Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KONUŞMA SESİ BOZUKLUKLARI-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKonuşma sesi bozukluklarının değerlendirme ve terapi yöntemlerini öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Türkçenin ses sistemi ve fonetik transkripsiyon,Konuşma sesi bozuklukları: Terminoloji ve sınıflama,Konuşma Sesi Bozukluklarının Özellikleri ve anatomi ile bağlantısı,Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme,Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme
,Konuşma Sesi Bozukluklarında Aletsel Değerlendirme,Çocukluk çağı apraksisinin ayırıcı tanısı,Fonolojik farkındalık,Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Geleneksel ve davranışçı yaklaşım,Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Minimal pair yaklaşım
,Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımları,Değerlendirme ve terapi planı hazırlama,Değerlendirme ve terapi planı hazırlama
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Konuşma sesi bozuklukları ile ilişkili tanımları ve terimleri açıklar. 14, 9A
Konuşma sesi bozukluklarını sınıflandırır37, 6, 9A
Konuşma sesi bozukluklarının karakteristik özelliklerini ve etiyolojisini tanımlar. 10, 16, 9A
Konuşma sesi bozukluklarının akademik ve sosyal yaşama etkilerini sıralar. 13, 19, 37A
Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirme sürecini açıklar (vaka öyküsü, oral-periferal muayene, ilgili standardize testler ve standardize olmayan değerlendirme araçları) 12, 13, 4, 5A
Konuşma sesi bozukluklarına yönelik değerlendirme ve terapi yaklaşımlarını tanımlar. 10, 14, 16, 9A
Teorik olarak verilen bir vaka örneğinde hangi terapi yaklaşımının uygulanacağına karar vererek terapi planı hazırlar. 13, 2A, E
Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımlarını açıklar.10, 3, 37, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Türkçenin ses sistemi ve fonetik transkripsiyonIPA sembollerini bilme, konuşma seslerinin üretim yeri, biçimi ve ötüm özelliklerine göre tanımlama.
2Konuşma sesi bozuklukları: Terminoloji ve sınıflamaArtikülasyon ve fonoloji kavramlarının farkları ile ilgili kitap bölümünü okuma
3Konuşma Sesi Bozukluklarının Özellikleri ve anatomi ile bağlantısıAğız ve yüz anatomisini gözden geçirme
4Konuşma Sesi Bozukluklarında DeğerlendirmeKonuşma sesi bozukluklarının değerlendirmesi ile ilgili makale okuma
5Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme
Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirmesi ile ilgili makale okuma
6Konuşma Sesi Bozukluklarında Aletsel DeğerlendirmeKonuşma sesi bozukluklarının değerlendirmesi ile ilgili makale okuma
7Çocukluk çağı apraksisinin ayırıcı tanısıMakale okuma
8Fonolojik farkındalıkFonolojik gelişim ile ilgili ders notlarını gözden geçirme
9Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Geleneksel ve davranışçı yaklaşımİlgili kitap bölümünü okuma
10Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Minimal pair yaklaşım
İlgili kitap bölümünü okuma
11Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımlarıİlgili kitap bölümünü okuma
12Değerlendirme ve terapi planı hazırlamaİnternet ve kitap araştırması
13Değerlendirme ve terapi planı hazırlama
İnternet ve kitap araştırması
Kaynak
Williams, A. L., McLeod, S., McCauley, R. J. Fey, M. E., Intervention For Speech Sound Disorders in Children. Baltimore, MD: Paul H. Brookes, (2010).
Kamhi, A. G., Treatment decisions for children with speech-sound disorders. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 37, 271-279, (2006).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)82
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(82/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KONUŞMA SESİ BOZUKLUKLARI-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKonuşma sesi bozukluklarının değerlendirme ve terapi yöntemlerini öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Türkçenin ses sistemi ve fonetik transkripsiyon,Konuşma sesi bozuklukları: Terminoloji ve sınıflama,Konuşma Sesi Bozukluklarının Özellikleri ve anatomi ile bağlantısı,Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme,Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme
,Konuşma Sesi Bozukluklarında Aletsel Değerlendirme,Çocukluk çağı apraksisinin ayırıcı tanısı,Fonolojik farkındalık,Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Geleneksel ve davranışçı yaklaşım,Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Minimal pair yaklaşım
,Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımları,Değerlendirme ve terapi planı hazırlama,Değerlendirme ve terapi planı hazırlama
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Konuşma sesi bozuklukları ile ilişkili tanımları ve terimleri açıklar. 14, 9A
Konuşma sesi bozukluklarını sınıflandırır37, 6, 9A
Konuşma sesi bozukluklarının karakteristik özelliklerini ve etiyolojisini tanımlar. 10, 16, 9A
Konuşma sesi bozukluklarının akademik ve sosyal yaşama etkilerini sıralar. 13, 19, 37A
Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirme sürecini açıklar (vaka öyküsü, oral-periferal muayene, ilgili standardize testler ve standardize olmayan değerlendirme araçları) 12, 13, 4, 5A
Konuşma sesi bozukluklarına yönelik değerlendirme ve terapi yaklaşımlarını tanımlar. 10, 14, 16, 9A
Teorik olarak verilen bir vaka örneğinde hangi terapi yaklaşımının uygulanacağına karar vererek terapi planı hazırlar. 13, 2A, E
Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımlarını açıklar.10, 3, 37, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Türkçenin ses sistemi ve fonetik transkripsiyonIPA sembollerini bilme, konuşma seslerinin üretim yeri, biçimi ve ötüm özelliklerine göre tanımlama.
2Konuşma sesi bozuklukları: Terminoloji ve sınıflamaArtikülasyon ve fonoloji kavramlarının farkları ile ilgili kitap bölümünü okuma
3Konuşma Sesi Bozukluklarının Özellikleri ve anatomi ile bağlantısıAğız ve yüz anatomisini gözden geçirme
4Konuşma Sesi Bozukluklarında DeğerlendirmeKonuşma sesi bozukluklarının değerlendirmesi ile ilgili makale okuma
5Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme
Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirmesi ile ilgili makale okuma
6Konuşma Sesi Bozukluklarında Aletsel DeğerlendirmeKonuşma sesi bozukluklarının değerlendirmesi ile ilgili makale okuma
7Çocukluk çağı apraksisinin ayırıcı tanısıMakale okuma
8Fonolojik farkındalıkFonolojik gelişim ile ilgili ders notlarını gözden geçirme
9Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Geleneksel ve davranışçı yaklaşımİlgili kitap bölümünü okuma
10Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Minimal pair yaklaşım
İlgili kitap bölümünü okuma
11Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımlarıİlgili kitap bölümünü okuma
12Değerlendirme ve terapi planı hazırlamaİnternet ve kitap araştırması
13Değerlendirme ve terapi planı hazırlama
İnternet ve kitap araştırması
Kaynak
Williams, A. L., McLeod, S., McCauley, R. J. Fey, M. E., Intervention For Speech Sound Disorders in Children. Baltimore, MD: Paul H. Brookes, (2010).
Kamhi, A. G., Treatment decisions for children with speech-sound disorders. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 37, 271-279, (2006).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59