Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUK. VE ERKEN MÜDAHALE-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı öğrencilerin erken dil edinim döneminde (sıfır-üç yaş) görülen dil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmasıdır. Öğrenciler bu yaş grubunda görülebilecek dil bozukluklarının belirlenmesi, değerlendirilmesi ve bu bozukluklara müdahale edilmesi konuları ve erken müdahale prensiplerine odaklanacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dil Bozukluğuna ilişkin modeller ve tanımlar,Tipik dil gelişimi aşamaları ,Erken Müdahale: Tanım ve dil için erken müdahale,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri
,Dil bozukluklarında değerlendirme: Değerlendirme araçları ve yöntemleri,Dil bozukluklarında müdahale: Müdahale Planı Oluşturma,Dil Bozukluklarında Müdahale: Müdahale öğeleri/yöntemleri,Dil Bozuklukları: Gecikmiş dil ve onuşma,Dil bozuklukları: Gelişimsel dil bozukluğu (Özgül dil bozukluğu),Dil bozuklukları: Otizm,Erken müdahale modelleri,Vaka örnekleri ve tartışma,Genel tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Çocukluk çağı dil bozukluklarını tanır;16, 9A
2) Çocukluk çağı dil bozukluklarında erken müdahalenin önemini ve nasıl uygulanacağını bilir; 16, 9A
3) Çocukluk çağı dil bozukluklarına ilişkin temel kavramları tanımlar; bu alanda kullanılan farklı yöntem ve yaklaşımların farkına varır. 16, 4, 9A
4) Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemlerini tanımlar.10, 16, 9A
5) Değerlendirme için veri toplama teknikleri hakkında bilgi sahibi olur 16, 9A
6) Müdahaleye ilişkin farklı teoriler hakkında bilgi sahibi olur. 16, 4, 9A
7) Vaka örnekleri üzerinden erken müdahale seçeneklerine ilişkin fikir yürütebilir. 16, 9A
8) Erken dönem müdahale ekibinin bir parçası olarak çalışmaya hazır olur 8) Able and willing to work as a member of early intevention team.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dil Bozukluğuna ilişkin modeller ve tanımlar
2Tipik dil gelişimi aşamaları Ders notlarını gözden geçirme
3Erken Müdahale: Tanım ve dil için erken müdahaleDers notlarının gözden geçirilmesi
4Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleriDers notlarını gözden geçirme
5Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri
Ders notlarının gözden geçirilmesi
6Dil bozukluklarında değerlendirme: Değerlendirme araçları ve yöntemleriDers notlarını gözden geçirme
7Dil bozukluklarında müdahale: Müdahale Planı OluşturmaDers notlarına gözatmak
8Dil Bozukluklarında Müdahale: Müdahale öğeleri/yöntemleriDers notlarını gözden geçirmek
9Dil Bozuklukları: Gecikmiş dil ve onuşmaDerd notlarını gözden geçirme
10Dil bozuklukları: Gelişimsel dil bozukluğu (Özgül dil bozukluğu)Ders notlarını gözden geçirmek
11Dil bozuklukları: OtizmDers notlarını gözden geçirmek
12Erken müdahale modelleriDers notlarının gözden geçirilmesi
13Vaka örnekleri ve tartışmaDers notlarının gözden geçirilmesi
14Genel tekrarDers notlarının gözden geçirilmesi
Kaynak
Paul, R., & Norbury, C. F. (2012). Language disorders from infancy through adolescence: Listening, Speaking. Reading, Writing, and Communicating, 4, 756.
McCauley, R. J., Fey, M. E., & Gillam, R. B. (Eds.). (2006). Treatment of language disorders in children. Paul H. Brookes Pub. Nelson, N. (2010). Language and Literacy Disorders Infancy through Adolescence, Boston, MA: Allyn & Bacon.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı4520
Ara Sınav ve Hazırlığı12121
Genel Sınav ve Hazırlığı12626
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)109
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(109/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUK. VE ERKEN MÜDAHALE-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı öğrencilerin erken dil edinim döneminde (sıfır-üç yaş) görülen dil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmasıdır. Öğrenciler bu yaş grubunda görülebilecek dil bozukluklarının belirlenmesi, değerlendirilmesi ve bu bozukluklara müdahale edilmesi konuları ve erken müdahale prensiplerine odaklanacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dil Bozukluğuna ilişkin modeller ve tanımlar,Tipik dil gelişimi aşamaları ,Erken Müdahale: Tanım ve dil için erken müdahale,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri
,Dil bozukluklarında değerlendirme: Değerlendirme araçları ve yöntemleri,Dil bozukluklarında müdahale: Müdahale Planı Oluşturma,Dil Bozukluklarında Müdahale: Müdahale öğeleri/yöntemleri,Dil Bozuklukları: Gecikmiş dil ve onuşma,Dil bozuklukları: Gelişimsel dil bozukluğu (Özgül dil bozukluğu),Dil bozuklukları: Otizm,Erken müdahale modelleri,Vaka örnekleri ve tartışma,Genel tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Çocukluk çağı dil bozukluklarını tanır;16, 9A
2) Çocukluk çağı dil bozukluklarında erken müdahalenin önemini ve nasıl uygulanacağını bilir; 16, 9A
3) Çocukluk çağı dil bozukluklarına ilişkin temel kavramları tanımlar; bu alanda kullanılan farklı yöntem ve yaklaşımların farkına varır. 16, 4, 9A
4) Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemlerini tanımlar.10, 16, 9A
5) Değerlendirme için veri toplama teknikleri hakkında bilgi sahibi olur 16, 9A
6) Müdahaleye ilişkin farklı teoriler hakkında bilgi sahibi olur. 16, 4, 9A
7) Vaka örnekleri üzerinden erken müdahale seçeneklerine ilişkin fikir yürütebilir. 16, 9A
8) Erken dönem müdahale ekibinin bir parçası olarak çalışmaya hazır olur 8) Able and willing to work as a member of early intevention team.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dil Bozukluğuna ilişkin modeller ve tanımlar
2Tipik dil gelişimi aşamaları Ders notlarını gözden geçirme
3Erken Müdahale: Tanım ve dil için erken müdahaleDers notlarının gözden geçirilmesi
4Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleriDers notlarını gözden geçirme
5Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri
Ders notlarının gözden geçirilmesi
6Dil bozukluklarında değerlendirme: Değerlendirme araçları ve yöntemleriDers notlarını gözden geçirme
7Dil bozukluklarında müdahale: Müdahale Planı OluşturmaDers notlarına gözatmak
8Dil Bozukluklarında Müdahale: Müdahale öğeleri/yöntemleriDers notlarını gözden geçirmek
9Dil Bozuklukları: Gecikmiş dil ve onuşmaDerd notlarını gözden geçirme
10Dil bozuklukları: Gelişimsel dil bozukluğu (Özgül dil bozukluğu)Ders notlarını gözden geçirmek
11Dil bozuklukları: OtizmDers notlarını gözden geçirmek
12Erken müdahale modelleriDers notlarının gözden geçirilmesi
13Vaka örnekleri ve tartışmaDers notlarının gözden geçirilmesi
14Genel tekrarDers notlarının gözden geçirilmesi
Kaynak
Paul, R., & Norbury, C. F. (2012). Language disorders from infancy through adolescence: Listening, Speaking. Reading, Writing, and Communicating, 4, 756.
McCauley, R. J., Fey, M. E., & Gillam, R. B. (Eds.). (2006). Treatment of language disorders in children. Paul H. Brookes Pub. Nelson, N. (2010). Language and Literacy Disorders Infancy through Adolescence, Boston, MA: Allyn & Bacon.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
X
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:00