Geri
AKADEMİK
Geri Dön

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK 3+0 3 4,0
Ders Programi Henüz Hazırlanmamıştır.
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Hücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve genetik mekanizmalar konularında bilgilendirmektir. Tıbbi biyoloji ve genetiğe ait kavramlar ile hücresel işleyişin mekanizmalarını incelemektir.
Dersin İçeriği Bu ders; Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları,Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri,Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar,Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi,Hücresel enerji ve metabolizma,Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon,Transkripsiyon ve translasyon,Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser,Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,İnsan genom projesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1. Tıbbi biyolojinin kapsamını öğrenir. Hücrenin özelliklerini ve farklı hücre tiplerini tanımlar, hücre inceleme metotlarını tanımlar. 1, 2, 3 A
2. Hücrede bulunan makromolekülleri tanımlar ve özelliklerine göre sınıflandırır. 1, 2, 3 A
3. Hücre iskeletinin yapısını ve fonksiyonunu açıklar. Hücre organellerini ve hücrenin yaşamını sürdürmesindeki rolünü açıklar. 1, 2, 3 A
4. Hücre zarından taşınma mekanizmalarını tanımlar ve ayrıştırır. 1, 2, 3 A
5. DNA replikasyonunu tanımlar. 1, 2, 3 A
6. Genlerin transkripsiyonu ve translasyonunu tanımlar, protein sentezi ile ilişkisini kurar. 1, 2, 3 A
7. DNA hasarını ve yol açan etmenleri açıklar. Onarım mekanizmalarını sınıflandırır ve açıklar. Aziz Sancar’ın çalışması ile ilişki kurar. Kromozom anomalisi ve mutasyonu tanımlar, genetik hastalıklar ile ilişkisini kurar. 1, 2, 3 A
8. Moleküler biyolojide kullanılan tekniklerin amaçlarını kavrar. 1, 2, 3 A
9. Hücre döngüsünü tanımlar, DNA replikasyonu işlemini tanımlar. 1, 2, 3 A
10. Hücre yaşlanmasını ve nedenlerini açıklar. Hücre ölümü ve kanserleşmeyi tanımlar. 1, 2, 3 A
11. Kök hücrelerin temek özelliklerini tanımlar ve diğer hücre türlerinden ayrıştırır. 1, 2, 3 A
12. Kalıtım ile ilgili temek kavramları tanımlar. 1, 2, 3 A
13. Mendel Genetiği ile genetik hastalıkların ilişkisini kurar. 1, 2, 3 A
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma
Ölçme Yöntemleri: A: Yazılı sınav
Haftalık ders konuları ve öğrenim hedefleri için tıklayınız.

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
2 Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
3 Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
4 Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
5 Hücresel enerji ve metabolizma 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
6 Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
7 Transkripsiyon ve translasyon 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
8 Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
9 Kromozomal yapı ve sayı anomalileri 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
10 DNA hasarı ve onarım mekanizmaları 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
11 Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
12 Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
13 Kök hücre biyolojisi ve tedavileri 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
14 İnsan genom projesi 1. kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynaklar
1. Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel İ. Kasap, H. (Ed.).(2017) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Akademisyen Tıp Kitabevi. İstanbul. 2. Chandar N, Viselli S (2012). Lippincott’s Illustrated Reviews serisinden: Hücre ve Moleküler Biyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgi ve beceriye sahiptir
X
0
Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar
0
Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
X
0
Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır.
0
Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar.
0
Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
X
0
Uygulamalarını ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda yapar
X
0
Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir.
0
Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır.
0
Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar.
0
Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır.
X
0
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir.
0
Yabancı literatürü takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce seviyesine sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Değerlendirme Sistemi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

AKTS - işyükü

AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Saati 14 3 42
Rehberli Problem Çözme 0 0 0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi 2 5 10
Oku Dışı Diğer Faaliyetler 1 5 5
Proje Sunumu / Seminer 0 0 0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav ve Hazırlığı 2 22 44
Genel Sınav ve Hazırlığı 1 31 31
Performans Görevi, Bakım Planı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 132
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30) 4,0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu