Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AFAZİ, SAĞ BEYİN VE TRAV. BEYİN HASAR. MESL. UYG.-Bahar Dönemi0+423
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere afazi, sağ beyin hasarı, travmatik beyin hasarı gibi nörojenik bozukluğu olan vakaların dil ve konuşma bozukluklarına yönelik değerlendirme ve terapinin yürütülmesine yönelik klinik deneyim kazandırılması
Dersin İçeriğiBu ders; Değerlendirme: Vaka öyküsü alma,Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması,Değerlendirme: Nörojenik bozukluklarda dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi,Afazi ve diğer nörojenik bozukluklara eşlik edebilen diğer sorunlar,Farklı çalışma ortamlarında değerlendirme,Nörojenik bozukluklarda raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,Terapi Uygulaması 1: Değerlendirme, Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe yarayan ve yaramayan uygulamalar,Terapi uygulaması,Vaka Terapi Sonu Değerlendirmesi,DEĞERLENDİRME VE TERAPİ SÜRECİNİN RAPORLAŞTIRILMASI; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Nörojenik dil bozukluğu olan bir vakayı değerlendirmeden, terapi sürecinin sonuna kadar takip edebilir ve süreci raporlaştırır.37, 4E, H
Nörojenik dil bozukluklarının değerlendirmesinde uygun yöntemi seçer.13, 37, 4, 6E, H
Nörojenik dil bozukluklarına uygun terapi yöntemi seçer ve uygular.13, 37, 4E, H
Vakaları inceler ve raporlaştırır.16, 4, 6E, H
Nörojenik dil bozuklukları alanında farklı uzmanlarla işbirliği yapar, birlikte çalışır.13, 4E, H
Nörojenik dil bozuklukları alanında önleyici çalışmalar ve danışmanlık yapar.10, 4E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Değerlendirme: Vaka öyküsü almaMerkeze nörojenik bozuklukla başvurmuş iki vaka ile yapılan ilk görüşmeyi izleme
2Değerlendirme: Formel testlerin uygulanmasıÖğrenciler üniversite kliniğine gelen nörojenik bozukluk yaşayan iki vakaya formel testlerin uygulanmasını gözlemler
3Değerlendirme: Nörojenik bozukluklarda dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesiÖğrenci üniversite kliniğinde gerçekleşen iki değerlendirme seansını izleyerek klinisyenin informel değerlendirme için neler yaptığını gözlemleyecektir.
4Afazi ve diğer nörojenik bozukluklara eşlik edebilen diğer sorunlarKonuyla ilgili ders notlarının gözden geçirilmesi
5Farklı çalışma ortamlarında değerlendirmeTarama testleri, dil testleri ve bilişsel testleri gözden geçirme
6Nörojenik bozukluklarda raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesiKlinikte takip edilen vakaların dosyalarının incelenmesi ve gözlem yapılması
7Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlarMEDKOM talimatnamesinin gözden geçirilmesi
8Terapi Uygulaması 1: DeğerlendirmeDeğerlendirmeye ilişkin ders notlarını gözden geçirme
9 Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlamaBireysel terapi planı oluşturmaya yönelik notların gözden geçirilmesi
10Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalarTerapi sonrası rapor hazırlama
11Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe yarayan ve yaramayan uygulamalarTerapi notlarının incelenmesi
12Terapi uygulamasıTerapi notlarını gözden geçirme
13Vaka Terapi Sonu DeğerlendirmesiTerapi notlarının incelenmesi
14DEĞERLENDİRME VE TERAPİ SÜRECİNİN RAPORLAŞTIRILMASIVaka dosyasının incelenmesi
Kaynak
Hallowell, B., (2016). Aphasia and Other Acquired Neurogenic Language Disorders: A Guide for Clinical Excellence
Klinikte kaydedilen videolar, ders sunumları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme14456
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer11010
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı11010
Toplam İş Yükü (Saat)76
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AFAZİ, SAĞ BEYİN VE TRAV. BEYİN HASAR. MESL. UYG.-Bahar Dönemi0+423
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere afazi, sağ beyin hasarı, travmatik beyin hasarı gibi nörojenik bozukluğu olan vakaların dil ve konuşma bozukluklarına yönelik değerlendirme ve terapinin yürütülmesine yönelik klinik deneyim kazandırılması
Dersin İçeriğiBu ders; Değerlendirme: Vaka öyküsü alma,Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması,Değerlendirme: Nörojenik bozukluklarda dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi,Afazi ve diğer nörojenik bozukluklara eşlik edebilen diğer sorunlar,Farklı çalışma ortamlarında değerlendirme,Nörojenik bozukluklarda raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,Terapi Uygulaması 1: Değerlendirme, Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe yarayan ve yaramayan uygulamalar,Terapi uygulaması,Vaka Terapi Sonu Değerlendirmesi,DEĞERLENDİRME VE TERAPİ SÜRECİNİN RAPORLAŞTIRILMASI; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Nörojenik dil bozukluğu olan bir vakayı değerlendirmeden, terapi sürecinin sonuna kadar takip edebilir ve süreci raporlaştırır.37, 4E, H
Nörojenik dil bozukluklarının değerlendirmesinde uygun yöntemi seçer.13, 37, 4, 6E, H
Nörojenik dil bozukluklarına uygun terapi yöntemi seçer ve uygular.13, 37, 4E, H
Vakaları inceler ve raporlaştırır.16, 4, 6E, H
Nörojenik dil bozuklukları alanında farklı uzmanlarla işbirliği yapar, birlikte çalışır.13, 4E, H
Nörojenik dil bozuklukları alanında önleyici çalışmalar ve danışmanlık yapar.10, 4E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Değerlendirme: Vaka öyküsü almaMerkeze nörojenik bozuklukla başvurmuş iki vaka ile yapılan ilk görüşmeyi izleme
2Değerlendirme: Formel testlerin uygulanmasıÖğrenciler üniversite kliniğine gelen nörojenik bozukluk yaşayan iki vakaya formel testlerin uygulanmasını gözlemler
3Değerlendirme: Nörojenik bozukluklarda dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesiÖğrenci üniversite kliniğinde gerçekleşen iki değerlendirme seansını izleyerek klinisyenin informel değerlendirme için neler yaptığını gözlemleyecektir.
4Afazi ve diğer nörojenik bozukluklara eşlik edebilen diğer sorunlarKonuyla ilgili ders notlarının gözden geçirilmesi
5Farklı çalışma ortamlarında değerlendirmeTarama testleri, dil testleri ve bilişsel testleri gözden geçirme
6Nörojenik bozukluklarda raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesiKlinikte takip edilen vakaların dosyalarının incelenmesi ve gözlem yapılması
7Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlarMEDKOM talimatnamesinin gözden geçirilmesi
8Terapi Uygulaması 1: DeğerlendirmeDeğerlendirmeye ilişkin ders notlarını gözden geçirme
9 Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlamaBireysel terapi planı oluşturmaya yönelik notların gözden geçirilmesi
10Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalarTerapi sonrası rapor hazırlama
11Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe yarayan ve yaramayan uygulamalarTerapi notlarının incelenmesi
12Terapi uygulamasıTerapi notlarını gözden geçirme
13Vaka Terapi Sonu DeğerlendirmesiTerapi notlarının incelenmesi
14DEĞERLENDİRME VE TERAPİ SÜRECİNİN RAPORLAŞTIRILMASIVaka dosyasının incelenmesi
Kaynak
Hallowell, B., (2016). Aphasia and Other Acquired Neurogenic Language Disorders: A Guide for Clinical Excellence
Klinikte kaydedilen videolar, ders sunumları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:00