Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AFAZİ, SAĞ BEYİN VE TRAV. BEYİN HASAR. MESL. UYG. | - | Bahar Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere afazi, sağ beyin hasarı, travmatik beyin hasarı gibi nörojenik bozukluğu olan vakaların dil ve konuşma bozukluklarına yönelik değerlendirme ve terapinin yürütülmesine yönelik klinik deneyim kazandırılması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Değerlendirme: Vaka öyküsü alma,Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması,Değerlendirme: Nörojenik bozukluklarda dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi,Afazi ve diğer nörojenik bozukluklara eşlik edebilen diğer sorunlar,Farklı çalışma ortamlarında değerlendirme,Nörojenik bozukluklarda raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,Terapi Uygulaması 1: Değerlendirme, Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe yarayan ve yaramayan uygulamalar,Terapi uygulaması,Vaka Terapi Sonu Değerlendirmesi,DEĞERLENDİRME VE TERAPİ SÜRECİNİN RAPORLAŞTIRILMASI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Nörojenik dil bozukluğu olan bir vakayı değerlendirmeden, terapi sürecinin sonuna kadar takip edebilir ve süreci raporlaştırır. | 37, 4 | E, H |
Nörojenik dil bozukluklarının değerlendirmesinde uygun yöntemi seçer. | 13, 37, 4, 6 | E, H |
Nörojenik dil bozukluklarına uygun terapi yöntemi seçer ve uygular. | 13, 37, 4 | E, H |
Vakaları inceler ve raporlaştırır. | 16, 4, 6 | E, H |
Nörojenik dil bozuklukları alanında farklı uzmanlarla işbirliği yapar, birlikte çalışır. | 13, 4 | E, H |
Nörojenik dil bozuklukları alanında önleyici çalışmalar ve danışmanlık yapar. | 10, 4 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değerlendirme: Vaka öyküsü alma | Merkeze nörojenik bozuklukla başvurmuş iki vaka ile yapılan ilk görüşmeyi izleme |
2 | Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması | Öğrenciler üniversite kliniğine gelen nörojenik bozukluk yaşayan iki vakaya formel testlerin uygulanmasını gözlemler |
3 | Değerlendirme: Nörojenik bozukluklarda dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi | Öğrenci üniversite kliniğinde gerçekleşen iki değerlendirme seansını izleyerek klinisyenin informel değerlendirme için neler yaptığını gözlemleyecektir. |
4 | Afazi ve diğer nörojenik bozukluklara eşlik edebilen diğer sorunlar | Konuyla ilgili ders notlarının gözden geçirilmesi |
5 | Farklı çalışma ortamlarında değerlendirme | Tarama testleri, dil testleri ve bilişsel testleri gözden geçirme |
6 | Nörojenik bozukluklarda raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesi | Klinikte takip edilen vakaların dosyalarının incelenmesi ve gözlem yapılması |
7 | Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar | MEDKOM talimatnamesinin gözden geçirilmesi |
8 | Terapi Uygulaması 1: Değerlendirme | Değerlendirmeye ilişkin ders notlarını gözden geçirme |
9 | Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama | Bireysel terapi planı oluşturmaya yönelik notların gözden geçirilmesi |
10 | Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar | Terapi sonrası rapor hazırlama |
11 | Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe yarayan ve yaramayan uygulamalar | Terapi notlarının incelenmesi |
12 | Terapi uygulaması | Terapi notlarını gözden geçirme |
13 | Vaka Terapi Sonu Değerlendirmesi | Terapi notlarının incelenmesi |
14 | DEĞERLENDİRME VE TERAPİ SÜRECİNİN RAPORLAŞTIRILMASI | Vaka dosyasının incelenmesi |
Kaynak |
Hallowell, B., (2016). Aphasia and Other Acquired Neurogenic Language Disorders: A Guide for Clinical Excellence |
Klinikte kaydedilen videolar, ders sunumları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AFAZİ, SAĞ BEYİN VE TRAV. BEYİN HASAR. MESL. UYG. | - | Bahar Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere afazi, sağ beyin hasarı, travmatik beyin hasarı gibi nörojenik bozukluğu olan vakaların dil ve konuşma bozukluklarına yönelik değerlendirme ve terapinin yürütülmesine yönelik klinik deneyim kazandırılması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Değerlendirme: Vaka öyküsü alma,Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması,Değerlendirme: Nörojenik bozukluklarda dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi,Afazi ve diğer nörojenik bozukluklara eşlik edebilen diğer sorunlar,Farklı çalışma ortamlarında değerlendirme,Nörojenik bozukluklarda raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,Terapi Uygulaması 1: Değerlendirme, Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe yarayan ve yaramayan uygulamalar,Terapi uygulaması,Vaka Terapi Sonu Değerlendirmesi,DEĞERLENDİRME VE TERAPİ SÜRECİNİN RAPORLAŞTIRILMASI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Nörojenik dil bozukluğu olan bir vakayı değerlendirmeden, terapi sürecinin sonuna kadar takip edebilir ve süreci raporlaştırır. | 37, 4 | E, H |
Nörojenik dil bozukluklarının değerlendirmesinde uygun yöntemi seçer. | 13, 37, 4, 6 | E, H |
Nörojenik dil bozukluklarına uygun terapi yöntemi seçer ve uygular. | 13, 37, 4 | E, H |
Vakaları inceler ve raporlaştırır. | 16, 4, 6 | E, H |
Nörojenik dil bozuklukları alanında farklı uzmanlarla işbirliği yapar, birlikte çalışır. | 13, 4 | E, H |
Nörojenik dil bozuklukları alanında önleyici çalışmalar ve danışmanlık yapar. | 10, 4 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değerlendirme: Vaka öyküsü alma | Merkeze nörojenik bozuklukla başvurmuş iki vaka ile yapılan ilk görüşmeyi izleme |
2 | Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması | Öğrenciler üniversite kliniğine gelen nörojenik bozukluk yaşayan iki vakaya formel testlerin uygulanmasını gözlemler |
3 | Değerlendirme: Nörojenik bozukluklarda dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi | Öğrenci üniversite kliniğinde gerçekleşen iki değerlendirme seansını izleyerek klinisyenin informel değerlendirme için neler yaptığını gözlemleyecektir. |
4 | Afazi ve diğer nörojenik bozukluklara eşlik edebilen diğer sorunlar | Konuyla ilgili ders notlarının gözden geçirilmesi |
5 | Farklı çalışma ortamlarında değerlendirme | Tarama testleri, dil testleri ve bilişsel testleri gözden geçirme |
6 | Nörojenik bozukluklarda raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesi | Klinikte takip edilen vakaların dosyalarının incelenmesi ve gözlem yapılması |
7 | Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar | MEDKOM talimatnamesinin gözden geçirilmesi |
8 | Terapi Uygulaması 1: Değerlendirme | Değerlendirmeye ilişkin ders notlarını gözden geçirme |
9 | Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama | Bireysel terapi planı oluşturmaya yönelik notların gözden geçirilmesi |
10 | Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar | Terapi sonrası rapor hazırlama |
11 | Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe yarayan ve yaramayan uygulamalar | Terapi notlarının incelenmesi |
12 | Terapi uygulaması | Terapi notlarını gözden geçirme |
13 | Vaka Terapi Sonu Değerlendirmesi | Terapi notlarının incelenmesi |
14 | DEĞERLENDİRME VE TERAPİ SÜRECİNİN RAPORLAŞTIRILMASI | Vaka dosyasının incelenmesi |
Kaynak |
Hallowell, B., (2016). Aphasia and Other Acquired Neurogenic Language Disorders: A Guide for Clinical Excellence |
Klinikte kaydedilen videolar, ders sunumları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |