Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOİSTATİSTİK | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Güssün GÜNEŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin bilimsel araştırma yapmanın önemini kavramaları ve araştırma yöntemleri konusunda temel bilgiler kazanmaları amaçlanmıştır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması. ,Sağlık Hizmetleri ve Biyoistatistiğe Giriş, İstatistiksel Temel Kavramlar,Veri Tipleri, Veri Girişi ve Verilerin Sunumu ,Evren ve örnek, Örnek Seçim Yöntemleri,Veri çeşitleri ve veri girişi uygulamak,Tanımlayıcı İstatistik Analizleri,Verilerin Tablo ve Grafik Yapım Yöntemi,Merkezi dağılım ölçüleri,Merkezi dağılım ve yaygınlık ölçütlerinin hesaplanması,Örneklerle uygulama ,Parametrik Testler: Student-t test ,Tek Grup Ortalamaları, Bağımsız İki Grup Ortalamasının Karşılaştırılmas,Bağıntı Analizleri: Ki kare Bağımsız/Bağımlı İki Grup Oranlarının Karşılaştırılması,SPSS A. Menüler B. Veri girişi C. Sayı-yüzde/Frekans hesaplaması,SPSS D. Student-t test hesaplama E. Ki kare hesaplama,Makale/Proje İnceleme ve Tartışma Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Analiz sonuçlarından elde ettiği veri sonuçlarını doğru ve etkili bir şekilde değerlendirir. | 10, 16, 9 | D, E, F, H |
Bir veri kümesine ilişkin özet değerleri grafiklerle gösterir. | 10, 16, 9 | A, E, F |
Temel İstatistiksel dağılımları bilir. | 16 | D, E, H |
İstatistiksel yazılım programlarını kullanabilir. | 16 | D, E, F, H |
Hipotez testi ile ilgili kavramları tanımlar. | 10, 9 | D, E, F, H |
Değişken/değişkenlere ait verileri toplayabilecek ve bu verilerden tanımlayıcı istatistiklerini hesaplar. | 10, 16 | D, E, F, H |
Örneklem dağılışı, standart hata ve güven aralıkları kavramını bilir. | 10, 16 | D, E, H |
Biyoistatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur | 16 | D, E, F, H |
İstatistikle ilgili sorunlara ilişkin çözüm önerilerine yazılı ve sözlü olarak kişi ve kurumlara aktarabilir | 10, 16 | D, E, F, H |
Veri toplayıp analiz edebilir, yorumlayabilir ve uygun istatistik yöntemleri belirleyebilir | 10, 16, 9 | D, E, H |
Değişkene ve değişkenlere ait verileri belirleyebilmesi | 16, 9 | D, E, F, H |
Tablo ve grafikleri yorumlayabilmesi | 10, 9 | D, E, F, H |
Tanımsal istatistikleri yorumlayabilmesi | 16, 9 | D, E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Sağlık Hizmetleri ve Biyoistatistiğe Giriş, İstatistiksel Temel Kavramlar,Veri Tipleri, Veri Girişi ve Verilerin Sunumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Evren ve örnek, Örnek Seçim Yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Veri çeşitleri ve veri girişi uygulamak | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Tanımlayıcı İstatistik Analizleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Verilerin Tablo ve Grafik Yapım Yöntemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Merkezi dağılım ölçüleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Merkezi dağılım ve yaygınlık ölçütlerinin hesaplanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Örneklerle uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Parametrik Testler: Student-t test ,Tek Grup Ortalamaları, Bağımsız İki Grup Ortalamasının Karşılaştırılmas | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Bağıntı Analizleri: Ki kare Bağımsız/Bağımlı İki Grup Oranlarının Karşılaştırılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | SPSS A. Menüler B. Veri girişi C. Sayı-yüzde/Frekans hesaplaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | SPSS D. Student-t test hesaplama E. Ki kare hesaplama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Makale/Proje İnceleme ve Tartışma Dersin Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders Notları, Biyoistatistik / İsmet Kan, SPSS 22 Uygulamalı Biyoistatistik /Yalçın Karagöz NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK, Kadir Sümbüloğlu, Vildan Sümbüloğlu/ Biyoistatistik, Hatiboğlu Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(81/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOİSTATİSTİK | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Güssün GÜNEŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin bilimsel araştırma yapmanın önemini kavramaları ve araştırma yöntemleri konusunda temel bilgiler kazanmaları amaçlanmıştır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması. ,Sağlık Hizmetleri ve Biyoistatistiğe Giriş, İstatistiksel Temel Kavramlar,Veri Tipleri, Veri Girişi ve Verilerin Sunumu ,Evren ve örnek, Örnek Seçim Yöntemleri,Veri çeşitleri ve veri girişi uygulamak,Tanımlayıcı İstatistik Analizleri,Verilerin Tablo ve Grafik Yapım Yöntemi,Merkezi dağılım ölçüleri,Merkezi dağılım ve yaygınlık ölçütlerinin hesaplanması,Örneklerle uygulama ,Parametrik Testler: Student-t test ,Tek Grup Ortalamaları, Bağımsız İki Grup Ortalamasının Karşılaştırılmas,Bağıntı Analizleri: Ki kare Bağımsız/Bağımlı İki Grup Oranlarının Karşılaştırılması,SPSS A. Menüler B. Veri girişi C. Sayı-yüzde/Frekans hesaplaması,SPSS D. Student-t test hesaplama E. Ki kare hesaplama,Makale/Proje İnceleme ve Tartışma Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Analiz sonuçlarından elde ettiği veri sonuçlarını doğru ve etkili bir şekilde değerlendirir. | 10, 16, 9 | D, E, F, H |
Bir veri kümesine ilişkin özet değerleri grafiklerle gösterir. | 10, 16, 9 | A, E, F |
Temel İstatistiksel dağılımları bilir. | 16 | D, E, H |
İstatistiksel yazılım programlarını kullanabilir. | 16 | D, E, F, H |
Hipotez testi ile ilgili kavramları tanımlar. | 10, 9 | D, E, F, H |
Değişken/değişkenlere ait verileri toplayabilecek ve bu verilerden tanımlayıcı istatistiklerini hesaplar. | 10, 16 | D, E, F, H |
Örneklem dağılışı, standart hata ve güven aralıkları kavramını bilir. | 10, 16 | D, E, H |
Biyoistatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur | 16 | D, E, F, H |
İstatistikle ilgili sorunlara ilişkin çözüm önerilerine yazılı ve sözlü olarak kişi ve kurumlara aktarabilir | 10, 16 | D, E, F, H |
Veri toplayıp analiz edebilir, yorumlayabilir ve uygun istatistik yöntemleri belirleyebilir | 10, 16, 9 | D, E, H |
Değişkene ve değişkenlere ait verileri belirleyebilmesi | 16, 9 | D, E, F, H |
Tablo ve grafikleri yorumlayabilmesi | 10, 9 | D, E, F, H |
Tanımsal istatistikleri yorumlayabilmesi | 16, 9 | D, E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Sağlık Hizmetleri ve Biyoistatistiğe Giriş, İstatistiksel Temel Kavramlar,Veri Tipleri, Veri Girişi ve Verilerin Sunumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Evren ve örnek, Örnek Seçim Yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Veri çeşitleri ve veri girişi uygulamak | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Tanımlayıcı İstatistik Analizleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Verilerin Tablo ve Grafik Yapım Yöntemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Merkezi dağılım ölçüleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Merkezi dağılım ve yaygınlık ölçütlerinin hesaplanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Örneklerle uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Parametrik Testler: Student-t test ,Tek Grup Ortalamaları, Bağımsız İki Grup Ortalamasının Karşılaştırılmas | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Bağıntı Analizleri: Ki kare Bağımsız/Bağımlı İki Grup Oranlarının Karşılaştırılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | SPSS A. Menüler B. Veri girişi C. Sayı-yüzde/Frekans hesaplaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | SPSS D. Student-t test hesaplama E. Ki kare hesaplama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Makale/Proje İnceleme ve Tartışma Dersin Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders Notları, Biyoistatistik / İsmet Kan, SPSS 22 Uygulamalı Biyoistatistik /Yalçın Karagöz NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK, Kadir Sümbüloğlu, Vildan Sümbüloğlu/ Biyoistatistik, Hatiboğlu Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |