Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ İÇİN ERGOTERAPİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ahmet EMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Rehabilitasyonda iş-uğraşı tedavisi temelli değerlendirme ve temel uygulama yaklaşımlarının dil konuşma terapisi uygulamaları çerçevesinde planlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ergoterapi (İş Uğraşı Tedavisi) Tanım, Tarihçe ve Teorileri ,Ergoterapistin Görevleri, Dil Konuşma Terapisi ve Ergoterapi Arasındaki Farklar ve Benzerlikler ,Günlük Yaşam Aktiviteleri Değerlendirme Yöntemleri ve Tedavisi,El Değerlendirme ve Tedavisi ,Kendine Yardım Aletleri ,Çalışma Postürü ve Aktivite Analizi,İşyeri Düzenlemelerinde Ergonomik Yaklaşımlar,Ev Düzenlemesinde Ergonomik Prensipler,Geriatride İş ve Uğraşı Tedavisi ve Aktivite Terapisi,Hemiplejide Evrelere Göre Ergoterapi,Çevre Bilimi ve Sağlık,Kognitif Değerlendirme ve Eğitim ,Duyu Bütünlüğü Tanım ve Tedavisi ,Pediatride İş ve Uğraşı Tedavisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ergoterapideki genel performans,teori ve modelleri tanımlar. | 9 | A |
ICF kavramı, çalışma, oyun ve boş zaman aktivitelerindeki rolleri ve işlerin analizini tanımlar | 9 | A |
Günlük yaşam aktiviteleri, el, iş ve kendine yardım aletleri gibi alanlarda değerlendirmeleri kavrar. | 9 | A |
Farklı hastalık gruplarına özgü ergoterapi yaklaşımlarını açıklar | 9 | A |
Duyu Algı Motor Bütünlüğü yaklaşımını tanımlar | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ergoterapi (İş Uğraşı Tedavisi) Tanım, Tarihçe ve Teorileri | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
2 | Ergoterapistin Görevleri, Dil Konuşma Terapisi ve Ergoterapi Arasındaki Farklar ve Benzerlikler | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
3 | Günlük Yaşam Aktiviteleri Değerlendirme Yöntemleri ve Tedavisi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
4 | El Değerlendirme ve Tedavisi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
5 | Kendine Yardım Aletleri | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
6 | Çalışma Postürü ve Aktivite Analizi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
7 | İşyeri Düzenlemelerinde Ergonomik Yaklaşımlar | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
8 | Ev Düzenlemesinde Ergonomik Prensipler | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
9 | Geriatride İş ve Uğraşı Tedavisi ve Aktivite Terapisi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
10 | Hemiplejide Evrelere Göre Ergoterapi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
11 | Çevre Bilimi ve Sağlık | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
12 | Kognitif Değerlendirme ve Eğitim | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
13 | Duyu Bütünlüğü Tanım ve Tedavisi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
14 | Pediatride İş ve Uğraşı Tedavisi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ İÇİN ERGOTERAPİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ahmet EMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Rehabilitasyonda iş-uğraşı tedavisi temelli değerlendirme ve temel uygulama yaklaşımlarının dil konuşma terapisi uygulamaları çerçevesinde planlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ergoterapi (İş Uğraşı Tedavisi) Tanım, Tarihçe ve Teorileri ,Ergoterapistin Görevleri, Dil Konuşma Terapisi ve Ergoterapi Arasındaki Farklar ve Benzerlikler ,Günlük Yaşam Aktiviteleri Değerlendirme Yöntemleri ve Tedavisi,El Değerlendirme ve Tedavisi ,Kendine Yardım Aletleri ,Çalışma Postürü ve Aktivite Analizi,İşyeri Düzenlemelerinde Ergonomik Yaklaşımlar,Ev Düzenlemesinde Ergonomik Prensipler,Geriatride İş ve Uğraşı Tedavisi ve Aktivite Terapisi,Hemiplejide Evrelere Göre Ergoterapi,Çevre Bilimi ve Sağlık,Kognitif Değerlendirme ve Eğitim ,Duyu Bütünlüğü Tanım ve Tedavisi ,Pediatride İş ve Uğraşı Tedavisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ergoterapideki genel performans,teori ve modelleri tanımlar. | 9 | A |
ICF kavramı, çalışma, oyun ve boş zaman aktivitelerindeki rolleri ve işlerin analizini tanımlar | 9 | A |
Günlük yaşam aktiviteleri, el, iş ve kendine yardım aletleri gibi alanlarda değerlendirmeleri kavrar. | 9 | A |
Farklı hastalık gruplarına özgü ergoterapi yaklaşımlarını açıklar | 9 | A |
Duyu Algı Motor Bütünlüğü yaklaşımını tanımlar | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ergoterapi (İş Uğraşı Tedavisi) Tanım, Tarihçe ve Teorileri | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
2 | Ergoterapistin Görevleri, Dil Konuşma Terapisi ve Ergoterapi Arasındaki Farklar ve Benzerlikler | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
3 | Günlük Yaşam Aktiviteleri Değerlendirme Yöntemleri ve Tedavisi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
4 | El Değerlendirme ve Tedavisi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
5 | Kendine Yardım Aletleri | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
6 | Çalışma Postürü ve Aktivite Analizi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
7 | İşyeri Düzenlemelerinde Ergonomik Yaklaşımlar | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
8 | Ev Düzenlemesinde Ergonomik Prensipler | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
9 | Geriatride İş ve Uğraşı Tedavisi ve Aktivite Terapisi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
10 | Hemiplejide Evrelere Göre Ergoterapi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
11 | Çevre Bilimi ve Sağlık | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
12 | Kognitif Değerlendirme ve Eğitim | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
13 | Duyu Bütünlüğü Tanım ve Tedavisi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
14 | Pediatride İş ve Uğraşı Tedavisi | Önceden verilen ders notuna çalışılması |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |