Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE ETİK | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Evrensel değerlere ülke gerçekleri ve gereksinimleri doğrultusunda, her alanda hizmet verebilecek bilgi ve beceriyle donatılmış, ebelik felsefesini ve etik değerleri özümsemiş, yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, eğitim, yönetim ve araştırma becerilerine sahip profesyonel ebeler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etiğin Önemi Etiğin tarihsel gelişimi,Etik ilkeler Ebeler İçin Uluslararası Etik Kodlar Ebelikte Etiğin Önemi,Etik ikilem Etik kaygıların belirlenmesi Etik düşünme bakım ve karar verme ,İnsan, hasta, kadın, gebe hakları, Çocuk, yenidoğan ve fetüs hakları ,Aydınlatılmış onam, mahremiyet, bilgilerin gizliliği, Malpraktis ,Hasta Uyumsuzluğu ve Hasta iletişiminin etik boyutu,Farklılık,Eşitlik ve Adalet,Profesyonel İlişkiler,Yapay zeka, Genetik araştırmalar ve etik boyutu ,Prenatal tarama ve antenatal, innatal, postnatal bakımı etik boyutu .,Üreme sağlığı ve etik boyutu,Bulaşıcı hastalıklar, aşılama ve etik boyutu,Organ nakli, ötenazi ve etik boyutu ,Sağlık bilimlerinde araştırma ve yayın etiği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Etik kavramını, etiğin önemini ve tarihsel süreçteki gelişimini açıklar | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
Bilgilendirilmiş onamın önemini açıklar | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
Hasta mahremiyetinin önemini açıklar | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
Tıbbi uygulama hataları ve ebelik uygulamaları arasındaki ilişkiyi açıklar | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
Etik ihlaller konusunda alınacak gerekli önlemleri açıklar | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etiğin Önemi Etiğin tarihsel gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Etik ilkeler Ebeler İçin Uluslararası Etik Kodlar Ebelikte Etiğin Önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
3 | Etik ikilem Etik kaygıların belirlenmesi Etik düşünme bakım ve karar verme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
4 | İnsan, hasta, kadın, gebe hakları, Çocuk, yenidoğan ve fetüs hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Aydınlatılmış onam, mahremiyet, bilgilerin gizliliği, Malpraktis | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Hasta Uyumsuzluğu ve Hasta iletişiminin etik boyutu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Farklılık,Eşitlik ve Adalet | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Profesyonel İlişkiler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Yapay zeka, Genetik araştırmalar ve etik boyutu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Prenatal tarama ve antenatal, innatal, postnatal bakımı etik boyutu . | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Üreme sağlığı ve etik boyutu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Bulaşıcı hastalıklar, aşılama ve etik boyutu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Organ nakli, ötenazi ve etik boyutu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Sağlık bilimlerinde araştırma ve yayın etiği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Anthony Giddens, Sosyoloji , Say Yayınları (Ayraç, 2000) 2. Bryan S. Turner-Regulating Bodies- Essays in Medical Sociology-Routledge (1992) 3. Paul Fauconnet- Sosyoloji Yazıları, Pinhan Yayıncılık (2012) 4. Erving Goffman- Damga, Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar,Heretik Yayıncılık (2019) 5. Richard Osborne, Brin Van Loon- Indtroducing Sociology, Tien Wah Press Ltd. (2002) 6. Adele E. Clarke,Laura Mamo, Jennifer Ruth Fosket,Jennifer R. Fishman,Janet K. Shim- Biomedicalization- Technoscience, Health, and Illness in the U.S. (Duke University Press 2010) 7. The Mindful Body: A prolegomenon to Future work in Medical Anthropology. Medical Anthropology Quartely. Vol. 1, No. 1. 8. Society and Health An introduction to Social Science For Health Professionals (s.79-93). 9. Zeliha Burcu Yurtsal. Kadın ve Ebelik. 2018, Vize yayıncılık. 10. Gülümser Dolgun, Havva Özkan. Ebeliğin Temelleri. Öğrenciler için ders kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri. 2022, İstanbul. 11. Susan Sontag. Metafor Olarak Hastalık. Can yayınları, 2021. İstanbul 12. Şaban Kızıldağ. Mazeret Yok. Hayykitap, 2018, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(91/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE ETİK | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Evrensel değerlere ülke gerçekleri ve gereksinimleri doğrultusunda, her alanda hizmet verebilecek bilgi ve beceriyle donatılmış, ebelik felsefesini ve etik değerleri özümsemiş, yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, eğitim, yönetim ve araştırma becerilerine sahip profesyonel ebeler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etiğin Önemi Etiğin tarihsel gelişimi,Etik ilkeler Ebeler İçin Uluslararası Etik Kodlar Ebelikte Etiğin Önemi,Etik ikilem Etik kaygıların belirlenmesi Etik düşünme bakım ve karar verme ,İnsan, hasta, kadın, gebe hakları, Çocuk, yenidoğan ve fetüs hakları ,Aydınlatılmış onam, mahremiyet, bilgilerin gizliliği, Malpraktis ,Hasta Uyumsuzluğu ve Hasta iletişiminin etik boyutu,Farklılık,Eşitlik ve Adalet,Profesyonel İlişkiler,Yapay zeka, Genetik araştırmalar ve etik boyutu ,Prenatal tarama ve antenatal, innatal, postnatal bakımı etik boyutu .,Üreme sağlığı ve etik boyutu,Bulaşıcı hastalıklar, aşılama ve etik boyutu,Organ nakli, ötenazi ve etik boyutu ,Sağlık bilimlerinde araştırma ve yayın etiği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Etik kavramını, etiğin önemini ve tarihsel süreçteki gelişimini açıklar | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
Bilgilendirilmiş onamın önemini açıklar | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
Hasta mahremiyetinin önemini açıklar | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
Tıbbi uygulama hataları ve ebelik uygulamaları arasındaki ilişkiyi açıklar | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
Etik ihlaller konusunda alınacak gerekli önlemleri açıklar | 10, 16, 19, 5, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etiğin Önemi Etiğin tarihsel gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Etik ilkeler Ebeler İçin Uluslararası Etik Kodlar Ebelikte Etiğin Önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
3 | Etik ikilem Etik kaygıların belirlenmesi Etik düşünme bakım ve karar verme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
4 | İnsan, hasta, kadın, gebe hakları, Çocuk, yenidoğan ve fetüs hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Aydınlatılmış onam, mahremiyet, bilgilerin gizliliği, Malpraktis | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Hasta Uyumsuzluğu ve Hasta iletişiminin etik boyutu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Farklılık,Eşitlik ve Adalet | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Profesyonel İlişkiler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Yapay zeka, Genetik araştırmalar ve etik boyutu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Prenatal tarama ve antenatal, innatal, postnatal bakımı etik boyutu . | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Üreme sağlığı ve etik boyutu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Bulaşıcı hastalıklar, aşılama ve etik boyutu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Organ nakli, ötenazi ve etik boyutu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Sağlık bilimlerinde araştırma ve yayın etiği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Anthony Giddens, Sosyoloji , Say Yayınları (Ayraç, 2000) 2. Bryan S. Turner-Regulating Bodies- Essays in Medical Sociology-Routledge (1992) 3. Paul Fauconnet- Sosyoloji Yazıları, Pinhan Yayıncılık (2012) 4. Erving Goffman- Damga, Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar,Heretik Yayıncılık (2019) 5. Richard Osborne, Brin Van Loon- Indtroducing Sociology, Tien Wah Press Ltd. (2002) 6. Adele E. Clarke,Laura Mamo, Jennifer Ruth Fosket,Jennifer R. Fishman,Janet K. Shim- Biomedicalization- Technoscience, Health, and Illness in the U.S. (Duke University Press 2010) 7. The Mindful Body: A prolegomenon to Future work in Medical Anthropology. Medical Anthropology Quartely. Vol. 1, No. 1. 8. Society and Health An introduction to Social Science For Health Professionals (s.79-93). 9. Zeliha Burcu Yurtsal. Kadın ve Ebelik. 2018, Vize yayıncılık. 10. Gülümser Dolgun, Havva Özkan. Ebeliğin Temelleri. Öğrenciler için ders kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri. 2022, İstanbul. 11. Susan Sontag. Metafor Olarak Hastalık. Can yayınları, 2021. İstanbul 12. Şaban Kızıldağ. Mazeret Yok. Hayykitap, 2018, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |