Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMAKOLOJİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıFarmakoloji alanında temel kavramlar, organ sistemlerine etki eden ilaçlar, ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özellikleri ve bu ilaçların yan etkileri bilgileri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Farmakolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar,İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları ,Farmakokinetik,Farmakodinami, farmakovijilans ,Kemoteropatikler ,Kalp- damar sistemi ilaçları ,Solunum sistemi ilaçları ,Otonom sistemi ilaçları ,Santral sinir sistemi ilaçları ,Sindirim sistemi ilaçları ,Endokrin sistem ilaçları ,Otokoidler ,Analjezik ve anestezik ilaçlar,İlaç suistimali ve madde bağımlılığı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Farmakoloji ile ilgili temel kavramları açıklar16, 9A, E, G
İlaç uygulamalarında hemşire/ebeler sorumluluklarını sıralar16, 20, 9A, E, G
Farmakokinetik ve farmakodinamik terimleri tanımlar16, 9A, E, G
Organ sistemlerine etkili ilaçların genel farmakolojik özelliklerini ve bu ilaçların endikasyonlarını ve yan etkilerini açıklar16, 9A, E, G
Kemoterapotik ilaçların etki mekanizmalarını ve bu ilaçların endikasyonlarını açıklar16, 9A, E, G
İlaç suistimali ve madde bağımlılığını tanımlar16, 9A, E, G
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Farmakolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar1.kaynağın 1-5 sayfalarının incelenmesi
2İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları 1.kaynağın 27-28 sayfalarının incelenmesi
3Farmakokinetik1.kaynağın 36-54 sayfalarının incelenmesi
4Farmakodinami, farmakovijilans 1.kaynağın 1-25 sayfalarının incelenmesi
5Kemoteropatikler 1.kaynağın 101-123 sayfalarının incelenmesi
6Kalp- damar sistemi ilaçları 1.kaynağın 103-117 sayfalarının incelenmesi
7Solunum sistemi ilaçları 1.kaynağın 79-84 sayfalarının incelenmesi
8Otonom sistemi ilaçları 1.kaynağın 161-175 sayfalarının incelenmesi
9Santral sinir sistemi ilaçları 1.kaynağın 191-203 sayfalarının incelenmesi
10Sindirim sistemi ilaçları 1.kaynağın 255-259 sayfalarının incelenmesi
11Endokrin sistem ilaçları 1.kaynağın 101-108 sayfalarının incelenmesi
12Otokoidler 1.kaynağın 109-113 sayfalarının incelenmesi
13Analjezik ve anestezik ilaçlar1.kaynağın 175-181 sayfalarının incelenmesi
14İlaç suistimali ve madde bağımlılığı1.kaynağın 233-237 sayfalarının incelenmesi
Kaynak
Aydındoğan R, Özdemir M. 2020. Ebeler İçin Farmakoloji. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri
1. Clınıcal pharmacology and nursing Charold L. Bradley R. 2006 ss:3-18 2. Süzer Ö. Farmakolojinin temelleri 2002. Ss:1-5 3. Dökmeci İ. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji kısaltılmış temel bilgiler 2011 ss:27-28. 4. Kayaalp O. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 12.baskı 2009, ss:36-54. 5. Howlan, Mycek (2009). Çev: Filiz Onat, Zafer Gören, Lippincott Farmakoloji, 3. Basım Nobel tıp kitabevi ss:1-25 6. Kara H. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji 2010 ss:101-108

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)53
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(53/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMAKOLOJİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıFarmakoloji alanında temel kavramlar, organ sistemlerine etki eden ilaçlar, ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özellikleri ve bu ilaçların yan etkileri bilgileri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Farmakolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar,İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları ,Farmakokinetik,Farmakodinami, farmakovijilans ,Kemoteropatikler ,Kalp- damar sistemi ilaçları ,Solunum sistemi ilaçları ,Otonom sistemi ilaçları ,Santral sinir sistemi ilaçları ,Sindirim sistemi ilaçları ,Endokrin sistem ilaçları ,Otokoidler ,Analjezik ve anestezik ilaçlar,İlaç suistimali ve madde bağımlılığı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Farmakoloji ile ilgili temel kavramları açıklar16, 9A, E, G
İlaç uygulamalarında hemşire/ebeler sorumluluklarını sıralar16, 20, 9A, E, G
Farmakokinetik ve farmakodinamik terimleri tanımlar16, 9A, E, G
Organ sistemlerine etkili ilaçların genel farmakolojik özelliklerini ve bu ilaçların endikasyonlarını ve yan etkilerini açıklar16, 9A, E, G
Kemoterapotik ilaçların etki mekanizmalarını ve bu ilaçların endikasyonlarını açıklar16, 9A, E, G
İlaç suistimali ve madde bağımlılığını tanımlar16, 9A, E, G
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Farmakolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar1.kaynağın 1-5 sayfalarının incelenmesi
2İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları 1.kaynağın 27-28 sayfalarının incelenmesi
3Farmakokinetik1.kaynağın 36-54 sayfalarının incelenmesi
4Farmakodinami, farmakovijilans 1.kaynağın 1-25 sayfalarının incelenmesi
5Kemoteropatikler 1.kaynağın 101-123 sayfalarının incelenmesi
6Kalp- damar sistemi ilaçları 1.kaynağın 103-117 sayfalarının incelenmesi
7Solunum sistemi ilaçları 1.kaynağın 79-84 sayfalarının incelenmesi
8Otonom sistemi ilaçları 1.kaynağın 161-175 sayfalarının incelenmesi
9Santral sinir sistemi ilaçları 1.kaynağın 191-203 sayfalarının incelenmesi
10Sindirim sistemi ilaçları 1.kaynağın 255-259 sayfalarının incelenmesi
11Endokrin sistem ilaçları 1.kaynağın 101-108 sayfalarının incelenmesi
12Otokoidler 1.kaynağın 109-113 sayfalarının incelenmesi
13Analjezik ve anestezik ilaçlar1.kaynağın 175-181 sayfalarının incelenmesi
14İlaç suistimali ve madde bağımlılığı1.kaynağın 233-237 sayfalarının incelenmesi
Kaynak
Aydındoğan R, Özdemir M. 2020. Ebeler İçin Farmakoloji. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri
1. Clınıcal pharmacology and nursing Charold L. Bradley R. 2006 ss:3-18 2. Süzer Ö. Farmakolojinin temelleri 2002. Ss:1-5 3. Dökmeci İ. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji kısaltılmış temel bilgiler 2011 ss:27-28. 4. Kayaalp O. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 12.baskı 2009, ss:36-54. 5. Howlan, Mycek (2009). Çev: Filiz Onat, Zafer Gören, Lippincott Farmakoloji, 3. Basım Nobel tıp kitabevi ss:1-25 6. Kara H. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji 2010 ss:101-108

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02