Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
NÖRODİLBİLİM-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere dilin sinirbilimi ve dil bozuklukları hakkında temel bilgileri sunmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Nörodilbilime Giriş ve Nörodilbilim Tarihçesi,Afaziye Giriş 1 - Afazi Nedir? Afazinin anatomik bölgelerle bağlantısı ,Afaziye Giriş 1 - Afazi Sınıflandırması,Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 1 - PET ve FMRI ,Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 2 - Olaya Bağlı Potansiyaller ,Fonoloji İşlemleme ve Bozuklukları ,Sözlükçe ve Bozuklukları ,Morfoloji ve Sözdizimi ve Bozuklukları ,Söylem İşlemleme ve Bozuklukları , Bellek ve Dil , Okuma ve Yazma Bozuklukları ,İki Dilli Beyin ,Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri ,Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Nörodilbilimin temel kavramlarını bilir, 10, 12, 16, 9
Dil anlama ve üretme süreçlerini açıklar, 10, 12, 19, 9
Beynin farklı bölgelerini dil işlemlemedeki işlevlerine göre birbirinden ayırır, 10, 12, 14, 9
Afazi türlerinin temel özelliklerini bilir, 10, 12, 16, 19, 9
Afazilerin sözdizimsel özelliklerini açıklar; 10, 12, 16, 19, 9
Afazilerin morfolojik özelliklerini açıklar;10, 12, 14, 19, 9
Afazilerin fonolojik özelliklerini açıklar; 10, 12, 14, 16, 19, 9
FMRI tekniğini tanır; 10, 12, 14, 16, 19, 9
EEG ve ERP tekniklerini açıklar; 10, 12, 14, 16, 19, 9
Dil lateralizasyonu ve lokalizasyonunu açıklar; 10, 12, 14, 16, 19, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Nörodilbilime Giriş ve Nörodilbilim TarihçesiNörodilbilim alanını internetten araştırarak nörodilbilimin araştırma konuları hakkında fikir sahibi olmak.
2Afaziye Giriş 1 - Afazi Nedir? Afazinin anatomik bölgelerle bağlantısı Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
3Afaziye Giriş 1 - Afazi SınıflandırmasıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
4Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 1 - PET ve FMRI Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
5Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 2 - Olaya Bağlı Potansiyaller Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
6Fonoloji İşlemleme ve Bozuklukları Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
7Sözlükçe ve Bozuklukları Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
8Morfoloji ve Sözdizimi ve Bozuklukları Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
9Söylem İşlemleme ve Bozuklukları Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
10 Bellek ve Dil Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
11 Okuma ve Yazma Bozuklukları Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
12İki Dilli Beyin Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
13Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
14Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
Powerpoint sunuları ve öğretim görevlisinin verdiği makaleler
Stemmer, B., & Whitaker, H. A. (Eds.). (2008). Handbook of the neuroscience of language. Academic Press. Stemmer, B., & Whitaker, H. A. (Eds.). (2008). Handbook of the neuroscience of language. Academic Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
NÖRODİLBİLİM-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere dilin sinirbilimi ve dil bozuklukları hakkında temel bilgileri sunmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Nörodilbilime Giriş ve Nörodilbilim Tarihçesi,Afaziye Giriş 1 - Afazi Nedir? Afazinin anatomik bölgelerle bağlantısı ,Afaziye Giriş 1 - Afazi Sınıflandırması,Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 1 - PET ve FMRI ,Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 2 - Olaya Bağlı Potansiyaller ,Fonoloji İşlemleme ve Bozuklukları ,Sözlükçe ve Bozuklukları ,Morfoloji ve Sözdizimi ve Bozuklukları ,Söylem İşlemleme ve Bozuklukları , Bellek ve Dil , Okuma ve Yazma Bozuklukları ,İki Dilli Beyin ,Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri ,Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Nörodilbilimin temel kavramlarını bilir, 10, 12, 16, 9
Dil anlama ve üretme süreçlerini açıklar, 10, 12, 19, 9
Beynin farklı bölgelerini dil işlemlemedeki işlevlerine göre birbirinden ayırır, 10, 12, 14, 9
Afazi türlerinin temel özelliklerini bilir, 10, 12, 16, 19, 9
Afazilerin sözdizimsel özelliklerini açıklar; 10, 12, 16, 19, 9
Afazilerin morfolojik özelliklerini açıklar;10, 12, 14, 19, 9
Afazilerin fonolojik özelliklerini açıklar; 10, 12, 14, 16, 19, 9
FMRI tekniğini tanır; 10, 12, 14, 16, 19, 9
EEG ve ERP tekniklerini açıklar; 10, 12, 14, 16, 19, 9
Dil lateralizasyonu ve lokalizasyonunu açıklar; 10, 12, 14, 16, 19, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Nörodilbilime Giriş ve Nörodilbilim TarihçesiNörodilbilim alanını internetten araştırarak nörodilbilimin araştırma konuları hakkında fikir sahibi olmak.
2Afaziye Giriş 1 - Afazi Nedir? Afazinin anatomik bölgelerle bağlantısı Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
3Afaziye Giriş 1 - Afazi SınıflandırmasıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
4Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 1 - PET ve FMRI Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
5Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 2 - Olaya Bağlı Potansiyaller Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
6Fonoloji İşlemleme ve Bozuklukları Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
7Sözlükçe ve Bozuklukları Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
8Morfoloji ve Sözdizimi ve Bozuklukları Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
9Söylem İşlemleme ve Bozuklukları Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
10 Bellek ve Dil Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
11 Okuma ve Yazma Bozuklukları Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
12İki Dilli Beyin Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
13Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
14Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
Powerpoint sunuları ve öğretim görevlisinin verdiği makaleler
Stemmer, B., & Whitaker, H. A. (Eds.). (2008). Handbook of the neuroscience of language. Academic Press. Stemmer, B., & Whitaker, H. A. (Eds.). (2008). Handbook of the neuroscience of language. Academic Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:00