Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUM BİLGİSİ I | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK, Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Güvenli annelik kapsamında, anne sağlığının önemini kavratarak anneyi etik değerlerle ailesi ve yaşadığı toplum içinde bir bütün olarak ele alıp, annenin intrauterin dönemden başlayarak, fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve kendi sağlık bakım sorumluluğunu üstlenmesine yönelik gerekli olan bilgi ve davranışları kazandırır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması.Kadın ve Sağlık Bakım Sistemi,Doğum Öncesi Bakım Hizmetlerinde Ebenin Rolü,Kadın Hayatının Evreleri,Üreme Sisteminin Anatomisi,Üreme Sisteminin Fizyolojisi,Anatomi ve Fizyoloji Laboratuarı,Gebeliğin Fizyolojisi,Gebeliğin Fizyolojisi (Dersin Devamı) ,Gebelikte Annenin Fizyolojisi,Gebelikte Annenin Fizyolojisi (Dersin Devamı) (2 saat) Genetik ve Genetik Danışmanlık (2 saat) ,Antenatal Değerlendirme,Gebelikte Kullanılan İlaçlar,Doğum Öncesi Bakım,Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Anne sağlığının önemini kavrayabilmesi | 16, 9 | A |
Güvenli annelik ve anne sağlığına yönelik kavramları açıklayabilmesi | 16, 9 | A |
Üreme Sağlığını tanımlayabilmesi | 16, 9 | A |
Üreme sağlığı ve cinsel sağlığa ilişkin kendi kişisel gereksinimlerini tanıyıp sorunlarını çözebilmesi | 16, 9 | A |
Toplumsal cinsiyet ve sağlığa etkilerini kavrayabilmesi | 16, 9 | A |
Anneyi ve aileyi ebeveynliğe hazırlayabilmesi Doğum öncesi bakım hizmetlerinde ebenin rollerini sayabilmesi Üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisini açıklayabilmesi Gebeliğin fizyolojisini açıklayabilmesi | 16, 9 | A |
Fetüsün fizyolojisini açıklayabilmesi, Kadının gelişimsel dönemlerini tanımlayabilmesi , Normal gebelik sürecini açıklayabilmesi , Gebe kadını muayene edebilmesi , Annenin öyküsünü alabilmesi , | 10, 16 | A |
Gebelik sürecinde annenin sağlığını yükseltmeye yönelik eğitimleri verebilmesi, Gebe kadına kendisinde oluşan sistemik değişikler konusunda eğitim verebilmesi, Gebe kadına kendisinde oluşan psikolojik değişiklikler konusunda eğitim verebilmesi , Doğum öncesi bakımı öğrenebilmesi, | 16, 9 | A |
Anne ve fetal sağlığın değerlendirilme yöntemlerini açıklayabilmesi Anne ve fetal sağlığın değerlendirmesinde ebelik bakımı verebilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazanabilmesi Anneye gereksinimi olduğunda uygun yaklaşımlarda bulunabilmesi Anneyi aile ve çevresiyle bir bütün olarak ele alabilmesi | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması.Kadın ve Sağlık Bakım Sistemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
2 | Doğum Öncesi Bakım Hizmetlerinde Ebenin Rolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
3 | Kadın Hayatının Evreleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
4 | Üreme Sisteminin Anatomisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
5 | Üreme Sisteminin Fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
6 | Anatomi ve Fizyoloji Laboratuarı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
7 | Gebeliğin Fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
8 | Gebeliğin Fizyolojisi (Dersin Devamı) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
9 | Gebelikte Annenin Fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
10 | Gebelikte Annenin Fizyolojisi (Dersin Devamı) (2 saat) Genetik ve Genetik Danışmanlık (2 saat) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
11 | Antenatal Değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
12 | Gebelikte Kullanılan İlaçlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
13 | Doğum Öncesi Bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
14 | Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
Kaynak |
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ed. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, İstanbul, 2015, Nobel Tıp Kitapevleri 2. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri Prof.Dr.Cazip Üstün, İdris Koçak, İstanbul, 2009. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı Ed Prof. Dr. Anahit Coşkun, İstanbul, 2000 4. Şirin A, Kavlak O (2008). Kadın Sağlığı. Birinci Basım, İstanbul: Bedray Yayıncılık. 5. Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Onuncu Basım, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık. 6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö (2011). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Ankara:Palme Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUM BİLGİSİ I | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK, Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Güvenli annelik kapsamında, anne sağlığının önemini kavratarak anneyi etik değerlerle ailesi ve yaşadığı toplum içinde bir bütün olarak ele alıp, annenin intrauterin dönemden başlayarak, fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve kendi sağlık bakım sorumluluğunu üstlenmesine yönelik gerekli olan bilgi ve davranışları kazandırır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması.Kadın ve Sağlık Bakım Sistemi,Doğum Öncesi Bakım Hizmetlerinde Ebenin Rolü,Kadın Hayatının Evreleri,Üreme Sisteminin Anatomisi,Üreme Sisteminin Fizyolojisi,Anatomi ve Fizyoloji Laboratuarı,Gebeliğin Fizyolojisi,Gebeliğin Fizyolojisi (Dersin Devamı) ,Gebelikte Annenin Fizyolojisi,Gebelikte Annenin Fizyolojisi (Dersin Devamı) (2 saat) Genetik ve Genetik Danışmanlık (2 saat) ,Antenatal Değerlendirme,Gebelikte Kullanılan İlaçlar,Doğum Öncesi Bakım,Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Anne sağlığının önemini kavrayabilmesi | 16, 9 | A |
Güvenli annelik ve anne sağlığına yönelik kavramları açıklayabilmesi | 16, 9 | A |
Üreme Sağlığını tanımlayabilmesi | 16, 9 | A |
Üreme sağlığı ve cinsel sağlığa ilişkin kendi kişisel gereksinimlerini tanıyıp sorunlarını çözebilmesi | 16, 9 | A |
Toplumsal cinsiyet ve sağlığa etkilerini kavrayabilmesi | 16, 9 | A |
Anneyi ve aileyi ebeveynliğe hazırlayabilmesi Doğum öncesi bakım hizmetlerinde ebenin rollerini sayabilmesi Üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisini açıklayabilmesi Gebeliğin fizyolojisini açıklayabilmesi | 16, 9 | A |
Fetüsün fizyolojisini açıklayabilmesi, Kadının gelişimsel dönemlerini tanımlayabilmesi , Normal gebelik sürecini açıklayabilmesi , Gebe kadını muayene edebilmesi , Annenin öyküsünü alabilmesi , | 10, 16 | A |
Gebelik sürecinde annenin sağlığını yükseltmeye yönelik eğitimleri verebilmesi, Gebe kadına kendisinde oluşan sistemik değişikler konusunda eğitim verebilmesi, Gebe kadına kendisinde oluşan psikolojik değişiklikler konusunda eğitim verebilmesi , Doğum öncesi bakımı öğrenebilmesi, | 16, 9 | A |
Anne ve fetal sağlığın değerlendirilme yöntemlerini açıklayabilmesi Anne ve fetal sağlığın değerlendirmesinde ebelik bakımı verebilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazanabilmesi Anneye gereksinimi olduğunda uygun yaklaşımlarda bulunabilmesi Anneyi aile ve çevresiyle bir bütün olarak ele alabilmesi | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması.Kadın ve Sağlık Bakım Sistemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
2 | Doğum Öncesi Bakım Hizmetlerinde Ebenin Rolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
3 | Kadın Hayatının Evreleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
4 | Üreme Sisteminin Anatomisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
5 | Üreme Sisteminin Fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
6 | Anatomi ve Fizyoloji Laboratuarı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
7 | Gebeliğin Fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
8 | Gebeliğin Fizyolojisi (Dersin Devamı) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
9 | Gebelikte Annenin Fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
10 | Gebelikte Annenin Fizyolojisi (Dersin Devamı) (2 saat) Genetik ve Genetik Danışmanlık (2 saat) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
11 | Antenatal Değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
12 | Gebelikte Kullanılan İlaçlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
13 | Doğum Öncesi Bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
14 | Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuyu hazırlanma |
Kaynak |
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ed. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, İstanbul, 2015, Nobel Tıp Kitapevleri 2. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri Prof.Dr.Cazip Üstün, İdris Koçak, İstanbul, 2009. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı Ed Prof. Dr. Anahit Coşkun, İstanbul, 2000 4. Şirin A, Kavlak O (2008). Kadın Sağlığı. Birinci Basım, İstanbul: Bedray Yayıncılık. 5. Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Onuncu Basım, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık. 6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö (2011). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Ankara:Palme Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |