Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DOĞUM BİLGİSİ I-Güz Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK, Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıGüvenli annelik kapsamında, anne sağlığının önemini kavratarak anneyi etik değerlerle ailesi ve yaşadığı toplum içinde bir bütün olarak ele alıp, annenin intrauterin dönemden başlayarak, fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve kendi sağlık bakım sorumluluğunu üstlenmesine yönelik gerekli olan bilgi ve davranışları kazandırır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması.Kadın ve Sağlık Bakım Sistemi,Doğum Öncesi Bakım Hizmetlerinde Ebenin Rolü,Kadın Hayatının Evreleri,Üreme Sisteminin Anatomisi,Üreme Sisteminin Fizyolojisi,Anatomi ve Fizyoloji Laboratuarı,Gebeliğin Fizyolojisi,Gebeliğin Fizyolojisi
(Dersin Devamı)
,Gebelikte Annenin Fizyolojisi,Gebelikte Annenin Fizyolojisi
(Dersin Devamı) (2 saat)
Genetik ve Genetik Danışmanlık (2 saat)
,Antenatal Değerlendirme,Gebelikte Kullanılan İlaçlar,Doğum Öncesi Bakım,Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Anne sağlığının önemini kavrayabilmesi 16, 9A
Güvenli annelik ve anne sağlığına yönelik kavramları açıklayabilmesi 16, 9A
Üreme Sağlığını tanımlayabilmesi 16, 9A
Üreme sağlığı ve cinsel sağlığa ilişkin kendi kişisel gereksinimlerini tanıyıp sorunlarını çözebilmesi 16, 9A
Toplumsal cinsiyet ve sağlığa etkilerini kavrayabilmesi 16, 9A
Anneyi ve aileyi ebeveynliğe hazırlayabilmesi Doğum öncesi bakım hizmetlerinde ebenin rollerini sayabilmesi Üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisini açıklayabilmesi Gebeliğin fizyolojisini açıklayabilmesi 16, 9A
Fetüsün fizyolojisini açıklayabilmesi, Kadının gelişimsel dönemlerini tanımlayabilmesi , Normal gebelik sürecini açıklayabilmesi , Gebe kadını muayene edebilmesi , Annenin öyküsünü alabilmesi , 10, 16A
Gebelik sürecinde annenin sağlığını yükseltmeye yönelik eğitimleri verebilmesi, Gebe kadına kendisinde oluşan sistemik değişikler konusunda eğitim verebilmesi, Gebe kadına kendisinde oluşan psikolojik değişiklikler konusunda eğitim verebilmesi , Doğum öncesi bakımı öğrenebilmesi, 16, 9A
Anne ve fetal sağlığın değerlendirilme yöntemlerini açıklayabilmesi Anne ve fetal sağlığın değerlendirmesinde ebelik bakımı verebilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazanabilmesi Anneye gereksinimi olduğunda uygun yaklaşımlarda bulunabilmesi Anneyi aile ve çevresiyle bir bütün olarak ele alabilmesi 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması.Kadın ve Sağlık Bakım SistemiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
2Doğum Öncesi Bakım Hizmetlerinde Ebenin RolüÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
3Kadın Hayatının EvreleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
4Üreme Sisteminin AnatomisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
5Üreme Sisteminin FizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
6Anatomi ve Fizyoloji LaboratuarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
7Gebeliğin FizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
8Gebeliğin Fizyolojisi
(Dersin Devamı)
Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
9Gebelikte Annenin FizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
10Gebelikte Annenin Fizyolojisi
(Dersin Devamı) (2 saat)
Genetik ve Genetik Danışmanlık (2 saat)
Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
11Antenatal DeğerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
12Gebelikte Kullanılan İlaçlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
13Doğum Öncesi BakımÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
14Fetal Sağlığın DeğerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
Kaynak
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ed. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, İstanbul, 2015, Nobel Tıp Kitapevleri 2. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri Prof.Dr.Cazip Üstün, İdris Koçak, İstanbul, 2009. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı Ed Prof. Dr. Anahit Coşkun, İstanbul, 2000 4. Şirin A, Kavlak O (2008). Kadın Sağlığı. Birinci Basım, İstanbul: Bedray Yayıncılık. 5. Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Onuncu Basım, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık. 6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö (2011). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Ankara:Palme Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)111
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DOĞUM BİLGİSİ I-Güz Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK, Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıGüvenli annelik kapsamında, anne sağlığının önemini kavratarak anneyi etik değerlerle ailesi ve yaşadığı toplum içinde bir bütün olarak ele alıp, annenin intrauterin dönemden başlayarak, fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve kendi sağlık bakım sorumluluğunu üstlenmesine yönelik gerekli olan bilgi ve davranışları kazandırır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması.Kadın ve Sağlık Bakım Sistemi,Doğum Öncesi Bakım Hizmetlerinde Ebenin Rolü,Kadın Hayatının Evreleri,Üreme Sisteminin Anatomisi,Üreme Sisteminin Fizyolojisi,Anatomi ve Fizyoloji Laboratuarı,Gebeliğin Fizyolojisi,Gebeliğin Fizyolojisi
(Dersin Devamı)
,Gebelikte Annenin Fizyolojisi,Gebelikte Annenin Fizyolojisi
(Dersin Devamı) (2 saat)
Genetik ve Genetik Danışmanlık (2 saat)
,Antenatal Değerlendirme,Gebelikte Kullanılan İlaçlar,Doğum Öncesi Bakım,Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Anne sağlığının önemini kavrayabilmesi 16, 9A
Güvenli annelik ve anne sağlığına yönelik kavramları açıklayabilmesi 16, 9A
Üreme Sağlığını tanımlayabilmesi 16, 9A
Üreme sağlığı ve cinsel sağlığa ilişkin kendi kişisel gereksinimlerini tanıyıp sorunlarını çözebilmesi 16, 9A
Toplumsal cinsiyet ve sağlığa etkilerini kavrayabilmesi 16, 9A
Anneyi ve aileyi ebeveynliğe hazırlayabilmesi Doğum öncesi bakım hizmetlerinde ebenin rollerini sayabilmesi Üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisini açıklayabilmesi Gebeliğin fizyolojisini açıklayabilmesi 16, 9A
Fetüsün fizyolojisini açıklayabilmesi, Kadının gelişimsel dönemlerini tanımlayabilmesi , Normal gebelik sürecini açıklayabilmesi , Gebe kadını muayene edebilmesi , Annenin öyküsünü alabilmesi , 10, 16A
Gebelik sürecinde annenin sağlığını yükseltmeye yönelik eğitimleri verebilmesi, Gebe kadına kendisinde oluşan sistemik değişikler konusunda eğitim verebilmesi, Gebe kadına kendisinde oluşan psikolojik değişiklikler konusunda eğitim verebilmesi , Doğum öncesi bakımı öğrenebilmesi, 16, 9A
Anne ve fetal sağlığın değerlendirilme yöntemlerini açıklayabilmesi Anne ve fetal sağlığın değerlendirmesinde ebelik bakımı verebilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazanabilmesi Anneye gereksinimi olduğunda uygun yaklaşımlarda bulunabilmesi Anneyi aile ve çevresiyle bir bütün olarak ele alabilmesi 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması.Kadın ve Sağlık Bakım SistemiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
2Doğum Öncesi Bakım Hizmetlerinde Ebenin RolüÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
3Kadın Hayatının EvreleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
4Üreme Sisteminin AnatomisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
5Üreme Sisteminin FizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
6Anatomi ve Fizyoloji LaboratuarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
7Gebeliğin FizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
8Gebeliğin Fizyolojisi
(Dersin Devamı)
Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
9Gebelikte Annenin FizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
10Gebelikte Annenin Fizyolojisi
(Dersin Devamı) (2 saat)
Genetik ve Genetik Danışmanlık (2 saat)
Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
11Antenatal DeğerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
12Gebelikte Kullanılan İlaçlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
13Doğum Öncesi BakımÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
14Fetal Sağlığın DeğerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma
Kaynak
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ed. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, İstanbul, 2015, Nobel Tıp Kitapevleri 2. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri Prof.Dr.Cazip Üstün, İdris Koçak, İstanbul, 2009. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı Ed Prof. Dr. Anahit Coşkun, İstanbul, 2000 4. Şirin A, Kavlak O (2008). Kadın Sağlığı. Birinci Basım, İstanbul: Bedray Yayıncılık. 5. Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Onuncu Basım, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık. 6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö (2011). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Ankara:Palme Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02