16, 5, 9A
Ebelerin görev, yetki ve sorumluluklarını sayar10, 16, 5, 9A
Ebelikte etik kodları sayar10, 16, 5, 9A
Sağlık ekibi içindeki ebenin önemini açıklar10, 16, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ebelik tarihi ve deontolojisi ile ilgili temel kavramlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Ebenin ve Ebeliğin tanımı, Ebelerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Ebelik AndıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Ebelikle ilgili temel kavramlar: İnsan, kadın, sağlık, hastalık ve doğum kavramlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Ebelik Tarihi, Dünyada Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Türkiye’de Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Ebelik SanatıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Meslek, Meslekleşme, ProfesyonellikÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Ebelikte Meslek Ahlakı ve Ebeliğin Mesleki ÖzellikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Ebelik ve EtikÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Ulusal ve Uluslar arası Sağlık Organizasyonları ve Ebelikte Mesleki ÖrgütlenmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Ulusal ve Uluslararası Ebelik Kodları ve Meslek DeğerleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Ebelik mesleğinin kaybedilen rollerini tartışma ve nedenlerini incelemeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Ebelikte Çağdaş Girişimler ve EtikÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Ebelik Mesleğinin GeleceğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1. Daşdibi Beydilli E. (2007) Ebeliğin Dünü ve Bugünü. Alter Yayıncılık 2. Ayar Kocatürk A. (2020) Geçmişten Günümüze Ebelik Tarihine Bakış. ACR Tıbbi Yayaın ve Dış Ticaret ltd.Şti. 3. Baston H., Hall J., Henley-Einion A. (2009) Midwifery Essentials. Elseiver, Churchill Livingstone. 4. Davis E. 2012. Heart and Hands. A Midwife’s Guide to Pregnancy and Birth. Printed in the USA 5. Foster, I.,Lasser,J. (2011). Professional Ethics in Midwifery Practice. 6. Taşkıran N. (1973). Türkiye’de Ebelik Eğitimi. Haseki Tıp Bülteni, 11(3):229-240. 7. Sarı N. (1996-1997). Osmanlı Sağlık Hayatında Kadının Yeri. Yeni Tıp Tarihi Araştırmaları 2-3. İstanbul: Lito Matbaası. s.: 11-64. 8. 6. Şehsuvaroğlu BN. (1960). Anadolu Türklerinde Hasta Bakımı ve Hemşirelik Tarihçesine Bir Bakış, İstanbul Üniversitesi, Tıp Fakültesi Mecmuası, 23(1), İstanbul: İsmail Akgün Matbaası

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02