Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAHİLİ VE CERRAHİ HASTALIKLAR-Güz Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN, Dr.Öğr.Üye. Esra EREN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıToplumda en sık görülen dahili ve cerrahi hastalıkların gebeliğe etkisine ilişkin kavram, ilke, yöntem ve tekniklerle ilgili kuramsal bilgi verme, hastalıktan korunma cerrahi girişim geçirecek hastanın perioperatif bakımına yönelik bilgi, beceri ve davranış kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sıvı-elektrolit/Asit baz dengesi ve dengesizlikleri,Şok türleri, Şoktaki Hastanın Bakımı,Ağrı yönetimi,Ameliyat öncesi dönemde hasta bakımı,Ameliyat sırasında bakım,Ameliyat sonrası bakım,Asepsi antisepsi cerrahi alan enfeksiyonlarının önlenmesi,Meme kanseri, cerrahi tedavi ve bakımı,Kardiyovasküler sistem hastalıkları ve bakımı,Solunum Sistemi Hastalıkları ve Bakımı,Sindirim Sistem Hastalıkları ve Bakımı,Kan Hastalıkları ve Bakımı,Sinir Sistemi Hastalıkları ve Bakımı,Genel onkoloji ve bakımı,Endokrin sistem , üriner sistem hastalıkları ve bakımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sistemik hastalıklar ve gebeliğe olan etkilerini açıklayabilmesi10, 16, 9A
Cerrahinin temel kavramları açıklayabilmesi10, 16, 9A
Ameliyat öncesi bakımı açıklayabilmesi10, 16, 19, 9A
Ameliyat sonrası bakımı açıklayabilmesi10, 16, 19, 9A
Sistem hastalıklarında cerrahi tedavi yöntemini tartışabilmesi10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sıvı-elektrolit/Asit baz dengesi ve dengesizlikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Şok türleri, Şoktaki Hastanın Bakımı,Ağrı yönetimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Ameliyat öncesi dönemde hasta bakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Ameliyat sırasında bakımÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Ameliyat sonrası bakımÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Asepsi antisepsi cerrahi alan enfeksiyonlarının önlenmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Meme kanseri, cerrahi tedavi ve bakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Kardiyovasküler sistem hastalıkları ve bakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Solunum Sistemi Hastalıkları ve BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Sindirim Sistem Hastalıkları ve BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Kan Hastalıkları ve BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Sinir Sistemi Hastalıkları ve BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Genel onkoloji ve bakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Endokrin sistem , üriner sistem hastalıkları ve bakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Akyolcu,Aksoy,Kanan(2018) Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi,İstanbul Tıp Kitabevi Eti Aslan F (2017)Cerrahi Bakım Vaka analizleri ile Birlikte, Akademisyen Kitabevi Bitol, Akolur, (2010)İç Hastalıkları Hemşireliği , Enç,(2014) iç Hastalıkları Hemşireliği, Akbayrak, Hatipoğlu Şenel, (2007) Şenel İç ve Cerrahi Hastalıkların Bakımında Klinik Rehber

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)106
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAHİLİ VE CERRAHİ HASTALIKLAR-Güz Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN, Dr.Öğr.Üye. Esra EREN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıToplumda en sık görülen dahili ve cerrahi hastalıkların gebeliğe etkisine ilişkin kavram, ilke, yöntem ve tekniklerle ilgili kuramsal bilgi verme, hastalıktan korunma cerrahi girişim geçirecek hastanın perioperatif bakımına yönelik bilgi, beceri ve davranış kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sıvı-elektrolit/Asit baz dengesi ve dengesizlikleri,Şok türleri, Şoktaki Hastanın Bakımı,Ağrı yönetimi,Ameliyat öncesi dönemde hasta bakımı,Ameliyat sırasında bakım,Ameliyat sonrası bakım,Asepsi antisepsi cerrahi alan enfeksiyonlarının önlenmesi,Meme kanseri, cerrahi tedavi ve bakımı,Kardiyovasküler sistem hastalıkları ve bakımı,Solunum Sistemi Hastalıkları ve Bakımı,Sindirim Sistem Hastalıkları ve Bakımı,Kan Hastalıkları ve Bakımı,Sinir Sistemi Hastalıkları ve Bakımı,Genel onkoloji ve bakımı,Endokrin sistem , üriner sistem hastalıkları ve bakımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sistemik hastalıklar ve gebeliğe olan etkilerini açıklayabilmesi10, 16, 9A
Cerrahinin temel kavramları açıklayabilmesi10, 16, 9A
Ameliyat öncesi bakımı açıklayabilmesi10, 16, 19, 9A
Ameliyat sonrası bakımı açıklayabilmesi10, 16, 19, 9A
Sistem hastalıklarında cerrahi tedavi yöntemini tartışabilmesi10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sıvı-elektrolit/Asit baz dengesi ve dengesizlikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Şok türleri, Şoktaki Hastanın Bakımı,Ağrı yönetimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Ameliyat öncesi dönemde hasta bakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Ameliyat sırasında bakımÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Ameliyat sonrası bakımÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Asepsi antisepsi cerrahi alan enfeksiyonlarının önlenmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Meme kanseri, cerrahi tedavi ve bakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Kardiyovasküler sistem hastalıkları ve bakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Solunum Sistemi Hastalıkları ve BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Sindirim Sistem Hastalıkları ve BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Kan Hastalıkları ve BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Sinir Sistemi Hastalıkları ve BakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Genel onkoloji ve bakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Endokrin sistem , üriner sistem hastalıkları ve bakımıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Akyolcu,Aksoy,Kanan(2018) Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi,İstanbul Tıp Kitabevi Eti Aslan F (2017)Cerrahi Bakım Vaka analizleri ile Birlikte, Akademisyen Kitabevi Bitol, Akolur, (2010)İç Hastalıkları Hemşireliği , Enç,(2014) iç Hastalıkları Hemşireliği, Akbayrak, Hatipoğlu Şenel, (2007) Şenel İç ve Cerrahi Hastalıkların Bakımında Klinik Rehber

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02