Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK DİLİ II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüOrtak Zorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Kübra GÜRSOY
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kübra GÜRSOY
Dersin YardımcılarıÖğr. Gör. Kübra GÜRSOY
Dersin AmacıTürk ve yabancı öğrencilerin Türk Dili'ne yönelik yazılı ve sözlü anlatım becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Öz geçmiş ,Kelime Türleri ,Birleşik Kelimelerin Yazılışı ,Fiil Çatıları ,Vurgu ,Kelime Grupları ,Türk Tasavvuf Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ,Paragraf ,Sözlü Anlatım Türleri ,Anlatım Bozuklukları I ,Anlatım Bozuklukları II,Cümle Bilgisi: Yapılarına Göre Cümleler ,Cümle Çeşitleri ,Halk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kelimeler ve kelimelerin cümledeki yerini karşılaştırır.16, 9A
Kelime türleri ve gruplarını analiz eder.16, 9A
Cümlenin ögelerini ayırır.16, 9A
Anlamları bakımından cümleleri ayırt eder.16, 9A
Anlatım özelliklerini ifade eder.16, 9A
Yazım kurallarını tanımlar.16, 9A
Anlatım biçimlerini ifade eder.16, 9A
Anlatım türlerini ayırt eder.16, 9A
Yazılı eserlerin çözümlemelerini analiz eder.16, 9A
Türkçe sözlükleri kullanır.16, 9A
Şiir çözümlerini yapar.16, 9A
Hikaye çözümleri yapar.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Öz geçmiş MEBIS notu
2Kelime Türleri MEBIS notu
3Birleşik Kelimelerin Yazılışı MEBIS notu
4Fiil Çatıları MEBIS notu
5Vurgu MEBIS notu
6Kelime Grupları MEBIS notu
7Türk Tasavvuf Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri MEBIS notu
8Paragraf MEBIS notu
9Sözlü Anlatım Türleri MEBIS notu
10Anlatım Bozuklukları I MEBIS notu
11Anlatım Bozuklukları IIMEBIS notu
12Cümle Bilgisi: Yapılarına Göre Cümleler MEBIS notu
13Cümle Çeşitleri MEBIS notu
14Halk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri MEBIS notu
Kaynak
1. Günay Karaağaç, Türkçenin Dilbilgisi, Ankara, 2020. 2. Yakup Karsoy v.dğr., Üniversiteler için Uygulamalı Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Konya 2019. 3. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, İstanbul, 2020. Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara, 2022. 5. MEBIS Notu.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati7214
Rehberli Problem Çözme11414
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)46
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK DİLİ II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüOrtak Zorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Kübra GÜRSOY
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kübra GÜRSOY
Dersin YardımcılarıÖğr. Gör. Kübra GÜRSOY
Dersin AmacıTürk ve yabancı öğrencilerin Türk Dili'ne yönelik yazılı ve sözlü anlatım becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Öz geçmiş ,Kelime Türleri ,Birleşik Kelimelerin Yazılışı ,Fiil Çatıları ,Vurgu ,Kelime Grupları ,Türk Tasavvuf Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ,Paragraf ,Sözlü Anlatım Türleri ,Anlatım Bozuklukları I ,Anlatım Bozuklukları II,Cümle Bilgisi: Yapılarına Göre Cümleler ,Cümle Çeşitleri ,Halk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kelimeler ve kelimelerin cümledeki yerini karşılaştırır.16, 9A
Kelime türleri ve gruplarını analiz eder.16, 9A
Cümlenin ögelerini ayırır.16, 9A
Anlamları bakımından cümleleri ayırt eder.16, 9A
Anlatım özelliklerini ifade eder.16, 9A
Yazım kurallarını tanımlar.16, 9A
Anlatım biçimlerini ifade eder.16, 9A
Anlatım türlerini ayırt eder.16, 9A
Yazılı eserlerin çözümlemelerini analiz eder.16, 9A
Türkçe sözlükleri kullanır.16, 9A
Şiir çözümlerini yapar.16, 9A
Hikaye çözümleri yapar.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Öz geçmiş MEBIS notu
2Kelime Türleri MEBIS notu
3Birleşik Kelimelerin Yazılışı MEBIS notu
4Fiil Çatıları MEBIS notu
5Vurgu MEBIS notu
6Kelime Grupları MEBIS notu
7Türk Tasavvuf Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri MEBIS notu
8Paragraf MEBIS notu
9Sözlü Anlatım Türleri MEBIS notu
10Anlatım Bozuklukları I MEBIS notu
11Anlatım Bozuklukları IIMEBIS notu
12Cümle Bilgisi: Yapılarına Göre Cümleler MEBIS notu
13Cümle Çeşitleri MEBIS notu
14Halk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri MEBIS notu
Kaynak
1. Günay Karaağaç, Türkçenin Dilbilgisi, Ankara, 2020. 2. Yakup Karsoy v.dğr., Üniversiteler için Uygulamalı Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Konya 2019. 3. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, İstanbul, 2020. Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara, 2022. 5. MEBIS Notu.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:00