Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramlarını inceleyerek, ülkemizin gereksinimleri doğrultusunda tüm yaşam dönemlerinde kadın ve ailenin üreme sağlığını koruyup geliştirmek, bozulduğu durumlarda bütünsel yaklaşımla bakım gereksinimlerini karşılamak üzere bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kadın Sağlığına Giriş ve Temel Kavramlar,Kadın Hayatının Evreleri-1 (Yenidoğan-Çocukluk-Puberte-Cinsel Olgunluk Dönemi),Kadın Hayatının Evreleri-2 (Klimakterik Dönem-Menopoz),Jinekolojide Tanı Tedavi Yöntemleri ve Sağlık Profesyonellerinin Rolü,Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonlar,Vulva-Vajinal Hastalıklar,Servikal - Uterin Hastalıklar,Adneksiyal - Over Hastalıkları,Meme Hastalıkları,İnfertilite,Ürojinekolojik Sorunlar,Kadına Yönelik Şiddet,Kadın Sağlığında Etik Konular ve Adli Jinekoloji,Jinekolojide Kanıt Temelli Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kadın hayatının tüm evrelerinde oluşabilecek sağlık sorunlarını tanılamlar | 10, 16, 9 | A |
Sık görülen kadın kanserlerine ilişkin erken tanı yöntemleri hakkında danışmanlığı açıklar | 10, 16, 9 | A |
Jinekolojik problemi olan hastanın bakım gereksinimlerini saptar ve buna uygun ebelik bakımını verir | 10, 16, 9 | A |
Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve korunma yöntemleri hakkında danışmanlık verebilir. | 10, 16, 9 | A |
Pelvik taban kas hastalıklarını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Jinekolojik kanser ve tanılama sürecini bilir ve gerekli ebelik bakımını verir | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadın Sağlığına Giriş ve Temel Kavramlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Kadın Hayatının Evreleri-1 (Yenidoğan-Çocukluk-Puberte-Cinsel Olgunluk Dönemi) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kadın Hayatının Evreleri-2 (Klimakterik Dönem-Menopoz) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Jinekolojide Tanı Tedavi Yöntemleri ve Sağlık Profesyonellerinin Rolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Vulva-Vajinal Hastalıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Servikal - Uterin Hastalıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Adneksiyal - Over Hastalıkları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Meme Hastalıkları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İnfertilite | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Ürojinekolojik Sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Kadına Yönelik Şiddet | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Kadın Sağlığında Etik Konular ve Adli Jinekoloji | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Jinekolojide Kanıt Temelli Uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Beji N.K, (2022). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevleri, 4. Baskı İstanbul Fışkın G, (2022). Kadın Sağlığı Uygulamaları ve Jinekolojik Sorunlar. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Pekcan N, Beydağ K.D, (2022). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencileri için Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 63 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(63/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramlarını inceleyerek, ülkemizin gereksinimleri doğrultusunda tüm yaşam dönemlerinde kadın ve ailenin üreme sağlığını koruyup geliştirmek, bozulduğu durumlarda bütünsel yaklaşımla bakım gereksinimlerini karşılamak üzere bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kadın Sağlığına Giriş ve Temel Kavramlar,Kadın Hayatının Evreleri-1 (Yenidoğan-Çocukluk-Puberte-Cinsel Olgunluk Dönemi),Kadın Hayatının Evreleri-2 (Klimakterik Dönem-Menopoz),Jinekolojide Tanı Tedavi Yöntemleri ve Sağlık Profesyonellerinin Rolü,Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonlar,Vulva-Vajinal Hastalıklar,Servikal - Uterin Hastalıklar,Adneksiyal - Over Hastalıkları,Meme Hastalıkları,İnfertilite,Ürojinekolojik Sorunlar,Kadına Yönelik Şiddet,Kadın Sağlığında Etik Konular ve Adli Jinekoloji,Jinekolojide Kanıt Temelli Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kadın hayatının tüm evrelerinde oluşabilecek sağlık sorunlarını tanılamlar | 10, 16, 9 | A |
Sık görülen kadın kanserlerine ilişkin erken tanı yöntemleri hakkında danışmanlığı açıklar | 10, 16, 9 | A |
Jinekolojik problemi olan hastanın bakım gereksinimlerini saptar ve buna uygun ebelik bakımını verir | 10, 16, 9 | A |
Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve korunma yöntemleri hakkında danışmanlık verebilir. | 10, 16, 9 | A |
Pelvik taban kas hastalıklarını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Jinekolojik kanser ve tanılama sürecini bilir ve gerekli ebelik bakımını verir | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadın Sağlığına Giriş ve Temel Kavramlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Kadın Hayatının Evreleri-1 (Yenidoğan-Çocukluk-Puberte-Cinsel Olgunluk Dönemi) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kadın Hayatının Evreleri-2 (Klimakterik Dönem-Menopoz) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Jinekolojide Tanı Tedavi Yöntemleri ve Sağlık Profesyonellerinin Rolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Vulva-Vajinal Hastalıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Servikal - Uterin Hastalıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Adneksiyal - Over Hastalıkları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Meme Hastalıkları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İnfertilite | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Ürojinekolojik Sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Kadına Yönelik Şiddet | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Kadın Sağlığında Etik Konular ve Adli Jinekoloji | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Jinekolojide Kanıt Temelli Uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Beji N.K, (2022). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevleri, 4. Baskı İstanbul Fışkın G, (2022). Kadın Sağlığı Uygulamaları ve Jinekolojik Sorunlar. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Pekcan N, Beydağ K.D, (2022). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencileri için Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |