Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİL VE KONUŞMA TERAPİSTLERİ İÇİN DİLBİLİM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, öğrencilere dil ve konuşma bozukluklarını değerlendirme, veri toplama ve analizlerinde işlevsel olarak kullanılan dilbilimin temel kavram ve ilkelerini benimsetmek ve çalışma yöntemlerine yönelik bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş – Dilbilim Tanımı, Anlambilim,Edimbilim, Sözdizim I,Sözdizim II,Biçimbilim I, Biçimbilim II,Fonetik ve fonoloji I,Fonetik ve fonoloji II,Psikodilbilim,Nörodilbilim,Dil edinimi ,Dil evrimi ,Toplumdilbilim; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dilbilimi çalışmalarının temel amaçlarını ve dil ve konuşma terapisi alanına katkıları ve önemini bilir.10, 12, 13, 16, 19, 9A
Dilbilim ile ilgili temel kavramları tanımlar; kullanılan farklı yöntem ve yaklaşımların farkına varır.10, 13, 16, 19, 9A
Bir iletişim sistemi olarak dili tanımlar.10, 13, 16, 19, 9A
Sözdizimsel çözümleme yapar.10, 13, 16, 19, 9A
Semantik (anlambilim) alanını tanır.10, 13, 16, 19, 9A
Edimbilim alanını tanır.10, 13, 16, 19, 9A
Morfolojik çözümleme yapar.10, 13, 16, 19, 9A
Fonoloji ve fonetik alanlarını tanır.10, 13, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş – Dilbilim TanımıDilbilim alanını internetten araştırarak dilbilimin araştırma konuları hakkında fikir sahibi olmak.
2 Anlambilim Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
3EdimbilimKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
4 Sözdizim I Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
5Sözdizim IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
6Biçimbilim IKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
7 Biçimbilim IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
8Fonetik ve fonoloji I Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
9Fonetik ve fonoloji IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
10Psikodilbilim Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
11NörodilbilimKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
12Dil edinimi Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
13Dil evrimi Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
14ToplumdilbilimKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
Topbaş, S. (2005) Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara:Kök Yay. Parker, F., & Riley, K. L. (2005). Linguistics for non-linguists: A primer with exercises. Pearson/Allyn and Bacon. Fasold, R. W., & Connor-Linton, J. (Eds.). (2014). An introduction to language and linguistics. Cambridge University Press.
1) Aksan, D. (1982) Her Yönüyle Dil- Dilbilim. 2) Crystal, D. (1981) Clinical Linguistics. Vinenna:Springer. 3) Topbaş, S. (2005) Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara:Kök Yay. 4) Özsoy, S. Dilbilim. İstanbul. 5) Dilbilim Araştırmaları Dergileri

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)63
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(63/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİL VE KONUŞMA TERAPİSTLERİ İÇİN DİLBİLİM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, öğrencilere dil ve konuşma bozukluklarını değerlendirme, veri toplama ve analizlerinde işlevsel olarak kullanılan dilbilimin temel kavram ve ilkelerini benimsetmek ve çalışma yöntemlerine yönelik bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş – Dilbilim Tanımı, Anlambilim,Edimbilim, Sözdizim I,Sözdizim II,Biçimbilim I, Biçimbilim II,Fonetik ve fonoloji I,Fonetik ve fonoloji II,Psikodilbilim,Nörodilbilim,Dil edinimi ,Dil evrimi ,Toplumdilbilim; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dilbilimi çalışmalarının temel amaçlarını ve dil ve konuşma terapisi alanına katkıları ve önemini bilir.10, 12, 13, 16, 19, 9A
Dilbilim ile ilgili temel kavramları tanımlar; kullanılan farklı yöntem ve yaklaşımların farkına varır.10, 13, 16, 19, 9A
Bir iletişim sistemi olarak dili tanımlar.10, 13, 16, 19, 9A
Sözdizimsel çözümleme yapar.10, 13, 16, 19, 9A
Semantik (anlambilim) alanını tanır.10, 13, 16, 19, 9A
Edimbilim alanını tanır.10, 13, 16, 19, 9A
Morfolojik çözümleme yapar.10, 13, 16, 19, 9A
Fonoloji ve fonetik alanlarını tanır.10, 13, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş – Dilbilim TanımıDilbilim alanını internetten araştırarak dilbilimin araştırma konuları hakkında fikir sahibi olmak.
2 Anlambilim Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
3EdimbilimKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
4 Sözdizim I Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
5Sözdizim IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
6Biçimbilim IKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
7 Biçimbilim IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
8Fonetik ve fonoloji I Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
9Fonetik ve fonoloji IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
10Psikodilbilim Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
11NörodilbilimKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
12Dil edinimi Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
13Dil evrimi Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
14ToplumdilbilimKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
Topbaş, S. (2005) Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara:Kök Yay. Parker, F., & Riley, K. L. (2005). Linguistics for non-linguists: A primer with exercises. Pearson/Allyn and Bacon. Fasold, R. W., & Connor-Linton, J. (Eds.). (2014). An introduction to language and linguistics. Cambridge University Press.
1) Aksan, D. (1982) Her Yönüyle Dil- Dilbilim. 2) Crystal, D. (1981) Clinical Linguistics. Vinenna:Springer. 3) Topbaş, S. (2005) Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara:Kök Yay. 4) Özsoy, S. Dilbilim. İstanbul. 5) Dilbilim Araştırmaları Dergileri

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:00