Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÜREME SAĞLIĞI VE AİLE PLANLAMASI-Bahar Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTemel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde, üreme sağlığı hakkında bilgi, aile planlaması yöntemleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Üreme Sağlığına Giriş,Cinsel Sağlık ve Aile Planlamasının kavramsal çerçevesi ve İlgili Dünya Konferansları,Dünyada ve Ülkemizde nüfus dinamikleri ve etkileyen faktörler,Dünya Nüfus Kalınma Konferansı ,Türkiye Nüfusuna Güncel Bakış,Üreme sağlığı, Cinsel sağlık, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar,Aile planlaması tanımı, önemi. Aile planlaması danışmanlığı,Başvuranın Değerlendirilmesi,Cinsel eylem fizyolojisi,Hormonal yöntemler
,RİA,Bariyer yöntemler. Özel durumlarda kontrasepsiyon,Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon,Doğurganlık bilinci oluşturma,Doğal aile planlaması yöntemleri,infertilite ve yardımcı üreme teknikleri,Aile planlaması hizmetlerinde kullanılan form ve kayıtlar ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Türkiye’de ve dünyada üreme sağlığı ile ilgili prevelansları açıklar10, 16, 19, 9A
Aile planlaması hizmetinin devamlılığı için danışmanlık yapar10, 16, 9A
Aile planlamasında kontraseptif yöntemleri sıralar10, 16, 9A
Rahim içi araç çeşitlerini sıralar10, 16, 9A
Doğal aile planlaması yöntemlerini açıklar10, 16, 9A
İnfertilitenin teşhis ve tedavi yöntemlerine özgü bakım standartlarını açıklar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Üreme Sağlığına GirişÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Cinsel Sağlık ve Aile Planlamasının kavramsal çerçevesi ve İlgili Dünya KonferanslarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Dünyada ve Ülkemizde nüfus dinamikleri ve etkileyen faktörler,Dünya Nüfus Kalınma Konferansı ,Türkiye Nüfusuna Güncel BakışÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Üreme sağlığı, Cinsel sağlık, Üreme Hakları ve Cinsel HaklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Aile planlaması tanımı, önemi. Aile planlaması danışmanlığıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Başvuranın DeğerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Cinsel eylem fizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Hormonal yöntemler
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9RİAÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Bariyer yöntemler. Özel durumlarda kontrasepsiyonÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Gönüllü Cerrahi SterilizasyonÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Doğurganlık bilinci oluşturma,Doğal aile planlaması yöntemleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13infertilite ve yardımcı üreme teknikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Aile planlaması hizmetlerinde kullanılan form ve kayıtlar Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1. Aile Planlamasında Temel Bilgiler, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul, 1997. 2. Dervişoğlu A. A.:Kontraseptif Yöntemler, Uluslararası Basım, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul, 1997. 3. Aile Planlaması Klinik Uygulama El Kitabı, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul, 1996. 4. Aile Planlaması Dersi Öğrenci El Kitabı, Sağlık Bakanlığı 2007. 5. Ulusal Rehber I,II, Sağlık Bakanlığı, 2014.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)111
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÜREME SAĞLIĞI VE AİLE PLANLAMASI-Bahar Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTemel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde, üreme sağlığı hakkında bilgi, aile planlaması yöntemleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Üreme Sağlığına Giriş,Cinsel Sağlık ve Aile Planlamasının kavramsal çerçevesi ve İlgili Dünya Konferansları,Dünyada ve Ülkemizde nüfus dinamikleri ve etkileyen faktörler,Dünya Nüfus Kalınma Konferansı ,Türkiye Nüfusuna Güncel Bakış,Üreme sağlığı, Cinsel sağlık, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar,Aile planlaması tanımı, önemi. Aile planlaması danışmanlığı,Başvuranın Değerlendirilmesi,Cinsel eylem fizyolojisi,Hormonal yöntemler
,RİA,Bariyer yöntemler. Özel durumlarda kontrasepsiyon,Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon,Doğurganlık bilinci oluşturma,Doğal aile planlaması yöntemleri,infertilite ve yardımcı üreme teknikleri,Aile planlaması hizmetlerinde kullanılan form ve kayıtlar ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Türkiye’de ve dünyada üreme sağlığı ile ilgili prevelansları açıklar10, 16, 19, 9A
Aile planlaması hizmetinin devamlılığı için danışmanlık yapar10, 16, 9A
Aile planlamasında kontraseptif yöntemleri sıralar10, 16, 9A
Rahim içi araç çeşitlerini sıralar10, 16, 9A
Doğal aile planlaması yöntemlerini açıklar10, 16, 9A
İnfertilitenin teşhis ve tedavi yöntemlerine özgü bakım standartlarını açıklar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Üreme Sağlığına GirişÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Cinsel Sağlık ve Aile Planlamasının kavramsal çerçevesi ve İlgili Dünya KonferanslarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Dünyada ve Ülkemizde nüfus dinamikleri ve etkileyen faktörler,Dünya Nüfus Kalınma Konferansı ,Türkiye Nüfusuna Güncel BakışÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Üreme sağlığı, Cinsel sağlık, Üreme Hakları ve Cinsel HaklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Aile planlaması tanımı, önemi. Aile planlaması danışmanlığıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Başvuranın DeğerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Cinsel eylem fizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Hormonal yöntemler
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9RİAÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Bariyer yöntemler. Özel durumlarda kontrasepsiyonÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Gönüllü Cerrahi SterilizasyonÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Doğurganlık bilinci oluşturma,Doğal aile planlaması yöntemleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13infertilite ve yardımcı üreme teknikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Aile planlaması hizmetlerinde kullanılan form ve kayıtlar Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1. Aile Planlamasında Temel Bilgiler, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul, 1997. 2. Dervişoğlu A. A.:Kontraseptif Yöntemler, Uluslararası Basım, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul, 1997. 3. Aile Planlaması Klinik Uygulama El Kitabı, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul, 1996. 4. Aile Planlaması Dersi Öğrenci El Kitabı, Sağlık Bakanlığı 2007. 5. Ulusal Rehber I,II, Sağlık Bakanlığı, 2014.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02