Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOTOR KONUŞ. BOZUK. : DİZARTRİ VE APRAKSİ | - | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Arusyak SAFA JAMILABADI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Motor konuşma bozuklukları, tanımı, sınıflandırılması, türleri, nedenleri,edinilmiş dizartri ve apraksi, gelişimsel dispraksi, alt ve üst motor nöron bozuklukları, piramidal, extrapramidal, serebellar sistem bozuklukları, konuşmanın motor programlaması sorunları hakkında bilgi sahibi olmak, dizartri ve aprakside değerlendirme ve terapi yöntemleri; serebral palside değerlendirme, ayırıcı tanı ve terapi yöntemlerini bilmek ve uygulamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Motor Konuşma Bozukluklarının Tanımı ve Sınıflandırılması,Motor Konuşma Bozukluklarında Nörolojik Temeller,Dizartri sınıflandırması,Flask, spastik ve ataksik dizartri,Hipokinetik, Hiperkinetik ve mikst tip dizarti,Dizartride değerlendirme prensipleri,Dizartride konuşma terapisi yaklaşımları,Erişkinlerde ve çocukluk çağında konuşma apraksisi,Konuşma Apraksisinde Değerlendirme,Yetişkinler için Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları,Motor Konuşma Bozukluklarında Ayırıcı Tanı,Çocukluk Çağı Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları,Tartışma ve örnek inceleme,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Flask, spastik ve ataksik dizartri hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Motor konuşma bozukluklarının nörolojik temelleri hakkında bilgi sahibi olur. | 9 | A |
Motor konuşma bozukluklarını (dizartriler ve apraksi) değerlendirebilir ve sınıflandırabilir. | 9 | A |
Motor konuşma bozukluğu olan kişilerin ihtiyaçlarına uygun terapi planı ve materyal geliştirebilir. | 9 | A |
Motor konuşma bozukluklarının ayırıcı tanılarını yorumlayabilir. | 9 | A |
Normal konuşma üretiminin anatomi ve fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | 9 | A |
Hipokinetik, Hiperkinetik ve mikst tip dizarti hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Çocukluk Çağı Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Motor Konuşma Bozukluklarının Tanımı ve Sınıflandırılması | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Motor Konuşma Bozukluklarında Nörolojik Temeller | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
3 | Dizartri sınıflandırması | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
4 | Flask, spastik ve ataksik dizartri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
5 | Hipokinetik, Hiperkinetik ve mikst tip dizarti | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
6 | Dizartride değerlendirme prensipleri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | Dizartride konuşma terapisi yaklaşımları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Erişkinlerde ve çocukluk çağında konuşma apraksisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
9 | Konuşma Apraksisinde Değerlendirme | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
10 | Yetişkinler için Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Motor Konuşma Bozukluklarında Ayırıcı Tanı | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
12 | Çocukluk Çağı Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Tartışma ve örnek inceleme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
14 | Öğrenci Sunumları | Sunumlara hazırlık yapmak |
Kaynak |
Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | ||||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | ||||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | ||||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | ||||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | ||||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | ||||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | ||||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | ||||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | ||||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | ||||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | ||||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOTOR KONUŞ. BOZUK. : DİZARTRİ VE APRAKSİ | - | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Arusyak SAFA JAMILABADI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Motor konuşma bozuklukları, tanımı, sınıflandırılması, türleri, nedenleri,edinilmiş dizartri ve apraksi, gelişimsel dispraksi, alt ve üst motor nöron bozuklukları, piramidal, extrapramidal, serebellar sistem bozuklukları, konuşmanın motor programlaması sorunları hakkında bilgi sahibi olmak, dizartri ve aprakside değerlendirme ve terapi yöntemleri; serebral palside değerlendirme, ayırıcı tanı ve terapi yöntemlerini bilmek ve uygulamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Motor Konuşma Bozukluklarının Tanımı ve Sınıflandırılması,Motor Konuşma Bozukluklarında Nörolojik Temeller,Dizartri sınıflandırması,Flask, spastik ve ataksik dizartri,Hipokinetik, Hiperkinetik ve mikst tip dizarti,Dizartride değerlendirme prensipleri,Dizartride konuşma terapisi yaklaşımları,Erişkinlerde ve çocukluk çağında konuşma apraksisi,Konuşma Apraksisinde Değerlendirme,Yetişkinler için Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları,Motor Konuşma Bozukluklarında Ayırıcı Tanı,Çocukluk Çağı Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları,Tartışma ve örnek inceleme,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Flask, spastik ve ataksik dizartri hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Motor konuşma bozukluklarının nörolojik temelleri hakkında bilgi sahibi olur. | 9 | A |
Motor konuşma bozukluklarını (dizartriler ve apraksi) değerlendirebilir ve sınıflandırabilir. | 9 | A |
Motor konuşma bozukluğu olan kişilerin ihtiyaçlarına uygun terapi planı ve materyal geliştirebilir. | 9 | A |
Motor konuşma bozukluklarının ayırıcı tanılarını yorumlayabilir. | 9 | A |
Normal konuşma üretiminin anatomi ve fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | 9 | A |
Hipokinetik, Hiperkinetik ve mikst tip dizarti hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Çocukluk Çağı Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Motor Konuşma Bozukluklarının Tanımı ve Sınıflandırılması | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Motor Konuşma Bozukluklarında Nörolojik Temeller | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
3 | Dizartri sınıflandırması | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
4 | Flask, spastik ve ataksik dizartri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
5 | Hipokinetik, Hiperkinetik ve mikst tip dizarti | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
6 | Dizartride değerlendirme prensipleri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | Dizartride konuşma terapisi yaklaşımları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Erişkinlerde ve çocukluk çağında konuşma apraksisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
9 | Konuşma Apraksisinde Değerlendirme | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
10 | Yetişkinler için Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Motor Konuşma Bozukluklarında Ayırıcı Tanı | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
12 | Çocukluk Çağı Konuşma Apraksisinde Temel Terapi Yaklaşımları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Tartışma ve örnek inceleme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
14 | Öğrenci Sunumları | Sunumlara hazırlık yapmak |
Kaynak |
Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | ||||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | ||||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | ||||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | ||||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | ||||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | ||||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | ||||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | ||||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | ||||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | ||||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | ||||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |