Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUK.ÇAĞI DİL BOZUK.DEĞER. VE TERAPİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Arusyak SAFA JAMILABADI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, öğrencilere çocukluk çağı dil bozukluklarını tanıtmak, bunlarla ilgili erken teşhis ve müdahale yöntem ve tekniklerine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. Bu derste özellikle anaokulu ve okul çağı çocuklarında görülen dil ve konuşma bozuklukları üzerine odaklanılmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Gelişimsel yetersizlik; iletişim ve dil bozuklukları,2. Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemleri; veri toplama teknikleri: görüşme, gözlem; tanı testleri; ekip çalışması,3. Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları : Klinisyen yönetimli yaklaşımlar,4.Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları: Çocuk merkezli yaklaşımlar,5.Gelişimsel ve kazanılmış dil bozuklukları (örn. travmatik beyin hasarlı çocuklar); dil özellikleri ve ayırıcı tanı, 6. İki dillilik ve dil bozuklukları,7. Gecikmiş dil ve konuşma; ayırıcı tanı,8. Otizmlilerde iletişim/dil bozukluğu özellikleri ve ayırıcı tanı,9. Öğrenme bozukluğunda dil özellikleri ve ayırıcı tanı,10. Özgül dil bozukluğu ve komorbidite durumlarda ayırıcı tanı,11. Erken müdahale yöntemleri ve ortamları; aile çalışmaları,12. Erken müdahale programı hazırlama,13. Klinik örnekler ve gözlem,14. Klinik örnekler ve gözlem; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Anaokulu, ilkokul ve sonraki dönemde görülen çocukluk çağı dil bozukluklarını tanımlar.16, 9A
2) Çocukluk çağı dil bozukluklarında müdahalenin uygulama basamaklarını özetler.16, 37, 9A
3) Çocukluk çağı dil bozukluklarına ilişkin temel kavramları tanımlar; bu alanda kullanılan farklı yöntem ve yaklaşımların farkına varır.16, 37, 4, 9A
4) Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemlerini tanımlar.16, 6, 9A
5) Değerlendirme için veri toplama teknikleri hakkında bilgi sahibi olur16, 9A
6) Müdahaleye ilişkin farklı teoriler hakkında bilgi sahibi olur.16, 9A
7) Vaka örnekleri üzerinden okul çağı çocuklarda görülen dil bozukluklarına yönelik seçeneklerine ilişkin fikir yürütebilir.13, 16, 9A
8) Çocuklara yönelik müdahale ekibinin bir parçası olarak çalışmaya hazır olur9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Gelişimsel yetersizlik; iletişim ve dil bozukluklarıyok
22. Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemleri; veri toplama teknikleri: görüşme, gözlem; tanı testleri; ekip çalışmasıDerse gelmeden önce konuyu okuması
33. Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları : Klinisyen yönetimli yaklaşımlarDerse gelmeden önce konuyu okuması
44.Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları: Çocuk merkezli yaklaşımlarDerse gelmeden önce konuyu okuması
55.Gelişimsel ve kazanılmış dil bozuklukları (örn. travmatik beyin hasarlı çocuklar); dil özellikleri ve ayırıcı tanıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6 6. İki dillilik ve dil bozukluklarıDerse gelmeden önce konuyu okuması
77. Gecikmiş dil ve konuşma; ayırıcı tanıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
88. Otizmlilerde iletişim/dil bozukluğu özellikleri ve ayırıcı tanıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
99. Öğrenme bozukluğunda dil özellikleri ve ayırıcı tanıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
1010. Özgül dil bozukluğu ve komorbidite durumlarda ayırıcı tanıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
1111. Erken müdahale yöntemleri ve ortamları; aile çalışmalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
1212. Erken müdahale programı hazırlamaÖnceki ders notlarını tekrar etmesi
1313. Klinik örnekler ve gözlemDerse gelmeden önce genel tekrar yapması
1414. Klinik örnekler ve gözlemDerse gelmeden önce genel tekrar yapması
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları. Topbaş, S. Yavaş, M. (2010) Communication Disorders in Turkish.
Nelson, N. W. (1998). Childhood language disorders in context. Needham Hill, MA: Allyn & Bacon. Topbaş, S. Yavaş, M. (2010) Communication Disorders in Turkish. Korkmaz, B. Beyin ve Dil: Çocuklarda dil ve konuşma bozuklukları McCauley, R. Assessment of language Disorders. Rhea, P. (2017) Language Disorders from Infancy through Adoloscence.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı2510
Toplam İş Yükü (Saat)98
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(98/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUK.ÇAĞI DİL BOZUK.DEĞER. VE TERAPİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Arusyak SAFA JAMILABADI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, öğrencilere çocukluk çağı dil bozukluklarını tanıtmak, bunlarla ilgili erken teşhis ve müdahale yöntem ve tekniklerine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. Bu derste özellikle anaokulu ve okul çağı çocuklarında görülen dil ve konuşma bozuklukları üzerine odaklanılmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Gelişimsel yetersizlik; iletişim ve dil bozuklukları,2. Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemleri; veri toplama teknikleri: görüşme, gözlem; tanı testleri; ekip çalışması,3. Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları : Klinisyen yönetimli yaklaşımlar,4.Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları: Çocuk merkezli yaklaşımlar,5.Gelişimsel ve kazanılmış dil bozuklukları (örn. travmatik beyin hasarlı çocuklar); dil özellikleri ve ayırıcı tanı, 6. İki dillilik ve dil bozuklukları,7. Gecikmiş dil ve konuşma; ayırıcı tanı,8. Otizmlilerde iletişim/dil bozukluğu özellikleri ve ayırıcı tanı,9. Öğrenme bozukluğunda dil özellikleri ve ayırıcı tanı,10. Özgül dil bozukluğu ve komorbidite durumlarda ayırıcı tanı,11. Erken müdahale yöntemleri ve ortamları; aile çalışmaları,12. Erken müdahale programı hazırlama,13. Klinik örnekler ve gözlem,14. Klinik örnekler ve gözlem; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Anaokulu, ilkokul ve sonraki dönemde görülen çocukluk çağı dil bozukluklarını tanımlar.16, 9A
2) Çocukluk çağı dil bozukluklarında müdahalenin uygulama basamaklarını özetler.16, 37, 9A
3) Çocukluk çağı dil bozukluklarına ilişkin temel kavramları tanımlar; bu alanda kullanılan farklı yöntem ve yaklaşımların farkına varır.16, 37, 4, 9A
4) Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemlerini tanımlar.16, 6, 9A
5) Değerlendirme için veri toplama teknikleri hakkında bilgi sahibi olur16, 9A
6) Müdahaleye ilişkin farklı teoriler hakkında bilgi sahibi olur.16, 9A
7) Vaka örnekleri üzerinden okul çağı çocuklarda görülen dil bozukluklarına yönelik seçeneklerine ilişkin fikir yürütebilir.13, 16, 9A
8) Çocuklara yönelik müdahale ekibinin bir parçası olarak çalışmaya hazır olur9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Gelişimsel yetersizlik; iletişim ve dil bozukluklarıyok
22. Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemleri; veri toplama teknikleri: görüşme, gözlem; tanı testleri; ekip çalışmasıDerse gelmeden önce konuyu okuması
33. Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları : Klinisyen yönetimli yaklaşımlarDerse gelmeden önce konuyu okuması
44.Dil bozukluklarına müdahale yaklaşımları: Çocuk merkezli yaklaşımlarDerse gelmeden önce konuyu okuması
55.Gelişimsel ve kazanılmış dil bozuklukları (örn. travmatik beyin hasarlı çocuklar); dil özellikleri ve ayırıcı tanıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6 6. İki dillilik ve dil bozukluklarıDerse gelmeden önce konuyu okuması
77. Gecikmiş dil ve konuşma; ayırıcı tanıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
88. Otizmlilerde iletişim/dil bozukluğu özellikleri ve ayırıcı tanıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
99. Öğrenme bozukluğunda dil özellikleri ve ayırıcı tanıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
1010. Özgül dil bozukluğu ve komorbidite durumlarda ayırıcı tanıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
1111. Erken müdahale yöntemleri ve ortamları; aile çalışmalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
1212. Erken müdahale programı hazırlamaÖnceki ders notlarını tekrar etmesi
1313. Klinik örnekler ve gözlemDerse gelmeden önce genel tekrar yapması
1414. Klinik örnekler ve gözlemDerse gelmeden önce genel tekrar yapması
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları. Topbaş, S. Yavaş, M. (2010) Communication Disorders in Turkish.
Nelson, N. W. (1998). Childhood language disorders in context. Needham Hill, MA: Allyn & Bacon. Topbaş, S. Yavaş, M. (2010) Communication Disorders in Turkish. Korkmaz, B. Beyin ve Dil: Çocuklarda dil ve konuşma bozuklukları McCauley, R. Assessment of language Disorders. Rhea, P. (2017) Language Disorders from Infancy through Adoloscence.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:00