Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TERAPİ PROGRAMI, MATERYAL VE ÜRÜN GELİŞTİRME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Arusyak SAFA JAMILABADI |
Dersin Yardımcıları | Uzm. DKT Arusyak SAFA JAMILABADI |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencileri dil ve konuşma bozukluğu olan bireylerin özel ihtiyaçlarına yönelik hedefli ve kanıta dayalı terapötik programlar, materyaller ve ürünler oluşturma konusunda eğitmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil ve konuşma terapisinde ilk görüşme,Temel rapor yazma teknikleri,Dil ve konuşma terapisinde plan geliştirme,Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Okul öncesi çocukluk çağı dil bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Otizm spektrum bozukluklarında dli, konuşma ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi,Okul çağı çocuklarında dil değerlendirmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Afazi değerlendirmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Ses bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Akıcılık bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Psikometrik ölçüm ve değerlendirme,Oral-periferal konuşma mekanizmasının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Rapor yazma uygulaması ve genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Rapor yazma tekniklerini bilir. | 9 | A |
Bu dersin sonunda öğrenciler; farklı dil ve konuşma bozukluklarını nasıl değerlendireceğini ve hangi testleri kullanacağını bilir. | 9 | A |
Dil ve konuşma değerlendirmesi ya da terapisi sırasında vaka ile nasıl iletişim kuracağını bilir. | 6 | A |
Dil ve konuşma bozukluklarında değerlendirme ya da terapi sürecine ait rapor yazabilir. | 9 | A |
Dil ve konuşma terapisi seanslarında kullanılmak üzere terapi materyali geliştirebilir. | 14, 19, 5 | A |
Değerlendirme sonucuna göre terapi planı hazırlar. | 14, 9 | A |
Gözledikleri dil ve konuşma terapisi seansları hakkında yorum yapabilir. | 10, 9 | A |
Psikometrik ölçüm ve değerlendirme hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil ve konuşma terapisinde ilk görüşme | yok |
2 | Temel rapor yazma teknikleri | Ders notlarının okunması |
3 | Dil ve konuşma terapisinde plan geliştirme | Ders notlarının okunması |
4 | Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
5 | Okul öncesi çocukluk çağı dil bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
6 | Otizm spektrum bozukluklarında dli, konuşma ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
7 | Okul çağı çocuklarında dil değerlendirmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
8 | Afazi değerlendirmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
9 | Ses bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
10 | Akıcılık bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
11 | Yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
12 | Psikometrik ölçüm ve değerlendirme | Ders notlarının okunması |
13 | Oral-periferal konuşma mekanizmasının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
14 | Rapor yazma uygulaması ve genel tekrar | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
The Speech-Language Pathology Treatment Planner Keith Landis, Judith Vander Woude, Arthur E. Jongsma, Jr., (2004) Wiley Assessment in Speech Language Pathology: A Resource Manual (5th Edition) Kenneth G. Shiply, Julie G. McAfee (2015) Treatment Resource Manual for Speech Language Pathology (5th Edition) Froma P. Roth, Colleen K. Worthington (2016) Cengage Clinical Assessment and Professional Report Writing in Speech-Language Pathology Cyndi Stein-Rubin, Renee Fabus (2012) Delmar |
Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TERAPİ PROGRAMI, MATERYAL VE ÜRÜN GELİŞTİRME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Arusyak SAFA JAMILABADI |
Dersin Yardımcıları | Uzm. DKT Arusyak SAFA JAMILABADI |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencileri dil ve konuşma bozukluğu olan bireylerin özel ihtiyaçlarına yönelik hedefli ve kanıta dayalı terapötik programlar, materyaller ve ürünler oluşturma konusunda eğitmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil ve konuşma terapisinde ilk görüşme,Temel rapor yazma teknikleri,Dil ve konuşma terapisinde plan geliştirme,Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Okul öncesi çocukluk çağı dil bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Otizm spektrum bozukluklarında dli, konuşma ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi,Okul çağı çocuklarında dil değerlendirmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Afazi değerlendirmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Ses bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Akıcılık bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Psikometrik ölçüm ve değerlendirme,Oral-periferal konuşma mekanizmasının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi,Rapor yazma uygulaması ve genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Rapor yazma tekniklerini bilir. | 9 | A |
Bu dersin sonunda öğrenciler; farklı dil ve konuşma bozukluklarını nasıl değerlendireceğini ve hangi testleri kullanacağını bilir. | 9 | A |
Dil ve konuşma değerlendirmesi ya da terapisi sırasında vaka ile nasıl iletişim kuracağını bilir. | 6 | A |
Dil ve konuşma bozukluklarında değerlendirme ya da terapi sürecine ait rapor yazabilir. | 9 | A |
Dil ve konuşma terapisi seanslarında kullanılmak üzere terapi materyali geliştirebilir. | 14, 19, 5 | A |
Değerlendirme sonucuna göre terapi planı hazırlar. | 14, 9 | A |
Gözledikleri dil ve konuşma terapisi seansları hakkında yorum yapabilir. | 10, 9 | A |
Psikometrik ölçüm ve değerlendirme hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil ve konuşma terapisinde ilk görüşme | yok |
2 | Temel rapor yazma teknikleri | Ders notlarının okunması |
3 | Dil ve konuşma terapisinde plan geliştirme | Ders notlarının okunması |
4 | Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
5 | Okul öncesi çocukluk çağı dil bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
6 | Otizm spektrum bozukluklarında dli, konuşma ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
7 | Okul çağı çocuklarında dil değerlendirmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
8 | Afazi değerlendirmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
9 | Ses bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
10 | Akıcılık bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
11 | Yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
12 | Psikometrik ölçüm ve değerlendirme | Ders notlarının okunması |
13 | Oral-periferal konuşma mekanizmasının değerlendirilmesi ve terapi planı geliştirilmesi | Ders notlarının okunması |
14 | Rapor yazma uygulaması ve genel tekrar | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
The Speech-Language Pathology Treatment Planner Keith Landis, Judith Vander Woude, Arthur E. Jongsma, Jr., (2004) Wiley Assessment in Speech Language Pathology: A Resource Manual (5th Edition) Kenneth G. Shiply, Julie G. McAfee (2015) Treatment Resource Manual for Speech Language Pathology (5th Edition) Froma P. Roth, Colleen K. Worthington (2016) Cengage Clinical Assessment and Professional Report Writing in Speech-Language Pathology Cyndi Stein-Rubin, Renee Fabus (2012) Delmar |
Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |