Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DUYGU, DAVRANIŞ VE UYUM BOZUKLUKLARI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Sevilay ABUDARAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; dil ve konuşma terapisi alanında çalışacak uzmanların karşılaşabilecekleri; duygu, davranış ve uyum bozukluğu yaşayan bireylerin gösterdiği belirtileri tanımaları ve müdahale sırasında dikkat etmeleri gereken konular hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, nörogelişimsel bozukluklar; anlıksal yeti yitimleri ,Özgül öğrenme bozukluğu ,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ,Otizm açılımı kapsamında bozukluk , İletişim bozuklukları ,Serabral palsi ,Ara sınav , Ayrılma kaygısı bozukluğu, seçici konuşmama ve bağlanma bozukluğu ,Beslenme ve yeme bozuklukları , Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar ,Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar ,İstençdışı tik bozuklukları ,Depresyon ve iki uçlu bozukluk ,Değerlendirme ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çocukluk çağında sık görülen gelişimsel bozukluklar, uyum ve davranış bozukluklarının belirtilerini açıklar. 10, 13, 16, 9A
Çocukluk çağında görülen gelişimsel bozukluklar, uyum ve davranış bozukluklarında ayırıcı tanı özelliklerini listeler.10, 13, 16, 9A
Yetişkinde görülen ve duygu, davranış ve psikiyatrik sorunları tanır.10, 16, 9A
Çocukluk ve yetişkinlikte görülen gelişimsel bozukluklar, psikiyatrik belirtiler, uyum ve davranış bozukluklarında dil ve konuşmanın nasıl bir seyir izleyeceğini yorumlar. 10, 13, 16, 9A
Çocukluk ve yetişkinlikte görülen gelişimsel bozukluklar, psikiyatrik belirtiler, uyum ve davranış bozukluklarında dil ve konuşma sorunlarına müdahale yöntemlerini tanımlar. 10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, nörogelişimsel bozukluklar; anlıksal yeti yitimleri ön hazırlık yok
2Özgül öğrenme bozukluğu ilgili ders notunu okuma
3Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ilgili ders notunu okuma
4Otizm açılımı kapsamında bozukluk ilgili ders notunu okuma
5 İletişim bozuklukları ilgili ders notunu okuma
6Serabral palsi ilgili ders notunu okuma
7Ara sınav ilgili ders notunu okuma
8 Ayrılma kaygısı bozukluğu, seçici konuşmama ve bağlanma bozukluğu ilgili ders notunu okuma
9Beslenme ve yeme bozuklukları ilgili ders notunu okuma
10 Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar ilgili ders notunu okuma
11Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar ilgili ders notunu okuma
12İstençdışı tik bozuklukları ilgili ders notunu okuma
13Depresyon ve iki uçlu bozukluk ilgili ders notunu okuma
14Değerlendirme ilgili ders notunu okuma
Kaynak
Öztürk,O. ve Uluşahin, A. (2015). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)63
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(63/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DUYGU, DAVRANIŞ VE UYUM BOZUKLUKLARI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Sevilay ABUDARAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; dil ve konuşma terapisi alanında çalışacak uzmanların karşılaşabilecekleri; duygu, davranış ve uyum bozukluğu yaşayan bireylerin gösterdiği belirtileri tanımaları ve müdahale sırasında dikkat etmeleri gereken konular hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, nörogelişimsel bozukluklar; anlıksal yeti yitimleri ,Özgül öğrenme bozukluğu ,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ,Otizm açılımı kapsamında bozukluk , İletişim bozuklukları ,Serabral palsi ,Ara sınav , Ayrılma kaygısı bozukluğu, seçici konuşmama ve bağlanma bozukluğu ,Beslenme ve yeme bozuklukları , Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar ,Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar ,İstençdışı tik bozuklukları ,Depresyon ve iki uçlu bozukluk ,Değerlendirme ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çocukluk çağında sık görülen gelişimsel bozukluklar, uyum ve davranış bozukluklarının belirtilerini açıklar. 10, 13, 16, 9A
Çocukluk çağında görülen gelişimsel bozukluklar, uyum ve davranış bozukluklarında ayırıcı tanı özelliklerini listeler.10, 13, 16, 9A
Yetişkinde görülen ve duygu, davranış ve psikiyatrik sorunları tanır.10, 16, 9A
Çocukluk ve yetişkinlikte görülen gelişimsel bozukluklar, psikiyatrik belirtiler, uyum ve davranış bozukluklarında dil ve konuşmanın nasıl bir seyir izleyeceğini yorumlar. 10, 13, 16, 9A
Çocukluk ve yetişkinlikte görülen gelişimsel bozukluklar, psikiyatrik belirtiler, uyum ve davranış bozukluklarında dil ve konuşma sorunlarına müdahale yöntemlerini tanımlar. 10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, nörogelişimsel bozukluklar; anlıksal yeti yitimleri ön hazırlık yok
2Özgül öğrenme bozukluğu ilgili ders notunu okuma
3Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ilgili ders notunu okuma
4Otizm açılımı kapsamında bozukluk ilgili ders notunu okuma
5 İletişim bozuklukları ilgili ders notunu okuma
6Serabral palsi ilgili ders notunu okuma
7Ara sınav ilgili ders notunu okuma
8 Ayrılma kaygısı bozukluğu, seçici konuşmama ve bağlanma bozukluğu ilgili ders notunu okuma
9Beslenme ve yeme bozuklukları ilgili ders notunu okuma
10 Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar ilgili ders notunu okuma
11Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar ilgili ders notunu okuma
12İstençdışı tik bozuklukları ilgili ders notunu okuma
13Depresyon ve iki uçlu bozukluk ilgili ders notunu okuma
14Değerlendirme ilgili ders notunu okuma
Kaynak
Öztürk,O. ve Uluşahin, A. (2015). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:00