Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK TARİHİ VE DEONTOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ebelik mesleğinin geçmişten günümüze tarihsel gelişimi, etik ilkeler ve mesleki deontoloji konularında bilgi verilerek mesleki kimlik oluşturulması ve meslek ahlakının benimsetilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ebelik tarihi ve deontolojisi ile ilgili temel kavramlar,Ebenin ve Ebeliğin tanımı, Ebelerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Ebelik Andı,Ebelikle ilgili temel kavramlar: İnsan, kadın, sağlık, hastalık ve doğum kavramları,Ebelik Tarihi, Dünyada Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumu,Türkiye’de Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumu,Ebelik Sanatı,Meslek, Meslekleşme, Profesyonellik,Ebelikte Meslek Ahlakı ve Ebeliğin Mesleki Özellikleri,Ebelik ve Etik,Ulusal ve Uluslar arası Sağlık Organizasyonları ve Ebelikte Mesleki Örgütlenme,Ulusal ve Uluslararası Ebelik Kodları ve Meslek Değerleri,Ebelik mesleğinin kaybedilen rollerini tartışma ve nedenlerini inceleme,Ebelikte Çağdaş Girişimler ve Etik,Ebelik Mesleğinin Geleceği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ebelik mesleğinin önemini ve tarihsel süreçteki gelişimini açıklar | 10, 16, 5, 9 | A |
Ebelik tarihinin dünyada ve ülkemizdeki gelişim sürecini açıklar | 10, 16, 5, 9 | A |
Ebelerin görev, yetki ve sorumluluklarını sayar | 10, 16, 5, 9 | A |
Ebelikte etik kodları sayar | 10, 16, 5, 9 | A |
Sağlık ekibi içindeki ebenin önemini açıklar | 10, 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ebelik tarihi ve deontolojisi ile ilgili temel kavramlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Ebenin ve Ebeliğin tanımı, Ebelerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Ebelik Andı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ebelikle ilgili temel kavramlar: İnsan, kadın, sağlık, hastalık ve doğum kavramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Ebelik Tarihi, Dünyada Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Türkiye’de Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ebelik Sanatı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Meslek, Meslekleşme, Profesyonellik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Ebelikte Meslek Ahlakı ve Ebeliğin Mesleki Özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Ebelik ve Etik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Ulusal ve Uluslar arası Sağlık Organizasyonları ve Ebelikte Mesleki Örgütlenme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Ulusal ve Uluslararası Ebelik Kodları ve Meslek Değerleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Ebelik mesleğinin kaybedilen rollerini tartışma ve nedenlerini inceleme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Ebelikte Çağdaş Girişimler ve Etik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Ebelik Mesleğinin Geleceği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Daşdibi Beydilli E. (2007) Ebeliğin Dünü ve Bugünü. Alter Yayıncılık 2. Ayar Kocatürk A. (2020) Geçmişten Günümüze Ebelik Tarihine Bakış. ACR Tıbbi Yayaın ve Dış Ticaret ltd.Şti. 3. Baston H., Hall J., Henley-Einion A. (2009) Midwifery Essentials. Elseiver, Churchill Livingstone. 4. Davis E. 2012. Heart and Hands. A Midwife’s Guide to Pregnancy and Birth. Printed in the USA 5. Foster, I.,Lasser,J. (2011). Professional Ethics in Midwifery Practice. 6. Taşkıran N. (1973). Türkiye’de Ebelik Eğitimi. Haseki Tıp Bülteni, 11(3):229-240. 7. Sarı N. (1996-1997). Osmanlı Sağlık Hayatında Kadının Yeri. Yeni Tıp Tarihi Araştırmaları 2-3. İstanbul: Lito Matbaası. s.: 11-64. 8. 6. Şehsuvaroğlu BN. (1960). Anadolu Türklerinde Hasta Bakımı ve Hemşirelik Tarihçesine Bir Bakış, İstanbul Üniversitesi, Tıp Fakültesi Mecmuası, 23(1), İstanbul: İsmail Akgün Matbaası |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 53 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(53/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK TARİHİ VE DEONTOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ebelik mesleğinin geçmişten günümüze tarihsel gelişimi, etik ilkeler ve mesleki deontoloji konularında bilgi verilerek mesleki kimlik oluşturulması ve meslek ahlakının benimsetilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ebelik tarihi ve deontolojisi ile ilgili temel kavramlar,Ebenin ve Ebeliğin tanımı, Ebelerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Ebelik Andı,Ebelikle ilgili temel kavramlar: İnsan, kadın, sağlık, hastalık ve doğum kavramları,Ebelik Tarihi, Dünyada Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumu,Türkiye’de Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumu,Ebelik Sanatı,Meslek, Meslekleşme, Profesyonellik,Ebelikte Meslek Ahlakı ve Ebeliğin Mesleki Özellikleri,Ebelik ve Etik,Ulusal ve Uluslar arası Sağlık Organizasyonları ve Ebelikte Mesleki Örgütlenme,Ulusal ve Uluslararası Ebelik Kodları ve Meslek Değerleri,Ebelik mesleğinin kaybedilen rollerini tartışma ve nedenlerini inceleme,Ebelikte Çağdaş Girişimler ve Etik,Ebelik Mesleğinin Geleceği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ebelik mesleğinin önemini ve tarihsel süreçteki gelişimini açıklar | 10, 16, 5, 9 | A |
Ebelik tarihinin dünyada ve ülkemizdeki gelişim sürecini açıklar | 10, 16, 5, 9 | A |
Ebelerin görev, yetki ve sorumluluklarını sayar | 10, 16, 5, 9 | A |
Ebelikte etik kodları sayar | 10, 16, 5, 9 | A |
Sağlık ekibi içindeki ebenin önemini açıklar | 10, 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ebelik tarihi ve deontolojisi ile ilgili temel kavramlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Ebenin ve Ebeliğin tanımı, Ebelerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Ebelik Andı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ebelikle ilgili temel kavramlar: İnsan, kadın, sağlık, hastalık ve doğum kavramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Ebelik Tarihi, Dünyada Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Türkiye’de Ebeliğin Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü durumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ebelik Sanatı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Meslek, Meslekleşme, Profesyonellik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Ebelikte Meslek Ahlakı ve Ebeliğin Mesleki Özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Ebelik ve Etik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Ulusal ve Uluslar arası Sağlık Organizasyonları ve Ebelikte Mesleki Örgütlenme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Ulusal ve Uluslararası Ebelik Kodları ve Meslek Değerleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Ebelik mesleğinin kaybedilen rollerini tartışma ve nedenlerini inceleme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Ebelikte Çağdaş Girişimler ve Etik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Ebelik Mesleğinin Geleceği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Daşdibi Beydilli E. (2007) Ebeliğin Dünü ve Bugünü. Alter Yayıncılık 2. Ayar Kocatürk A. (2020) Geçmişten Günümüze Ebelik Tarihine Bakış. ACR Tıbbi Yayaın ve Dış Ticaret ltd.Şti. 3. Baston H., Hall J., Henley-Einion A. (2009) Midwifery Essentials. Elseiver, Churchill Livingstone. 4. Davis E. 2012. Heart and Hands. A Midwife’s Guide to Pregnancy and Birth. Printed in the USA 5. Foster, I.,Lasser,J. (2011). Professional Ethics in Midwifery Practice. 6. Taşkıran N. (1973). Türkiye’de Ebelik Eğitimi. Haseki Tıp Bülteni, 11(3):229-240. 7. Sarı N. (1996-1997). Osmanlı Sağlık Hayatında Kadının Yeri. Yeni Tıp Tarihi Araştırmaları 2-3. İstanbul: Lito Matbaası. s.: 11-64. 8. 6. Şehsuvaroğlu BN. (1960). Anadolu Türklerinde Hasta Bakımı ve Hemşirelik Tarihçesine Bir Bakış, İstanbul Üniversitesi, Tıp Fakültesi Mecmuası, 23(1), İstanbul: İsmail Akgün Matbaası |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |