Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Burcu DABAKOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Öğrencilerin insan davranışının psikolojik ve sosyolojik yönlerini kavraması, küçük gruplarda bireylerarası etkileşimlerin özelliklerini ve bunun iş yaşamına etkileri konusunda farkındalık kazanmasını sağlamak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Davranış Bilimlerine Giriş-Temel Kavramlar ,Kültür ve Kültürel Değişme,Sosyal Etki ve Uyma,Sosyal Yapı ve Sosyal İlişkiler ,Duyum ve Algılama ,Öğrenme,Güdülenme ve Heyecan ,Kişilik ve Benlik ,Kişilik Kuramları,Kişilik Kuramları,Davranış Bozuklukları ,Düşünme ve Problem Çözme,Stres ve Stresle Başa Çıkma ,Davranış bilimlerinde güncel tartışmalar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnsan Davranışı ile ilgili temel kaynakları yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
İnsanların algı, tutum ve atıf süreçlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğrenme sürecini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Davranış değişikliği sürecini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Motivasyon kaynaklarını saptar. | 10, 16, 9 | A |
Toplumun insan davranışına etkisini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Kişilerarası ilişkileri etkileyen durumları saptar. | 10, 16, 9 | A |
Davranış ile ilgili kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Algı, tutum ve atıf süreçleri ile ilgili süreçleri açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğrenme kuramlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Davranış kavramı ilkelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Motivasyon kavramı ve ilkelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Kültürel farklılıkları ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Kültür ve davranış ilişkisini gösterir. | 10, 16, 9 | A |
Bireysel ve sosyal etkileri karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Etkili iletişimi etkisiz iletişimden ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Çatışma çözümü için kullanabileceği stratejileri ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Kişilerarası farklılıkları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranış Bilimlerine Giriş-Temel Kavramlar | Güney S.(2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.13-21 |
2 | Kültür ve Kültürel Değişme | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.23-50 |
3 | Sosyal Etki ve Uyma | Kağıtçıbaşı Ç. (2010) Yeni İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Koç Üniversitesi s.67-100 |
4 | Sosyal Yapı ve Sosyal İlişkiler | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.65-81 |
5 | Duyum ve Algılama | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.121-134 |
6 | Öğrenme | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.105-119 |
7 | Güdülenme ve Heyecan | Cüceloğlu D. (2006) İnsan ve Davranışı, İstanbul:Remzi Kitabevi s. 229-286 |
8 | Kişilik ve Benlik | Cüceloğlu D. (2006) İnsan ve Davranışı, İstanbul:Remzi Kitabevi s. 403-430 |
9 | Kişilik Kuramları | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.183-200 |
10 | Kişilik Kuramları | Güney S. Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.183-200 |
11 | Davranış Bozuklukları | Güney S. (2011)Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.183-200 |
12 | Düşünme ve Problem Çözme | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.299-313 |
13 | Stres ve Stresle Başa Çıkma | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları p.315-350 |
14 | Davranış bilimlerinde güncel tartışmalar | Mebis notu |
Kaynak |
Güney S. (2011). Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları ISBN: 9786051335087, Cüceloğlu D. (2016). İnsan ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi ISBN: 9789751418692, Mebis Notları |
Morgan C.,T. (2013) Psikoloji’ye Giriş, Eğitim Yayınevi, Editör: Karakaş Sirel, Rükzan Eski. ISBN:9789758890705. ss.171-220, 285-304. Kağıtçıbaşı Ç. (2010) Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Koç Üniversitesi ISBN:9789755030029 ss.67-100 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 2 | 14 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Burcu DABAKOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Öğrencilerin insan davranışının psikolojik ve sosyolojik yönlerini kavraması, küçük gruplarda bireylerarası etkileşimlerin özelliklerini ve bunun iş yaşamına etkileri konusunda farkındalık kazanmasını sağlamak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Davranış Bilimlerine Giriş-Temel Kavramlar ,Kültür ve Kültürel Değişme,Sosyal Etki ve Uyma,Sosyal Yapı ve Sosyal İlişkiler ,Duyum ve Algılama ,Öğrenme,Güdülenme ve Heyecan ,Kişilik ve Benlik ,Kişilik Kuramları,Kişilik Kuramları,Davranış Bozuklukları ,Düşünme ve Problem Çözme,Stres ve Stresle Başa Çıkma ,Davranış bilimlerinde güncel tartışmalar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnsan Davranışı ile ilgili temel kaynakları yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
İnsanların algı, tutum ve atıf süreçlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğrenme sürecini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Davranış değişikliği sürecini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Motivasyon kaynaklarını saptar. | 10, 16, 9 | A |
Toplumun insan davranışına etkisini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Kişilerarası ilişkileri etkileyen durumları saptar. | 10, 16, 9 | A |
Davranış ile ilgili kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Algı, tutum ve atıf süreçleri ile ilgili süreçleri açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğrenme kuramlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Davranış kavramı ilkelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Motivasyon kavramı ve ilkelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Kültürel farklılıkları ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Kültür ve davranış ilişkisini gösterir. | 10, 16, 9 | A |
Bireysel ve sosyal etkileri karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A |
Etkili iletişimi etkisiz iletişimden ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Çatışma çözümü için kullanabileceği stratejileri ayırt eder. | 10, 16, 9 | A |
Kişilerarası farklılıkları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranış Bilimlerine Giriş-Temel Kavramlar | Güney S.(2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.13-21 |
2 | Kültür ve Kültürel Değişme | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.23-50 |
3 | Sosyal Etki ve Uyma | Kağıtçıbaşı Ç. (2010) Yeni İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Koç Üniversitesi s.67-100 |
4 | Sosyal Yapı ve Sosyal İlişkiler | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.65-81 |
5 | Duyum ve Algılama | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.121-134 |
6 | Öğrenme | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.105-119 |
7 | Güdülenme ve Heyecan | Cüceloğlu D. (2006) İnsan ve Davranışı, İstanbul:Remzi Kitabevi s. 229-286 |
8 | Kişilik ve Benlik | Cüceloğlu D. (2006) İnsan ve Davranışı, İstanbul:Remzi Kitabevi s. 403-430 |
9 | Kişilik Kuramları | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.183-200 |
10 | Kişilik Kuramları | Güney S. Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.183-200 |
11 | Davranış Bozuklukları | Güney S. (2011)Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.183-200 |
12 | Düşünme ve Problem Çözme | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.299-313 |
13 | Stres ve Stresle Başa Çıkma | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları p.315-350 |
14 | Davranış bilimlerinde güncel tartışmalar | Mebis notu |
Kaynak |
Güney S. (2011). Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları ISBN: 9786051335087, Cüceloğlu D. (2016). İnsan ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi ISBN: 9789751418692, Mebis Notları |
Morgan C.,T. (2013) Psikoloji’ye Giriş, Eğitim Yayınevi, Editör: Karakaş Sirel, Rükzan Eski. ISBN:9789758890705. ss.171-220, 285-304. Kağıtçıbaşı Ç. (2010) Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Koç Üniversitesi ISBN:9789755030029 ss.67-100 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |