Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÖZGÜL ÖĞR.GÜÇ. :DİSLEKSİ, DİSGRAFİ VE DİSKALKULİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTanım ve kavramlar, altgrupları ve özellikleri, disleksi ve disgrafi tanımları, dil becerileri ve üst dil becerilerinin gelişim süreçleri, okuma ve yazmanın gelişimi; gelişimsel ve edinilmiş disleksi ve disgrafi, disleksi ve disgrafide kuram ve yaklaşımlar, disleksi ve disgrafide değerlendirme ve ayırıcı tanı yöntemleri, terapi yaklaşımları ve terapi araçlarını geliştirme hakkında bilgi sahibi olmak; vaka incelemeleri ve uygulamalı çalışmalar yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Özgül Öğrenme Güçlüğü; Temel Kavramlar,Tipik Okuma ve Yazma Gelişimi,Özgül Öğrenme Güçlüğü ve Dil ve Konuşma bağlantısı,Disleksi: Tanı ve Değerlendirme Süreci,Disgrafi: Tanı ve Değerlendirme Süreci,Diskalkuli: Tanı ve Değerlendirme Süreci,Özgül Öğrenme Güçlüğünde Multidisipliner Yaklaşım,Fonolojik İşlemleme,Fonolojik Farkındalık Becerileri,Hızlı Otomatik Adlandırma, Vaka Örnekleri, Vaka Örnekleri,Değerlendirme,Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Özel öğrenme güçlüğüne dair temel kavramları tanımlar.10, 16, 9A
Tipik okuma ve yazma gelişimini açıklar.16, 19, 9A
Özgül Öğrenme Güçlüğü ile dil ve konuşma becerilerini eşleştirir.10, 16, 9A
Disleksi, disgrafi ve diskalkulinin tanı ve değerlendirme süreçlerini listeler.10, 12, 9A
Özgül öğrenme güçlüğünde multidisipliner yaklaşımı açıklar.10, 16, 9A
Fonolojik işlemleme ve fonolojik farkındalık becerilerinin özgül öğrenme güçlükleri le ilişkisini yorumlar.16, 9A
Özgül Öğrenme Güçlüklerinin erken belirtilerini gözleyerek yönlendirir.10, 14, 15, 5, 9A
Teorik vaka örnekleriyle değerlendirme ve müdahale süreçlerini yönetir.10, 13A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Özgül Öğrenme Güçlüğü; Temel KavramlarDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
2Tipik Okuma ve Yazma GelişimiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
3Özgül Öğrenme Güçlüğü ve Dil ve Konuşma bağlantısıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Disleksi: Tanı ve Değerlendirme SüreciDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
5Disgrafi: Tanı ve Değerlendirme SüreciDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
6Diskalkuli: Tanı ve Değerlendirme SüreciDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
7Özgül Öğrenme Güçlüğünde Multidisipliner YaklaşımKonuyla ilgili araştırma yapmak
8Fonolojik İşlemlemeDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
9Fonolojik Farkındalık BecerileriDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
10Hızlı Otomatik AdlandırmaDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
11 Vaka ÖrnekleriDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
12 Vaka ÖrnekleriDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
13DeğerlendirmeDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
14DeğerlendirmeDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
Kaynak
Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri (2016), Ed. Hakan Sarı, Nobel Akademik Yayıncılık
Ders ile ilgili power point sunuları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)68
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÖZGÜL ÖĞR.GÜÇ. :DİSLEKSİ, DİSGRAFİ VE DİSKALKULİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTanım ve kavramlar, altgrupları ve özellikleri, disleksi ve disgrafi tanımları, dil becerileri ve üst dil becerilerinin gelişim süreçleri, okuma ve yazmanın gelişimi; gelişimsel ve edinilmiş disleksi ve disgrafi, disleksi ve disgrafide kuram ve yaklaşımlar, disleksi ve disgrafide değerlendirme ve ayırıcı tanı yöntemleri, terapi yaklaşımları ve terapi araçlarını geliştirme hakkında bilgi sahibi olmak; vaka incelemeleri ve uygulamalı çalışmalar yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Özgül Öğrenme Güçlüğü; Temel Kavramlar,Tipik Okuma ve Yazma Gelişimi,Özgül Öğrenme Güçlüğü ve Dil ve Konuşma bağlantısı,Disleksi: Tanı ve Değerlendirme Süreci,Disgrafi: Tanı ve Değerlendirme Süreci,Diskalkuli: Tanı ve Değerlendirme Süreci,Özgül Öğrenme Güçlüğünde Multidisipliner Yaklaşım,Fonolojik İşlemleme,Fonolojik Farkındalık Becerileri,Hızlı Otomatik Adlandırma, Vaka Örnekleri, Vaka Örnekleri,Değerlendirme,Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Özel öğrenme güçlüğüne dair temel kavramları tanımlar.10, 16, 9A
Tipik okuma ve yazma gelişimini açıklar.16, 19, 9A
Özgül Öğrenme Güçlüğü ile dil ve konuşma becerilerini eşleştirir.10, 16, 9A
Disleksi, disgrafi ve diskalkulinin tanı ve değerlendirme süreçlerini listeler.10, 12, 9A
Özgül öğrenme güçlüğünde multidisipliner yaklaşımı açıklar.10, 16, 9A
Fonolojik işlemleme ve fonolojik farkındalık becerilerinin özgül öğrenme güçlükleri le ilişkisini yorumlar.16, 9A
Özgül Öğrenme Güçlüklerinin erken belirtilerini gözleyerek yönlendirir.10, 14, 15, 5, 9A
Teorik vaka örnekleriyle değerlendirme ve müdahale süreçlerini yönetir.10, 13A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Özgül Öğrenme Güçlüğü; Temel KavramlarDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
2Tipik Okuma ve Yazma GelişimiDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
3Özgül Öğrenme Güçlüğü ve Dil ve Konuşma bağlantısıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Disleksi: Tanı ve Değerlendirme SüreciDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
5Disgrafi: Tanı ve Değerlendirme SüreciDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
6Diskalkuli: Tanı ve Değerlendirme SüreciDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
7Özgül Öğrenme Güçlüğünde Multidisipliner YaklaşımKonuyla ilgili araştırma yapmak
8Fonolojik İşlemlemeDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
9Fonolojik Farkındalık BecerileriDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
10Hızlı Otomatik AdlandırmaDerse gelmeden önce ilgili konuyu okuması
11 Vaka ÖrnekleriDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
12 Vaka ÖrnekleriDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
13DeğerlendirmeDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
14DeğerlendirmeDerse gelmeden önce genel tekrar yapmak
Kaynak
Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri (2016), Ed. Hakan Sarı, Nobel Akademik Yayıncılık
Ders ile ilgili power point sunuları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:00