Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DOĞUM BİLGİSİ II-Bahar Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK, Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrenci; Risk gruplarını belirleyebilmesi, gebelik süresince normalden sapları tanıyabilmeyi, sağlıklı gebelikten sapma durumlarında uygun bakımları yapabilmeyi, anne ve fetüs sağlığını yükseltmeye yönelik eğitimleri verebilmeyi öğrenecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma Dersin tanıtımı, Gebelikte Risk Faktörleri,Fetal Sağlığın Değerlendirmesinde Kullanılan Testler,Gebeliğin 1. Trimesterinde Görülen Riskli Durumlar Ve Ebelik Bakımı,Gebeliğin I. Trimesterinde Görülen Kanamalar Ve Ebelik Bakımı,Gebeliğin İkinci Ve Üçüncü Trimester Kanamaları Ve Ebelik Bakımı,Gebelikte Hipertansif Bozukluklar ve Ebelik Bakımı,Gebelikte Görülen Obstetrik Patolojiler Ve Ebelik Bakım I,Gebelikte Görülen Obstetrik Patolojiler Ve Ebelik Bakımı II
,Gebeliği Etkileyen Sistemik Hastalıklar ve Ebelik Bakımı -I,Gebeliği Etkileyen Sistemik Hastalıklar ve Ebelik Bakımı -II,Gebeliği Etkileyen Diğer Sistemik Hastalıklar ve Ebelik Bakımı,Vaka Tartışmaları ,Gebelikte İnfeksiyon Hastalıkları ve Ebelik Bakımı-I,Gebelikte İnfeksiyon Hastalıkları ve Ebelik Bakımı-II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Anne ve fetüs sağlığının önemini kavrayabilmesi 10, 16, 9A
2) Risk gruplarını belirleyebilmesi 10, 16, 9A, D
3) Risk gruplarında gerekli önlemleri alabilmesi 10, 16, 9A, D
4) Gebelik süresince normalden sapları tanıyabilmesi 10, 16, 9A
5) Taburculuk eğitimi yapabilmesi 10, 16, 9A
6) Sağlıklı gebelikten sapma durumlarında uygun bakımları yapabilmesi 10, 16, 9A
7) Sistemik hastalığı olan gebeye uygun bakımı yapabilmesi 10, 16, 9A
8) Sağlıklı gebelikten sapma durumunda anne ve fetüs sağlığını yükseltmeye yönelik eğitimleri verebilmesi 10, 16, 9A
9) Aileyi gebelikle ilgili ortaya çıkan sağlık sorununun çözümüne katabilmesi hedeflenmiştir.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma Dersin tanıtımı, Gebelikte Risk FaktörleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
2Fetal Sağlığın Değerlendirmesinde Kullanılan TestlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
3Gebeliğin 1. Trimesterinde Görülen Riskli Durumlar Ve Ebelik BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
4Gebeliğin I. Trimesterinde Görülen Kanamalar Ve Ebelik BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
5Gebeliğin İkinci Ve Üçüncü Trimester Kanamaları Ve Ebelik BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
6Gebelikte Hipertansif Bozukluklar ve Ebelik BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
7Gebelikte Görülen Obstetrik Patolojiler Ve Ebelik Bakım IÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
8Gebelikte Görülen Obstetrik Patolojiler Ve Ebelik Bakımı II
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
9Gebeliği Etkileyen Sistemik Hastalıklar ve Ebelik Bakımı -IÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
10Gebeliği Etkileyen Sistemik Hastalıklar ve Ebelik Bakımı -IIÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
11Gebeliği Etkileyen Diğer Sistemik Hastalıklar ve Ebelik BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
12Vaka Tartışmaları Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
13Gebelikte İnfeksiyon Hastalıkları ve Ebelik Bakımı-IÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
14Gebelikte İnfeksiyon Hastalıkları ve Ebelik Bakımı-IIÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
Kaynak
Schuiling, KD, Likis E: Women?s Gynecologic Health. World Headquarters Jones and Bartnett Com., UK/USA, 2006. Fogel CI, Woods NF: Women?s Health Care In Advanced Practice Nursing Springer Publishing Com., New York, 2008. Fraser KN, Cooper L: Myles\\\' Textbook for Midwives. Churchill Livingstone, 2009. Varney H, Kriebs D, Gegor T: Varney\\\'s midwifery. NetLibrary Inc Midwifery and Maternity Care Series. Jones & Bartlett, USA, 2004. Coşkun A. ve ark: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi Uygulama Rehberi. Dilek Ofset, İstanbul, 2004. Gilbert E.S., Harmon J.S.: Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Ed. Lale Taşkın. Palme Yayıncılık, Ankara, 2012. Güvenli Annelik katılımcı kitabı. T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara, 2005. Öğrenim Rehberleri. T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara, 2005. Taşkın L.: Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.Genişletilmiş VII.Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. Çiçek, N.,Akyürek, C.,Çelik, Ç., Haberal, A.:Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi, Güneş Kitabevi, İstanbul, 2006. Riskli gebelikler yönetim rehberi. Sağlık bakanlığı 2014

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)111
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DOĞUM BİLGİSİ II-Bahar Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK, Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrenci; Risk gruplarını belirleyebilmesi, gebelik süresince normalden sapları tanıyabilmeyi, sağlıklı gebelikten sapma durumlarında uygun bakımları yapabilmeyi, anne ve fetüs sağlığını yükseltmeye yönelik eğitimleri verebilmeyi öğrenecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma Dersin tanıtımı, Gebelikte Risk Faktörleri,Fetal Sağlığın Değerlendirmesinde Kullanılan Testler,Gebeliğin 1. Trimesterinde Görülen Riskli Durumlar Ve Ebelik Bakımı,Gebeliğin I. Trimesterinde Görülen Kanamalar Ve Ebelik Bakımı,Gebeliğin İkinci Ve Üçüncü Trimester Kanamaları Ve Ebelik Bakımı,Gebelikte Hipertansif Bozukluklar ve Ebelik Bakımı,Gebelikte Görülen Obstetrik Patolojiler Ve Ebelik Bakım I,Gebelikte Görülen Obstetrik Patolojiler Ve Ebelik Bakımı II
,Gebeliği Etkileyen Sistemik Hastalıklar ve Ebelik Bakımı -I,Gebeliği Etkileyen Sistemik Hastalıklar ve Ebelik Bakımı -II,Gebeliği Etkileyen Diğer Sistemik Hastalıklar ve Ebelik Bakımı,Vaka Tartışmaları ,Gebelikte İnfeksiyon Hastalıkları ve Ebelik Bakımı-I,Gebelikte İnfeksiyon Hastalıkları ve Ebelik Bakımı-II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Anne ve fetüs sağlığının önemini kavrayabilmesi 10, 16, 9A
2) Risk gruplarını belirleyebilmesi 10, 16, 9A, D
3) Risk gruplarında gerekli önlemleri alabilmesi 10, 16, 9A, D
4) Gebelik süresince normalden sapları tanıyabilmesi 10, 16, 9A
5) Taburculuk eğitimi yapabilmesi 10, 16, 9A
6) Sağlıklı gebelikten sapma durumlarında uygun bakımları yapabilmesi 10, 16, 9A
7) Sistemik hastalığı olan gebeye uygun bakımı yapabilmesi 10, 16, 9A
8) Sağlıklı gebelikten sapma durumunda anne ve fetüs sağlığını yükseltmeye yönelik eğitimleri verebilmesi 10, 16, 9A
9) Aileyi gebelikle ilgili ortaya çıkan sağlık sorununun çözümüne katabilmesi hedeflenmiştir.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma Dersin tanıtımı, Gebelikte Risk FaktörleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
2Fetal Sağlığın Değerlendirmesinde Kullanılan TestlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
3Gebeliğin 1. Trimesterinde Görülen Riskli Durumlar Ve Ebelik BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
4Gebeliğin I. Trimesterinde Görülen Kanamalar Ve Ebelik BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
5Gebeliğin İkinci Ve Üçüncü Trimester Kanamaları Ve Ebelik BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
6Gebelikte Hipertansif Bozukluklar ve Ebelik BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
7Gebelikte Görülen Obstetrik Patolojiler Ve Ebelik Bakım IÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
8Gebelikte Görülen Obstetrik Patolojiler Ve Ebelik Bakımı II
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
9Gebeliği Etkileyen Sistemik Hastalıklar ve Ebelik Bakımı -IÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
10Gebeliği Etkileyen Sistemik Hastalıklar ve Ebelik Bakımı -IIÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
11Gebeliği Etkileyen Diğer Sistemik Hastalıklar ve Ebelik BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
12Vaka Tartışmaları Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
13Gebelikte İnfeksiyon Hastalıkları ve Ebelik Bakımı-IÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
14Gebelikte İnfeksiyon Hastalıkları ve Ebelik Bakımı-IIÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması
Kaynak
Schuiling, KD, Likis E: Women?s Gynecologic Health. World Headquarters Jones and Bartnett Com., UK/USA, 2006. Fogel CI, Woods NF: Women?s Health Care In Advanced Practice Nursing Springer Publishing Com., New York, 2008. Fraser KN, Cooper L: Myles\\\' Textbook for Midwives. Churchill Livingstone, 2009. Varney H, Kriebs D, Gegor T: Varney\\\'s midwifery. NetLibrary Inc Midwifery and Maternity Care Series. Jones & Bartlett, USA, 2004. Coşkun A. ve ark: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi Uygulama Rehberi. Dilek Ofset, İstanbul, 2004. Gilbert E.S., Harmon J.S.: Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Ed. Lale Taşkın. Palme Yayıncılık, Ankara, 2012. Güvenli Annelik katılımcı kitabı. T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara, 2005. Öğrenim Rehberleri. T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara, 2005. Taşkın L.: Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.Genişletilmiş VII.Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. Çiçek, N.,Akyürek, C.,Çelik, Ç., Haberal, A.:Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi, Güneş Kitabevi, İstanbul, 2006. Riskli gebelikler yönetim rehberi. Sağlık bakanlığı 2014

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02