Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DDY-BAŞ YÜZ ANOMALİLERİNDE MESLEKİ UYGULAMA-Bahar Dönemi0+423
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDudak damak yarığı ve diğer baş yüz anomalili olguları danışman eşliğinde değerlendirme, konuşma sorununu tanılama, ilgili yönlendirmeleri ve terapilerini yapmak.
Dersin İçeriğiBu ders; DDY ve baş yüz anomalilerinde aile görüşmesi,DDY ve baş yüz anomalilerinde oral peripheral değerlendirme,DDY ve baş yüz anomalilerinde dil ve konuşma değerlendirmesi,DDY ve baş yüz anomalilerinde gözlenebilecek ek sorunlar,Velofarengeal fonksiyon bozukluğu durumunda tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler.,Rezonans bozukluklarının ayırıcı tanısı,DDY ve baş yüz anomalilerinde raporlama ve aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,Düşük ve yüksek teknolojili cihazların rezonans bozukluklarında kullanımı: Kime, ne zaman, niye?,Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,DDY’li bir olgularda konuşma terapisi süreci,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor, ne yaramıyor?,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bağımsız olarak aile görüşmesi yapar.15, 16, 4, 8H
DDY'ye bağlı olarak gelişebilecek dil ve konuşma sorunlarını örneklendirir.13, 16, 4, 5H
Bağımsız olarak oral-periferal değerlendirme yapar.3, 37, 4, 8H
Anatomik yapılarla konuşma özellikleri arasında bağlantı kurarak bireyin konuşmasını değerlendirir.19, 37, 4D, H
Konuşma değerlendirmesinden elde edilen verilere dayanarak terapi planlar.13, 4, 8H
Sendromik ve sendromik olmayan DDY'li olguların özelliklerini tanımlar ve ilgili vakada ayırıcı olarak değerlendirir.10, 4, 9H
Rezonans bozukluklarının değerlendirmesinde kullanılan nazometre, nazoendoskopi gibi cihaz uygulamalarını açıklar ve buradan elde edilen verilerin yorumlamalarını yapar.17, 4, 8H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:D: Sözlü Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1DDY ve baş yüz anomalilerinde aile görüşmesiMerkezde yapılan iki aile görüşmesini izleme ve DDY dersinin notlarını gözden geçirme
2DDY ve baş yüz anomalilerinde oral peripheral değerlendirmeMerkezde yapılan iki oral motor değerlendirmeyi gözleme ve DDY dersinin notlarını gözden geçirme
3DDY ve baş yüz anomalilerinde dil ve konuşma değerlendirmesiHipernazalitesi olan ve olmayan iki olguların konuşma değerlendirmelerini izleme ve DDY dersinin notlarını gözden geçirme
4DDY ve baş yüz anomalilerinde gözlenebilecek ek sorunlarGözlem yapılan olguların sunumunu yaparak olası ek testlere karar vermek ve bu testleri uygulamak (gelişim testleri gibi).
5Velofarengeal fonksiyon bozukluğu durumunda tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler.Nazometre, nazoendoskopi uygulamalarını izleme ve sonuçlarını yorumlama.
6Rezonans bozukluklarının ayırıcı tanısıRezonans bozukluğu olan olguların konuşma videolarını ve değerlendirme görütülerini izleyerek ayıcı tanı koyma.
7DDY ve baş yüz anomalilerinde raporlama ve aile bilgilendirmesiGözlem yapılan olguların kapsamlı bir özetini içeren rapor yazma
8Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlarDDY’li bir olgunun kapsamlı bir değerlendirmesini yapma
9Düşük ve yüksek teknolojili cihazların rezonans bozukluklarında kullanımı: Kime, ne zaman, niye?Sorumluluğunu aldığı olgunun aletsel değerlendirmesi yapma
10Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlamaDeğerlendirmesi yapılan olgunun telafi edici ve zorunlu hatalarını bulma
11DDY’li bir olgularda konuşma terapisi süreciHazırlanan terapi planın uygulanması ve çıkan sorunlar
12Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır.
13Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor, ne yaramıyor?Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır.
14Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır.
Kaynak
Golding-Kushner, K.J. Therapy Techniques For Cleft Palate Speech And Related Disorders, CA: Singular, San Diego, 2001. Howard, S., Lohmander, A., Cleft Palate Speech: Assessment and Intervention, Wiley-Backwell, Oxford&West Sussex, 2011. Kummer, A. Cleft Palate and Craniofacial Anomalies: Effects on Speech and Resonance., Delmar, NewYork, 39-69, 2013.
Pannbacker, M., Velopharnyngeal Incompetence: The need for speech standarts, Am J Speech Lang Pathol, 13, 195-201 (2004). Kuehn, D.P., Henne, L. J., Speech evaluation and treatment for patients with cleft palate, Am J Speech Lang Pathol, 12, 103-109 (2003). Kuehn, D. P., Moller, K. T., Speech and language issues in the cleft palate population: the state of art, Cleft Palate Craniofac. J., 37(4), 348-1-26 (2000).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme14456
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer11010
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı11010
Toplam İş Yükü (Saat)76
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DDY-BAŞ YÜZ ANOMALİLERİNDE MESLEKİ UYGULAMA-Bahar Dönemi0+423
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDudak damak yarığı ve diğer baş yüz anomalili olguları danışman eşliğinde değerlendirme, konuşma sorununu tanılama, ilgili yönlendirmeleri ve terapilerini yapmak.
Dersin İçeriğiBu ders; DDY ve baş yüz anomalilerinde aile görüşmesi,DDY ve baş yüz anomalilerinde oral peripheral değerlendirme,DDY ve baş yüz anomalilerinde dil ve konuşma değerlendirmesi,DDY ve baş yüz anomalilerinde gözlenebilecek ek sorunlar,Velofarengeal fonksiyon bozukluğu durumunda tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler.,Rezonans bozukluklarının ayırıcı tanısı,DDY ve baş yüz anomalilerinde raporlama ve aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,Düşük ve yüksek teknolojili cihazların rezonans bozukluklarında kullanımı: Kime, ne zaman, niye?,Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,DDY’li bir olgularda konuşma terapisi süreci,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor, ne yaramıyor?,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bağımsız olarak aile görüşmesi yapar.15, 16, 4, 8H
DDY'ye bağlı olarak gelişebilecek dil ve konuşma sorunlarını örneklendirir.13, 16, 4, 5H
Bağımsız olarak oral-periferal değerlendirme yapar.3, 37, 4, 8H
Anatomik yapılarla konuşma özellikleri arasında bağlantı kurarak bireyin konuşmasını değerlendirir.19, 37, 4D, H
Konuşma değerlendirmesinden elde edilen verilere dayanarak terapi planlar.13, 4, 8H
Sendromik ve sendromik olmayan DDY'li olguların özelliklerini tanımlar ve ilgili vakada ayırıcı olarak değerlendirir.10, 4, 9H
Rezonans bozukluklarının değerlendirmesinde kullanılan nazometre, nazoendoskopi gibi cihaz uygulamalarını açıklar ve buradan elde edilen verilerin yorumlamalarını yapar.17, 4, 8H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:D: Sözlü Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1DDY ve baş yüz anomalilerinde aile görüşmesiMerkezde yapılan iki aile görüşmesini izleme ve DDY dersinin notlarını gözden geçirme
2DDY ve baş yüz anomalilerinde oral peripheral değerlendirmeMerkezde yapılan iki oral motor değerlendirmeyi gözleme ve DDY dersinin notlarını gözden geçirme
3DDY ve baş yüz anomalilerinde dil ve konuşma değerlendirmesiHipernazalitesi olan ve olmayan iki olguların konuşma değerlendirmelerini izleme ve DDY dersinin notlarını gözden geçirme
4DDY ve baş yüz anomalilerinde gözlenebilecek ek sorunlarGözlem yapılan olguların sunumunu yaparak olası ek testlere karar vermek ve bu testleri uygulamak (gelişim testleri gibi).
5Velofarengeal fonksiyon bozukluğu durumunda tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler.Nazometre, nazoendoskopi uygulamalarını izleme ve sonuçlarını yorumlama.
6Rezonans bozukluklarının ayırıcı tanısıRezonans bozukluğu olan olguların konuşma videolarını ve değerlendirme görütülerini izleyerek ayıcı tanı koyma.
7DDY ve baş yüz anomalilerinde raporlama ve aile bilgilendirmesiGözlem yapılan olguların kapsamlı bir özetini içeren rapor yazma
8Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlarDDY’li bir olgunun kapsamlı bir değerlendirmesini yapma
9Düşük ve yüksek teknolojili cihazların rezonans bozukluklarında kullanımı: Kime, ne zaman, niye?Sorumluluğunu aldığı olgunun aletsel değerlendirmesi yapma
10Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlamaDeğerlendirmesi yapılan olgunun telafi edici ve zorunlu hatalarını bulma
11DDY’li bir olgularda konuşma terapisi süreciHazırlanan terapi planın uygulanması ve çıkan sorunlar
12Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır.
13Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor, ne yaramıyor?Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır.
14Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır.
Kaynak
Golding-Kushner, K.J. Therapy Techniques For Cleft Palate Speech And Related Disorders, CA: Singular, San Diego, 2001. Howard, S., Lohmander, A., Cleft Palate Speech: Assessment and Intervention, Wiley-Backwell, Oxford&West Sussex, 2011. Kummer, A. Cleft Palate and Craniofacial Anomalies: Effects on Speech and Resonance., Delmar, NewYork, 39-69, 2013.
Pannbacker, M., Velopharnyngeal Incompetence: The need for speech standarts, Am J Speech Lang Pathol, 13, 195-201 (2004). Kuehn, D.P., Henne, L. J., Speech evaluation and treatment for patients with cleft palate, Am J Speech Lang Pathol, 12, 103-109 (2003). Kuehn, D. P., Moller, K. T., Speech and language issues in the cleft palate population: the state of art, Cleft Palate Craniofac. J., 37(4), 348-1-26 (2000).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:00