Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ALTERNATİF VE DESTEKLEYİCİ İLET.SİSTEM. VE TEKN.-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDil ve konuşma sorunlu bireylerde iletişim gereksinimlerinin karşılanmasında kullanılan alternatif ve destekleyici araç ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak; işaret ve diğer sembol sistemleri, teknoloji ve içeriği, cihaz ve donanımlar hakkında bilgi sahibi olmak; kapsam ve özelliklerini bilmek; dil ve konuşma laboratuvarında uygulama yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerine genel bir bakış açısı ve giriş,İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler.,İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler.,ADİS kavramı, önemi ve çerçevesinin açıklanması.,ADİS değerlendirmesi,Alternatif sistemlerin tanımlanması.,Destekleyici sistemlerin tanımlanması.,ADİS değerlendirmesi,ADİS müdahalesi,ADİS müdahalesi,Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması,Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması,Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması,Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İletişimin insanlar arası önemi ve işlevini bilir. 9A
ADİS kavramını, ADİS'in işlevini ve uygulama alanlarını tanımlar . 9C
Dolaylı ve doğrudan seçim teknikleri ve özelliklerini örneklendirir. 9C
ADİS müdahaleleri ile ilişkili yetkinlikleri sıralar. 9C
Sembol sitemleri PCS, Rebus, BlissSymbols vs. ve sembollerin özelliklerini tanımlar. 10, 9A, C
ADİS’e adaptasyonu destekleyen ve zorlaştıran şeyleri yorumlar. 37, 9A, F
Gelişimsel yetersizlik sebebiyle dil ve konuşma problemi yaşayan vakaların terapilerinde ADİS uygulamalarını tasarlar. 13, 9A
Edinilmiş bozukluklarda sebebiyle dil ve konuşma problemi yaşayan vakaların terapilerinde ADİS uygulamaları tasarlar.13, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerine genel bir bakış açısı ve girişyok
2İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler.PPT sunusu
3İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler.PPT sunusu
4ADİS kavramı, önemi ve çerçevesinin açıklanması.Konu ile ilgili kitap bölümünü okumak
5ADİS değerlendirmesiKonu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak
6Alternatif sistemlerin tanımlanması.PPT sunusu
7Destekleyici sistemlerin tanımlanması.PPT sunusu
8ADİS değerlendirmesiPPT sunusu
9ADİS müdahalesiKonu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak
10ADİS müdahalesiPPT sunusu
11Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulamasıPPT sunusu
12Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulamasıKonu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak
13Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulamasıPPT sunusu
14Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulamasıKonu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak
Kaynak
Destekleyici ve Alternatif İletişim, (2010), D.R. Beukelman, P. Mirenda, Paul H. Brookes Publishing Co., Baltimore
Power point sunuları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)68
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ALTERNATİF VE DESTEKLEYİCİ İLET.SİSTEM. VE TEKN.-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDil ve konuşma sorunlu bireylerde iletişim gereksinimlerinin karşılanmasında kullanılan alternatif ve destekleyici araç ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak; işaret ve diğer sembol sistemleri, teknoloji ve içeriği, cihaz ve donanımlar hakkında bilgi sahibi olmak; kapsam ve özelliklerini bilmek; dil ve konuşma laboratuvarında uygulama yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerine genel bir bakış açısı ve giriş,İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler.,İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler.,ADİS kavramı, önemi ve çerçevesinin açıklanması.,ADİS değerlendirmesi,Alternatif sistemlerin tanımlanması.,Destekleyici sistemlerin tanımlanması.,ADİS değerlendirmesi,ADİS müdahalesi,ADİS müdahalesi,Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması,Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması,Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması,Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İletişimin insanlar arası önemi ve işlevini bilir. 9A
ADİS kavramını, ADİS'in işlevini ve uygulama alanlarını tanımlar . 9C
Dolaylı ve doğrudan seçim teknikleri ve özelliklerini örneklendirir. 9C
ADİS müdahaleleri ile ilişkili yetkinlikleri sıralar. 9C
Sembol sitemleri PCS, Rebus, BlissSymbols vs. ve sembollerin özelliklerini tanımlar. 10, 9A, C
ADİS’e adaptasyonu destekleyen ve zorlaştıran şeyleri yorumlar. 37, 9A, F
Gelişimsel yetersizlik sebebiyle dil ve konuşma problemi yaşayan vakaların terapilerinde ADİS uygulamalarını tasarlar. 13, 9A
Edinilmiş bozukluklarda sebebiyle dil ve konuşma problemi yaşayan vakaların terapilerinde ADİS uygulamaları tasarlar.13, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerine genel bir bakış açısı ve girişyok
2İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler.PPT sunusu
3İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler.PPT sunusu
4ADİS kavramı, önemi ve çerçevesinin açıklanması.Konu ile ilgili kitap bölümünü okumak
5ADİS değerlendirmesiKonu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak
6Alternatif sistemlerin tanımlanması.PPT sunusu
7Destekleyici sistemlerin tanımlanması.PPT sunusu
8ADİS değerlendirmesiPPT sunusu
9ADİS müdahalesiKonu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak
10ADİS müdahalesiPPT sunusu
11Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulamasıPPT sunusu
12Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulamasıKonu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak
13Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulamasıPPT sunusu
14Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulamasıKonu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak
Kaynak
Destekleyici ve Alternatif İletişim, (2010), D.R. Beukelman, P. Mirenda, Paul H. Brookes Publishing Co., Baltimore
Power point sunuları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59