Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUM AĞRISI VE YÖNETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Doğum ağrısının fizyolojisini öğrenirken, ağrı ile başa çıkabilmesi için gebeye nasıl yardım edileceği bilgisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders İçeriğinin Paylaşılması,Doğum ve Doğumun Tarihçesi,Doğum Ağrısının Fizyolojisi-1,Doğum Ağrısının Fizyolojisi-2,Doğum Ağrısının Değerlendirilmesi,Doğum Ağrısının Yönetimi,Doğum Ağrısının Kontrolünde Farmakolojik Yöntemler,Doğum Ağrısının Kontrolünde Farmakolojik Yöntemler 2,Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-1,Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-2,Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-3,Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-4 ,Post partum dönem ve ağrı,Post partum dönem ve ağrı 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Doğumun tarihçesini anlatabilir. | 10, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, E |
2. Doğum ağrısının fizyolojisini açıklayabilir. | 10, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, E |
3. Doğum ağrısının yönetimini açıklayabilir. | 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, E |
4. Doğum Ağrısının kontrolünde non-farmakolojik yöntemleri açıklayabilir. | 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 4, 5, 6, 8, 9 | A, E |
5. Postpartum dönemde ağrı ve yönetimini açıklayabilir. | 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 4, 5, 6, 8, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders İçeriğinin Paylaşılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Doğum ve Doğumun Tarihçesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Doğum Ağrısının Fizyolojisi-1 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Doğum Ağrısının Fizyolojisi-2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Doğum Ağrısının Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Doğum Ağrısının Yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Doğum Ağrısının Kontrolünde Farmakolojik Yöntemler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Doğum Ağrısının Kontrolünde Farmakolojik Yöntemler 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-1 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-3 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-4 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Post partum dönem ve ağrı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Post partum dönem ve ağrı 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
AB, E. Doğum Ağrısının Fizyolojisi. İçinde: Kömürü N (Editör). Doğum Ağrısı Ve Yönetimi, 1, 24-7. Kömürcü, N. (2013) Doğum Ağrısı ve Yönetimi. Nobel Tıp Kitabevi Köksal, Ö., & Duran, E. T. (2013). Doğum ağrısına kültürel yaklaşım. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(3), 144-148. Gülüzar, S. A. D. E., & Özkan, H. (2023). Doğum Ağrısının Yönetiminde Kullanılan Masaj Teknikleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 280-286. YILMAZ, B., & ÖZERDOĞAN, N. (2022). DOĞUM AĞRISININ DEĞERLENDİRİLMESİNE ÖZGÜ ÖLÇÜM ARAÇLARININ KULLANIMI. Jinekoloji-Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi, 19(2), 1326-1330. Mucuk, S., & Başer, M. (2010). DOĞUM AĞRISINI HAFİFLETMEDE KULLANILAN TENSEL UYARILMA YÖNTEMLERİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 61-66. ERKEK, Z. Y., & Pasinlioğlu, T. (2017). Doğum Ağrısında Alternatif Bir Yöntem: Ayak Refleksolojisi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 4(1), 53-61. |
Kömürcü, N. (2013) Doğum Ağrısı ve Yönetimi. Nobel Tıp Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 53 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(53/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUM AĞRISI VE YÖNETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Doğum ağrısının fizyolojisini öğrenirken, ağrı ile başa çıkabilmesi için gebeye nasıl yardım edileceği bilgisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders İçeriğinin Paylaşılması,Doğum ve Doğumun Tarihçesi,Doğum Ağrısının Fizyolojisi-1,Doğum Ağrısının Fizyolojisi-2,Doğum Ağrısının Değerlendirilmesi,Doğum Ağrısının Yönetimi,Doğum Ağrısının Kontrolünde Farmakolojik Yöntemler,Doğum Ağrısının Kontrolünde Farmakolojik Yöntemler 2,Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-1,Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-2,Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-3,Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-4 ,Post partum dönem ve ağrı,Post partum dönem ve ağrı 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Doğumun tarihçesini anlatabilir. | 10, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, E |
2. Doğum ağrısının fizyolojisini açıklayabilir. | 10, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, E |
3. Doğum ağrısının yönetimini açıklayabilir. | 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, E |
4. Doğum Ağrısının kontrolünde non-farmakolojik yöntemleri açıklayabilir. | 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 4, 5, 6, 8, 9 | A, E |
5. Postpartum dönemde ağrı ve yönetimini açıklayabilir. | 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 4, 5, 6, 8, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders İçeriğinin Paylaşılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Doğum ve Doğumun Tarihçesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Doğum Ağrısının Fizyolojisi-1 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Doğum Ağrısının Fizyolojisi-2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Doğum Ağrısının Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Doğum Ağrısının Yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Doğum Ağrısının Kontrolünde Farmakolojik Yöntemler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Doğum Ağrısının Kontrolünde Farmakolojik Yöntemler 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-1 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-3 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Doğum Ağrısının Kontrolünde Non-Farmakolojik Yöntemler-4 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Post partum dönem ve ağrı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Post partum dönem ve ağrı 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
AB, E. Doğum Ağrısının Fizyolojisi. İçinde: Kömürü N (Editör). Doğum Ağrısı Ve Yönetimi, 1, 24-7. Kömürcü, N. (2013) Doğum Ağrısı ve Yönetimi. Nobel Tıp Kitabevi Köksal, Ö., & Duran, E. T. (2013). Doğum ağrısına kültürel yaklaşım. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(3), 144-148. Gülüzar, S. A. D. E., & Özkan, H. (2023). Doğum Ağrısının Yönetiminde Kullanılan Masaj Teknikleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 280-286. YILMAZ, B., & ÖZERDOĞAN, N. (2022). DOĞUM AĞRISININ DEĞERLENDİRİLMESİNE ÖZGÜ ÖLÇÜM ARAÇLARININ KULLANIMI. Jinekoloji-Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi, 19(2), 1326-1330. Mucuk, S., & Başer, M. (2010). DOĞUM AĞRISINI HAFİFLETMEDE KULLANILAN TENSEL UYARILMA YÖNTEMLERİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 61-66. ERKEK, Z. Y., & Pasinlioğlu, T. (2017). Doğum Ağrısında Alternatif Bir Yöntem: Ayak Refleksolojisi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 4(1), 53-61. |
Kömürcü, N. (2013) Doğum Ağrısı ve Yönetimi. Nobel Tıp Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |