Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİK ESASLARI II-Bahar Dönemi2+232
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN, Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBireysel ve bütüncül yaklaşımla, günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel ebelik girişimleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Güvenli Çevre ile İlgili Temel Kavramlar,Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Parenteral İlaç Uygulamaları IV,Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi İlaç Hataları Sıvı-Elektrolit ve Asit- Baz Dengesi,Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Kan alma ve Kan transfüzyonu,Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Yara Bakımı,Solunum Aktivitesi Solunum Sistemi ve Uygulamaları,Beslenme Aktivitesi Sindirim Sistemi ve Uygulamaları,Boşaltım Aktivitesi Boşaltım Sistemi ve Uygulamaları,Boşaltım Aktivitesi Üriner Sistem ve Uygulamaları,Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Örnek alma ve toplama Çalışma ve Eğlence Aktivitesi Çalışma ve Eğlence,Cinselliği İfade Etme Aktivitesi Cinsellik,Uyku ve Dinlenme Aktivitesi Uyku,Ölüm Aktivitesi Palyatif Bakım Kayıp ve Ölüm Süreci; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bireyin günlük yaşam aktivitelerini açıklar10, 16, 17, 9A, D
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik ebelik girişimlerini sıralar16, 19, 9A
Ebelik uygulamalarına ilişkin etik kuralları yorumlar16, 17, 9A, D
Sistem fonksiyonları ile ebelik uygulamaları arasındaki ilişkiye dair çıkarımda bulunur13, 16, 9A, D
Temel ebelik becerilerini laboratuvar ortamında uygular13, 16, 17, 8, 9A, D
Sağlıklı/hasta birey ve ailesi, sağlık ekibi üyeleri ile iletişimin önemini açıklar6, 9H
Sağlıklı/hasta bireyin ebelik bakım sürecini planlar14, 38, 4, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Güvenli Çevre ile İlgili Temel KavramlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
2Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IMÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
3Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Parenteral İlaç Uygulamaları IVÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
4Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi İlaç Hataları Sıvı-Elektrolit ve Asit- Baz DengesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
5Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Kan alma ve Kan transfüzyonuÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
6Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Yara BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
7Solunum Aktivitesi Solunum Sistemi ve UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
8Beslenme Aktivitesi Sindirim Sistemi ve UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
9Boşaltım Aktivitesi Boşaltım Sistemi ve UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
10Boşaltım Aktivitesi Üriner Sistem ve UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
11Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Örnek alma ve toplama Çalışma ve Eğlence Aktivitesi Çalışma ve EğlenceÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
12Cinselliği İfade Etme Aktivitesi CinsellikÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
13Uyku ve Dinlenme Aktivitesi UykuÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
14Ölüm Aktivitesi Palyatif Bakım Kayıp ve Ölüm SüreciÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
Kaynak
Ay F. (2022). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri Erdemir F., Türk G. (2022). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler İçin Fizik Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri Enç N. (2021). Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri
1. Aştı TA., Karadağ A. (2012). Hemşirelik Esasları; Hemşirelik Bilim Sanatı. İstanbul:Akademi Yayınevi. 2. Ay, F. (Ed.) (2014). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: MedikalYayıncılık. 3. Babadağ K, Aşti TA. (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 4. Carpenito-Moyet LJ. (2005). Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins. 5. Vicdan, A., Sü, S., Ecevit Alpar, Ş. İntramüsküler enjeksiyonda ventrogluteal bölgenin kullanımı. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Hemşirelik e-dergisi. 3(2), (2015). 6. Aygın, D., Cengiz, H. İlaç uygulama hataları ve hemşirenin sorumlulukları, Şişli Etfal Tıp Bülteni, 45(3), (2011).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)72
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(72/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİK ESASLARI II-Bahar Dönemi2+232
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN, Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBireysel ve bütüncül yaklaşımla, günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel ebelik girişimleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Güvenli Çevre ile İlgili Temel Kavramlar,Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Parenteral İlaç Uygulamaları IV,Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi İlaç Hataları Sıvı-Elektrolit ve Asit- Baz Dengesi,Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Kan alma ve Kan transfüzyonu,Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Yara Bakımı,Solunum Aktivitesi Solunum Sistemi ve Uygulamaları,Beslenme Aktivitesi Sindirim Sistemi ve Uygulamaları,Boşaltım Aktivitesi Boşaltım Sistemi ve Uygulamaları,Boşaltım Aktivitesi Üriner Sistem ve Uygulamaları,Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Örnek alma ve toplama Çalışma ve Eğlence Aktivitesi Çalışma ve Eğlence,Cinselliği İfade Etme Aktivitesi Cinsellik,Uyku ve Dinlenme Aktivitesi Uyku,Ölüm Aktivitesi Palyatif Bakım Kayıp ve Ölüm Süreci; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bireyin günlük yaşam aktivitelerini açıklar10, 16, 17, 9A, D
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik ebelik girişimlerini sıralar16, 19, 9A
Ebelik uygulamalarına ilişkin etik kuralları yorumlar16, 17, 9A, D
Sistem fonksiyonları ile ebelik uygulamaları arasındaki ilişkiye dair çıkarımda bulunur13, 16, 9A, D
Temel ebelik becerilerini laboratuvar ortamında uygular13, 16, 17, 8, 9A, D
Sağlıklı/hasta birey ve ailesi, sağlık ekibi üyeleri ile iletişimin önemini açıklar6, 9H
Sağlıklı/hasta bireyin ebelik bakım sürecini planlar14, 38, 4, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Güvenli Çevre ile İlgili Temel KavramlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
2Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IMÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
3Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Parenteral İlaç Uygulamaları IVÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
4Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi İlaç Hataları Sıvı-Elektrolit ve Asit- Baz DengesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
5Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Kan alma ve Kan transfüzyonuÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
6Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Yara BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
7Solunum Aktivitesi Solunum Sistemi ve UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
8Beslenme Aktivitesi Sindirim Sistemi ve UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
9Boşaltım Aktivitesi Boşaltım Sistemi ve UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
10Boşaltım Aktivitesi Üriner Sistem ve UygulamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
11Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme Aktivitesi Örnek alma ve toplama Çalışma ve Eğlence Aktivitesi Çalışma ve EğlenceÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
12Cinselliği İfade Etme Aktivitesi CinsellikÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
13Uyku ve Dinlenme Aktivitesi UykuÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
14Ölüm Aktivitesi Palyatif Bakım Kayıp ve Ölüm SüreciÖnerilen kaynaklardan ilgili konunun okunması
Kaynak
Ay F. (2022). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri Erdemir F., Türk G. (2022). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler İçin Fizik Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri Enç N. (2021). Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri
1. Aştı TA., Karadağ A. (2012). Hemşirelik Esasları; Hemşirelik Bilim Sanatı. İstanbul:Akademi Yayınevi. 2. Ay, F. (Ed.) (2014). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: MedikalYayıncılık. 3. Babadağ K, Aşti TA. (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 4. Carpenito-Moyet LJ. (2005). Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins. 5. Vicdan, A., Sü, S., Ecevit Alpar, Ş. İntramüsküler enjeksiyonda ventrogluteal bölgenin kullanımı. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Hemşirelik e-dergisi. 3(2), (2015). 6. Aygın, D., Cengiz, H. İlaç uygulama hataları ve hemşirenin sorumlulukları, Şişli Etfal Tıp Bülteni, 45(3), (2011).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02