Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramlarını inceleyerek, ülkemizin gereksinimleri doğrultusunda tüm yaşam dönemlerinde kadın ve ailenin üreme sağlığını koruyup geliştirmek, bozulduğu durumlarda bütünsel yaklaşımla bakım gereksinimlerini karşılamak üzere bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kadın Sağlığına Giriş ve Temel Kavramlar,Kadın Hayatının Evreleri-1 (Yenidoğan-Çocukluk-Puberte-Cinsel Olgunluk Dönemi),Kadın Hayatının Evreleri-2 (Klimakterik Dönem-Menopoz),Jinekolojide Tanı Tedavi Yöntemleri ve Sağlık Profesyonellerinin Rolü,Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonlar,Vulva-Vajinal Hastalıklar,Servikal - Uterin Hastalıklar,Adneksiyal - Over Hastalıkları,Meme Hastalıkları,İnfertilite,Ürojinekolojik Sorunlar,Kadına Yönelik Şiddet,Kadın Sağlığında Etik Konular ve Adli Jinekoloji,Jinekolojide Kanıt Temelli Uygulamalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kadın hayatının tüm evrelerinde oluşabilecek sağlık sorunlarını tanılamlar10, 16, 9A
Sık görülen kadın kanserlerine ilişkin erken tanı yöntemleri hakkında danışmanlığı açıklar10, 16, 9A
Jinekolojik problemi olan hastanın bakım gereksinimlerini saptar ve buna uygun ebelik bakımını verir10, 16, 9A
Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve korunma yöntemleri hakkında danışmanlık verebilir.10, 16, 9A
Pelvik taban kas hastalıklarını tanımlar10, 16, 9A
Jinekolojik kanser ve tanılama sürecini bilir ve gerekli ebelik bakımını verir16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kadın Sağlığına Giriş ve Temel KavramlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Kadın Hayatının Evreleri-1 (Yenidoğan-Çocukluk-Puberte-Cinsel Olgunluk Dönemi)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Kadın Hayatının Evreleri-2 (Klimakterik Dönem-Menopoz)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Jinekolojide Tanı Tedavi Yöntemleri ve Sağlık Profesyonellerinin RolüÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Cinsel Yolla Bulaşan EnfeksiyonlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Vulva-Vajinal HastalıklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Servikal - Uterin HastalıklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Adneksiyal - Over HastalıklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Meme HastalıklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10İnfertiliteÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Ürojinekolojik SorunlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Kadına Yönelik ŞiddetÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Kadın Sağlığında Etik Konular ve Adli JinekolojiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Jinekolojide Kanıt Temelli UygulamalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Beji N.K, (2022). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevleri, 4. Baskı İstanbul Fışkın G, (2022). Kadın Sağlığı Uygulamaları ve Jinekolojik Sorunlar. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Pekcan N, Beydağ K.D, (2022). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencileri için Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara Nobel Tıp Kitabevi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)63
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(63/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramlarını inceleyerek, ülkemizin gereksinimleri doğrultusunda tüm yaşam dönemlerinde kadın ve ailenin üreme sağlığını koruyup geliştirmek, bozulduğu durumlarda bütünsel yaklaşımla bakım gereksinimlerini karşılamak üzere bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kadın Sağlığına Giriş ve Temel Kavramlar,Kadın Hayatının Evreleri-1 (Yenidoğan-Çocukluk-Puberte-Cinsel Olgunluk Dönemi),Kadın Hayatının Evreleri-2 (Klimakterik Dönem-Menopoz),Jinekolojide Tanı Tedavi Yöntemleri ve Sağlık Profesyonellerinin Rolü,Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonlar,Vulva-Vajinal Hastalıklar,Servikal - Uterin Hastalıklar,Adneksiyal - Over Hastalıkları,Meme Hastalıkları,İnfertilite,Ürojinekolojik Sorunlar,Kadına Yönelik Şiddet,Kadın Sağlığında Etik Konular ve Adli Jinekoloji,Jinekolojide Kanıt Temelli Uygulamalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kadın hayatının tüm evrelerinde oluşabilecek sağlık sorunlarını tanılamlar10, 16, 9A
Sık görülen kadın kanserlerine ilişkin erken tanı yöntemleri hakkında danışmanlığı açıklar10, 16, 9A
Jinekolojik problemi olan hastanın bakım gereksinimlerini saptar ve buna uygun ebelik bakımını verir10, 16, 9A
Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve korunma yöntemleri hakkında danışmanlık verebilir.10, 16, 9A
Pelvik taban kas hastalıklarını tanımlar10, 16, 9A
Jinekolojik kanser ve tanılama sürecini bilir ve gerekli ebelik bakımını verir16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kadın Sağlığına Giriş ve Temel KavramlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Kadın Hayatının Evreleri-1 (Yenidoğan-Çocukluk-Puberte-Cinsel Olgunluk Dönemi)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Kadın Hayatının Evreleri-2 (Klimakterik Dönem-Menopoz)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Jinekolojide Tanı Tedavi Yöntemleri ve Sağlık Profesyonellerinin RolüÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Cinsel Yolla Bulaşan EnfeksiyonlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Vulva-Vajinal HastalıklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Servikal - Uterin HastalıklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Adneksiyal - Over HastalıklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Meme HastalıklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10İnfertiliteÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Ürojinekolojik SorunlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Kadına Yönelik ŞiddetÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Kadın Sağlığında Etik Konular ve Adli JinekolojiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Jinekolojide Kanıt Temelli UygulamalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Beji N.K, (2022). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevleri, 4. Baskı İstanbul Fışkın G, (2022). Kadın Sağlığı Uygulamaları ve Jinekolojik Sorunlar. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Pekcan N, Beydağ K.D, (2022). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencileri için Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara Nobel Tıp Kitabevi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02