Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİYOİSTATİSTİK-Bahar Dönemi2+233
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDoç.Dr. Güssün GÜNEŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin bilimsel araştırma yapmanın önemini kavramaları ve araştırma yöntemleri konusunda temel bilgiler kazanmaları amaçlanmıştır
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması. ,Sağlık Hizmetleri ve Biyoistatistiğe Giriş, İstatistiksel Temel Kavramlar,Veri Tipleri, Veri Girişi ve Verilerin Sunumu ,Evren ve örnek, Örnek Seçim Yöntemleri,Veri çeşitleri ve veri girişi uygulamak,Tanımlayıcı İstatistik Analizleri,Verilerin Tablo ve Grafik Yapım Yöntemi,Merkezi dağılım ölçüleri,Merkezi dağılım ve yaygınlık ölçütlerinin hesaplanması,Örneklerle uygulama ,Parametrik Testler: Student-t test ,Tek Grup Ortalamaları, Bağımsız İki Grup Ortalamasının Karşılaştırılmas,Bağıntı Analizleri: Ki kare Bağımsız/Bağımlı İki Grup Oranlarının Karşılaştırılması,SPSS A. Menüler B. Veri girişi C. Sayı-yüzde/Frekans hesaplaması,SPSS D. Student-t test hesaplama E. Ki kare hesaplama,Makale/Proje İnceleme ve Tartışma Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Analiz sonuçlarından elde ettiği veri sonuçlarını doğru ve etkili bir şekilde değerlendirir.10, 16, 9D, E, F, H
Bir veri kümesine ilişkin özet değerleri grafiklerle gösterir.10, 16, 9A, E, F
Temel İstatistiksel dağılımları bilir.16D, E, H
İstatistiksel yazılım programlarını kullanabilir.16D, E, F, H
Hipotez testi ile ilgili kavramları tanımlar.10, 9D, E, F, H
Değişken/değişkenlere ait verileri toplayabilecek ve bu verilerden tanımlayıcı istatistiklerini hesaplar.10, 16D, E, F, H
Örneklem dağılışı, standart hata ve güven aralıkları kavramını bilir.10, 16D, E, H
Biyoistatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur16D, E, F, H
İstatistikle ilgili sorunlara ilişkin çözüm önerilerine yazılı ve sözlü olarak kişi ve kurumlara aktarabilir10, 16D, E, F, H
Veri toplayıp analiz edebilir, yorumlayabilir ve uygun istatistik yöntemleri belirleyebilir10, 16, 9D, E, H
Değişkene ve değişkenlere ait verileri belirleyebilmesi16, 9D, E, F, H
Tablo ve grafikleri yorumlayabilmesi10, 9D, E, F, H
Tanımsal istatistikleri yorumlayabilmesi16, 9D, E, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması. Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Sağlık Hizmetleri ve Biyoistatistiğe Giriş, İstatistiksel Temel Kavramlar,Veri Tipleri, Veri Girişi ve Verilerin Sunumu Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Evren ve örnek, Örnek Seçim YöntemleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Veri çeşitleri ve veri girişi uygulamakÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Tanımlayıcı İstatistik AnalizleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Verilerin Tablo ve Grafik Yapım YöntemiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Merkezi dağılım ölçüleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Merkezi dağılım ve yaygınlık ölçütlerinin hesaplanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Örneklerle uygulama Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Parametrik Testler: Student-t test ,Tek Grup Ortalamaları, Bağımsız İki Grup Ortalamasının KarşılaştırılmasÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Bağıntı Analizleri: Ki kare Bağımsız/Bağımlı İki Grup Oranlarının KarşılaştırılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12SPSS A. Menüler B. Veri girişi C. Sayı-yüzde/Frekans hesaplamasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13SPSS D. Student-t test hesaplama E. Ki kare hesaplamaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Makale/Proje İnceleme ve Tartışma Dersin DeğerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Ders Notları, Biyoistatistik / İsmet Kan, SPSS 22 Uygulamalı Biyoistatistik /Yalçın Karagöz NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK, Kadir Sümbüloğlu, Vildan Sümbüloğlu/ Biyoistatistik, Hatiboğlu Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)81
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(81/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİYOİSTATİSTİK-Bahar Dönemi2+233
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDoç.Dr. Güssün GÜNEŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin bilimsel araştırma yapmanın önemini kavramaları ve araştırma yöntemleri konusunda temel bilgiler kazanmaları amaçlanmıştır
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması. ,Sağlık Hizmetleri ve Biyoistatistiğe Giriş, İstatistiksel Temel Kavramlar,Veri Tipleri, Veri Girişi ve Verilerin Sunumu ,Evren ve örnek, Örnek Seçim Yöntemleri,Veri çeşitleri ve veri girişi uygulamak,Tanımlayıcı İstatistik Analizleri,Verilerin Tablo ve Grafik Yapım Yöntemi,Merkezi dağılım ölçüleri,Merkezi dağılım ve yaygınlık ölçütlerinin hesaplanması,Örneklerle uygulama ,Parametrik Testler: Student-t test ,Tek Grup Ortalamaları, Bağımsız İki Grup Ortalamasının Karşılaştırılmas,Bağıntı Analizleri: Ki kare Bağımsız/Bağımlı İki Grup Oranlarının Karşılaştırılması,SPSS A. Menüler B. Veri girişi C. Sayı-yüzde/Frekans hesaplaması,SPSS D. Student-t test hesaplama E. Ki kare hesaplama,Makale/Proje İnceleme ve Tartışma Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Analiz sonuçlarından elde ettiği veri sonuçlarını doğru ve etkili bir şekilde değerlendirir.10, 16, 9D, E, F, H
Bir veri kümesine ilişkin özet değerleri grafiklerle gösterir.10, 16, 9A, E, F
Temel İstatistiksel dağılımları bilir.16D, E, H
İstatistiksel yazılım programlarını kullanabilir.16D, E, F, H
Hipotez testi ile ilgili kavramları tanımlar.10, 9D, E, F, H
Değişken/değişkenlere ait verileri toplayabilecek ve bu verilerden tanımlayıcı istatistiklerini hesaplar.10, 16D, E, F, H
Örneklem dağılışı, standart hata ve güven aralıkları kavramını bilir.10, 16D, E, H
Biyoistatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur16D, E, F, H
İstatistikle ilgili sorunlara ilişkin çözüm önerilerine yazılı ve sözlü olarak kişi ve kurumlara aktarabilir10, 16D, E, F, H
Veri toplayıp analiz edebilir, yorumlayabilir ve uygun istatistik yöntemleri belirleyebilir10, 16, 9D, E, H
Değişkene ve değişkenlere ait verileri belirleyebilmesi16, 9D, E, F, H
Tablo ve grafikleri yorumlayabilmesi10, 9D, E, F, H
Tanımsal istatistikleri yorumlayabilmesi16, 9D, E, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması. Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Sağlık Hizmetleri ve Biyoistatistiğe Giriş, İstatistiksel Temel Kavramlar,Veri Tipleri, Veri Girişi ve Verilerin Sunumu Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Evren ve örnek, Örnek Seçim YöntemleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Veri çeşitleri ve veri girişi uygulamakÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Tanımlayıcı İstatistik AnalizleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Verilerin Tablo ve Grafik Yapım YöntemiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Merkezi dağılım ölçüleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Merkezi dağılım ve yaygınlık ölçütlerinin hesaplanmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Örneklerle uygulama Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Parametrik Testler: Student-t test ,Tek Grup Ortalamaları, Bağımsız İki Grup Ortalamasının KarşılaştırılmasÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Bağıntı Analizleri: Ki kare Bağımsız/Bağımlı İki Grup Oranlarının KarşılaştırılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12SPSS A. Menüler B. Veri girişi C. Sayı-yüzde/Frekans hesaplamasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13SPSS D. Student-t test hesaplama E. Ki kare hesaplamaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Makale/Proje İnceleme ve Tartışma Dersin DeğerlendirilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Ders Notları, Biyoistatistik / İsmet Kan, SPSS 22 Uygulamalı Biyoistatistik /Yalçın Karagöz NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK, Kadir Sümbüloğlu, Vildan Sümbüloğlu/ Biyoistatistik, Hatiboğlu Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02