Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık bilimleri alanında yapılacak bilimsel bir araştırma sürecine ilişkin evreleri vermek ve araştırma bulgularının raporlaştırılmasıyla ilgili biçim ve içerik esaslarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Araştırmanın Önemi ve Aşamaları – Sağlık Bilimlerinde Araştırma ,Araştırma Konusu ve Problemin Tanımlanması ,Araştırmanın Amacı – Hipotezlerin Oluşturulması,Anakütle ve Örnek – Geçerlilik ve Güvenilirlik ,5. Veri Toplama Yöntemleri – Ölçekler / Anket Formunun Hazırlanması ,Veri Analizi I ,Veri Analizi II ,Araştırma Konusunun Seçimi – Kaynak İncelemesi ,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi ,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi ,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi ,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi ,Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi,Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilimsel bir araştırmanın nasıl yapılacağını tanımlar. | 13, 4, 9 | |
Ağırlıklı olarak sağlık bilimleri alanında bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma uygular ve bulguların analiz eder. | 14, 9 | E |
Birincil ve ikincil kaynaklardan veri toplama yöntemlerini uygular. | 14, 9 | E |
Veri analizi tekniklerini bir istatistik paket programı ortamında uygular ve analitik bulguları açıklar. | 14, 9 | E |
Veri analizi bulgularını yorumlar ve araştırma hipotezleri doğrultusunda gerekli test ve nihai karar süreçlerini düzenler. | 14, 9 | E |
Araştırma raporunu düzenler. | 14, 9 | E |
Bilimsel bir metnin yazımına ilişkin biçim ve içerik kurallarını uygular. | 14, 16, 9 | E |
Bilimsel metin yazma becerisini kullanarak, bilimsel araştırma raporunu yazılı ve sözlü olarak özetler. | 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Araştırmanın Önemi ve Aşamaları – Sağlık Bilimlerinde Araştırma | yok |
2 | Araştırma Konusu ve Problemin Tanımlanması | İlgili ders notunu okur |
3 | Araştırmanın Amacı – Hipotezlerin Oluşturulması | İlgili ders notunu okur |
4 | Anakütle ve Örnek – Geçerlilik ve Güvenilirlik | İlgili ders notunu okur |
5 | 5. Veri Toplama Yöntemleri – Ölçekler / Anket Formunun Hazırlanması | İlgili ders notunu okur |
6 | Veri Analizi I | İlgili ders notunu okur |
7 | Veri Analizi II | İlgili ders notunu okur |
8 | Araştırma Konusunun Seçimi – Kaynak İncelemesi | İlgili ders notunu okur |
9 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | İlgili ders notunu okur |
10 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | İlgili ders notunu okur |
11 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | İlgili ders notunu okur |
12 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | İlgili ders notunu okur |
13 | Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi | İlgili ders notunu okur |
14 | Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi | İlgili ders notunu okur |
Kaynak |
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri, power point sunumları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 1 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 73 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(73/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık bilimleri alanında yapılacak bilimsel bir araştırma sürecine ilişkin evreleri vermek ve araştırma bulgularının raporlaştırılmasıyla ilgili biçim ve içerik esaslarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Araştırmanın Önemi ve Aşamaları – Sağlık Bilimlerinde Araştırma ,Araştırma Konusu ve Problemin Tanımlanması ,Araştırmanın Amacı – Hipotezlerin Oluşturulması,Anakütle ve Örnek – Geçerlilik ve Güvenilirlik ,5. Veri Toplama Yöntemleri – Ölçekler / Anket Formunun Hazırlanması ,Veri Analizi I ,Veri Analizi II ,Araştırma Konusunun Seçimi – Kaynak İncelemesi ,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi ,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi ,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi ,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi ,Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi,Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilimsel bir araştırmanın nasıl yapılacağını tanımlar. | 13, 4, 9 | |
Ağırlıklı olarak sağlık bilimleri alanında bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma uygular ve bulguların analiz eder. | 14, 9 | E |
Birincil ve ikincil kaynaklardan veri toplama yöntemlerini uygular. | 14, 9 | E |
Veri analizi tekniklerini bir istatistik paket programı ortamında uygular ve analitik bulguları açıklar. | 14, 9 | E |
Veri analizi bulgularını yorumlar ve araştırma hipotezleri doğrultusunda gerekli test ve nihai karar süreçlerini düzenler. | 14, 9 | E |
Araştırma raporunu düzenler. | 14, 9 | E |
Bilimsel bir metnin yazımına ilişkin biçim ve içerik kurallarını uygular. | 14, 16, 9 | E |
Bilimsel metin yazma becerisini kullanarak, bilimsel araştırma raporunu yazılı ve sözlü olarak özetler. | 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Araştırmanın Önemi ve Aşamaları – Sağlık Bilimlerinde Araştırma | yok |
2 | Araştırma Konusu ve Problemin Tanımlanması | İlgili ders notunu okur |
3 | Araştırmanın Amacı – Hipotezlerin Oluşturulması | İlgili ders notunu okur |
4 | Anakütle ve Örnek – Geçerlilik ve Güvenilirlik | İlgili ders notunu okur |
5 | 5. Veri Toplama Yöntemleri – Ölçekler / Anket Formunun Hazırlanması | İlgili ders notunu okur |
6 | Veri Analizi I | İlgili ders notunu okur |
7 | Veri Analizi II | İlgili ders notunu okur |
8 | Araştırma Konusunun Seçimi – Kaynak İncelemesi | İlgili ders notunu okur |
9 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | İlgili ders notunu okur |
10 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | İlgili ders notunu okur |
11 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | İlgili ders notunu okur |
12 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | İlgili ders notunu okur |
13 | Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi | İlgili ders notunu okur |
14 | Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi | İlgili ders notunu okur |
Kaynak |
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri, power point sunumları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |