Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TOPLUMSAL CİNSİYET-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrenciye; kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi için toplumsal cinsiyet, cinsiyet eşitsizliğinin nedenlerine ve toplumsal cinsiyetin bireylere etkilerine yönelik farkındalık kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Toplumsal Cinsiyet Nedir?,Toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması,Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması,Toplumsal Cinsiyet Kuramları,Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu,Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi,Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet,Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörler,Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler,Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb),Toplumsal Cinsiyet ve Ebelik; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları ve kuramları açıklar16, 9A
Toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyette hakkaniyet kavramları çerçevesinde üreme sağlığı hizmetlerinde toplumsal cinsiyet bakış açısını açıklar10, 16, 9A
Toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini örneklendirir10, 16, 9A
Aile planlaması hizmetlerinde toplumsal cinsiyetin etkisini açıklar10, 16, 9A
Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisini açıklar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Toplumsal Cinsiyet Nedir?Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Toplumsal Cinsiyet KuramlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyetÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Toplumsal Cinsiyet ve EbelikÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Bal, M. D. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine genel bakiş. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 15-28. Akın, A., Demirel, S. 2003. Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki ; 25(4):3-82. Butler, J. (2009). Toplumsal cinsiyet düzenlemeleri. Cogito, 58, 73-91.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)53
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(53/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TOPLUMSAL CİNSİYET-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrenciye; kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi için toplumsal cinsiyet, cinsiyet eşitsizliğinin nedenlerine ve toplumsal cinsiyetin bireylere etkilerine yönelik farkındalık kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Toplumsal Cinsiyet Nedir?,Toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması,Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması,Toplumsal Cinsiyet Kuramları,Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu,Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi,Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet,Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörler,Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler,Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb),Toplumsal Cinsiyet ve Ebelik; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları ve kuramları açıklar16, 9A
Toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyette hakkaniyet kavramları çerçevesinde üreme sağlığı hizmetlerinde toplumsal cinsiyet bakış açısını açıklar10, 16, 9A
Toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini örneklendirir10, 16, 9A
Aile planlaması hizmetlerinde toplumsal cinsiyetin etkisini açıklar10, 16, 9A
Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisini açıklar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Toplumsal Cinsiyet Nedir?Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Toplumsal Cinsiyet KuramlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyetÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Toplumsal Cinsiyet ve EbelikÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Bal, M. D. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine genel bakiş. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 15-28. Akın, A., Demirel, S. 2003. Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki ; 25(4):3-82. Butler, J. (2009). Toplumsal cinsiyet düzenlemeleri. Cogito, 58, 73-91.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02