Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AKICILIK BOZUKLUKLARI UYGULAMASI-Güz Dönemi0+423
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKonuşmada akıcılık ya da akıcısızlık tanımlaması; konuşmada akıcılık sorunlarının nedenleri; konuşmada akıcılık sorunlarının türleri; konuşmada akıcılık sorunlarının erken dönem çocukluk, çocukluk ve yetişkinlik dönemlerinde değerlendirilmesi; biyolojik ve fizyolojik temeller ile kekemelik kuramlarını öğrenmek; kekemelik, hızlı bozuk konuşma, gelişimsel kekemelik, edinilmiş kekemelik, erken kekemelik gibi sınıflandırmaları yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanım- kekemelik, akıcı konuşma bozukluğu,Kekemelik teorileri,Kekemelik; yaş, cinsiyet, konuşma, kültürel faktörler, sosyoekonomik faktörler,Değerlendirme- Okul Öncesi Dönem,Değerlendirme- Okul Çağı,Raporlama- Değerlendirme,Örnek vaka çalışmaları,Terapi- Okul Öncesi,Terapi- Okul Çağı,Terapi-Adölesan/ Yetişkin,Hızlı Bozuk Konuşma ve Kekemelikte Ayırıcı Tanı,Raporlama- Terapi,Öğrenci sunumları,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Akıcılık bozuklukları türlerini, temel kavramlarını ve terminolojisini açıklar.16, 4, 9E
Kekemeliğin nedenlerine dair kuramları tanımlar.16, 4, 9E
Kekemelik ve hızlı-bozuk konuşmanın doğasını, gelişimini ve görülme sıklıklarını açıklar.16, 4, 9E
Hızlı-bozuk konuşmanın nedenlerine dair kuramları tanımlar.16, 4, 9E
Hızlı-bozuk konuşma ve kekemeliğin ayırıcı tanı özelliklerini anlatır.4, 6, 9E
Erken dönem kekemelik özelliklerini ve kekemelikte risk faktörlerini tanımlar.4, 6, 9E
Okul öncesi kekemeliği olan çocuklarda terapiyi açıklar.16, 4, 9E
Okul çağı kekemeliği olan çocuklarda terapiyi açıklar.16, 4, 9E
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanım- kekemelik, akıcı konuşma bozukluğuDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
2Kekemelik teorileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Kekemelik; yaş, cinsiyet, konuşma, kültürel faktörler, sosyoekonomik faktörlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Değerlendirme- Okul Öncesi DönemÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Değerlendirme- Okul ÇağıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Raporlama- DeğerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Örnek vaka çalışmalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Terapi- Okul ÖncesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Terapi- Okul ÇağıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Terapi-Adölesan/ YetişkinÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Hızlı Bozuk Konuşma ve Kekemelikte Ayırıcı TanıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Raporlama- TerapiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Öğrenci sunumlarıSunumlara hazırlık yapmak
14Öğrenci SunumlarıSunumlara hazırlık yapmak
Kaynak
Kekemelik: Temelleri ve Klinik Uygulamaları, 2014 baskısı, Yairi ve Seery, Pearson Yayınları.
Ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme14456
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer11010
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı11010
Toplam İş Yükü (Saat)76
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AKICILIK BOZUKLUKLARI UYGULAMASI-Güz Dönemi0+423
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKonuşmada akıcılık ya da akıcısızlık tanımlaması; konuşmada akıcılık sorunlarının nedenleri; konuşmada akıcılık sorunlarının türleri; konuşmada akıcılık sorunlarının erken dönem çocukluk, çocukluk ve yetişkinlik dönemlerinde değerlendirilmesi; biyolojik ve fizyolojik temeller ile kekemelik kuramlarını öğrenmek; kekemelik, hızlı bozuk konuşma, gelişimsel kekemelik, edinilmiş kekemelik, erken kekemelik gibi sınıflandırmaları yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanım- kekemelik, akıcı konuşma bozukluğu,Kekemelik teorileri,Kekemelik; yaş, cinsiyet, konuşma, kültürel faktörler, sosyoekonomik faktörler,Değerlendirme- Okul Öncesi Dönem,Değerlendirme- Okul Çağı,Raporlama- Değerlendirme,Örnek vaka çalışmaları,Terapi- Okul Öncesi,Terapi- Okul Çağı,Terapi-Adölesan/ Yetişkin,Hızlı Bozuk Konuşma ve Kekemelikte Ayırıcı Tanı,Raporlama- Terapi,Öğrenci sunumları,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Akıcılık bozuklukları türlerini, temel kavramlarını ve terminolojisini açıklar.16, 4, 9E
Kekemeliğin nedenlerine dair kuramları tanımlar.16, 4, 9E
Kekemelik ve hızlı-bozuk konuşmanın doğasını, gelişimini ve görülme sıklıklarını açıklar.16, 4, 9E
Hızlı-bozuk konuşmanın nedenlerine dair kuramları tanımlar.16, 4, 9E
Hızlı-bozuk konuşma ve kekemeliğin ayırıcı tanı özelliklerini anlatır.4, 6, 9E
Erken dönem kekemelik özelliklerini ve kekemelikte risk faktörlerini tanımlar.4, 6, 9E
Okul öncesi kekemeliği olan çocuklarda terapiyi açıklar.16, 4, 9E
Okul çağı kekemeliği olan çocuklarda terapiyi açıklar.16, 4, 9E
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanım- kekemelik, akıcı konuşma bozukluğuDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
2Kekemelik teorileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Kekemelik; yaş, cinsiyet, konuşma, kültürel faktörler, sosyoekonomik faktörlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Değerlendirme- Okul Öncesi DönemÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Değerlendirme- Okul ÇağıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Raporlama- DeğerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Örnek vaka çalışmalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Terapi- Okul ÖncesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Terapi- Okul ÇağıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Terapi-Adölesan/ YetişkinÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Hızlı Bozuk Konuşma ve Kekemelikte Ayırıcı TanıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Raporlama- TerapiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Öğrenci sunumlarıSunumlara hazırlık yapmak
14Öğrenci SunumlarıSunumlara hazırlık yapmak
Kaynak
Kekemelik: Temelleri ve Klinik Uygulamaları, 2014 baskısı, Yairi ve Seery, Pearson Yayınları.
Ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:00