Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK HUKUKU VE ETİK-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerProf.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSağlık yönetiminin temel kavramlarının açıklanarak sağlığın sosyal belirleyicilerinin sağlık politikalarına etkisinin anlaşılması hedeflenmektedir. Sağlık hukuku ve etiğinin temel kavramları açıklanarak, hekim, hemşire ve diğer sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğunun uluslararası bildirgelere ve sağlık hukukuna uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanmasıdır. Türkiye’de Sağlık Politikalarının Reformunun Türkiye’de sağlık ve ebelik ile ilgili yasalara etkisinin açıklanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1.Sağlık Yönetiminin Temel Kavramları,2.Sağlığın Sosyal Belirleyicileri,3.Dünyada ve Türkiye’de Sağlık Sistemleri,4.Türkiye’de Sağlık Politikalarının Tarihsel Gelişimi,5.Sağlıkta Dönüşüm Programı,6.Sağlık Hizmetlerinin Yönetimi İle İlgili Mevzuat,7.Sağlıkla İlgili Ulusal ve Uluslararası Kuruluşlar,8.Hasta Hakları ve Gelişimi,9.Tıp Hukuku ve Temel Kavramlar,10.Sağlık Hukukuna İlişkin Hukuki Düzenlemeler,11.Aydınlatılmış Onam, Hasta Özerkliği,12.Tıbbi Kayıtlar, Organ ve Doku Nakli,13.Klinik araştırma ve etik kurullar,14.Ebe-hasta ilişkisinin hukuki niteliği ve ebelerin hukuki sorumlulukları, güncel tartışmalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci; Bu dersin sonunda öğrenci;9A
1. Sağlık Yönetimi ile ilgili temel kavramlarını tanımlayabilecektir.9A
1.2. Dünya’da ve Türkiye’de Sağlık Sistemlerini sorgular.9A
1.3. Türkiye’de Sağlık Politikalarının tarihsel gelimini ve etkileyen faktörleri yorumlar.9A
1.4. Sağlıkta Dönüşüm Programını tartışır.9A
3.Sağlık hukuku ve etiği ile ebelik hizmetleri ilişkisini kavrayabilecektir.9A
3.1.Ebelik ile ilgili tıbbi uygulamalarda ortaya çıkması muhtemel temel hukuki ve etik ikilemlerin anlar,9A
3.2.Kişiliğin korunması çerçevesinde özerklik ve aydınlatılmış onam kavramlarının değerlendirir,9A
3.3.Sağlık hukuku ve etiği konusunda farkındalık geliştirir,9A
4.Dünyada ve ülkemizde uygulanan sağlık hukuku mevzuatının ebelik hizmetlerine etkilerini açıklar.9A
4.1.Kamu ve özel sağlık kuruluşlarının yapısı ve işleyişine ilişkin hukuksal alt yapıyı değerlendirebilecektir.9A
2. Sağlık hukuku ile ilgili temel kavramları tanımlayabilecektir.9A
2.1. İç ve uluslararası hukuk çerçevesi içinde sağlıkla ilgili temel düzenlemeleri anlatır,9A
2.2. Sağlık personelinin hukuk alanındaki sorumluluğunu açıklar,9A
2.3. Anayasa ve İnsan Hakları Belgelerinde yer alan sağlıkla ilgili düzenlemeleri yorumlar,9A
4.2. Özel ve Kamu sağlık kurum ve kuruluşlarının yetki ve sorumluluklarını açıklayacaktır,9A
4.3. Her iki kuruluşun işleyişini karşılaştıracaktır,9A
1.1. Sağlığın sosyal belirleyicileri ile ilgili temel düzenlemelerini tartışır.9A
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11.Sağlık Yönetiminin Temel Kavramlarıkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
22.Sağlığın Sosyal Belirleyicilerikonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
33.Dünyada ve Türkiye’de Sağlık Sistemlerikonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
44.Türkiye’de Sağlık Politikalarının Tarihsel Gelişimikonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
55.Sağlıkta Dönüşüm Programıkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
66.Sağlık Hizmetlerinin Yönetimi İle İlgili Mevzuatkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
77.Sağlıkla İlgili Ulusal ve Uluslararası Kuruluşlarkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
88.Hasta Hakları ve Gelişimikonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
99.Tıp Hukuku ve Temel Kavramlarkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
1010.Sağlık Hukukuna İlişkin Hukuki Düzenlemelerkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
1111.Aydınlatılmış Onam, Hasta Özerkliğikonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
1212.Tıbbi Kayıtlar, Organ ve Doku Naklikonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
1313.Klinik araştırma ve etik kurullarkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
1414.Ebe-hasta ilişkisinin hukuki niteliği ve ebelerin hukuki sorumlulukları, güncel tartışmalarkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
Kaynak
Sağlık Yönetimi, Prof.Dr.Ayşegül Kaptanoğlu, Beşir Yayınevi, Sağlık İşletmeciliği, Prof.Dr.Metin Ateş, Beta Yayınları, Sağlık Hukuku Mevzuatı (www.mevzuat.gov.tr) Konulara ilişkin powerpoint sunumlar ve makaleler Sağlık Hukuku, Tıp Hukuku ve derste anlatılan konularla ilgili her türlü kaynak

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)63
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(63/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK HUKUKU VE ETİK-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerProf.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSağlık yönetiminin temel kavramlarının açıklanarak sağlığın sosyal belirleyicilerinin sağlık politikalarına etkisinin anlaşılması hedeflenmektedir. Sağlık hukuku ve etiğinin temel kavramları açıklanarak, hekim, hemşire ve diğer sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğunun uluslararası bildirgelere ve sağlık hukukuna uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanmasıdır. Türkiye’de Sağlık Politikalarının Reformunun Türkiye’de sağlık ve ebelik ile ilgili yasalara etkisinin açıklanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1.Sağlık Yönetiminin Temel Kavramları,2.Sağlığın Sosyal Belirleyicileri,3.Dünyada ve Türkiye’de Sağlık Sistemleri,4.Türkiye’de Sağlık Politikalarının Tarihsel Gelişimi,5.Sağlıkta Dönüşüm Programı,6.Sağlık Hizmetlerinin Yönetimi İle İlgili Mevzuat,7.Sağlıkla İlgili Ulusal ve Uluslararası Kuruluşlar,8.Hasta Hakları ve Gelişimi,9.Tıp Hukuku ve Temel Kavramlar,10.Sağlık Hukukuna İlişkin Hukuki Düzenlemeler,11.Aydınlatılmış Onam, Hasta Özerkliği,12.Tıbbi Kayıtlar, Organ ve Doku Nakli,13.Klinik araştırma ve etik kurullar,14.Ebe-hasta ilişkisinin hukuki niteliği ve ebelerin hukuki sorumlulukları, güncel tartışmalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci; Bu dersin sonunda öğrenci;9A
1. Sağlık Yönetimi ile ilgili temel kavramlarını tanımlayabilecektir.9A
1.2. Dünya’da ve Türkiye’de Sağlık Sistemlerini sorgular.9A
1.3. Türkiye’de Sağlık Politikalarının tarihsel gelimini ve etkileyen faktörleri yorumlar.9A
1.4. Sağlıkta Dönüşüm Programını tartışır.9A
3.Sağlık hukuku ve etiği ile ebelik hizmetleri ilişkisini kavrayabilecektir.9A
3.1.Ebelik ile ilgili tıbbi uygulamalarda ortaya çıkması muhtemel temel hukuki ve etik ikilemlerin anlar,9A
3.2.Kişiliğin korunması çerçevesinde özerklik ve aydınlatılmış onam kavramlarının değerlendirir,9A
3.3.Sağlık hukuku ve etiği konusunda farkındalık geliştirir,9A
4.Dünyada ve ülkemizde uygulanan sağlık hukuku mevzuatının ebelik hizmetlerine etkilerini açıklar.9A
4.1.Kamu ve özel sağlık kuruluşlarının yapısı ve işleyişine ilişkin hukuksal alt yapıyı değerlendirebilecektir.9A
2. Sağlık hukuku ile ilgili temel kavramları tanımlayabilecektir.9A
2.1. İç ve uluslararası hukuk çerçevesi içinde sağlıkla ilgili temel düzenlemeleri anlatır,9A
2.2. Sağlık personelinin hukuk alanındaki sorumluluğunu açıklar,9A
2.3. Anayasa ve İnsan Hakları Belgelerinde yer alan sağlıkla ilgili düzenlemeleri yorumlar,9A
4.2. Özel ve Kamu sağlık kurum ve kuruluşlarının yetki ve sorumluluklarını açıklayacaktır,9A
4.3. Her iki kuruluşun işleyişini karşılaştıracaktır,9A
1.1. Sağlığın sosyal belirleyicileri ile ilgili temel düzenlemelerini tartışır.9A
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11.Sağlık Yönetiminin Temel Kavramlarıkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
22.Sağlığın Sosyal Belirleyicilerikonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
33.Dünyada ve Türkiye’de Sağlık Sistemlerikonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
44.Türkiye’de Sağlık Politikalarının Tarihsel Gelişimikonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
55.Sağlıkta Dönüşüm Programıkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
66.Sağlık Hizmetlerinin Yönetimi İle İlgili Mevzuatkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
77.Sağlıkla İlgili Ulusal ve Uluslararası Kuruluşlarkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
88.Hasta Hakları ve Gelişimikonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
99.Tıp Hukuku ve Temel Kavramlarkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
1010.Sağlık Hukukuna İlişkin Hukuki Düzenlemelerkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
1111.Aydınlatılmış Onam, Hasta Özerkliğikonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
1212.Tıbbi Kayıtlar, Organ ve Doku Naklikonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
1313.Klinik araştırma ve etik kurullarkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
1414.Ebe-hasta ilişkisinin hukuki niteliği ve ebelerin hukuki sorumlulukları, güncel tartışmalarkonu ile alakalı sağlık hukuku kaynaklarından ve sağlık hukuku ile ilgili mevzuattan okuma yapmak
Kaynak
Sağlık Yönetimi, Prof.Dr.Ayşegül Kaptanoğlu, Beşir Yayınevi, Sağlık İşletmeciliği, Prof.Dr.Metin Ateş, Beta Yayınları, Sağlık Hukuku Mevzuatı (www.mevzuat.gov.tr) Konulara ilişkin powerpoint sunumlar ve makaleler Sağlık Hukuku, Tıp Hukuku ve derste anlatılan konularla ilgili her türlü kaynak

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02