Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DUDAK-DAMAK YARIĞI VE BAŞ-YÜZ ANOM. DİL VE KONUŞ. TERA-Bahar Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Dudak damak yarığına bağlı olarak gelişen dil ve konuşma sorunlarını tanılama, değerlendirme ve terapisini yapma.
Dersin İçeriğiBu ders; Normal ve Anormal Kraniofasiyel Özellikler: Anatomi ve Fizyoloji,Dudak Damak Yarıklığında Sınıflama,Dudak Damak Yarıklığında Embriyolojik Gelişim,Yenidoğanda Görülecek Beslenme Problemleri,Damak Yarıklığında Ortodontik Girişimler,Değerlendirme ve Müdahalede Ekip Yaklaşımı,Dudak Damak Yarığında Dil, Biliş ve Sesbilgisel Gelişim,Dudak Damak Yarığına Özgü Konuşma Sesi Sorunları,Rezonans Bozuklukları ve Velofarengeal Disfonksiyon,Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Olmayan Değerlendirme Prosedürleri,Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Değerlendirme Yöntemleri (nazoendoskopi, EPG, ultrason, videofloroskopi, nazometre),Yarık Damağa ve Velofarengeal Disfonksiyona Cerrahi Müdahale,Dudak Damak Yarıklığında Terapi,Girişim Prosedürü: Konuşma, Rezonans ve Velofarengeal Disfonksiyon; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dudak damak yarığı anatomisini ve fizyolojisini adlandırır.16, 9A
Dudak damak yarığı embriyolojisini, sınıflaması, ameliyat zamanlamalarını ve tekniklerini açıklar.9A
Dudak damak yarığı olan yenidoğanın beslenmesi ile ilgili aileyi bilgilendirir.13, 9A
Değerlendirme ve müdahalede ekip yaklaşımını tanımlar.16, 4, 6D
Damak yarığına bağlı dil ve konuşma sorunlarını tanımlar, terapisi süreçlerini yürütür.13, 4, 9A, D
Aletsel ve aletsel olmayan değerlendirme yöntemlerini sıralar.4, 9A
Dudak Damak yarığına sıklıkla eşlik eden sendromların genel özelliklerini tanır.9A
Rezonans Bozuklukları ve Velofarengeal Disfonksiyonu yorumlar.9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Normal ve Anormal Kraniofasiyel Özellikler: Anatomi ve Fizyolojiİlgili kitap bölümünü okuma
2Dudak Damak Yarıklığında Sınıflamaİlgili kitap bölümünü okuma
3Dudak Damak Yarıklığında Embriyolojik GelişimEmbriyoloji notlarını gözden geçirme
4Yenidoğanda Görülecek Beslenme Problemleriİlgili kitap bölümünü okuma
5Damak Yarıklığında Ortodontik Girişimlerİlgili kitap bölümünü okuma
6Değerlendirme ve Müdahalede Ekip Yaklaşımıİlgili kitap bölümünü okuma
7Dudak Damak Yarığında Dil, Biliş ve Sesbilgisel GelişimMakale okuma
8Dudak Damak Yarığına Özgü Konuşma Sesi Sorunlarıİlgili kitap bölümünü okuma
9Rezonans Bozuklukları ve Velofarengeal Disfonksiyonİlgili kitap bölümünü okuma
10Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Olmayan Değerlendirme Prosedürleriİlgili kitap bölümünü okuma
11Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Değerlendirme Yöntemleri (nazoendoskopi, EPG, ultrason, videofloroskopi, nazometre)İlgili kitap bölümünü okuma
12Yarık Damağa ve Velofarengeal Disfonksiyona Cerrahi Müdahaleİlgili kitap bölümünü okuma
13Dudak Damak Yarıklığında Terapiİlgili kitap bölümünü okuma
14Girişim Prosedürü: Konuşma, Rezonans ve Velofarengeal Disfonksiyonİlgili kitap bölümünü okuma
Kaynak
Kummer, A. Cleft Palate and Craniofacial Anomalies: Effects on Speech and Resonance., Delmar, NewYork, 39-69, 2014.
Howard, S., Lohmander, A., Cleft Palate Speech: Assessment and Intervention, Wiley-Backwell, Oxford&West Sussex, 2011.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı155
Toplam İş Yükü (Saat)87
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(87/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DUDAK-DAMAK YARIĞI VE BAŞ-YÜZ ANOM. DİL VE KONUŞ. TERA-Bahar Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Dudak damak yarığına bağlı olarak gelişen dil ve konuşma sorunlarını tanılama, değerlendirme ve terapisini yapma.
Dersin İçeriğiBu ders; Normal ve Anormal Kraniofasiyel Özellikler: Anatomi ve Fizyoloji,Dudak Damak Yarıklığında Sınıflama,Dudak Damak Yarıklığında Embriyolojik Gelişim,Yenidoğanda Görülecek Beslenme Problemleri,Damak Yarıklığında Ortodontik Girişimler,Değerlendirme ve Müdahalede Ekip Yaklaşımı,Dudak Damak Yarığında Dil, Biliş ve Sesbilgisel Gelişim,Dudak Damak Yarığına Özgü Konuşma Sesi Sorunları,Rezonans Bozuklukları ve Velofarengeal Disfonksiyon,Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Olmayan Değerlendirme Prosedürleri,Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Değerlendirme Yöntemleri (nazoendoskopi, EPG, ultrason, videofloroskopi, nazometre),Yarık Damağa ve Velofarengeal Disfonksiyona Cerrahi Müdahale,Dudak Damak Yarıklığında Terapi,Girişim Prosedürü: Konuşma, Rezonans ve Velofarengeal Disfonksiyon; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dudak damak yarığı anatomisini ve fizyolojisini adlandırır.16, 9A
Dudak damak yarığı embriyolojisini, sınıflaması, ameliyat zamanlamalarını ve tekniklerini açıklar.9A
Dudak damak yarığı olan yenidoğanın beslenmesi ile ilgili aileyi bilgilendirir.13, 9A
Değerlendirme ve müdahalede ekip yaklaşımını tanımlar.16, 4, 6D
Damak yarığına bağlı dil ve konuşma sorunlarını tanımlar, terapisi süreçlerini yürütür.13, 4, 9A, D
Aletsel ve aletsel olmayan değerlendirme yöntemlerini sıralar.4, 9A
Dudak Damak yarığına sıklıkla eşlik eden sendromların genel özelliklerini tanır.9A
Rezonans Bozuklukları ve Velofarengeal Disfonksiyonu yorumlar.9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Normal ve Anormal Kraniofasiyel Özellikler: Anatomi ve Fizyolojiİlgili kitap bölümünü okuma
2Dudak Damak Yarıklığında Sınıflamaİlgili kitap bölümünü okuma
3Dudak Damak Yarıklığında Embriyolojik GelişimEmbriyoloji notlarını gözden geçirme
4Yenidoğanda Görülecek Beslenme Problemleriİlgili kitap bölümünü okuma
5Damak Yarıklığında Ortodontik Girişimlerİlgili kitap bölümünü okuma
6Değerlendirme ve Müdahalede Ekip Yaklaşımıİlgili kitap bölümünü okuma
7Dudak Damak Yarığında Dil, Biliş ve Sesbilgisel GelişimMakale okuma
8Dudak Damak Yarığına Özgü Konuşma Sesi Sorunlarıİlgili kitap bölümünü okuma
9Rezonans Bozuklukları ve Velofarengeal Disfonksiyonİlgili kitap bölümünü okuma
10Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Olmayan Değerlendirme Prosedürleriİlgili kitap bölümünü okuma
11Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Değerlendirme Yöntemleri (nazoendoskopi, EPG, ultrason, videofloroskopi, nazometre)İlgili kitap bölümünü okuma
12Yarık Damağa ve Velofarengeal Disfonksiyona Cerrahi Müdahaleİlgili kitap bölümünü okuma
13Dudak Damak Yarıklığında Terapiİlgili kitap bölümünü okuma
14Girişim Prosedürü: Konuşma, Rezonans ve Velofarengeal Disfonksiyonİlgili kitap bölümünü okuma
Kaynak
Kummer, A. Cleft Palate and Craniofacial Anomalies: Effects on Speech and Resonance., Delmar, NewYork, 39-69, 2014.
Howard, S., Lohmander, A., Cleft Palate Speech: Assessment and Intervention, Wiley-Backwell, Oxford&West Sussex, 2011.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:00