Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EMZİRME DANIŞMANLIĞI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrenciye anne sütünün önemini açıklama yetisi ve sağlıklı/hasta yenidoğanın emme problemlerinin çözümü ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ülkemizdeki Emzirme Durumu,Anne Sütü İle Beslenmenin Önemi,Emzirme nasıl olur?,Emzirmenin Değerlendirilmesi,Bebeği Emzirmek İçin Pozisyon Vermek, Bir Emzirmeyi Gözlemlemek,Dinleme Ve Öğrenme Becerileri, Başarılı Emzirmede 11 Adım,Özgüven Sağlama Ve Destek Olma, Memelere İlişkin Sorunlar,Memeyi Red, Emzirme Öyküsü Alınması,Meme Muayenesi, Sütün Sağılması,Yetersiz Süt, Ağlama,Düşük Doğum Ağırlıklı (DDA) Ve Hasta Bebekler,Anne Sütünü Arttırmak Ve Emzirmeyi Yeniden Başlatmak, Galaktagoglar. Emzirme ve İlaç Kullanımı. Sağlık Sorunu Olan Annelerde Emzirme,Emzirme ile ilgili doğru bilinen yanlışlar. Emzirmeyi sürdürmek; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ülkemizde ve Dünyada Anne sütü ile beslenmenin önemini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Emziren bir annenin emzirme sürecini değerlendirir | 13, 16, 19, 9 | A |
Meme muayenesi ile var olan problemleri değerlendirir | 13, 16, 9 | A |
Süt sağma ve saklama tekniklerini açıklar | 13, 16, 9 | A |
Düşük Doğum Ağırlıklı (DDA) ve Hasta Bebeklerin özel ihtiyaçlarına yönelik bakım planlar | 13, 16, 9 | A |
Emzirmenin başlatılması, geliştirilmesi ve sürdürülmesinin önemini açıklar | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ülkemizdeki Emzirme Durumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Anne Sütü İle Beslenmenin Önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Emzirme nasıl olur? | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Emzirmenin Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Bebeği Emzirmek İçin Pozisyon Vermek, Bir Emzirmeyi Gözlemlemek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Dinleme Ve Öğrenme Becerileri, Başarılı Emzirmede 11 Adım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Özgüven Sağlama Ve Destek Olma, Memelere İlişkin Sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Memeyi Red, Emzirme Öyküsü Alınması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Meme Muayenesi, Sütün Sağılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Yetersiz Süt, Ağlama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Düşük Doğum Ağırlıklı (DDA) Ve Hasta Bebekler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Anne Sütünü Arttırmak Ve Emzirmeyi Yeniden Başlatmak | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Galaktagoglar. Emzirme ve İlaç Kullanımı. Sağlık Sorunu Olan Annelerde Emzirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Emzirme ile ilgili doğru bilinen yanlışlar. Emzirmeyi sürdürmek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Gökçay, G. (2011) Yaşamın İlk 2 Yılında Çocuk Sağlığı ve Bakımı. A.E. Yayıncılık. İstanbul Infant and young child feeding: Model Chapter for textbooks for medical students and allied health professionals. WHO Library Cataloguing-in-Publication Data. 2009 Wiessinger, D., West, D. and Pitman, T. (2011) Emzirme Sanatı. Gün Yayıncılık. İstanbul. Çeviren: Aslı Kalem Bakkal Gökçay, G. (2014) 99 Sayfada Bebek Beslenmesi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. İstanbul. 3. Basım Yurtsal, B. (2018) Anne Sütü ve Emzirmede Kanıt Temelli Uygulamalar. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ Çeber Turfan, E., Akçiçek, E., Başgün Ekşioğlu, A. (2017) Anne Sütü ve Emzirme. Vize Yayıncılık. Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(78/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EMZİRME DANIŞMANLIĞI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrenciye anne sütünün önemini açıklama yetisi ve sağlıklı/hasta yenidoğanın emme problemlerinin çözümü ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ülkemizdeki Emzirme Durumu,Anne Sütü İle Beslenmenin Önemi,Emzirme nasıl olur?,Emzirmenin Değerlendirilmesi,Bebeği Emzirmek İçin Pozisyon Vermek, Bir Emzirmeyi Gözlemlemek,Dinleme Ve Öğrenme Becerileri, Başarılı Emzirmede 11 Adım,Özgüven Sağlama Ve Destek Olma, Memelere İlişkin Sorunlar,Memeyi Red, Emzirme Öyküsü Alınması,Meme Muayenesi, Sütün Sağılması,Yetersiz Süt, Ağlama,Düşük Doğum Ağırlıklı (DDA) Ve Hasta Bebekler,Anne Sütünü Arttırmak Ve Emzirmeyi Yeniden Başlatmak, Galaktagoglar. Emzirme ve İlaç Kullanımı. Sağlık Sorunu Olan Annelerde Emzirme,Emzirme ile ilgili doğru bilinen yanlışlar. Emzirmeyi sürdürmek; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ülkemizde ve Dünyada Anne sütü ile beslenmenin önemini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Emziren bir annenin emzirme sürecini değerlendirir | 13, 16, 19, 9 | A |
Meme muayenesi ile var olan problemleri değerlendirir | 13, 16, 9 | A |
Süt sağma ve saklama tekniklerini açıklar | 13, 16, 9 | A |
Düşük Doğum Ağırlıklı (DDA) ve Hasta Bebeklerin özel ihtiyaçlarına yönelik bakım planlar | 13, 16, 9 | A |
Emzirmenin başlatılması, geliştirilmesi ve sürdürülmesinin önemini açıklar | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ülkemizdeki Emzirme Durumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Anne Sütü İle Beslenmenin Önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Emzirme nasıl olur? | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Emzirmenin Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Bebeği Emzirmek İçin Pozisyon Vermek, Bir Emzirmeyi Gözlemlemek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Dinleme Ve Öğrenme Becerileri, Başarılı Emzirmede 11 Adım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Özgüven Sağlama Ve Destek Olma, Memelere İlişkin Sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Memeyi Red, Emzirme Öyküsü Alınması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Meme Muayenesi, Sütün Sağılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Yetersiz Süt, Ağlama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Düşük Doğum Ağırlıklı (DDA) Ve Hasta Bebekler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Anne Sütünü Arttırmak Ve Emzirmeyi Yeniden Başlatmak | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Galaktagoglar. Emzirme ve İlaç Kullanımı. Sağlık Sorunu Olan Annelerde Emzirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Emzirme ile ilgili doğru bilinen yanlışlar. Emzirmeyi sürdürmek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Gökçay, G. (2011) Yaşamın İlk 2 Yılında Çocuk Sağlığı ve Bakımı. A.E. Yayıncılık. İstanbul Infant and young child feeding: Model Chapter for textbooks for medical students and allied health professionals. WHO Library Cataloguing-in-Publication Data. 2009 Wiessinger, D., West, D. and Pitman, T. (2011) Emzirme Sanatı. Gün Yayıncılık. İstanbul. Çeviren: Aslı Kalem Bakkal Gökçay, G. (2014) 99 Sayfada Bebek Beslenmesi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. İstanbul. 3. Basım Yurtsal, B. (2018) Anne Sütü ve Emzirmede Kanıt Temelli Uygulamalar. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ Çeber Turfan, E., Akçiçek, E., Başgün Ekşioğlu, A. (2017) Anne Sütü ve Emzirme. Vize Yayıncılık. Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |