Geri
AKADEMİK
Geri Dön

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
YENİDOĞAN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI 2+0 2 3,0
Ders Programi Henüz Hazırlanmamıştır.
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üye. Nuran AYDIN ATEŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üye. Nuran AYDIN ATEŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Öğrencinin, Dünya’da ve ülkemizde yenidoğan sağlığının durumu ile ilgili bilgi edindirmesini; aile merkezli yaklaşımla yenidoğanın izlemini ve bakımını yapabilecek bilgiye sahip olmasını, doğum sonu bebeğin ve ailenin evde bakıma hazırlığını yönetecek bilgileri edinmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Bu ders; 1. Tanışma, dersin içeriğinin ve amacının paylaşılması Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu; Tanımlamalar ve Sınıflandırmalar,2. Doğum Sonu Dönem Hazırlığı ve Yenidoğan Sağlığına Etkisi,3. Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon; Uterus Dışı Yaşama Adaptasyon – Fiziksel değerlendirme,4. Doğum Odasında Yenidoğan Bakımı ve Yenidoğanın İlk Muayenesi,5. Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Olası sorunlar ve yönetimi,6. Anne- bebek ilişkisinin başlatılması,7. Anne Sütünün Önemi ve ilk Emzirme,8. Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon,9. Yenidoğan bakımında aile merkezli yaklaşım,10. Yenidoğanda göz, göbek ve cilt bakımı Yenidoğan testleri, taramalar ve bağışıklama,11. Yenidoğan da sık görülen sorunlar ( cilt, gaz vs),12. Yenidoğanda Riskli Durumlar ve Yönetimi,13. Yenidoğan yaşam alanı hazırlanmasında aileye danışmanlık,14. Doğum Sonrası Taburculuk, Evde Yenidoğan Bakımı ve Aile Bilgilendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1. Yenidoğan bebeği değerlendirebilecektir 1, 12, 18, 2 A
1.1. Yenidoğan bebeğin fizyolojik özelliklerini sayar 1, 12, 2, 4 A
1.2. Yenidoğanın anormal durumlarını bilir 1, 15 A
1.3. Yenidoğan değerlendirilmesinde kullanılan yöntemleri bilir 1, 14 A
2.1. Normal yenidoğanın gereksinimlerini sayabilir 1, 12, 2 A
2.2. Sağlık sorunu olan yenidoğanın gereksinimlerini sayabilir 1, 11, 12, 2 A
3. Yenidoğan ailesine gereksinimlerini karşılayabilecektir 1, 12, 2 A
3.1. Yenidoğanın fizyolojik gereksinimleri hakkında aileyi bilgilendirebilir. 1, 12, 18, 20 A
3.2. Aile merkezli bakım çerçevesinde ailenin gereksinimlerini sayar 1, 12, 17, 20 A
1, 11, 14, 2 A
2. Yenidoğan bebeğin gereksinimlerini tanımlayabilecektir 1, 11, 18 A
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 11: Seminer, 12: Örnek Olay, 14: Bireysel Çalışma, 15: Problem Çözme, 17: Yansıtıcı Düşünce, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 20: Bakım Planı, 4: Alıştırma ve Uygulama
Ölçme Yöntemleri: A: Yazılı sınav
Haftalık ders konuları ve öğrenim hedefleri için tıklayınız.

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 1. Tanışma, dersin içeriğinin ve amacının paylaşılması Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu; Tanımlamalar ve Sınıflandırmalar http://ekutuphane.sagem.gov.tr/kitaplar/saglik_istatistikleri_yilligi_2014.pdf AYDEMİR, H., & HAZAR, H. U. (2014). Düşük Riskli, Riskli, Yüksek Riskli Gebelik Ve Ebenin Rolü.
2 2. Doğum Sonu Dönem Hazırlığı ve Yenidoğan Sağlığına Etkisi İSBİR, G. G., SERÇEKUŞ, P., & ÇOKER, H. (2015). Doğuma hazırlık eğitiminin doğum deneyimi ve doğumdan memnuniyet üzerine etkisinin incelenmesi. Turkiye Klinikleri Journal of Obstetric-Women's Health and Diseases Nursing-Special Topics, 1(1), 10-15. Mete, S., Ertuğrul, M., & Uludağ, E. (2015). Bir Doğuma Hazırlık Eğitim Programı “Doğumda Farkındalık. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2).
3 3. Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon; Uterus Dışı Yaşama Adaptasyon – Fiziksel değerlendirme Kamalak, H. (2015). Yüksek riskli gebelerin yaşadığı antepartum semptomların gebelik uyumuna etkisi (Master's thesis, Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü). Ben, E. (2014). Preterm Bebeklerde Postnatal 1. Günde El ve El Başparmak Postür Analizi (Doctoral dissertation).
4 4. Doğum Odasında Yenidoğan Bakımı ve Yenidoğanın İlk Muayenesi ÇOBAN, B., TOPAL, B., AYTEKİN, F., KAPLAN, H., DOLGUN, A., & Nesrin, Ü. L. K. Ü. (2014). Sağlıklı Yenidoğanların İlk Günleri, Erken Taburculukları ve Yeniden Hastaneye Yatış Sebepleri. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 8(4).
5 5. Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Olası sorunlar ve yönetimi ÇOBAN, B., TOPAL, B., AYTEKİN, F., KAPLAN, H., DOLGUN, A., & Nesrin, Ü. L. K. Ü. (2014). Sağlıklı Yenidoğanların İlk Günleri, Erken Taburculukları ve Yeniden Hastaneye Yatış Sebepleri. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 8(4).
6 6. Anne- bebek ilişkisinin başlatılması Yıldız, D., & Akbayrak, N. (2014). Doğum sonrası primipar annelere verilen eğitim ve danışmanlık hizmetlerinin bebek bakımı, kaygı düzeyleri ve annelik rolüne etkisi. Gülhane Tıp Dergisi, 56(1), 36-41.
7 7. Anne Sütünün Önemi ve ilk Emzirme Özkan, H., Üst, Z. D., Gündoğdu, G., Çapık, A., & Şahin, S. A. (2014). Erken postpartum dönemde emzirme ve depresyon arasındaki ilişki. Şişli Etfal Hastanesi Tıp Bülteni, 48(2), 125-32. Elmas, S., & Tokat, M. A. (2016). Yenidoğanın Beslenme Şeklinin Anne Uyku Ve Yorgunluğuna Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2).
8 8. Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon http://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/1033,bebekcocukergenizlemprotokolleripdf.pdf?0
9 9. Yenidoğan bakımında aile merkezli yaklaşım Köse, D., Çınar, N., & Altınkaynak, S. (2013). Yenidoğanın anne ve baba ile bağlanma süreci. Merhaba, 239. Eras, Z., Atay, G., Şakrucu, E. D., Bingöler, E. B., & Dilmen, U. (2013). Yenidoğan yoğun bakım ünitesinde gelişimsel destek. Şişli Etfal Hastanesi Tıp Bülteni, 47(3), 97-103.
10 10. Yenidoğanda göz, göbek ve cilt bakımı Yenidoğan testleri, taramalar ve bağışıklama Kaya, M., Ünsal, S., Yılmaz, C. S., Genç, M., Turan, S., & Gündüz, M. (2016). Yenidoğan yoğun bakım üniteleri işitme taraması için uygun mu?. Cocuk Sagligi ve Hastaliklari Dergisi, 59(2). http://www.thsk.gov.tr/dosya/murat.dogan/98%20yenidogan%20tarama%20y.m.pdf
11 11. Yenidoğan da sık görülen sorunlar ( cilt, gaz vs) http://www.istanbulhalksagligi.gov.tr/data/content/cekush_dosyalar/8-%20temel_yenidogan_bakimi.pdf
12 12. Yenidoğanda Riskli Durumlar ve Yönetimi http://www.istanbulhalksagligi.gov.tr/data/content/cekush_dosyalar/8-%20temel_yenidogan_bakimi.pdf
13 13. Yenidoğan yaşam alanı hazırlanmasında aileye danışmanlık Aliefendioğlu, D., & Guzoglu, N. (2016). Bir bebeğin aniden ölümü. TURKISH JOURNAL of CLINICS and LABORATORY, 7(4), 111-116. Örün, E. (2015). Giysiler ve çocuk sağlığı: Ne giysin? Nasıl yıkansın?. Cocuk Sagligi ve Hastaliklari Dergisi, 58(1).
14 14. Doğum Sonrası Taburculuk, Evde Yenidoğan Bakımı ve Aile Bilgilendirilmesi http://www.hacettepehemsirelikdergisi.org/pdf/pdf_HHD_61.pdf
Kaynaklar
Ara sınav %40 Final %60
• American Academy of Pediatrics. Guidelines for Pediatric Home Health Care, 2nd Ed, (2012) • Dağaoğlu T., Görak G. Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, Yenilenmiş ikinci baskı 2008 • Anne - Yenidoğan Hemşireliği Açıklığa Kavuşturulmuş Kendi Kendine Öğrenme Rehberi,Joyce Y. Johnson, Palme Yayıncılık - Akademik Kitaplar • Yenidoğan Hemşireliği ,Nursing The Neonate, Helen Yeo, Maggie Hallsworth, Maggie Meeks, Rota Tıp Kitabevi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgi ve beceriye sahiptir
X
0
Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar
X
0
Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
X
0
Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır.
X
0
Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar.
X
0
Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
X
0
Uygulamalarını ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda yapar
X
0
Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir.
X
0
Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır.
X
0
Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar.
X
0
Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır.
X
0
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir.
0
Yabancı literatürü takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce seviyesine sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Değerlendirme Sistemi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

AKTS - işyükü

AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Saati 14 2 28
Rehberli Problem Çözme 0 2 0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi 0 0 0
Oku Dışı Diğer Faaliyetler 0 0 0
Proje Sunumu / Seminer 0 0 0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav ve Hazırlığı 1 11 11
Genel Sınav ve Hazırlığı 1 16 16
Performans Görevi, Bakım Planı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 55
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30) 2,0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu