Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
NÖR. EDİNİL. DİL VE BİL. İLET. BOZUK. : AFAZİ, TRAV. VE SAĞ BEYİN HASAR.-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin nörojenik bozukluklarda etkilenen nöroanatomik yapıları, edinilmiş nörojenik bozuklukların türlerini, belirtilerini, nedenlerini ve bireyin hayat kalitesi üzerine etkilerini öğrenmesi ve bu tür bozuklukları değerlendirme ile ilgili temel prensipleri kavraması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Nöroanatomi ve nöropatoloji,Nörolojik değerlendirme,Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozuklukların Değerlendirilmesi,Bilişsel Değerlendirme,Nörojenik Bozukluklarda Dil Değerlendirme,Nörojenik Bozukluklarda İşlevsel İletişim ve Hayat Kalitesinin Değerlendirilmesi,Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozukluklarında Müdahale Öğeleri,Afazi ve türleri,Apraksi ve agnozi, Sağ yarı küre sendromu,Travmatik Beyin Hasarı,Demans, Nörojenik bozukluklar ve motor konuşma bozuklukları,Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Merkezi sinir sistemindeki temel yapıları özetler.37, 9A
Nörolojik değerlendirme adımlarını tanımlar. 16, 37, 9A
Nörojenik bozukluklarda bilişsel değerlendirme ve dil değerlendirmesinin öğelerini sıralar.13, 9A
Nörolojik bilişsel-iletişimsel bozukluklarının farklı türlerini tanımlar.16, 9A
Afazi türlerini kategorize eder.16, 37, 9
Sağ beyin hasarı sendromunda görülen semptomları ve dil bozukluklarını özetler.10, 37, 9A
Travmatik beyin hasarında görülen semptomları ve dil bozukluklarını özetler.37, 9A
Demans türlerini, demansta görülen semptomları ve dil bozukluklarını özetler.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Nöroanatomi ve nöropatolojiÖğrencilerin ilgili materyalleri okuması gerekmektedir
2Nörolojik değerlendirmeİlgili metnin okunmas
3Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozuklukların Değerlendirilmesiİlgili metnin okunması
4Bilişsel Değerlendirmeİlgili metnin okunması
5Nörojenik Bozukluklarda Dil Değerlendirmeİlgili metnin okunması
6Nörojenik Bozukluklarda İşlevsel İletişim ve Hayat Kalitesinin Değerlendirilmesiİlgili metnin okunması
7Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozukluklarında Müdahale Öğeleriİlgili metnin okunması
8Afazi ve türleriİlgili metnin okunması
9Apraksi ve agnoziİlgili metnin okunması
10 Sağ yarı küre sendromuİlgili metnin okunması
11Travmatik Beyin Hasarıİlgili metinin okunması
12Demansİlgili metnin okunması
13 Nörojenik bozukluklar ve motor konuşma bozukluklarıİlgili metnin okunması
14DeğerlendirmeÖn hazırlık yoktur
Kaynak
Brookshire, Robert H. (2015). Introduction to Neurogenic Communication Disorders. 8th Edition. Mosby, Inc. ISBN 978-0-323-07867-2
Manasco; M.H. (2016). Introduction To Neurogenic Communication Disorders, Jones & Bartlett Publishers.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme2510
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)92
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(92/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
NÖR. EDİNİL. DİL VE BİL. İLET. BOZUK. : AFAZİ, TRAV. VE SAĞ BEYİN HASAR.-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin nörojenik bozukluklarda etkilenen nöroanatomik yapıları, edinilmiş nörojenik bozuklukların türlerini, belirtilerini, nedenlerini ve bireyin hayat kalitesi üzerine etkilerini öğrenmesi ve bu tür bozuklukları değerlendirme ile ilgili temel prensipleri kavraması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Nöroanatomi ve nöropatoloji,Nörolojik değerlendirme,Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozuklukların Değerlendirilmesi,Bilişsel Değerlendirme,Nörojenik Bozukluklarda Dil Değerlendirme,Nörojenik Bozukluklarda İşlevsel İletişim ve Hayat Kalitesinin Değerlendirilmesi,Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozukluklarında Müdahale Öğeleri,Afazi ve türleri,Apraksi ve agnozi, Sağ yarı küre sendromu,Travmatik Beyin Hasarı,Demans, Nörojenik bozukluklar ve motor konuşma bozuklukları,Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Merkezi sinir sistemindeki temel yapıları özetler.37, 9A
Nörolojik değerlendirme adımlarını tanımlar. 16, 37, 9A
Nörojenik bozukluklarda bilişsel değerlendirme ve dil değerlendirmesinin öğelerini sıralar.13, 9A
Nörolojik bilişsel-iletişimsel bozukluklarının farklı türlerini tanımlar.16, 9A
Afazi türlerini kategorize eder.16, 37, 9
Sağ beyin hasarı sendromunda görülen semptomları ve dil bozukluklarını özetler.10, 37, 9A
Travmatik beyin hasarında görülen semptomları ve dil bozukluklarını özetler.37, 9A
Demans türlerini, demansta görülen semptomları ve dil bozukluklarını özetler.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Nöroanatomi ve nöropatolojiÖğrencilerin ilgili materyalleri okuması gerekmektedir
2Nörolojik değerlendirmeİlgili metnin okunmas
3Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozuklukların Değerlendirilmesiİlgili metnin okunması
4Bilişsel Değerlendirmeİlgili metnin okunması
5Nörojenik Bozukluklarda Dil Değerlendirmeİlgili metnin okunması
6Nörojenik Bozukluklarda İşlevsel İletişim ve Hayat Kalitesinin Değerlendirilmesiİlgili metnin okunması
7Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozukluklarında Müdahale Öğeleriİlgili metnin okunması
8Afazi ve türleriİlgili metnin okunması
9Apraksi ve agnoziİlgili metnin okunması
10 Sağ yarı küre sendromuİlgili metnin okunması
11Travmatik Beyin Hasarıİlgili metinin okunması
12Demansİlgili metnin okunması
13 Nörojenik bozukluklar ve motor konuşma bozukluklarıİlgili metnin okunması
14DeğerlendirmeÖn hazırlık yoktur
Kaynak
Brookshire, Robert H. (2015). Introduction to Neurogenic Communication Disorders. 8th Edition. Mosby, Inc. ISBN 978-0-323-07867-2
Manasco; M.H. (2016). Introduction To Neurogenic Communication Disorders, Jones & Bartlett Publishers.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:00