Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK İŞARET DİLİ III-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Begüm Mine DOĞAN AKOVALIGİL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, Türk işaret dilinin temel yapısı, özellikleri ve kısa tarihçesi hakkında öğrencileri bilgilendirmek, Türk işaret dili parmak alfabesi ve işaretler yoluyla öğrencilerin işitme engellilerle temel iletişim kurmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Türk işaret dili tarihçesi,Türk işaret dili parmak alfabesi,Kişi zamirleri,Tanışma, selamlaşma,Kendini tanıtma,Aile ve akraba ilişkileri,Meslekler,Renkler,Renkler Olumlu ve olumsuz cümle yapıları,Olumlu ve olumsuz cümle yapıları,Sınıf içi uygulama,Soru cümleleri,Sınıf içi uygulama,Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Türk işaret dili tarihçesi hakkında temel bilgileri tanıyabilecektir.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Türk işaret dili parmak alfabesini tanır.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Kişi zamirlerini açıklar.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
İşaret dilinde kullanılan temel sözcükleri kullanarak işitme engellilerle iletişimi sağlayabilecektir.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Tanışma, kendini tanıtma selamlaşmayı kavrar.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Aile ve akraba ilişkilerini tanır.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Meslekler ve renleri tanır.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Türk işaret dili cümle yapılarını kavrayabilecektir.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Sınıf içi uygulama yapar.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Soru cümlelerini açıklar.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Olumlu ve olumsuz cümleleri tanır.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Türk işaret dili tarihçesiÖn hazırlık yok
2Türk işaret dili parmak alfabesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Kişi zamirleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Tanışma, selamlaşmaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Kendini tanıtmaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Aile ve akraba ilişkileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7MesleklerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8RenklerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Renkler Olumlu ve olumsuz cümle yapılarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Olumlu ve olumsuz cümle yapılarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Sınıf içi uygulamaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Soru cümleleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Sınıf içi uygulamaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14TartışmaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Ders için hazırlanan podcast sunumlar
1)MEB, Yetişkinler İçin Türk İşaret Dili Kılavuzu, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınevi, Ankara, 1995 Akıllı Türk İşaret Dili Hazırlık Kitabı, Ankara Çankaya İşitme Engelliler Gençlik Spor Kulübü Derneği, T.C Kültür Bakanlığı, Ankara, Ekim 2012 2)H. McLaughlin, Sağırlar Okulları Öğretmenlerine Mahsus El Kitabı, Maarif Basımevi, İstanbul, 1955 Ulrike Zeshan, Sign Language in Turkey: The story of a hidden language. Turkic Languages 6: 2, 229-274, 2002

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı2510
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)63
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(63/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK İŞARET DİLİ III-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Begüm Mine DOĞAN AKOVALIGİL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, Türk işaret dilinin temel yapısı, özellikleri ve kısa tarihçesi hakkında öğrencileri bilgilendirmek, Türk işaret dili parmak alfabesi ve işaretler yoluyla öğrencilerin işitme engellilerle temel iletişim kurmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Türk işaret dili tarihçesi,Türk işaret dili parmak alfabesi,Kişi zamirleri,Tanışma, selamlaşma,Kendini tanıtma,Aile ve akraba ilişkileri,Meslekler,Renkler,Renkler Olumlu ve olumsuz cümle yapıları,Olumlu ve olumsuz cümle yapıları,Sınıf içi uygulama,Soru cümleleri,Sınıf içi uygulama,Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Türk işaret dili tarihçesi hakkında temel bilgileri tanıyabilecektir.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Türk işaret dili parmak alfabesini tanır.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Kişi zamirlerini açıklar.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
İşaret dilinde kullanılan temel sözcükleri kullanarak işitme engellilerle iletişimi sağlayabilecektir.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Tanışma, kendini tanıtma selamlaşmayı kavrar.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Aile ve akraba ilişkilerini tanır.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Meslekler ve renleri tanır.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Türk işaret dili cümle yapılarını kavrayabilecektir.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Sınıf içi uygulama yapar.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Soru cümlelerini açıklar.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Olumlu ve olumsuz cümleleri tanır.11, 14, 16, 19, 6, 8, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Türk işaret dili tarihçesiÖn hazırlık yok
2Türk işaret dili parmak alfabesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Kişi zamirleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Tanışma, selamlaşmaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Kendini tanıtmaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Aile ve akraba ilişkileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7MesleklerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8RenklerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Renkler Olumlu ve olumsuz cümle yapılarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Olumlu ve olumsuz cümle yapılarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Sınıf içi uygulamaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Soru cümleleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Sınıf içi uygulamaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14TartışmaÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Ders için hazırlanan podcast sunumlar
1)MEB, Yetişkinler İçin Türk İşaret Dili Kılavuzu, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınevi, Ankara, 1995 Akıllı Türk İşaret Dili Hazırlık Kitabı, Ankara Çankaya İşitme Engelliler Gençlik Spor Kulübü Derneği, T.C Kültür Bakanlığı, Ankara, Ekim 2012 2)H. McLaughlin, Sağırlar Okulları Öğretmenlerine Mahsus El Kitabı, Maarif Basımevi, İstanbul, 1955 Ulrike Zeshan, Sign Language in Turkey: The story of a hidden language. Turkic Languages 6: 2, 229-274, 2002

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59